Mange domediskanter og lavere delefrekvens - funker det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Må også ta i betraktning å ikke dele i det følsomme området for ørene våre.
    Er ikke et fra en 1000hz og opp mot 4000 hz øret er mest følsomt?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.484
    Torget vurderinger
    10
    Sånn ca der ja 👍
    Og jeg er veldig for å komme et godt stykke under 1000 Hz.
    Andre mener 300-3000 Hz er et viktig område å ikke dele i?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.618
    Sted
    VestBredden
    En driver som jobber lettere er bedre for øret, enn en driver som jobber mot max
    Vi prioriterer forskjellig og det er helt fint, klarer meg godt med det.
    Men og ha drivere som enn ikke kan "leke litt med delefrekvenser" er ikke min greie.
    DSP er et kjekt verktøy og man kan voice mer, jo fler muligheter man har, dumt og låse seg ifra start.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Østfold
    Må også ta i betraktning å ikke dele i det følsomme området for ørene våre.
    Er ikke et fra en 1000hz og opp mot 4000 hz øret er mest følsomt?
    Ja og her deler 99% av alle høyttalere med bruk av ikke lineære filtre mot diskant, gjerne med forandring av utstrålingsmønster på kjøpet. Så det å ha en linje med mange elementer som deler på arbeidsbelastning, som også kan gå hele veien opp uten deling har noen attraktive sider. I videolinken under har eier av IRS 5, C. Johnson modifisert disse med nye selvproduserte planare elementer. Det interessant er at siden han ser på delefilter som (en krykke), så kobler han ut Emit diskant-linjen, og kjører de nye elementene fullrange helt opp. Gutta på videoen mener at det lyder betydelig bedre enn de originale IRS-5.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.220
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bare å handle i bånd men gang. Selv kjører jeg Infinity sine Emim bånd ned til ca 200hz. Og ingen filter oppover. Oppover daler de fint av ved ca 14000hz. Så kommer det inn en Emit helt i toppen en plass. Har passive filter på båndene. Følte som en over her skrev att man tar bort bort noe ekte ved aktivt filter på det viktige område oppover. Med det passive så beholder man klangfarger osv osv. veldig få høyttalere jeg har hørt som kan måle seg mot gode båndhøyttaler etter min mening.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.751
    Sted
    Østfold
    Sånn ca der ja 👍
    Og jeg er veldig for å komme et godt stykke under 1000 Hz.
    Andre mener 300-3000 Hz er et viktig område å ikke dele i?
    Her må vi skille mellom hva vi snakker om også. Er det faseskift? Endring i energirespons? Endring i bølgefront? Alle disse forekommer i de fleste høyttalere men graden av de ulike faktorene varierer mye.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Østfold
    Selv kjører jeg Infinity sine Emim bånd ned til ca 200hz.
    Dette er verdifull info for meg, kan bety at 4stk Radian LM8k delt skarpt på 250 hz kan være greit utgangspunkt for en kort linje som går hele veien opp.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.220
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dette er verdifull info for meg, kan bety at 4stk Radian LM8k delt skarpt på 250 hz kan være greit utgangspunkt for en kort linje som går hele veien opp.

Jeg deler 12db filter tror jeg. Ganske slakt altså 😃

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.220
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Kule bånd dette. Hva gjør du med den veldig stigene kurven i toppen ?

Her er en måling av 3 stk Emim uten filter. Målt i RS1 baffel. Den er svakt buet bakover og ca 55cm bred.
    IMG_1240.jpeg

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Østfold
    Kule bånd dette. Hva gjør du med den veldig stigene kurven i toppen ?
    Den stigende kurven ville jeg brukt til shading.
    Snickers kom meg i forkjøpet her:) To grupper med to elementer i hver gruppe, kjører shading på to elementer. Konseptet er kanskje litt uvanlig, men kort linje med shading tilbyr en lytteposisjon i "farfield", etter transisjonsområdet. Dette kan lette kalibrering av responsen og et ganske tilgivende konsept med hensyn på lytteposisjon.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Østfold
    Her er en måling av 3 stk Emim uten filter. Målt i RS1 baffel. Den er svakt buet bakover og ca 55cm bred.
    Meget godt poeng, bred baffel tror også jeg må til for å støtte disse elementene nedover, kalkulerte 40+ cm for 250 hz. Lurer imidlertid på å skrå ene siden slik at linjen får fordelt baffelstøtte over flere frekvenser (mykere overgang), mere støtte nederst, minst øverst).

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.484
    Torget vurderinger
    10
    Denne 45 graders waveguiden til steinost (som w.sand har hentet fra et Tysk magasin på 60 tallet 🤭) tror jeg er meget lur å ha for å få litt orden på horisontal spredning. Det låt hvertfall supert hos steinost.

Min erfaring med båndiskanter tidligere (uten waveguide) er at det kan låte litt flatt og ikke så fokusert. Dog behagelig. Og pussig nok var det en karakteristikk jeg hadde av JBL M2 waveguiden som også sprer bredt (for bredt?).

Altså. Waveguide på bånd tenker jeg er et must.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.484
    Torget vurderinger
    10
    Nå sklir tråden over i en bånd tråd.

Vel vel. Jeg er fascinert av den uendelige sømløse og smoothe og oppløste lyden hos steinost som på toppen (og bunnen) av det hele malte med en brei pensel ovenfra og ned og nedenfra og opp. Scenen var høy 😎

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn