Mangel på service og oppfølging fra Hifiaktør! Flere som har samme problem?? Trenger innspill!

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Foreløpig navngir jeg ikke produkt og hifiaktør med navn, men vil gjerne høre fra dere andre medlemmer om jeg er frustrert og (drit)lei med god grunn eller ikke....? Eller er det bare sånn det skal være?

SAKEN er som følger:
Kjøpte ett hifiprodukt (med veil pris 48000,-) av en kjent norsk hifiaktør/importør 13. juli 2016.
Produktet hadde vært en kort tur (noen få dager) til en annen kunde før jeg kjøpte det som demobrukt med full garanti og 5 års full reklamasjonsrett.
Produktet har fungert perfekt i årene frem til jeg fikk problem med kalibrering av produktet i mai/juni 2020.

Sendte mail til selgerens (som også er importør) serviceavdeling 12.juni. Resultat: IKKE SVAR.

Sendte ny mail til serviceavdelingen 16.juni. Resultat: IKKE SVAR.

Sendte ny mail til serviceavdelingen og salgsavdelingen 22.juni. Resultat: Oppringt samme dag av serviceavdelingen. Gjort avtale om å levere produktet til service/reparasjon.

Produktet innlevert til service hos importøren 26. juni. (Produktet var såpass tungt - over 35 kg - at jeg ikke fikk sendt det med Posten. Kjørte 70 mil tur-retur for å levere).

Pga. av sommer og eventuelle ferier og forsinkelser tok jeg høyde for at det kunne ta noen uker å få produktet reparert.

Jeg hørte ikke noe mer fra serviceavdelingen og drøyde nesten 2 måneder før jeg prøvde å ta kontakt for en oppdatering.

Sendte mail til serviceavdelingen 21.august. Resultat: IKKE SVAR.

Sendte ny mail til serviceavdelingen 4.september. Resultat: IKKE SVAR.

Sendte ny mail til serviceavdelingen og salgsavdelingen 7.september. Resultat: Fikk svar og ble også oppringt 8.september. Svaret var som følger (kort resyme): Beklaget at dette hadde tatt tid, men produktet var ikke reparert. Fikk beskjed om at leverandøren/fabrikken hadde lagt ned driften av dette produktet og av den grunn hadde importøren ikke tilgang til hverken deler, servicediagrammer eller softwareoppgraderinger!!! Men fikk beskjed om at de jobbet med saken for å finne en løsning via via andre kanaler.

Etter dette hørte jeg ikke noe mer fra serviceavdelingen før jeg selv forsøkte å ta kontakt for en oppdatering.

Sendte mail til serviceavdelingen 2.oktober. Resultat: IKKE SVAR.

Sendte ny mail til serviceavdelingen og salgsavdelingen 8.oktober. Resultat: Kopi av svar på mail:
Hei,

Jeg jobber på spreng med den.

Dessverre har jeg ingen servicediagrammer fra XXXXXXX, så jeg prøver å bytte komponenter på ren mistanke akkurat nå.

Mvh

Må bare innrømme at jeg ikke ble beroliget av denne mailen, noe jeg også ga uttrykk for pr. mail samme dag.

Etter dette har jeg ikke hørt noe mer fra serviceavdelingen før jeg igjen forsøkte å ta kontakt.

Sendte ny mail til serviceavdelingen og salgsavdelingen 21.oktober hvor jeg tydelig ga uttrykk for min frustrasjon og manglende informasjon og oppfølging/løsning på denne kjedelige saken.

Resultat av siste mail: IKKE SVAR.

I morgen er det nøyaktig 4 måneder siden jeg leverte inn produktet for service og fortsatt sitter jeg her og mangler en særs viktig komponent i mitt oppsett.

Det kan også legges til at produktet det er snakk om, er meget anerkjent over hele verden og har solgt i bøtter og spann både her i Norge og verden forøvrig de siste 4 tiårene. At importøren da ikke skal sitte med deler, software og servicediagrammer er meg en gåte. Her tyder det på en importør som har "sovet i timen"....mener nå jeg da....

Har jeg grunn til å være dritlei og frustrert?.....og bør ikke denne anerkjente Hifiaktøren/importøren kjenne sin besøkelsestid og komme opp med en løsning som jeg som forbruker kan leve med?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Så lenge ein sender seriøse mailar til rett adresse, har ein krav på saklege svar. Ettersom dette er eit produkt med full reklamasjonsrett, kan du forvente at ting ordnar seg, og du burde kunne forvente tettare oppfylgjing. Det vil vere naturleg for produsenten å gje deg meir detaljar om kva som er problemet, og eit framlegg til løysing. Produsenten har rett til å forsøke å reparere (trur det er tre gonger, og om det ikkje lukkast, er det pengane attende eller nytt produkt til same pris som gjeld.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Her ser det ut til at produsent har spilt importør et stygt puss ved å avslutte support før fem-årsfristen i norsk forbrukerkjøpslov har gått ut. Jeg er ikke jurist, men så vidt jeg kan se har du rett til å heve kjøpet og kreve pengene tilbake fra forhandler. Forhandler/importør har tydeligvis valgt å forsøke på retting av problemet ("avhjelp"), men da er de forpliktet til å løse det innen rimelig tid. De er også forpliktet til å gi deg en lånegjenstand i mellomtiden hvis retting tar mer enn en uke. Hvordan forhandler/importør løser dette mot produsent er importørens problem, ikke ditt.

Jeg tror jeg ville skrevet en konsis og saklig mail til forhandler hvor jeg påpekte at dette er en reklamasjon innenfor fem-årsfristen i forbrukerkjøpsloven, og varsle krav om heving av kjøpet og pengene tilbake om det ikke finnes en løsning innen en tidsfrist som du setter. Jeg ville også krevd utlevering av en lånekomponent prompte, og påpekt at det var forhandler forpliktet til allerede i starten på juli. Hvis de foreslår at du skal hente lånekomponent hos dem ville jeg krevd kjøregodtgjørelse. Hvis de ikke greier å fikse feilen er nok lånekomponenten din. :)

§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Grunnet de strenge kravene i Norsk kjøpsloven for forbrukerne. Så er det nok lurt å handle med aktører som er etablert i markedet, og har økonomisk ryggrad til å ta støyten selv. Må høres det ut som trådstarter har gjort nettopp det. Så dette tilfellet løser seg sikkert.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Presisering om en slik mail som jeg nevnte: Jeg ville ikke sendt den til serviceavdelingen, men til daglig leder med kopi til salg og service.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Bare å kjøp deg en bobil av et av de store tyske merkene så skal du få oppleve ventetid ;)

Men håper saken løser seg. Kjedelig når slikt skjer.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Uffda..
Har samme problemet men temperaturreguleringen i dusjen. Men det fikser jeg med strikk og tyggis.. Det funker neppe her,

Har du dermed vært uten lyd i 4 mnd, eller?.. Du må i allefall få et låneprodukt, det fikk jeg under en langvarig service -4mnd-
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Takker for svar. De sammenfaller med hva jeg selv tenker om denne saken. Vet bl.a. at jeg har krav på låneprodukt dersom det blir en langvarig reparasjon, men jeg har valgt å ligge lavt og ikke kreve for mye (les: krever ikke noe annet enn at mitt utmerkede produkt blir reparert). Men 4 måneder med venting og dårlig/lite tilfredstillende oppfølging er svært frustrerende og nå føler jeg at nok er nok. Skal sende nok en mail i kveld til aktuell hifiaktør så får jeg håpe og tro at det resulterer i en løsning.
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Vil bare opplyse at jeg i dag fikk beskjed om at mitt produkt var ferdig reparert og er nå i transport på vei tilbake til meg :) En gledelig nyhet! Det siste seg at det hadde blitt noe kommunikasjonsproblemer etter min forrige mail....men etter en god og oppklarende tlf. samtale i dag er alt tatt opp og avsluttet på en slik måte at jeg atter en gang er en fornøyd kunde. Takk :) ...og takk til innspill fra medlemmene her på HFS :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Jippiii, nå kan du slappe av, nydelig hjem og anlegg du har forresten (y)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Betyr det at FBI er på vei til deg? Høres ikke ut som du har grunn til å slappe av...
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Ha ha ha :)) ----var forutseende nok til å fjerne aktuell komponent fra signaturen min ;)
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Opplever noe av det samme som trådstarter beskriver nå. Det er meg en STOR gåte at enkelte (for mange?) aktører ikke forstår viktigheten av god service og oppfølging, også når et produkt går i stykker. Ved nysalg, ja DA er de på - men ikke når produktet de har solgt feiler. I mitt tilfelle gjelder det et kostbart produkt - men uansett prisen på produktet bør dette være helt essensielt for enhver som driver butikk seriøst. Enkelt sagt - jeg gidder ikke handle mer av denne aktøren - har lagt igjen flerfoldige tusen kr hos dem, men da velger jeg heller en annen i fremtiden. Hva koster forhandlerne mest? Sloss om og hanke inn nye kunder, eller pleie og beholde eksisterende, som da gjerne handler enda mer? Og har de hørt om "word of mouth"...? Vel, da fikk jeg lettet trykket litt :D - håper noen av aktørene leser denne tråden, og kanskje til og med endrer adferd :)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Vil bare opplyse at jeg i dag fikk beskjed om at mitt produkt var ferdig reparert og er nå i transport på vei tilbake til meg :) En gledelig nyhet! Det siste seg at det hadde blitt noe kommunikasjonsproblemer etter min forrige mail....men etter en god og oppklarende tlf. samtale i dag er alt tatt opp og avsluttet på en slik måte at jeg atter en gang er en fornøyd kunde. Takk :) ...og takk til innspill fra medlemmene her på HFS :)
Leverandøren har nok vært heldig som har hatt en tålmodig kunde,
men antagelig har du også vært heldig som har snakket med en leverandør som har anstrengt seg (til det ytterste?) for å løse saken, og til slutt klart det.
Hæppi ending er alltid kjekt! :)
 
Topp Bunn