C
cruiser
Gjest
e2>e3 var relativt ballsy ja, men det kunne fort slått feil om anand hadde vært mer aggresiv på det tidspunktet, tiden var nok også en faktor når dette trekket ble dratt
|
Hehe - artig analyse.Carlsen har baller.
Parti 1 - dobbel fianchetto, et nybegynneropplegg som taper tempo. "Se hva du kan få ut av dette mot meg, Anand."
Parti 2 - enkel nøytralisering av Anands hvitspill.
Parti 3 - tenke - tenke - hvordan skape en ubalanse med Schwung? Ah: Jeg setter Dronningen min på h1 og etterpå spiller jeg e2-e3 mot verdensmesteren for virkelig å røske opp, hvorfor ikke?
(Som å forsøke å krysse en hovedgate i Roma i rushtiden med bind for øynene, egentlig. Det klarte han jo.)
Anand virker risikoavers, og hjelper godt til.
Fischer i 72, her er partietLikte det trekket med løper til a2 i dag , var jo den tabben karpov eller karpos gjorde i 1971-1972 , og tapte slutt spillet med denne spanske åpningen som skjedde i dag. Men magnus kom seg ut av knipen lett synes jeg , ganske dristig av magnus i dag , liker carlsen spilling i dag.
He-he, ikke vondt ment, postet partiet av relevans til dagens parti, ikke for å pirke...Fischer mente jeg Unnskyld.
Bra du sa fraHe-he, ikke vondt ment, postet partiet av relevans til dagens parti, ikke for å pirke...Fischer mente jeg Unnskyld.
Spille Tårnsluttspill på dronningfløyen med 1v2 bønder. Tf3+ Kb2, Te3 Tc8! og så bytte av det meste. kanskje. Jepp, går mot remis nå.kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager anand rygget kongen til c3 i stedet for e3? er ikke e3 en mye tryggere posisjon?? dette trekket går langt over hodet på meg, hvorfor hvorfor hvorfor? fortell meg NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! (ikke google-fortelle senere, hehe)
ja, skjønte det etter det trekket som fulgte.Spille Tårnsluttspill på dronningfløyen med 1v2 bønder. Tf3+ Kb2, Te3 Tc8! og så bytte av det meste. kanskje. Jepp, går mot remis nå.kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager anand rygget kongen til c3 i stedet for e3? er ikke e3 en mye tryggere posisjon?? dette trekket går langt over hodet på meg, hvorfor hvorfor hvorfor? fortell meg NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! (ikke google-fortelle senere, hehe)
Houdini var ikke enig i akkurat det, men det er ikke alltid teori stemmer med praksis. Computeren mente at feilen kom noen trekk senere. Men Carlsen så uansett ikke hvor/hvordan han kunne vunnet partiet.For meg virket det som om det med å vinne bonden på a2 kostet litt for mye. Litt for mange trekk som gikk med til å redde den sorte hvitfeltsløperen, som deretter ble stående helt passiv - og ikke bare det: den litt malplasserte løperen sto lenge og sperret for sitt eget tårn på a8. Strider mot min ringe sjakklærdom: at tårnene med fordel skal kunne bevege seg fritt og - ikke minst - skal kunne "snakke med hverandre". Men bevares - det var jo absolutt muligheter, såvidt jeg kunne se - men Anand er ingen liten tosk.
Hehe - Houdini er ganske sikkert smartere enn meg når det gjelder sjakk - men jeg syntes likevel at det ble noe klønete og fastlåst i stillingen til vår mann etter at han omsider greide å frigjøre løperen sin. Det er sikkert slik han foretrekker å spille - men litt utenom lærebøkene, kanskje.....Houdini var ikke enig i akkurat det, men det er ikke alltid teori stemmer med praksis. Computeren mente at feilen kom noen trekk senere. Men Carlsen så uansett ikke hvor/hvordan han kunne vunnet partiet.For meg virket det som om det med å vinne bonden på a2 kostet litt for mye. Litt for mange trekk som gikk med til å redde den sorte hvitfeltsløperen, som deretter ble stående helt passiv - og ikke bare det: den litt malplasserte løperen sto lenge og sperret for sitt eget tårn på a8. Strider mot min ringe sjakklærdom: at tårnene med fordel skal kunne bevege seg fritt og - ikke minst - skal kunne "snakke med hverandre". Men bevares - det var jo absolutt muligheter, såvidt jeg kunne se - men Anand er ingen liten tosk.
Min bror og jeg lot busines være business i dag - vi satt som fjetret i over 5 timer foran TVskjermen på jobben og var mer stresset enn vi kan huske å ha vært på lenge. Dette er topp TVspenning.Carlsen presser ... godt det er hviledag i morgen, da får jeg gjort mer enn jeg gjorde i dag!