Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Går nå å sikler litt på maggies.
    Kan tenke meg 1.7 men er litt redd for at de kan trenge stor plass rundt seg.
    Hvordan er dette med 12?
    Mvh Jan I
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Jeg har 12erne. De synes, men har etter mitt syn en akseptabel størrelse da de ikke strekker seg til mer en 133cm over gulvet. Hverken min kone eller gjester, reagerer negativt på størrelsen. Nå må jeg presisere at anlegget står i kjellerstua som i stor grad er dedikert til lyd og bilde. Mine er grå med trelister i kirsebær. Fargen er nok med på å dempe synsinntrykket kontra sort.

    MG 1.7 er 36cm høyere, litt bredere, og vil med sin høyde antagelig dominere rommet du skal ha dem i på en annen måte enn 12ern da 1.7 rager over normal øyehøyde. Husk at de må stå trukket ut fra bakvegg og sidevegg. Et lite tips: Lag deg en mal i papp eller annet med målene til begge modellene og prøvemonter.

    Uansett, MG er verdt å forsøke. De spiller med en åpenhet og en detaljeringsgrad som fort blir avhenhighetsskapende. I forhold til pris, i hvertfall brukt pris, tror jeg du skal lete lenge etter mer for pengene enn det du får med MG.

    Lykke til med din beslutning!

    Mvh Olav E
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Takker for svar Olav E
    Selve størrelsen på høyttaleren skal jeg altids takle
    Det er plassen 1,6 /1,7 må ha til bak/sidevegg kontra 12eren ?

    Trenger 1,6/1,7 større plass enn 12 til dette?
    Mvh Jan I
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Det kan sikker andre svare bedre på enn det jeg kan. Uansett valg av modell må du ha plass til å forsøke deg fram til hvilken plassering som gir best resultat i ditt rom. Mine 12ere står med lysåpning ca. 50cm fra sideveggene og ca. 100cm fra bakvegg. Jeg skulle gjerne ønsket meg litt mer luft rundt dem, men rommets funksjonalitet tillater ikke mer.

    Mvh Olav E
     
    T

    tst

    Gjest
    Jeg hadde 1,6 tidligere, og hadde de 1,5 m fra bakvegg og 10cm fra sidevegg. De sto på tunge skifer heller, som hjalp på bassen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mine 12qr står 30cm fra den nærmeste vegg (noen meter den andre høyttaleren) og 110cm fra bakvegg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Fikk tips av en fyr på et forum i USA, han hadde samme pre og høyttalere som jeg har, "prøv Amperex rør" skrev han..

    Nå har jeg fått Rogers tube, som er prdusert i Nederland av Amperex - og fy som det låter, så god lyd har jeg faktisk ikke hatt hos meg noen gang.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tenker å dempe rommet litt med Rockwool.. Jeg har litt bass som samler seg opp i det ene hjørnet ved siden av meg. Noe jeg "må tenke på" når det gjelder demping av rom på Magnepaner (dipol-system osv) ?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Om lydbølgene har årsmøte ned i et hjørne hos deg, er de vel fortsatt lydbølger om de kommer fra Maggies eller ikke? Er ikke poenget at dipoler sprer lydbølgene litt annerledes enn boksHT, i et slags åttetall. En bassfelle er kanskje tingen for deg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Andreas skrev:
    Om lydbølgene har årsmøte ned i et hjørne hos deg, er de vel fortsatt lydbølger om de kommer fra Maggies eller ikke? Er ikke poenget at dipoler sprer lydbølgene litt annerledes enn boksHT, i et slags åttetall. En bassfelle er kanskje tingen for deg.
    Mulig det... Høres dyrt ut..
     
    T

    tst

    Gjest
    Nå blir det Maggie´s igjen på meg. 1,6 eller 1,7? Dumt å kjøpe gamle modellen når det kommer en ny?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.830
    Antall liker
    5.593
    Sted
    oslo
    Tst skrev:
    Nå blir det Maggie´s igjen på meg. 1,6 eller 1,7? Dumt å kjøpe gamle modellen når det kommer en ny?
    tja, ikke hvis du kan få tak i 1,6 billig.
    men 1,7 skal jo i følge ryktene være bedre, og du vil vel ha det beste, vil du ikke? ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    1,7 er penere synes jeg, personlig hadde jeg nok godt for den (hvis jeg hadde hatt penger til det..) Men 1,6 er jo rett og slett meget bra den også, lurer på hvor mye bedre 1,7 er...
     
    T

    tst

    Gjest
    Jeg liker faktisk utseende på 1,6 bedre enn 1,7, og har bestillt de. Alt for lenge til 1,7 kommer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tst skrev:
    Jeg liker faktisk utseende på 1,6 bedre enn 1,7, og har bestillt de. Alt for lenge til 1,7 kommer.
    Høres bra ut..

    Over til noe annet, hvor tyngre er store-brødrene til min 12qr.. tenker ikke i vekt, men hva de krever av forsterker..?
     
    T

    tst

    Gjest
    Effekt i watt er ikke så viktig, men at de er strømsterke og klarer lave impedanser. På de 1,6 jeg hadde tidligere brukte jeg en Usher 1,5 med godt resultat, men også Vincent fungerer bra. Biamping med 2 like effer blir også en stor forbedring.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Hei!

    Må vel melde meg inn her, jeg også. Har hatt og har flere Magnepan-er (MG2a i gamle dager, i de siste årene M12 og nå MG1.6). Mine MG1.6 har et helt nytt eksternt delefilter (selvlaget m/ Mundorf Supreme kondensatorer, etc). Bruker en Lyngdorf TDAI 2200 forsterker og gode kabler overalt. Høyttalerne tar lang tid å spille inn, men nå synes jeg de begynner å låte riktig bra. Jobber for tiden med å gjøre ferdig selvlagde stands for høyttalerne.

    Frode (Tromsø)
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen i Rogalandsområdet som har 1,6? Skulle likt å hørt dem - er de myyyye bedre en MG12 ?
     
    T

    tst

    Gjest
    1,6 er fyldigere, mer bass. Kommer litt an på størrelse på rom også, og plassering.
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Har skummet denne vennetråden ( ikke bare skummet ), Venter inn 1.7 i mars og skal ha det i et demo-oppsett...

    Spørsmålet er bredden på oppstilling... Rommet de er tenkt i er "bare" 3 meter bredt...
    Blir det for lite ?

    Forsterkeri er på 2x125 klasse-a...

    mvh
    Kjell
     
    T

    tst

    Gjest
    Det går fint med 5-10cm til sidevegg, og da får du ca.2 m mellom ht. Da burde sitteposisjon være 3-4 meter fra ht. Mot bakvegg ca.1m. Det kommer veldig ann på rommets utforming også. Det er vanskelige ht. å demonstrere pga. dette. Jeg brukte flere mnd. første gangen på å stille opp 1,6 og velge ut forsterkere.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Jeg bor bare noen kilometer nordover... i Tromsø. - Uansett, jeg har hatt MG12 (med modifisert delefilter) i et år eller så. I en litt stor stue ble de litt spinkle, men til visse typer musikk (akustisk, f.eks.) fåt de helt supert. MG1.6 kan gi mer trøkk, men pga lang innspillingstid vil jeg si at jeg noen ganger angret på at jeg oppgraderte. Men etter hvert begynner det jo å svinge. Oppgradert delefilter er et must (ta en titt bak lokket på en ikke-modifisert 1.6, så skjønner du hvorfor).

    HoJ skrev:
    Noen i Rogalandsområdet som har 1,6? Skulle likt å hørt dem - er de myyyye bedre en MG12 ?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min MG12 er moddet - hva modden består i vet jeg ikke, det var FallenA som gjorde det.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har i flere år hatt flere par Magnepan med Sim Audio elektronikk og det har fungert utmerket sammen.

    Mitt rom er vel 3.0-3.4m bredt.

    Det som fungerte best hos meg i mitt rektangulære rom var rundt 2m til bakvegg og sitte i nærfelt.

    McLaren
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    McLaren skrev:
    noen fler enn meg som har Magnepan her?

    Spiller selv på modifiserte MG 12 og det er ikke mye som spiller i nærheten synes jeg.

    McLaren
    heisan, noen her som erfaring med krell / magnepan, evt ? ? :)

    mvh :)
     
    T

    tst

    Gjest
    Krell fungerer veldig bra, men helst de store effektforsterkerne.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Ang. forsterker, se Magnepans hjemmeside: http://magnepan.com/faq#power

    Ett viktig moment er at man ikke bruker en forsterker som klipper når det spilles høyt. Det sitter en sikring i før diskantbåndet, så så lenge den er montert, er det forsåvidt ingen fare. Men den dagen denne sikringen kobles ut (noe mange anbefaler), skal man jo være sikker på at forsterkeren ikke brenner opp diskanten.
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Får inn 1`ste paret av den nye 1.7 andre uken i mars... Til dere nok en gang som har erfaring med Magnepan...

    Hva er forskjellen på Magnepan sin teknologi sammenlignet med stator slik som Martin Logan og Acoustat benytter rent lydmessig..

    Har vel opplevd med noen Elektrostater at overgangen mellom det dynamiske elementet og statoren ikke bestandig fungerer.. selvfølgelig på de modeller som har begge deler..
    CLS`n til Martin Logan er derimot fremdeles noe av beste jeg har hørt innenfor sin begrensning ...

    Magnepan har jeg aldri hatt anledning til å høre men med all positiv omtale må jeg vel innrømme at jeg gleder meg veldig til en ny erfaring..

    mvh
    KP
     
    T

    tst

    Gjest
    Jeg har endelig fått 1,6 igjen og spillt en kveld med Bryston 4BSST effekt. Det er meget god match til disse ht.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Audio Optimum skrev:
    Får inn 1`ste paret av den nye 1.7 andre uken i mars... Til dere nok en gang som har erfaring med Magnepan...

    Hva er forskjellen på Magnepan sin teknologi sammenlignet med stator slik som Martin Logan og Acoustat benytter rent lydmessig..

    Har vel opplevd med noen Elektrostater at overgangen mellom det dynamiske elementet og statoren ikke bestandig fungerer.. selvfølgelig på de modeller som har begge deler..
    CLS`n til Martin Logan er derimot fremdeles noe av beste jeg har hørt innenfor sin begrensning ...

    Magnepan har jeg aldri hatt anledning til å høre men med all positiv omtale må jeg vel innrømme at jeg gleder meg veldig til en ny erfaring..

    mvh
    KP
    Det er som du sier.. overgang fra bass til mellomtonen på ML er ikke det beste, og CLS er også det beste jeg har hørt fra de, men jeg vil påstå at diskanten er en del bedre på Magnepan, men det er min personlige mening.
     
    T

    tst

    Gjest
    Jeg har prøvd tidligere med sub. på 1,6 men ga det opp. Det blir det samme på ML med bassmodulene. De spiller liksom ikke sammen med panelene. Da synes jeg det blir bedre med kraftigere forsterker og plassering.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tst skrev:
    Jeg har prøvd tidligere med sub. på 1,6 men ga det opp. Det blir det samme på ML med bassmodulene. De spiller liksom ikke sammen med panelene. Da synes jeg det blir bedre med kraftigere forsterker og plassering.
    Ja, jeg har prøvd ca. 10 forskjellige suber, men det vil seg bare ikke passe inn.. Hvis noen kommer med noen gode forslag så tar jeg de i mot med takk.

    REL har jeg ennå ikke prøvd, mange skryter av de..
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    8.067
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Audio Optimum skrev:
    Får inn 1`ste paret av den nye 1.7 andre uken i mars... Til dere nok en gang som har erfaring med Magnepan...

    Hva er forskjellen på Magnepan sin teknologi sammenlignet med stator slik som Martin Logan og Acoustat benytter rent lydmessig..

    Har vel opplevd med noen Elektrostater at overgangen mellom det dynamiske elementet og statoren ikke bestandig fungerer.. selvfølgelig på de modeller som har begge deler..
    CLS`n til Martin Logan er derimot fremdeles noe av beste jeg har hørt innenfor sin begrensning ...

    Magnepan har jeg aldri hatt anledning til å høre men med all positiv omtale må jeg vel innrømme at jeg gleder meg veldig til en ny erfaring..

    mvh
    KP
    Trur nok 1.7 vert eit svært spennande bekjentskap, all den tid det er ein rimeleg trevegs sak. Skulle svært gjerne vore den fyrste til å teste denne, men det er nok mange bikkjer om beinet....
    Akkurat sånn teknisk er både magnestatprinsippet og elektrostatar beskrivne godt fleire stadar. Lydleg sett har dei mykje til felles, relativt likt spreiingsmønster og linjekjelde-karakter. Den viktigaste skilnaden er (slik eg ser det) at elektrostaten ofte har større evne til å løyse opp detaljar på relativt låge lyttevolum, medan magnestaten treng å spele høgre for å "livne opp" skikkeleg. Dette gjer at eg er veldig glad i elektrostatprinsippet når det skal spelast nyansert, akustisk musikk ved moderate lydtrykk, særleg om eg har tilgong på superdetaljerte forsterkarar med "passeleg" effekt (det aller flottaste ser for meg ut til å vere direktekopla rørforsterkarar, som driv elektrostatelementa direkte, utan nokon trafo imellom, som Acoustat X og Beverigde 2).
    Men til rock og symfonisk musikk ved "realistiske" lydtrykk er det få (om enn nokre) høgtalarar som let så overtydande som store magnestatar med svære effektforsterkarar.
    Plasseringsmessig tykkjer eg hybridane frå Martin Logan og særleg mine eigne InnerSound (No SandersSoundSystem) er lettare å få til enn både fulltoneelektrostatar og særleg større Magnepan, men du manglar då det beste med dei store panela; den fantastisk realistiske bassen, som er ein konsekvens av storleiken på panela.

    "Beste" (i forståinga naturleg og realistisk utan imponatoreffekt) bass eg har høyrt (dersom ein kan sjå eit frekvensavsnitt separat frå resten av musikken), er framleis Magnepan Tympani 1D, drive med store mono røreffektforsterkarar i eit stort rom.

    Når no Magnepan slepp ein ny konstruksjon, er det ikkje mindre enn ein sensasjon. Eg håpar produktlinjene som no er representerte ved 3.6 og 20.1 også vert vidareførte med nykonstruksjonar før geniet Jim Winey bestemmer seg for å legge opp.....
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Takker for fine tilbakemeldinger...

    Ser at den nye 1.7 spiller litt høyere opp i frekvens en de fleste elektrostater og sin forgjenger 1.6... som har 20-22 000 og 1.7 spiller 24 000...

    Audiophile-Arve hvor mye opp i db må man med Magnepan for at den skal kvittere ?

    I oppsettet blir det i første omgang 2x125 klasse-a, men det skal utvides med en til og da i brokoblet modus... Bestemte meg først for 3.6 men pga. lytterommets størrelse og det presentasjonsmessige for de som ikke besitter eget lytterom falt valget på 1.7...

    Har jo utelukkende lest positivt om 1.6 og ces rapportene gir jo ikke akkurat mindre positivt bilde av 1.7....

    Leste bla. HiFi & musik- testen av 1.6 og den ble konkludert som sterkt vanedannende..

    mvh
    KP :)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Man trenger ikke spille veldig høyt med en magnepan før den spiller godt.

    grunnen til at mange gjerne tror dette er at de sammenlikner med elektrostater som har noe annen lyd enn magnetostater så da kan man inbille seg dette.

    Jeg har selv hatt magnepan i ca 5 år og det har ikke spilt lukket på lave volum. hverken mgse, mg12 eller 1.6.

    McLaren
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.190
    Antall liker
    37.358
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    McLaren skrev:
    Man trenger ikke spille veldig høyt med en magnepan før den spiller godt.

    grunnen til at mange gjerne tror dette er at de sammenlikner med elektrostater som har noe annen lyd enn magnetostater så da kan man inbille seg dette.

    Jeg har selv hatt magnepan i ca 5 år og det har ikke spilt lukket på lave volum. hverken mgse, mg12 eller 1.6.

    McLaren
    Helt enig, det jeg synes er det fine med magnepanene er at de faktisk spiller meget bra selv på lavt volum.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal man være obs på ved kjøp av brukte, spesielt gamle Magnepaner? Jeg har nemlig en dårlig erfaring med denslags, og det dreide seg om den minste typen fra åttitallet. Var det SMG de het? Jeg husker i alle fall at rammen var i høyglanspolert stål og at frontstoffet var sort. Og at de var små og kappet rett av ved 50hz. Da skjønner dere sikkert hvilken modell jeg snakker om.

    De låt i alle fall flott på min Sansui, og jeg vet at de nok låter minst like flott på dagens rør. Men det ble ingen handel fordi strengene i membranen var korrodert og fikk et brudd som ødela diskanten. Jeg vet at eieren pleide å henge klesvask til tørk på dem, så vi kan trygt kalle dem missbrukt. Og denslags missbruk kan jo også andre finne på å påføre ht, så den opplevelsen var neppe unik.

    Er det på noen måte mulig å identifisere slikt missbruk? Jeg kan ikke lenger huske hvordan de trådene så ut for det er så mange år siden.

    Og er det andre fallgruver man kan falle i ved kjøp av Magnepan som er endel år gamle såvel som nyere modeller? Er det kanskje noen modeller som har svakheter man bør kjenne til?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn