Magnet og Motorsystem på høyeffektive drivere.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.932
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    75w kontinuerlig i FC. Det må jo bli varmt...

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    For noen år siden, da jeg begynte å leke med fieldcoil driverene til Supravox, sendte jeg en mail vedr dette med varme. ...

"Dear Vegard,
    Yes, with high voltage, they generate a lot of heat.
    With maximum voltage ( that is to say about 14V for 400 EXC and 12 V for 215 EXC ) we advise to not use them for a long time.
    Yes, you can add a cooler system if you want to use them at high voltage, it is a solution.
    Best regards."

Jeg ble litt gretten av svaret og påpekte at de burde ha en løsning for dette slik at driveren kunne brukes bekymringsløst ved en hvilken som helst "tillatt" coil strøm.
    Såvidt jeg husker svarte de at om jeg ønsket å benytte maks coilspenning, burde jeg heller kjøpe Alnicovarianten av 400 elementet.
    For tiden står 2 av de fire 400 exc elementene i hver sin 270l BR kasse. coilstrømmen rundt 3pluss litt ampere. Det er ikke for varmt. Det er andre problemer (integrere med hornet: "delefilter = vrient")
    Oks : jeg laget en utgave av rods regulator hvor jeg ved å kunne brytersvitsje V in, og samtidig bryter svitsje en motstand på reg' ene fikk dekket hele den tillatte strøm variasjon til coilene.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det var litt dritt å høre Vegard.
    75w er mye varme, det er det ikke tvil om.
    Og det er vel en av utfordringene med FC.
    Varmen trekker og inn i VC.

Fin løsning med rodsene! :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vitavox hadde jeg ikke kjennskap til :)
    Litt lavere fluxtetthet en noen andre, men den låter gjerne meget bra fordi om :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vel....
    Kan vi bruke noe av det sløve greiene vi samler sammen i denne tråden?
    Hva med å se litt på kompresjonsdrivers arbeidsområde kanskje?
    Det jeg kommer med nå er det rom for diskusjon rundt.

Drar frem igjen denne.

emf  ill.png

Har tolket det til at kapasitiv last er ok, resisitiv last er best. Induktiv noe slitsom og går utover impulsvillighet sa Sluk.
    Kapasitiv er når kurven går nedover. Resistiv er den flat. Induktiv er når den stiger.
    JBL oppgir impedans målinger av kompdrivere når dem er koblet til et rør.
    Kan en kanskje benytte dette for å se drivernes beste område?

Velger 2446 storformat og 2426 småformat.

2446:
    JBL 2446 impedance plain wave.jpg

2426:
    JBL 2426 impedance plain wave.jpg

En vil holde seg unna induktiv last, så en stopper på 4k på 2446 og 9k på 2426.
    Nedover ser en at Fs på 2446 er litt under 500hz. På 2426 er den ca 650hz.
    En bør holde seg over Fs så en slipper for mye press oppver mot Fs.
    Avgrenser dermed 2446 nedover til 700hz.
    Da er dens arbeidsområde 700-4k.
    Om en sammanligner impedans mellom de to så må en velge en overlapp.
    Har valgt avgrense 2426 småformaten ved 3k. Under det vil 2446 ha finere impedansmåling.

Da kan en sette sammen et system som benytter 2446 fra 700hz og opp til mellom 3-4k.
    2426 vil en da benytte 3-4k og opp til 9k.

Hva med over 9k? Da benytter en egnet horndiskant til det området.
    Veit at JBL diskantene har Fs ved ca 4-4,5k. Ved 9k er en hel oktav over og dem fungerer fint.

Nå skal det sies at hornet som driverne monteres til må passe til området, samtidig vil dem også endre på impedanskurve.

Likevel etter min erfaring med 2446 så kan en ikke presse denne driveren under 600hz.
    Selv om hornet ganske mye endrer på impedansen.

Som sagt, det er rom for diskusjon rundt mine tolkninger her.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.035
    Torget vurderinger
    23
    Regner med at du er oppegående på dette.......

Zobel networks and loudspeaker drivers

Zobel networks can be used to make the impedance a loudspeaker presents to its amplifier output appear as a steady resistance. This is beneficial to the amplifier performance. The impedance of a loudspeaker is partly resistive. The resistance represents the energy transferred from the amplifier to the sound output plus some heating losses in the loudspeaker. However, the speaker also possesses inductance due to the windings of its coil. The impedance of the loudspeaker is thus typically modelled as a series resistor and inductor. A parallel circuit of a series resistor and capacitor of the correct values will form a Zobel bridge.

2018-11-03 02_35_03-Zobel network - Wikipedia - Internet Explorer.png

because the centre point between the inductor and resistor is inaccessible (and, in fact, fictitious - the resistor and inductor are distributed quantities as in a transmission line).

The loudspeaker may be modelled more accurately by a more complex equivalent circuit. The compensating Zobel network will also become more complex to the same degree.[3]

Note that the circuit will work just as well if the capacitor and resistor are interchanged. In this case the circuit is no longer a Zobel balanced bridge but clearly the impedance has not changed. The same circuit could have been arrived at by designing from Boucherot's minimising reactive power point of view. From this design approach there is no difference in the order of the capacitor and the resistor and Boucherot cell might be considered a more accurate description.

Zobel.png

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg er så veldig oppegående er nok omdiskutert :D
    Men prøver i hvertfall finne ut av ting, hva som er viktig og mindre viktig.

Zobel krets er kjent. Impedanskorreksjon.
    Fint å benytte på drivere, spesielt i bassområdet, om en driver med passiv deling.
    Med et godt zobel nettverk kan en omtrent designe filter som om driver er en resistans.

Benyttet dette på første OBene på bass med godt resultat.

Det er godt mulig dette kan benyttes om en har aktiv deling og f.eks rørforsterkere for å få en finere og enklere last.

Men er skeptisk til bruk av zobel på drivere oppover i frekvens. Det virker inn på frekvensrespons, har prøvd dette på fulltone.

Mitt innlegg ovenfor var kanskje knotete, men forsøket er om en kan benytte impedanskurven til drivere for å identifisere hvordan driveren oppfører seg og kanskje konkludere med område den ikke er så godt egnet.
    Zobel nettverk vil ikke kunne "reparere" JBL 2446 sin oppførsel ved 10khz som et eksempel.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.035
    Torget vurderinger
    23
    Zobel nettverk vil ikke kunne "reparere" JBL 2446 sin oppførsel ved 10khz som et eksempel.
    Nei, men så har da ikke 2446 noe i 10 kHz området å gjøre heller :cool:

Meanwhile, back at the "Coil in the Gap" discussion...

Brødrene Hung.....

Under Hung
    Underhung.jpg

Well Hung
    Hung Well.jpg

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    ¨Jeg bruker Zobelfilter på bassen selv om jeg bruker elektronisk filter. Måtte måle meg fram til få riktig verdi på kondesatoren og en flat impedanskurve. Leif Ernstsen fortalte meg hvorfor, kan ikke huske hva han fortalte! Kankje du har svaret Oks 81:)
    Bruker zobelfilter på mellombassene(i MTM) som går opp til 2000Hz også. Har passiv deling her, da det elektroniske delefilteret deler ved 109 hz. Delefrekvensen(ved passiv) vil jo bare bevege seg litt opp eller ned ved forskjellig impedans på driveren? Synes at 8 tommerne har en bedre definisjon over 100Hz enn 12 tommerne i bassen.
    Ellers så høres det greit ut:)

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nei noen doktor grad i zobel har jeg vel ikke :D
    Men oppgaven til filteret er vel å kompensere for stigende impedans skapt av talespole.

Summerende impedans blir vel kanskje seende litt mer ut som dette om en treffer godt?

emf  ill.png

Har vel sånn sett egentlig prøvd en slags zobel på kompdriver også, bare med å sette en rein motstand parallellt med driver.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Nå er det så lenge siden jeg drev med dette. Kankje motstands verdien har like stor betydning! Måtte holde på en stund for at det stemte. Da det er tabeller for dette for en fast impedans, så vil ikke dette stemme helt i praksis. Da det viser seg at en 8ohms høyttalere kan måle 7ohm ved impedansmåling(Clio)
    har noen bånddiskanter som har en impedans på 2,5 ohm. Når jeg dempet disse med ca 2db med en serie motstand. ble impedansen 4 ohm på denne. Da måtte jeg også forandre på komponent verdiene i delefilteret. Da ble systemimpedansen også høyere. Noe som også var ønskelig. Noe som ikke innvirker på de forsterkerne jeg bruker nå. Jeg prøvde en gammel Maratz receiver(2250B) , da ble den den ganske varm:D

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Husk at en høyttaler er nominelt 8ohm.

Om en ser på kurven over så er impedansen på minimum ved 400hz. Over og under dette er den høyere.

Med zobel så er vel målet at kondensatoren skal begynne å lede rett over 400hz og vil videre lede mer og mer oppover i frekvens.
    For at det ikke skal kortslutte har man motstanden som blir lasten.

impedance-equalization-circuit-zobel-network.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slike bånd er vel stort sett en resistiv last, er dem ikke?
    Burde gå fint sånn sett bare dytte inn en motstand i serie.

Kan ikke helt svare for hvorfor Marantzen blir varm....
    Men har en bassrefleks, sørpedrivere, litt trang kasse osv, ja da har man lagt egget for å måtte drive med sveiseapparat!

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja disse Raven R-2 har en kraftig trafo som driver bånda med en sekudnær impedans på 0,09 ohm en primær impedans på 4ohm. DCR mostanden var også lav. Husket ikke størrelsen på denne. Electrocompaniet sin forsterker koblet bare ut etter 7 sekunder, og til slutt røk driverne på utgangen:) Nå har jeg brukt Dynamic Presicion i mange år. Bruker et 24db beskyttelses delefilter ved 1800Hz nå, da de ikke liker dårlig filtrerte lavfrekvenser. Vis vedlegget 276-310-raven--40089.pdf
    Det ble levert 1 målepapir for hver driver. Denne produseres ikke lengre. De blir ikke levert til high end produsenter lengre. Kunne tenkt meg den store linesource bånd driveren. Den er kostbar og veier 11 kg. RAAL er vel kankje den verdige konkurenten til denne.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Såpass, knelte en EC!
    Da burde vel egentlig en klasse D som liker lave impedanser være greiest til å drive denne?

Ser impedanskurven er ikke helt resistiv som jeg trodde, den stiger noe oppover i frekvens.
    Ellers er jeg totalt på ukjent grunn med bånd, det har jeg aldri hatt fingra borti. :)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    System impedansen ligger rundt 3ohm. Tror Electrocompaniet så en type belastning den aviste. For at de skulle være konstruert for 2ohms last:confused: fikk også kjeft av produsenten da jeg levert inn forsterkeren. Tror det var andre gangen:)
    Da kan jeg bruke en 4 kanals effektforsterker i klasse D. Det finnes å få kjøpt! Tror neppe den blir like bra som DP!

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.735
    Sted
    Østfold
    Det manglet kanskje en avkoblingskondensator på diskanten? I såfall går den jo nesten i null ohm DC. Det er det ikke sikkert EC-en likte så godt.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det ser ut som i dokumentet at impedansen stiger nedover i frekvens helt til 200hz.
    Den har et 24dB filter ved 1800.
    Usikker på om det er årsaken.
    Men jeg har sett impedanskurve som bare synker på bånd, så er der enig med at en bør ha beskyttelses krets :)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, denne 0,015mH kondensatoren i serie har jeg ikke brukt. Da må jeg inn å få korrigert. Vi trenger fagfolk ser jeg:)
    Er egentlig på grensen når det gjelder delefrekvensen. Ser at ved 18db så er den noe høyere på papiret. Har ikke tatt dette opp med produsenten. Kan sikkert få en betoning pga, dette.Spesielt på instrument med lenger etterklang, som gitar, piano og vibrafon. Det akkustiske senteret for MTM skal være innafor denne delefrekvensen( ca 16 cm)!
    Hvis jeg har gått for dette store linesource båndet, så har jeg kunnet lagt delefrekvensen ved 800 Hz. Da har det ikke blitt mye frevens igjen av LE8TH driverne. Mye av den lille oppbrytningen mellom 750 og 1500Hz har forsvunnet. Ingen deling mellom mellomtone frekvens og diskant. Et bedre lydbilde også. Men det koster:)

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! :D
    Banner dem i Sunndalsøra også :D

Tolker resten av filteret som er tegnet til å være det som skal ordne det her.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Skulle ha vært slidet dette:) Ja får håpe filteret blir riktig nå. Kanskje noe av årsaken til at EC tok kvelden.
    Skulle prøve å sende datapapir på dette store linesource elementet, men pdf filen ble for stor til å sende!

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.735
    Sted
    Østfold
    Transformatoren er en impedanskonverter. Hele hensikten er at man skal se impedansen i båndet multiplisert med en konstant. Legger man inn en DC-motstand i selve trafoen blir det et ekstra tap. Derfor holdes denne lav. Når man kommer til DC eller nær DC (der trafokjernen ikke lenger er spesielt effektiv) har induktansen ingen effekt lenger, man ser ikke impedansen i båndet, og trafoen går praktisk talt i kortslutning.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Det går bra, som nevnt i åpningsinnlegget, lista er lav :)

D130 var første driver med 4" voicecoil.

Grateful Dead "Wall of Sound" using JBL D130's:
    Vis vedlegget 514470

Info:
    D130
    Interessant å lese om D130 elementet. Meget høy virknigsgrad, lav masse og høy spole i trangt spolegap. Har også curvelinear membran profil fo å øke spredningen. Vil samtidig bli stivere og dempe oppbrytningen. Vanligvis så har fulltoner mykere og lettere membran. Har sett det selv ved målinger at de har en mindre linær kurve enn vanlig mellomtoner( mellombasser). Det behøver ikke å ha så stor forskjell. På JBL LE 8TH så er det under 3db.
    Skal prøve å få reparert disse D130 med nye element. Er spent på hvordan disse vil lyde i et 2-veis hvis man kjører disse flat (uten delefilter) sammen med en ringradiator eller lignende?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har kjørt JBL 2220 til 1800hz. Det går greit men ikke optimalt.
    Den er ikke helt ulik D130.

Ringradiatorene til JBL har ingenting å gjøre under 7k i et hifi oppsett.

Man må ha et horn mellom D130 og ringradiator.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Har kjørt JBL 2220 til 1800hz. Det går greit men ikke optimalt.
    Den er ikke helt ulik D130.

Ringradiatorene til JBL har ingenting å gjøre under 7k i et hifi oppsett.

Man må ha et horn mellom D130 og ringradiator.
    Har både 175 og 2420 compression driver og horn i kjelleren . Og et par 2405 liggende. Har litt å begynne med.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det burde gå å få noenlunde greit :)
    Men D130 vil ikke spille særlig bass.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg finner ikke så mye mer å ta opp i denne tråden.
    Er vi kanskje ferdig?

Ønsker å takke dem som har bidratt, jeg har i hvertfall lært en del ting som kan benytte dersom skal plukke drivere en gang i fremtiden.
    :)

Mvh
    oks

2

2xJ

Gjest
    Jeg har begrenset teknisk innsikt i drivere, men det er trist at denne tråden ikke er full av bidragsytere.

Kanskje det er lettere og krangle om ting som har minimal betydning, og som det ikke finnes noen "klare svar på" for noen.........

Du skal ha for initiativet Oks !! Du står godt i værharde strøk :)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Tror ikke den er helt ferdig ennå:) Har ikke vist de aller flotteste driverne ennå. Noe som ikke finnes i høyttalere som har blitt solgt her til lands. Må begynne å lete opp. Også flere arfaringer med drivere som har vært brukt av selvbyggere.DIY

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, noen drivere er jo nevnt :)
    Sånn sett ikke noe i veien for å nevne noen flere om det er ønskelig!

Ser bittelitt på TAD kompdrivere.
    PRO-HF-UNITS — TAD LABORATORIES

4001 har kortslutnignsring i kobber, 2001 benytter sølv.
    Begge deler er for å hindre økende impedans, og dermed bedre egenskaper oppover i frekvens.

4003 og 2002 står det ikke så mye om angående dette, men har sikkert noe av det samme vil jeg tro.

Magnetmateriale er AlNiCo og neo på TAD kompdriverne.

Fluxtetthet i spolegapet litt lavere enn ALE.

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vi får vekke litt liv igjen her :)

Topic er benytte storformat kompresjonsdriver helt til 20khz eller om en skal benytte horndiskant delt inn ved 7-10k.
    En ting er horn, men noen CD horn er nok gode nok til å beholde konstant spredning til topps, så vi tar ikke det her.

Hva mener folket?
    Kan vi sette det i sammenheng med motorsystem kanskje?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.735
    Sted
    Østfold
    Hvor effektiv den er avhenger jo veldig av hva slags membran man monterer på den.

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.580
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvor effektiv den er avhenger jo veldig av hva slags membran man monterer på den.
    Jepp, og det er nok derfor de har laget tre forskjellige versioner. Verstingen dere driver jo RAT Sound sin 30" SUB.
    Men det underliggende spørsmålet er om dette er noe du, ut i fra et teknisk ståsted, kunne se bli benyttet i noe mindre enn 30" som et alternativ vil klassisk spole og magnet?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.735
    Sted
    Østfold
    Jepp, og det er nok derfor de har laget tre forskjellige versioner. Verstingen dere driver jo RAT Sound sin 30" SUB.
    Men det underliggende spørsmålet er om dette er noe du, ut i fra et teknisk ståsted, kunne se bli benyttet i noe mindre enn 30" som et alternativ vil klassisk spole og magnet?
    En del motorer er veldig konvensjonelle. Da er de også ganske lette å forutsi egenskapene til. Ting som er litt mindre konvensjonelt pleier jeg å simulere på for å vite hva jeg har med å gjøre. M-force vet jeg ikke sikkert hvordan er bygget opp, men jeg tror det er som følger:

En ramme, som er en del av det bevegelige systemet, inneholder to stavmagneter. Disse er polarisert mellom de to flatene, slik at når man ser rammen fra en side ser man de to magnetene liggende parallelt med en avstand i mellom. De to har hhv sydpol og nordpol vendt mot betrakteren. To spoler er viklet, en på hver side av den bevegelige rammen. De to spolene driver de to magnetene i samme retning ved at spolens tur påvirker den ene magneten mens dens retur påvirker den andre.

Geometrien av dette vil kunne minne om en mellomting mellom JBL sin differential drive og Babb sin dobbelt magnetgap/dobbelt spole (som Dan Wiggins hevder å ha funnet opp en gang til 20-25 år senere). I tillegg vil også denne varianten være både stålfri og DC-fri. Det skulle gi god symmetri, god linjæritet og lav fluxmodulasjon.

Alle stationary coil-konsepter gir høy effekttålighet, men til gjengjeld gir jo alle moving magnet-prinsipper tildels høy moving mass. For å oppnå høy kraftfaktor kreves det en del magnetmasse. Man kan jo i teorien oppnå ekstremt høy kraftfaktor bare med små magneter, men da blir det ulinjært, og man løper en enorm risiko for å avmagnetisere magnetene under drift.

Så var det dette med suspension da. Det man behøver er først og fremst sentrering. Man kan overlate fjæreffekten til membranens oppheng i et konsept som dette. I såfall kan en form for glidelager være aktuelt. Ellers må man ha en form for spider eller liknende fjærende oppheng som også gir en sentreringseffekt. Man behøver to av disse på grunn av måten dette skal brukes. Overlater man deler av sentreringsjobben til membranen vil man fort på en smell i montering og kan få høy feilprosent på det ferdige produktet.

Powersoft oppgir ingen compliance for selve motoren. Det kan bety at det i dette tilfellet er snakk om en form for glidelager. Ser vi videre på databladet ser vi at x-max er 15mm for "long stroke version", noe som i seg selv ikke er mye. Det kan også høres ut som om kraftfaktoren på 24Tm ikke er rare greiene, men dette er vel DCr på 0,26 ohm, så selv om mine 21" hadde 47Tm gir det altså bare ca 350Tm^2/ohm, mens M-Force 1 har 2215Tm^2/ohm.

Det man da må se på er forholdet mellom kraftfaktor og bevegelig masse, samt membranareal. Motoren alene har hysteriske 950g moving mass, og til tross for dette påberoper de seg å ha bare 5% av magnetmassen for tilsvarende konvensjonelle løsninger. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er villig til å tro på det forholdstallet, men vi kan nok uansett slå fast at det er snakk om en betydelig magnetmasse. Total Mms med 30" membran er 2,33kg, og med 40" membran er Mms 3,33kg. Med tanke på membranarealet og kraftfaktoren burde ikke dette være avskrekkende tall. 21" bassen jeg nevner over her hadde altså ca 400g Mms. Effektkraftfaktoren er noe over 1/10, og det er også massen.

Så kan vi kikke på membranarealet et øyeblikk. En 30", dersom den er målt på chassis, vil trolig ligge på omkring 4000cm^2. Tilsvarende for 40" til være ca 7300cm^2. Ser vi dette opp mot en 21" med ca 1700cm^2 føler jeg at det å flytte 4,3 ganger mer luft med 8,3 ganger mer masse ikke nødvendigvis er et skritt fremover. For 30" blir forholdet 5,8 ganger mer masse for å flytte 2,4 ganger med luft, altså et enda dårligere forholdstall. Jeg aner ikke hva en sånn M-force løsning koster, men 4x21" vil dekke omtrent samme størrelse som en 40" M-force, og flytte omtrent akkurat like mye luft. Antakelig kan man bruke 4 stk BMS 18N860V2 og få høyere ytelse enn M-force 40" på mindre flate. Jeg kan ikke uten videre se at M-force har noen betydelige fortrinn over en slik løsning i praksis, men jeg har aldri hørt M-force og aner ikke hva det koster.

http://www.powersoft-audio.com/en/docman/1341-m-system/file

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.580
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Takk for utvidet svar Snickers-is

Jeg ser David Rat, Rat Sounds, snakker om fordelen med et stort element i stedet for 4 mindre enheter i denne Youtube videoen, men det pga logistikk og utstyrs mengde ved store konserter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn