McLaren skrev:Er stofftrekket bra er det nok panelene ok.
det er jo ingen bevegelige deler på en magnepan og man må først skade trekket for og skade panelet.
McLaren
Jeg kan legge til min reparasjon av MG 0.5QR fra begynnelsen av 90-tallet.frodes00 skrev:Hmmm... Tror nok at du er litt for bastant her. Ta en titt på denne artikkelen: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/peter_gunn/repair.html Personlig ville jeg ikke satset på noe alt for gammelt.
det er jo ingen bevegelige deler på en magnepan og man må først skade trekket for og skade panelet.
McLaren
Den erfaringen jeg fortalte om i mitt første innlegg var et sett som så helt fint ut på utsiden. Trekket var helt, men innsiden var ikke helt topp. Råtten kan man si. Nå er det sikkert veldig sjelden at noen bruker Magnepan som tørkestativ, men det er som sagt ikke all skade som er synlig på utsiden. Trekk kan jo også skiftes.frodes00 skrev:Hmmm... Tror nok at du er litt for bastant her. Ta en titt på denne artikkelen: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/peter_gunn/repair.html Personlig ville jeg ikke satset på noe alt for gammelt.
McLaren
Tja, da får en den plagsome overgangen fra åpen-baffel bass og over til sub-bass. Da blir jo helhelten like dårlig som på en Martin Logan, og det vil vi jo ikke ha.Valentino skrev:Dipol og kassesub funker om man lar suben være sub. Delefrekvens ved 40 Hz virker bra. Skal man dele stort høyere bør suben være dipol den også.
Siegfried skrev:Room modes cannot exist when 1/2 of a sound wavelength exceeds the longest room dimension. If this is 7.5 m (24.6 ft), then a wavelength will be 15 m and the lowest mode frequency is 343 m/s / 15 m = 23 Hz. Below this frequency bass response may increase due to room gain, if the woofer is a monopole. For a dipole woofer the response may stay flat or drop off, depending on the rigidity of room surfaces and lack of any openings. Thus, there will be situations where the addition of a monopole woofer below 40 Hz or so, in a range where there are few room resonances, can add to the realism of sound reproduction.
Jeg vet ikke ennå..Valentino skrev:Interessant, HoJ. Ser fram til rapport.
Hvilke delefrekvenser har dere brukt mot kassesuber?
Tenkte/trodde man var avhengig av å dele over absolutt nedre grensefrekvens..for å få en mest mulig sømløs overgang..Valentino skrev:Den plagsomme overgangen er ikke plagsom i det hele tatt når man deler så lavt som 40Hz. Det hører jeg daglig. Skal man dele høyere bør suben være dipol som magnestatene.
Siegfried skrev:Room modes cannot exist when 1/2 of a sound wavelength exceeds the longest room dimension. If this is 7.5 m (24.6 ft), then a wavelength will be 15 m and the lowest mode frequency is 343 m/s / 15 m = 23 Hz. Below this frequency bass response may increase due to room gain, if the woofer is a monopole. For a dipole woofer the response may stay flat or drop off, depending on the rigidity of room surfaces and lack of any openings. Thus, there will be situations where the addition of a monopole woofer below 40 Hz or so, in a range where there are few room resonances, can add to the realism of sound reproduction.
Det er slik jeg har pleid å gjort det.Audio Optimum skrev:Tenkte/trodde man var avhengig av å dele over absolutt nedre grensefrekvens..for å få en mest mulig sømløs overgang..
Hvis den er 40hz deler man på 45hz.. det er selvfølgelig romavhengig..
mvh
KP.
Det tror jeg på og jeg er enig i at det kan fungere bra så lenge høyttaleren får lov til å jobbe uten deling i hele sitt område og at sub'en kun jobber i frekvensområdet under. Delefrekvens under 40 Hz, vil jeg ikke være så kategorisk på. Det varierer nok fra modell til modell, hva som er den riktige frekvensen.Valentino skrev:Dipol og kassesub funker om man lar suben være sub. Delefrekvens ved 40 Hz virker bra. Skal man dele stort høyere bør suben være dipol den også.
Ikke enig, jeg synes bassen som kasse-sub "spyr ut" er så ulik bassen fra magnepanene, at jeg slett ikke klarer tanken på et forsøk til med vanlig sub. Dempe resonasen KAN være bra, men litt skumelt å herje med slike ting også - jeg har hørt nok hifi i overdempede rom.Arcturus skrev:Det tror jeg på og jeg er enig i at det kan fungere bra så lenge høyttaleren får lov til å jobbe uten delign i hele sitt område åg at sub'en kun jobber i frekvensområdet under. Delefrekvens under 40 Hz, vil jeg ikke være så kategorisk på. Det varierer nok fra modell til modell, hva som er den riktige frekvensen.Valentino skrev:Dipol og kassesub funker om man lar suben være sub. Delefrekvens ved 40 Hz virker bra. Skal man dele stort høyere bør suben være dipol den også.
Jo større høyttaleren er, dess dypere går den og da må sub'en deles ved en lavere frekvens.
Mine Magnepaner i mitt rom har en dip ved 50Hz og deretter en resonanstopp på 40Hz som er på nivå med resten av lavfrekvensområdet fra 80Hz og oppover.
Det kan hende det ville være lurt å dempe denne resonansen, men det har jeg ikke prøvd ennå.
Slik er det, to personer kan høre på det samme og komme til forskjellig konklusjon. Det har vel noe med hvilke preferanser man har.HoJ skrev:Ikke enig, jeg synes bassen som kasse-sub "spyr ut" er så ulik bassen fra magnepanene, at jeg slett ikke klarer tanken på et forsøk til med vanlig sub. Dempe resonasen KAN være bra, men litt skumelt å herje med slike ting også - jeg har hørt nok hifi i overdempede rom.
Hehehe.... Jeg har eid både Magnepan 3.6 og nyere større ML.. Såvidt jeg vet er det vel ML som de siste årene har hanket inn tester bla nye CLX.. Så hvilke ML har du hørt i en vanlig stue over tid og ved hvilken frekvens har du slitt med helheten sub kontra panel?? Konkret svar her nå . Jeg er glad i Magnepan, men i valget mellom det og ML må maggiene gi tapt..I denne omgang..HoJ skrev:Tja, da får en den plagsome overgangen fra åpen-baffel bass og over til sub-bass. Da blir jo helhelten like dårlig som på en Martin Logan, og det vil vi jo ikke ha.Valentino skrev:Dipol og kassesub funker om man lar suben være sub. Delefrekvens ved 40 Hz virker bra. Skal man dele stort høyere bør suben være dipol den også.
Hvilke frekvenser jeg har hørt - tja si det, jeg har lyttet ikke studert grafer osv. Men det er bass-mellomtone som jeg har hørt det problemet i. Jeg har hørt både Vista, Purity og Summit X.. Mulig jeg hører for dårlig, må si jeg liker ML sitt utsende, men i lyd da må nok ML gi tapt.. ;DHCS skrev:Hehehe.... Jeg har eid både Magnepan 3.6 og nyere større ML.. Såvidt jeg vet er det vel ML som de siste årene har hanket inn tester bla nye CLX.. Så hvilke ML har du hørt i en vanlig stue over tid og ved hvilken frekvens har du slitt med helheten sub kontra panel?? Konkret svar her nå . Jeg er glad i Magnepan, men i valget mellom det og ML må maggiene gi tapt..I denne omgang..
Tviler sterkt på at du hører for dårlig ... Men ja, kan skjønne at det KAN være et prob der hos ML...Det har jeg selv hørt og. Få lytta til CLX, de er imponerende... Og ja, jeg er ennå stor fan av magnepanHoJ skrev:Hvilke frekvenser jeg har hørt - tja si det, jeg har lyttet ikke studert grafer osv. Men det er bass-mellomtone som jeg har hørt det problemet i. Jeg har hørt både Vista, Purity og Summit X.. Mulig jeg hører for dårlig, må si jeg liker ML sitt utsende, men i lyd da må nok ML gi tapt.. ;DHCS skrev:Hehehe.... Jeg har eid både Magnepan 3.6 og nyere større ML.. Såvidt jeg vet er det vel ML som de siste årene har hanket inn tester bla nye CLX.. Så hvilke ML har du hørt i en vanlig stue over tid og ved hvilken frekvens har du slitt med helheten sub kontra panel?? Konkret svar her nå . Jeg er glad i Magnepan, men i valget mellom det og ML må maggiene gi tapt..I denne omgang..
Jeg tviler ikke på at CLX låter mer "rett" i mine ører - får se om jeg kommer over de en gang.HCS skrev:Tviler sterkt på at du hører for dårlig ... Men ja, kan skjønne at det KAN være et prob der hos ML...Det har jeg selv hørt og. Få lytta til CLX, de er imponerende... Og ja, jeg er ennå stor fan av magnepanHoJ skrev:Hvilke frekvenser jeg har hørt - tja si det, jeg har lyttet ikke studert grafer osv. Men det er bass-mellomtone som jeg har hørt det problemet i. Jeg har hørt både Vista, Purity og Summit X.. Mulig jeg hører for dårlig, må si jeg liker ML sitt utsende, men i lyd da må nok ML gi tapt.. ;DHCS skrev:Hehehe.... Jeg har eid både Magnepan 3.6 og nyere større ML.. Såvidt jeg vet er det vel ML som de siste årene har hanket inn tester bla nye CLX.. Så hvilke ML har du hørt i en vanlig stue over tid og ved hvilken frekvens har du slitt med helheten sub kontra panel?? Konkret svar her nå . Jeg er glad i Magnepan, men i valget mellom det og ML må maggiene gi tapt..I denne omgang..
Pris på slike? Hvem selger de?AB1 skrev:Sub til Magnepan har jeg ikke fått til før nå med Avantgarde subber. Disse er veldig raske og var lette å integrere med MG3,6 . MG 1,7 har jeg ennå ikke hørt, men har lest noen tester hvor de har blitt rost opp i skyene. Jeg har hatt MG SE, MG 12 og MG 1,6 og prøvd mange forskjellige subber uten hell. Jeg fant ut at plassering og riktig forsterker ga bra nok bass uten sub.
Burnt_Island skrev:Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet.
Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne.
men jeg er sikker på at jeg vil skrive et svar!
har for flere år siden blitt imponert over Petter Dales blodtrimmede maggie 3.6, og over mbares 1.2 som også har vært moddet på. har nok vært venn en stund jeg, men vennskapet er inne i en litt mer aktiv fase nå. har vært så heldig at jeg har fått låne et par 1.7 som står å spilles inn og på for tiden. de drives av hver sin brokoblede modwright kwa-150 (450w 8 ohm) så det er krefter nok. står ca 130 cm ut fra vegg, og har ca 95 cm klaring til sidene. jeg har diskantene inn mot midten og de har toe-in så jeg lytter ca on-axis. selv sitter jeg drøyt 3 meter unna og de har den samme avstanden mellom seg. bak meg igjen er det 3 m før man møter veggen. eneste innvendinger er størrelsen, disse skjermbrettene er godt synlige i rommet de står i, ulike fra quad 2905, men like dominerende på sitt vis. termineringen er litt tungvint, må stramme med hjelp av en medfølgende umbraconøkkel som er litt kronglete å komme til med. på den annen side virker det som de har god kontakt da.
jeg liker lyden av panelhøyttalere og dipoler godt fra før og har ikke endret mening etter å ha fått disse i hus. detaljerte, oppløste og hurtige nok for min smak, kan spile både høyt og lavt (lavere enn jeg har hørt av maggies før) uten å miste "livet". De spiller etter måten bra med bass også, men her har ting forandret seg undervegs de første 80 timene. Til å begynne med spilte de bra, men med en påfallende (opplevd) bråstopp mot grensefrekvensen, etterhvert virker det som om bassen har blitt mer "naturlig" men også mer dominerende etterhvert. for øyeblikket stikker den seg ut på en måte som går ut over opplevelsen av rom/dybde. mere fornuftige inntrykk av lyden har jeg ikke, bortsett fra at jeg synes de er nærmere ML enn quad.
Gleder meg til å fortsette dette bekjentskapet en stund til, og er spent på utviklingen. jeg har fått påstand om at de trenger nærmere 600 timer for å bli ferdig innspilt. jeg håper det er en overdrivelse, men kan godt ha de i mist 600 timer for å sjekke da ;D
mvh
venn
Tor Aamot / Lyric hifiHoJ skrev:Pris på slike? Hvem selger de?AB1 skrev:Sub til Magnepan har jeg ikke fått til før nå med Avantgarde subber. Disse er veldig raske og var lette å integrere med MG3,6 . MG 1,7 har jeg ennå ikke hørt, men har lest noen tester hvor de har blitt rost opp i skyene. Jeg har hatt MG SE, MG 12 og MG 1,6 og prøvd mange forskjellige subber uten hell. Jeg fant ut at plassering og riktig forsterker ga bra nok bass uten sub.