C
cruiser
Gjest
e2>e3 var relativt ballsy ja, men det kunne fort slått feil om anand hadde vært mer aggresiv på det tidspunktet, tiden var nok også en faktor når dette trekket ble dratt
Hehe - artig analyse.Carlsen har baller.
Parti 1 - dobbel fianchetto, et nybegynneropplegg som taper tempo. "Se hva du kan få ut av dette mot meg, Anand."
Parti 2 - enkel nøytralisering av Anands hvitspill.
Parti 3 - tenke - tenke - hvordan skape en ubalanse med Schwung? Ah: Jeg setter Dronningen min på h1 og etterpå spiller jeg e2-e3 mot verdensmesteren for virkelig å røske opp, hvorfor ikke?
(Som å forsøke å krysse en hovedgate i Roma i rushtiden med bind for øynene, egentlig. Det klarte han jo.)
Anand virker risikoavers, og hjelper godt til.
Fischer i 72, her er partietLikte det trekket med løper til a2 i dag , var jo den tabben karpov eller karpos gjorde i 1971-1972 , og tapte slutt spillet med denne spanske åpningen som skjedde i dag. Men magnus kom seg ut av knipen lett synes jeg , ganske dristig av magnus i dag , liker carlsen spilling i dag.
He-he, ikke vondt ment, postet partiet av relevans til dagens parti, ikke for å pirke...Fischer mente jeg Unnskyld.
Bra du sa fraHe-he, ikke vondt ment, postet partiet av relevans til dagens parti, ikke for å pirke...Fischer mente jeg Unnskyld.
Spille Tårnsluttspill på dronningfløyen med 1v2 bønder. Tf3+ Kb2, Te3 Tc8! og så bytte av det meste. kanskje. Jepp, går mot remis nå.kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager anand rygget kongen til c3 i stedet for e3? er ikke e3 en mye tryggere posisjon?? dette trekket går langt over hodet på meg, hvorfor hvorfor hvorfor? fortell meg NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! (ikke google-fortelle senere, hehe)
ja, skjønte det etter det trekket som fulgte.Spille Tårnsluttspill på dronningfløyen med 1v2 bønder. Tf3+ Kb2, Te3 Tc8! og så bytte av det meste. kanskje. Jepp, går mot remis nå.kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager anand rygget kongen til c3 i stedet for e3? er ikke e3 en mye tryggere posisjon?? dette trekket går langt over hodet på meg, hvorfor hvorfor hvorfor? fortell meg NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! (ikke google-fortelle senere, hehe)
Houdini var ikke enig i akkurat det, men det er ikke alltid teori stemmer med praksis. Computeren mente at feilen kom noen trekk senere. Men Carlsen så uansett ikke hvor/hvordan han kunne vunnet partiet.For meg virket det som om det med å vinne bonden på a2 kostet litt for mye. Litt for mange trekk som gikk med til å redde den sorte hvitfeltsløperen, som deretter ble stående helt passiv - og ikke bare det: den litt malplasserte løperen sto lenge og sperret for sitt eget tårn på a8. Strider mot min ringe sjakklærdom: at tårnene med fordel skal kunne bevege seg fritt og - ikke minst - skal kunne "snakke med hverandre". Men bevares - det var jo absolutt muligheter, såvidt jeg kunne se - men Anand er ingen liten tosk.
Hehe - Houdini er ganske sikkert smartere enn meg når det gjelder sjakk - men jeg syntes likevel at det ble noe klønete og fastlåst i stillingen til vår mann etter at han omsider greide å frigjøre løperen sin. Det er sikkert slik han foretrekker å spille - men litt utenom lærebøkene, kanskje.....Houdini var ikke enig i akkurat det, men det er ikke alltid teori stemmer med praksis. Computeren mente at feilen kom noen trekk senere. Men Carlsen så uansett ikke hvor/hvordan han kunne vunnet partiet.For meg virket det som om det med å vinne bonden på a2 kostet litt for mye. Litt for mange trekk som gikk med til å redde den sorte hvitfeltsløperen, som deretter ble stående helt passiv - og ikke bare det: den litt malplasserte løperen sto lenge og sperret for sitt eget tårn på a8. Strider mot min ringe sjakklærdom: at tårnene med fordel skal kunne bevege seg fritt og - ikke minst - skal kunne "snakke med hverandre". Men bevares - det var jo absolutt muligheter, såvidt jeg kunne se - men Anand er ingen liten tosk.
Min bror og jeg lot busines være business i dag - vi satt som fjetret i over 5 timer foran TVskjermen på jobben og var mer stresset enn vi kan huske å ha vært på lenge. Dette er topp TVspenning.Carlsen presser ... godt det er hviledag i morgen, da får jeg gjort mer enn jeg gjorde i dag!