Spiller man bedre med et dyrt sett?
Absolutt ikke, men mange vil foretrekke å spille på et brett i turneringsstørrelse med brikker som er vektet i bunnen så de ikke velter så lett. Det trenger dog ikke koste mye, et såkalt skolesjakksett i plast er i full størrelse og har brikker som er godt vektet. Et sett med brett og brikker koster 300kr.
sjakkhuset.no
Et plastbrett er dog ikke spesielt dekorativt, og hvis man vil ha et trebrett i full størrelse og trebrikker som er vektet, så kommer det fort på et par tusen. House of Staunton er nevnt og de produserer vel egne brikker som får mye skryt, mens brettene importeres fra Europa. Derfor blir det en del ekstrakostnad hvis man skal bestille tilbake fra USA til Europa, pluss at de miljøbevisste kanskje ikke vil sette pris på at et stort sjakkbrett sendes til USA for å faktureres og sendes tilbake til Europa igjen. Jeg vil anbefale Chessgamesshop som et bra alternativ, da jeg bestilte et sjakksett fra dem nylig. Det var i god kvalitet og de har et bredt utvalg og generelt gode priser. De dyrere brettene deres er fra Spania som House of Staunton sine, mens de billigere er produsert i Polen.
Odkrijte vrhunsko ponudbo šahovskih setov, šahovnic, figur, ur, knjig in drugih iger. Poglobite se v svet strategije in eleganci s premium šahovskimi izdelki.
www.chessgamesshop.com
Vil man ha et brett som faktisk brukes i turneringer bør man nok kanskje gå for DGT; deres
non-electronic chessboard og
Timeless non-electronic brikker er eksakte kopier av de elektroniske DGT-settene som brukes i de fleste turneringer verden over. Et ikke-elektronisk DGT-sett inkl brikker koster 110 euro (pluss frakt og moms) fra Chessgamesshop.
Men for de som vil ha et virkelig fint dekorativt møbel i tillegg til et spillebrett, er det verdt å merke seg at disse typisk Spanske brettene som selges på Chessgamesshop eller House of Staunton, samt DGT-brettene, er laget i finér og ikke i helte. Brett i heltre finner man først og fremst på amerikanske nettbutikker. Jeg har veldig sans for JLP sitt foldbare brett i heltre, men det blir alt for dyrt for min del. Tollet inn til Norge havner det på rundt fem tusen. Men jammen er det er flott brett også (designet er en kopi av de kjente Drueke-brettene i heltre som ikke er å få kjøpt lenger). Jeg foretrekker foldbare brett siden de kan legges i en bokhylle når de ikke brukes, men de fleste har en merkbar "splitt" på midten hvor de brettes. JLP påstår dog at den er nesten usynlig på deres brett siden de bruker tønnehengsler.
Men hvis man bare skal ha noe som er bra å spille på og ikke koster mye, er det ingenting som slår skolesjakksettet.