Jeg kjenner jeg er litt delt ift dette med M-Force, og det er det mange grunner til.
For det første, prinsippet med faste spoler og bevegelige magneter er interessant fordi det gir en mer eller mindre stålfri motor, og den burde være ganske immun mot fluxmodulasjon. Den gir også en symmetrisk motor, og ideene med magnetisk oppheng er heller ikke helt idiotiske.
Men om man sammenlikner 4 stk 18" 18N860V2 med en 30" M-Force er det i all hovedsak den ekstremt lave impedansen i M-Force som er forskjellen. Tar vi med trykksensoren er vi over på servo, men dette er trolig den svakeste formen for servo vi kjenner grunnet at systemet er så tregt og dermed får veldig begrenset båndbredde. I og med at det er andre som jobber med bedre servosystemer til PA så er ikke dette for meg spydspissen, heller ikke innen prolyd.
De har også en del DSP-moduler som i utgangspunktet er kjekke greier. Men om vi da ser på hva de har puttet inni, og hvilken software og oppfølging de tilbyr, så har jeg dessverre opplevd at dette ikke er top notch. De bruker altså den dårligste DSP-en til AD, med dens innebygde ADC og DAC. Dette er svært lite ambisiøst. I tillegg har de brukt en så gammel interface at kun utgåtte versjoner av SW fungerer, og man er avhengig av en eldre PC med eldre Windowsversjon for å få det til å virke. Man gjør seg samtidig avhengig av å få softwaren levert av Powersoft, noe som heller ikke går på skinner.
Når noen kan håndtere egne produkter på den måten blir jeg umiddelbart skeptisk til alt annet de gjør og sier, så jeg er muligens noe farget her.