Sport, sykkel og trening Magnus Carlsen i VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Var vel på tide, at komme lidt ned på jorden igen. Anand er ikke tidligere verdens mester for ingenting.

For at sige det rent ut,- Carlsen blev simpelhen rund spilt idag.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Han hørte ikke på meg! For to dager siden fulgte han rådene mine - og vant. I dag skjønte jeg ingen ting av hva han holdt på med - og han tapte med god margin.

mvh
    Stockfish Grammofon

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.232
    For de som lurer på hva datamaskinene egentlig mener så kan man få live trekkanalyse opp til 31 trekk frem på denne linken
    analysis.sesse.net

De har ganske barsk maskinvare så den regner mye lengre mye fortere enn den pila de har på NRK og lignende steder. Tar et minutt eller så så få til 31 trekk, men når det er kompliserte stillinger så tar spillerene gjerne litt tenketid så det er tid å regne på. Får type 26 trekk frem "umiddelbart".

I dagens parti viste denne stort sett konstant større fordel Anand enn hva de andre analysene viste (de stopper som regel på 20-22 trekk). Dagens parti var for øvrig et fint eksempel på at av og til er mennesker bedre enn maskiner - Anand gjorde som kjent et trekk som ikke var forutsett av maskinen og Carlsen svarte ikke spesielt dårlig i følge de samme maskinene.

Det ble uttrykt overraskelse i studio da dette faktisk ikke var et nytt trekk, men har vært spillt tidligere på øverste nivå, noe de mente Magnus normalt skal være klar over. Stillingen i det 25 trekk eller noe slikt var spillt så sent som i 2013.

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.076
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Var vel på tide, at komme lidt ned på jorden igen. Anand er ikke tidligere verdens mester for ingenting.

For at sige det rent ut,- Carlsen blev simpelhen rund spilt idag.
    Magnus ble vel mer ut-forberedt enn han ble utspilt.

Dette er akkurat den type sjakk jeg ikke liker å spille. Det handler mer om hjemmelekser enn naturlige ferdigheter
    For VM-kampen er det bra at det nå kom fornyet spenning i duellen.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Ja, bortsett fra at Magnus spilte 10......Le7, mens Janowski spilte 10.....d4 hvorpå Showalter tok lang rokade. De partiene tok plutselig helt forskjellig retning.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    Da Magnus satt og vred seg som verst på stolen fikk jeg assosiasjoner til Stephen Hawking...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.502
    Finnes det noe lett tilgjengelig software man kan laste ned slik at man kan sitte og leke med alternative trekk mens man følger partiene?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.232
    Du kan installere Arena som er et gratis sjakk-GUI. Så kan du evt plugge inn diverse sjakkmotorer om du ønsker. Stockfish (som vel er den sterkeste av de for tiden) er gratis.

http://www.playwitharena.com/

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.076
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken platform bruker du, Bx?
    Jeg har ikke egenerfaring med det, men har forstått det slik at Stockfish kan brukes til spillanalyse. Stockfish, som vel er gratis og finnes for Windows, MacOS, Linux og Android, er bare selve sjakkmotoren, så i tillegg trenger du et egnet brukergrensesnitt. Det finnes flere, etter hva jeg har forstått.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.232
    Ja, det er korrekt. Sjakkmotorer er kun motorer, man trenger et GUI i tillegg for å se på brettet og se trekkforslagene osv.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.502
    Hvis det er noen som lurer på hvor Pedale har gjort av seg så kan jeg rapportere at han er i Sotsji. Han ble nettopp intervjuet av NRK.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.437
    Torget vurderinger
    23

sjakk.jpg

- og Magnus burde bytte navn til Remy....:D

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.242
    Spiller man bedre med et dyrt sett?
    Absolutt ikke, men mange vil foretrekke å spille på et brett i turneringsstørrelse med brikker som er vektet i bunnen så de ikke velter så lett. Det trenger dog ikke koste mye, et såkalt skolesjakksett i plast er i full størrelse og har brikker som er godt vektet. Et sett med brett og brikker koster 300kr.

Et plastbrett er dog ikke spesielt dekorativt, og hvis man vil ha et trebrett i full størrelse og trebrikker som er vektet, så kommer det fort på et par tusen. House of Staunton er nevnt og de produserer vel egne brikker som får mye skryt, mens brettene importeres fra Europa. Derfor blir det en del ekstrakostnad hvis man skal bestille tilbake fra USA til Europa, pluss at de miljøbevisste kanskje ikke vil sette pris på at et stort sjakkbrett sendes til USA for å faktureres og sendes tilbake til Europa igjen. Jeg vil anbefale Chessgamesshop som et bra alternativ, da jeg bestilte et sjakksett fra dem nylig. Det var i god kvalitet og de har et bredt utvalg og generelt gode priser. De dyrere brettene deres er fra Spania som House of Staunton sine, mens de billigere er produsert i Polen.

Vil man ha et brett som faktisk brukes i turneringer bør man nok kanskje gå for DGT; deres non-electronic chessboard og Timeless non-electronic brikker er eksakte kopier av de elektroniske DGT-settene som brukes i de fleste turneringer verden over. Et ikke-elektronisk DGT-sett inkl brikker koster 110 euro (pluss frakt og moms) fra Chessgamesshop.

Men for de som vil ha et virkelig fint dekorativt møbel i tillegg til et spillebrett, er det verdt å merke seg at disse typisk Spanske brettene som selges på Chessgamesshop eller House of Staunton, samt DGT-brettene, er laget i finér og ikke i helte. Brett i heltre finner man først og fremst på amerikanske nettbutikker. Jeg har veldig sans for JLP sitt foldbare brett i heltre, men det blir alt for dyrt for min del. Tollet inn til Norge havner det på rundt fem tusen. Men jammen er det er flott brett også (designet er en kopi av de kjente Drueke-brettene i heltre som ikke er å få kjøpt lenger). Jeg foretrekker foldbare brett siden de kan legges i en bokhylle når de ikke brukes, men de fleste har en merkbar "splitt" på midten hvor de brettes. JLP påstår dog at den er nesten usynlig på deres brett siden de bruker tønnehengsler.

Men hvis man bare skal ha noe som er bra å spille på og ikke koster mye, er det ingenting som slår skolesjakksettet.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn