Mahler - generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.719
    Antall liker
    1.535
    Torget vurderinger
    2
    Da blir det å leite fram alle Mahler platene...Bruno Walter/M1 på Colombia vinyl er rent av formidabel (min første Mahler på vinyl kjøpt en gang på begynnelsen av '80-tallet), og så er det en rekke på Supraphon, DG og Philips...må dra de frem og lytte igjen, gitt!

    Artig når det blir rista liv i gamle tråder man hadde glemt at eksisterte! :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    6.581


    Jeg har vel foreløpig symfoni 3 som favoritt, og spiller da helst denne. Det var @TrompeteN som satte meg på sporet av Mahler ved å spille Bernstein/New York sin, som jeg også har hørt mye på. Liker at det er litt mer trøkk i bunnen, og denne vinylboksen har det.

    Hmm...nå ble jeg fristet til å samle alle symfoniene på Philips med Haitink.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Boulez som referanse i nr. 3, men Horenstein skal nå kjøpes og lyttes til i både to og fire kanaler. Kjekt med bra musisering som også er opptaksteknisk interessant.
    1718708640605.jpeg

    1 m mellom alle hjørner.
    Frontmikrofoner: A og B
    Bakmikrofon: C
    Høydemikrofon: D
    2-kanal bruker kun A og B.
    Multikanal sender B og C til to bakkanaler. Usikker på matrisen der. De var jo egentlig tiltenkt bak mono og over mono, en slags tidlig atmos i fire kanaler.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Audiofil Horenstein som CD, to- og firekanals nedlasting. Jeg tror det blir handling. Hirez nedlasting er jo billig! 🤪

    Kjøp:
    Bare å handle ja.
    Opptaksteknisk er dette noe av det beste jeg har vært borti. Kun to mikrofoner på et digert Mahlerorkester med to kor og altsolist gir DEN lyden fra to kanaler. Ekspansivt og troverdig. Jeg må spille ca. 4 dB høyere på volumkontrollen enn på innspilingen til Boulez (CD).
    Musiseringen er på et vis mykere enn mye annen Mahlertolkning men det må høres. Ensemblet kan være litt off (f.eks åpningen av første sats. Har de valgt Horensteins foretrukne tagning der?), men du verden. Off stage--flügelhornet i 3. sats er ooooh!.
    Stig Erik Tangen melder etter to satser om mer nivå enn hva han er vant til fra bakkanalene men at lyd og dynamikk er førsteklasses og at tolkningen er et "Fint alternativ til den litt strenge, stramme og streite Boulez innspillingen".
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tony Duggan liker Horensteins innspilling veldig godt, og det basert på Unicorns produksjon, ikke denne nye utgivelsen fra HDTT basert på Brucks parallelle opptak:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.814
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Horenstein er jo veldg ofte "over the top", nettopp noe som passer Mahler. Hans Nielsen 5 (har den på vinyl på Unicorn) er jo helt avsindig og en referanse i en symfoni med masse galskap.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.776
    Antall liker
    5.393
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen som har hørt vinyl-utgivelsene av denne:
    Mahler, Horenstein*, London Symphony Orchestra, Norma Procter / Wandsworth School Boys' Choir / Ambrosian Singers* - Symphony No.3 (Vinyl Records)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men lyden på Unicorn-utgivelsen har aldri fått skryt.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.466
    Jeg har (selvfølgelig) Unicorn utgivelsen både på CD og vinyl, og er helt uenig, hvis det er så at disse ikke har fått skryt. Tvert imot så er det en fornøyelse å sitte i sweetspot og høre på dette opptak. CD'en er stillere og en anelse mindre analog 😂 😂 😂 , mens man på LP har fått en plass langt tilbake i salen, og med en veldig god dynamikk. De stille partier er faktisk pp, og det er smell i perkusjonsavdelingen. Hvis min hukommelse står meg bi, så er det i liner notes skrevet en del om de litt spesielle forhold, med tanke på innspillingen av dette verket.
    Steen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøv HDTT-utgivelsen da. Jeg har ikke hørt Unicorn, så kan hverken bekrefte eller avkrefte påstandene om at den ikke låter godt, men HDTT sin er noe av det beste jeg har hørt.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.776
    Antall liker
    5.393
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    For min del er det ikke aktuelt med digitale utgivelser av denne analoge innspillingen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tysk førsteutgivelse. Hvor mange tulipaner de det på de etikettene?
    IMG_4996.jpeg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.227
    Antall liker
    2.338
    Mahler i operaen nærmer seg ja. Vi sitter som nesten alltid på parkett, denne gang venstre og en opp.
    Har folket fått med seg at EMI nylig har overført klempererinnspillingene i 24/192, og selger dem for en slikk og ingenting på CD?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det 7CD-boksen med 2, 4, 7, 9 og sanger du mener, @Todani?

    Fryktelig lenge siden at jeg var i operaen. Rad 12, litt til venstre for midten.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.466
    Mahler i operaen nærmer seg ja. Vi sitter som nesten alltid på parkett, denne gang venstre og en opp.
    Har folket fått med seg at EMI nylig har overført klempererinnspillingene i 24/192, og selger dem for en slikk og ingenting på CD?
    Mahler på parkett er ikke så lite misunnelsesverdig, men jeg gleder meg på dine vegne.
    Den nye 7-CD boksen er sikkert fantastisk og godt priset, men jeg har naturligvis alle disse på både vinyl og CD, og synes ikke det er korrekt bruk av ressurser å kjøpe bare for å ha dem i highres. Også veldig få butikker som selger denne så langt. Presto og en japansk er det jeg har funnet.
    Steen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.050
    Antall liker
    24.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1725257526180.png

    Boksen har en veldig fin pris hos iMusic, og det gjør jo ingenting at platene ligger i kopier av originalcoverne. Prestomusic har den til nedlasting i fire formater fra 24/192 og ned til Mp3 320, der man betaler omtrent det samme for høyesye oppløsning som for CD-boksen hjem.
    Jeg har vanskelig for å bestemme meg.

    Sånn ellers: Her er et cover med sales pitch:
    1725259909953.png
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.466
    Jepp (y). Geraint er så rå og upolert at det er en fornøyelse. Hvis Dieskau er referansen, så faller ikke denne i smak:D
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Fantastisk aktivitet i hele avdeling klassisk musikk, føler meg heldig som våkner til alle herlige tips, tusen takk til dere alle!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn