Sport, sykkel og trening Magnus Carlsen i VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    e2>e3 var relativt ballsy ja, men det kunne fort slått feil om anand hadde vært mer aggresiv på det tidspunktet, tiden var nok også en faktor når dette trekket ble dratt

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Carlsen har baller.
    Parti 1 - dobbel fianchetto, et nybegynneropplegg som taper tempo. "Se hva du kan få ut av dette mot meg, Anand."
    Parti 2 - enkel nøytralisering av Anands hvitspill.
    Parti 3 - tenke - tenke - hvordan skape en ubalanse med Schwung? Ah: Jeg setter Dronningen min på h1 og etterpå spiller jeg e2-e3 mot verdensmesteren for virkelig å røske opp, hvorfor ikke?
    (Som å forsøke å krysse en hovedgate i Roma i rushtiden med bind for øynene, egentlig. Det klarte han jo.)

Anand virker risikoavers, og hjelper godt til.
    Hehe - artig analyse.

Men med hensyn til risikoaversjon, skjønner jeg godt at Anand er litt forsiktig. Ikke spesielt lurt å ta store sjanser når man spiller mot vår mann. Han har en utrolig evne - det skjønner jo til og med en amatør som jeg - til å få så å si enhver liten fordel til å vokse seg stor nok til å avgjøre et parti. Men Magnus Carlsen skjønner også at Anand har vært ute ganske mange vinternetter før - Anand er ingen hvem som helst når vi snakker om sjakk - så det er tilsvarende lurt å unngå at Anand får noen fordeler som han kan spinne videre på.

Det er små marginer - og disse gutta skjønner at hvis fordelen er mindre enn det de anser som nødvendig for å vinne, er det ren dumskap å prøve seg på noe. I hvert fall på dette nivået. Jeg tror ikke frykt er det rette ordet her - de er neppe veldig fryktsomme på dette nivået - men de har ganske god feeiling for når det er lurt å slå til og når det er lurt å la være.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Daniel King er til å stole på. Fin analyse for oss som ikke klarer å forstå 100% hva som egentlig foregikk. ;)
    Magnus Carlsens trekk fikk ?stryk? av sjakkcomputeren - sport - Dagbladet.no

Jeg opplevde partiet som åpent og kjempespennende. Etter å ha sett pressekonferansen for andre gang opplever jeg at Magnus mest var sur og skuffet fordi han ikke klarer å presse med hvit som han egentlig ville, men virker egentlig som han hadde kontroll på remisen.

Herrene er imponerende, intet mindre og dette er bare begynnelsen.
    Blir veldig overrasket om Carlsen slår Anand med svart så lenge totalstillingen er lik.

T

tce-teams

Gjest
    Part 4 snart klar , håper carlsen prøver og vinne dette partiet. Lel om han har svart.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bunnsolid av carlsen idag.
    jeg likte springer g6 e7, viser at carlsen tar tålmodigheten til hjelp men med klare planer om å knekke anand i et sluttspill.

dette kan gå veien.
    i verste fall remis.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ødeleggende for jobbkonsentrasjonen dette, her teknologi-nerdene sitter i horder og klikker og trykker i åpent landskap.
    Herlig :)

T

tce-teams

Gjest
    Likte det trekket med løper til a2 i dag , var jo den tabben karpov eller karpos gjorde i 1971-1972 , og tapte slutt spillet med denne spanske åpningen som skjedde i dag. Men magnus kom seg ut av knipen lett synes jeg , ganske dristig av magnus i dag , liker carlsen spilling i dag.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det rare med denne serien, er at svart har vært best i fire kamper på rad...

T

tce-teams

Gjest
    Nå synes jeg carlsen ligger godt an for og vinne , men man skal ikke tru anand er ein dårlig sjakk spiller. Håper carlsen tar tårn fra f8 til f3.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager anand rygget kongen til c3 i stedet for e3?
    er ikke e3 en mye tryggere posisjon??

dette trekket går langt over hodet på meg, hvorfor hvorfor hvorfor?

fortell meg NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!
    (ikke google-fortelle senere, hehe)

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager anand rygget kongen til c3 i stedet for e3? er ikke e3 en mye tryggere posisjon?? dette trekket går langt over hodet på meg, hvorfor hvorfor hvorfor? fortell meg NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! (ikke google-fortelle senere, hehe)
    Spille Tårnsluttspill på dronningfløyen med 1v2 bønder. Tf3+ Kb2, Te3 Tc8! og så bytte av det meste. kanskje. Jepp, går mot remis nå.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    "Her hadde vi gått i baren" Kjekke rare gutter på VG-TV.
    Stilig med sluttstpill dominert av tårn, det appelerer til meg.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kan noen fortelle meg hvorfor i alle dager anand rygget kongen til c3 i stedet for e3? er ikke e3 en mye tryggere posisjon?? dette trekket går langt over hodet på meg, hvorfor hvorfor hvorfor? fortell meg NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! (ikke google-fortelle senere, hehe)
    Spille Tårnsluttspill på dronningfløyen med 1v2 bønder. Tf3+ Kb2, Te3 Tc8! og så bytte av det meste. kanskje. Jepp, går mot remis nå.
    ja, skjønte det etter det trekket som fulgte.

T

tce-teams

Gjest
    Carlsen kommer ikke til og godta remi , carlsen sitter best i det nå , anand sliter nå.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Remi, ha, ha første mann som kunne skrive det her.

T

tce-teams

Gjest
    Så ble det 4 remis da , carlsen hadde overtaket der ei god stund , og anand sleit både med tid og noen dårlige tekk.
    Men må si utrolig spennende parti i dag.
    Carlsen er nødt til og gå for seier på neste parti , ellers kan han få slit utover di resterende parti.
    Begge har jo spilt best med svart hmmm spennende :)

V

vredensgnag

Gjest
    Herlig parti i dag. Fulgte det mens jeg snekret bjelkelag oppe på selet. Internet via ICE til iPad, og nå har gutta på VG-TV gått seg til.
    De to første sendingene fra VG var rotete, det hjalp da de byttet til et brett man faktisk kunne se. ;)

Jeg syns at Carlsen har begått store ting hittil i matchen, og etter dagens parti var det også tydelig at han nå er varm i trøya. Lett å glemme at dette er en 22-åring som skal opp mot en mann som har spilt matcher mot hele eliten i verdenssjakk - at Carlsen holder stillingen og presser slik han gjør nå er formidabelt og lovende.

Skal la bedre hoder enn mitt vurdere om det virkelig var noe å hente i å jage vekk springeren på b5 med 27... a6. Har myst og lurt, men regner med at stormesterne på chessbase.com avlegger dom snart, de sitter nok og funderer på akkurat dette.
    Utrolig å erfare den sjakkunnskapen disse gutta har - de sitter og avverger ting som vi vanlige dødelige aldri ville tenkt over, mens de lobber sjakkproblemer i fanget på hverandre!

Hviledag i morgen, og så skal det skje ting.

(Likte ellers en vits som ble avlevert på VG-TV i dag, de diskuterte J'adoube, det man sier til motstanderen dersom man ønsker å justere brikkene. På en sjakkfest hadde en stormester kommet gående sammen med en kvinnelig sjakkspiller. Sistnevnte utbrøt "Du har berørt meg. Du må ta meg." Hvorpå stormesteren meldte: "Jeg sa j'adoube først.")

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For meg virket det som om det med å vinne bonden på a2 kostet litt for mye. Litt for mange trekk som gikk med til å redde den sorte hvitfeltsløperen, som deretter ble stående helt passiv - og ikke bare det: den litt malplasserte løperen sto lenge og sperret for sitt eget tårn på a8. Strider mot min ringe sjakklærdom: at tårnene med fordel skal kunne bevege seg fritt og - ikke minst - skal kunne "snakke med hverandre". Men bevares - det var jo absolutt muligheter, såvidt jeg kunne se - men Anand er ingen liten tosk.

T

tce-teams

Gjest
    Begge har blitt varme i trøya nå , og 5 partiet må gå ut med seier av ein av di. Og vi norskrne håper jo på carlsen. Han er bare 22 år gammel , men kan tru han har spilt mye lengere geni rett og slett.

C

cruiser

Gjest
    For meg virket det som om det med å vinne bonden på a2 kostet litt for mye. Litt for mange trekk som gikk med til å redde den sorte hvitfeltsløperen, som deretter ble stående helt passiv - og ikke bare det: den litt malplasserte løperen sto lenge og sperret for sitt eget tårn på a8. Strider mot min ringe sjakklærdom: at tårnene med fordel skal kunne bevege seg fritt og - ikke minst - skal kunne "snakke med hverandre". Men bevares - det var jo absolutt muligheter, såvidt jeg kunne se - men Anand er ingen liten tosk.
    Houdini var ikke enig i akkurat det, men det er ikke alltid teori stemmer med praksis. Computeren mente at feilen kom noen trekk senere. Men Carlsen så uansett ikke hvor/hvordan han kunne vunnet partiet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Houdini var ikke enig i akkurat det, men det er ikke alltid teori stemmer med praksis. Computeren mente at feilen kom noen trekk senere. Men Carlsen så uansett ikke hvor/hvordan han kunne vunnet partiet.
    Hehe - Houdini er ganske sikkert smartere enn meg når det gjelder sjakk - men jeg syntes likevel at det ble noe klønete og fastlåst i stillingen til vår mann etter at han omsider greide å frigjøre løperen sin. Det er sikkert slik han foretrekker å spille - men litt utenom lærebøkene, kanskje.....

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror det var vanskelig å si nei til den bonden på a2, gitt at han hadde bondemajoritet på den fløyen og dermed ryddet unna noen fremtidige barrierer. Og det til tross for at den løperen fikk rørt på seg.
    Anand kom hele tiden opp med maksimalt forsvar mot Carlsens press.
    Fra kommentarene på VG-TV som jeg lyttet til, fikk jeg inntrykk av at a6 for å få vekk Sb5 var et nøkkeltrekk. Og det ville gjort at denne springeren ikke knøler det til like godt etterpå (det er den som detter ned på d4 og låser stallen.)

Enkelte mener Carlsens beste fortsettelse var 36... Td8, og ikke 36... Tf4+ som i partiet.

Anand hadde snau klokke i dag, og det skjer nærmest aldri. Carlsen presser ... godt det er hviledag i morgen, da får jeg gjort mer enn jeg gjorde i dag!

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Synes Carlsen spilte godt i dag. Presset Anand hele veien. Greit at et par trekk ikke var helt optimale, men uten det hadde han vunnet. Jeg tror Carlsen blir bedre og bedre utover i partiene. Utrolig spennende parti idag.
    R

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Carlsen presser ... godt det er hviledag i morgen, da får jeg gjort mer enn jeg gjorde i dag!
    Min bror og jeg lot busines være business i dag - vi satt som fjetret i over 5 timer foran TVskjermen på jobben og var mer stresset enn vi kan huske å ha vært på lenge. Dette er topp TVspenning.

V

vredensgnag

Gjest
    ^Andrew Paulson, som har kjøpt rettighetene til Sjakk-VM i 11 år fremover, ønsker å utstyre spillerne både i Kandidatturneringen og i Finalen med puls- og stressmålere - og la publikum ta del i det som avleses.

Da tror jeg folk bedre vil forstå hvorfor Karpov kunne melde at han gikk ned i vekt opp til tre kilo i løpet av ett vanskelige parti.

(EDIT: Her kan man prøve seg på stillingen fra 51. trekk - oppgaven er å unngå tap mot sort, og å få remis. Hvit i trekket, og man er Anand mot Carlsen.)

http://www.chessvideos.tv/endgame-t...k2P3/1p6/p3r1p1/8/1P4r1/K2R4/8&t=RRPP+vsRRPPP

Fra denne stillingen:

Skjermbilde 2013-11-14 kl. 00.34.50.jpg

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Er man på jakt etter et godt sjakksett anbefaler jeg House of Stauntons versjon av de offisielle turneringsbrikkene som anvendes i ulike mesterskap. Dette er usedvanlig godt utførte brikker med godt treverk og godt vekt, til en lav pris. Rosewood og Natural Boxwood utgaven er finest. Et sett til USD 79 må da være noe?
    Staunton har selvsagt også brett. Har kjøpt fra dem før og har bare opplevd god service.
    The Championship Chess Set - 3.75" King |HouseOfStaunton

Der kan man også betale mye mer for et sjakksett - men selv om jeg også har dyrere sjakksett derfra, så er det Championship-settet jeg finner jeg bruker mest. Koster vel omtrent hva man betaler for et plastsett. Har man noen barn i familien som er i ferd med å få Carlsen-feber, så er dette julegaven, sammen med dette brettet. Og vil de spille med eksakt samme sett som Anand og Carlsen bruker i Chennai, så la jeg inn link til disse i første innlegg i tråden:
    Folding Maple Mahogany Wooden Tournament Chessboard |HouseOfStaunton

(Finnes like mange ulike brett som brikker hos House of Staunton. 2.25" (5,1cm) passer best til Championship-settet).

An exact reproduction of the European Pattern Chessmen, it has been used at every major chess Chapionship match for the past ten years. The list of tournaments that have used these Chessmen include The US Chess Championship, FIDE Olympiads, Linares, Dortmund, Wijk Aan Zee and many more.
    A full tournament-sized Chess set, it features a 3.75" King with a 1.5"diameter base. The Chess pieces are hand carved by our master artisans and crafted out of the highest grade woods. The Chess pieces are heavily weighted with luxurious billiard cloth base pads and a beautiful finish.
    As with all of our Chess sets, the Championship Series Chessmen exemplifies a perfect combination of distinct beauty and functionality. It has been designed to withstand the rigors of practical play while maintaining an elegance which has become the hallmark of a House of Staunton chess set. The design, quality and craftsmanship of this set is UNMATCHED by any set of Chessmen in its price range. Nothing even comes close!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn