Hvor effektiv den er avhenger jo veldig av hva slags membran man monterer på den.
Jepp, og det er nok derfor de har laget tre forskjellige versioner. Verstingen dere driver jo RAT Sound sin 30" SUB.
Men det underliggende spørsmålet er om dette er noe du, ut i fra et teknisk ståsted, kunne se bli benyttet i noe mindre enn 30" som et alternativ vil klassisk spole og magnet?
En del motorer er veldig konvensjonelle. Da er de også ganske lette å forutsi egenskapene til. Ting som er litt mindre konvensjonelt pleier jeg å simulere på for å vite hva jeg har med å gjøre. M-force vet jeg ikke sikkert hvordan er bygget opp, men jeg tror det er som følger:
En ramme, som er en del av det bevegelige systemet, inneholder to stavmagneter. Disse er polarisert mellom de to flatene, slik at når man ser rammen fra en side ser man de to magnetene liggende parallelt med en avstand i mellom. De to har hhv sydpol og nordpol vendt mot betrakteren. To spoler er viklet, en på hver side av den bevegelige rammen. De to spolene driver de to magnetene i samme retning ved at spolens tur påvirker den ene magneten mens dens retur påvirker den andre.
Geometrien av dette vil kunne minne om en mellomting mellom JBL sin differential drive og Babb sin dobbelt magnetgap/dobbelt spole (som Dan Wiggins hevder å ha funnet opp en gang til 20-25 år senere). I tillegg vil også denne varianten være både stålfri og DC-fri. Det skulle gi god symmetri, god linjæritet og lav fluxmodulasjon.
Alle stationary coil-konsepter gir høy effekttålighet, men til gjengjeld gir jo alle moving magnet-prinsipper tildels høy moving mass. For å oppnå høy kraftfaktor kreves det en del magnetmasse. Man kan jo i teorien oppnå ekstremt høy kraftfaktor bare med små magneter, men da blir det ulinjært, og man løper en enorm risiko for å avmagnetisere magnetene under drift.
Så var det dette med suspension da. Det man behøver er først og fremst sentrering. Man kan overlate fjæreffekten til membranens oppheng i et konsept som dette. I såfall kan en form for glidelager være aktuelt. Ellers må man ha en form for spider eller liknende fjærende oppheng som også gir en sentreringseffekt. Man behøver to av disse på grunn av måten dette skal brukes. Overlater man deler av sentreringsjobben til membranen vil man fort på en smell i montering og kan få høy feilprosent på det ferdige produktet.
Powersoft oppgir ingen compliance for selve motoren. Det kan bety at det i dette tilfellet er snakk om en form for glidelager. Ser vi videre på databladet ser vi at x-max er 15mm for "long stroke version", noe som i seg selv ikke er mye. Det kan også høres ut som om kraftfaktoren på 24Tm ikke er rare greiene, men dette er vel DCr på 0,26 ohm, så selv om mine 21" hadde 47Tm gir det altså bare ca 350Tm^2/ohm, mens M-Force 1 har 2215Tm^2/ohm.
Det man da må se på er forholdet mellom kraftfaktor og bevegelig masse, samt membranareal. Motoren alene har hysteriske 950g moving mass, og til tross for dette påberoper de seg å ha bare 5% av magnetmassen for tilsvarende konvensjonelle løsninger. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er villig til å tro på det forholdstallet, men vi kan nok uansett slå fast at det er snakk om en betydelig magnetmasse. Total Mms med 30" membran er 2,33kg, og med 40" membran er Mms 3,33kg. Med tanke på membranarealet og kraftfaktoren burde ikke dette være avskrekkende tall. 21" bassen jeg nevner over her hadde altså ca 400g Mms. Effektkraftfaktoren er noe over 1/10, og det er også massen.
Så kan vi kikke på membranarealet et øyeblikk. En 30", dersom den er målt på chassis, vil trolig ligge på omkring 4000cm^2. Tilsvarende for 40" til være ca 7300cm^2. Ser vi dette opp mot en 21" med ca 1700cm^2 føler jeg at det å flytte 4,3 ganger mer luft med 8,3 ganger mer masse ikke nødvendigvis er et skritt fremover. For 30" blir forholdet 5,8 ganger mer masse for å flytte 2,4 ganger med luft, altså et enda dårligere forholdstall. Jeg aner ikke hva en sånn M-force løsning koster, men 4x21" vil dekke omtrent samme størrelse som en 40" M-force, og flytte omtrent akkurat like mye luft. Antakelig kan man bruke 4 stk BMS 18N860V2 og få høyere ytelse enn M-force 40" på mindre flate. Jeg kan ikke uten videre se at M-force har noen betydelige fortrinn over en slik løsning i praksis, men jeg har aldri hørt M-force og aner ikke hva det koster.
http://www.powersoft-audio.com/en/docman/1341-m-system/file