Marantz sine venner

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Ser lisensen koster 2k+ i MS shoppen. Usikker på om det er verdt pengene.

    Ja den er litt kostbar. Syntes det var verdt det, iallfall i forhold til totalpris på anlegg og hva jeg følte jeg fikk ut at det.

    Farlig å anbefale noe for sterkt all den tid det koster mye og det ikke kan leveres tilbake, men jeg føler jeg får et mye bedre produkt totaltsett med den oppgraderingen😎
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen her med PM-11, PM-14 eller PM-15 som vurderer å selge?
    Send meg i så fall en PM 👍🏻

    C8DC1C2F-218D-4911-A456-C019A21F3EC5.jpeg
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dirac er klar for Marantz iflg epost. Spent på reaksjoner og erfaringer hvis noen løper og kjøper.
    Det finnes vel allerede videoer på YouTube med reaksjoner og inntrykk av oppsett med Dirac.
    Dirac kom vel tidlig i mars, etter det jeg leste i Marantz-gruppen på Facebook.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Okei
    Da er det bare jeg som ikke følger med. Får kaste meg over tuben ila påsken og sjekke hva de mener.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Joda, overgangen fra Exposure 3010SD til Cinema 50 er ikke så stor som jeg trodde Den store forskjellen er at Exposure presser frem god lyd uten noen form for kalibrering Audyssey må brukes for å kalibrere før man får godlyden ut av C50 er min erfaring. Fordelen med C50 er at jeg nå har ganske god kontroll på subbene. Fikk aldri helt til sub og Exposure selv om SVS har DSP.
    I tillegg har jo Exposure krefter som i 110 reelle watt. Lurer på effekttrinn etterhvert. Men ikke før påske.
    Men jeg angrer ikke på bytte. Meget fornøyd også med brukervennligheten, selv om menyen kunne vært forbedret med enkle grep. Appen er også grei, men et must å bruke ved kalibrering.

    Vis vedlegget 898541
    heisann!
    har du noen flere lytteintrykk nå etter etpar tre uker?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Sånn er det bare!! Hør fra deg! ;)
    Sigler på cinema
    40…

    noen andre som har prøvd cinema
    Serien?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Sånn er det bare!! Hør fra deg! ;)
    Sigler på cinema
    40…

    noen andre som har prøvd cinema
    Serien?
    Jeg har allerede kjøpt meg en Cinema 40 og la ut en haug med penger for Dirac Live den dagen det ble lansert:D
    En ganske stor oppgradering fra en SR7013 som hadde problemer med filmer og YouTube-snutter i 4K 60 fps...

    Jeg er så langt veldig fornøyd med lyden, som er både tydeligere definert, luftigere og mer dynamisk enn med 7013. Med Dirac sys lydbildet sammen på en for meg utrolig bra måte. Selv med høyttalere fra tre forskjellige produsenter er helheten utmerket og jeg tenker ikke lenger på hvilken høyttaler lyden kommer fra, men mer hvor i eller utenfor rommet "ting" befinner/beveger seg.
    En stor og varm anbefaling fra meg!

    Edit: typo
     
    Sist redigert:

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Jeg har allerede kjøpt meg en Cinema 40 og la ut en haug med penger for Dirac Live den dagen det ble lansert:D
    En ganske stor oppgradering fra en SR7013 som hadde problemer med filmer og YouTube-snutter i 4K 60 fps...

    Jeg er så langt veldig fornøyd med lyden, som er både tydeligere definert, luftigere og mer dynamisk enn med 7013. Med Dirac sys lydbildet sammen på en for meg utrolig bra måte. Selv med høyttalere fra tre forskjellige produsenter er helheten utmerket og jeg tenker ikke lenger på hvilken høyttaler lyden kommer fra, men mer hvor i eller utenfor rommet "ting" befinner/beveger seg.
    En stor og varm anbefaling fra meg!

    Edit: typo
    tusen takk for svar!
    mao så kommer vi fra ca samme receiver!
    Kan jeg spørre mer spesifikt om,

    hvordan opplever du effekten vs sr serien?
    og lyden, da tenker jeg spesielt på toppen, er den mile organisk og myk som på sr serien?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke hatt muligheten til å kjøre noen A/B test og for meg er det litt vanskelig huske eksakt hvordan en scene høres ut nå sammenlignet med forrige gang jeg så den.

    Rent subjektivt har jeg en følelse av at SR7013 spiller litt høyere på samme voluminnstilling, men at Cinema 40 er mer dynamisk, dvs. større forskjell mellom stille passasjer og brå lyd og har enda mer trøkk og struktur i bassen. Diskanten opplever jeg som luftigere og tydeligere, men på ingen måte kald eller ubehagelig. Nøytral og realistisk er kanskje rett beskrivelse?

    Det kan godt være at Dirac Live fullfrekvensutgaven farger sluttresultatet veldig annerledes enn Audyssey, men for meg er dette en "wow-oppgradering", litt sånn at jeg har lyst til å se alle filmene mine på nytt...

    Se gjerne disse to videoene:

    Cinema 40 review


     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Spennende! Takk for inngående svar!!

    det virker jo da til at det er vel så mye krefter i cinema da!
    jeg begrenser ofte audessey fra typ 500 hz og oppover da jeg av å til syns den både legger til å trekkerfra vel mye fra høyttalernes egenlyd i toppen.
    I bassen derimot er det ekstremt ryddig med audessey!

    må si at det frister med dirac! Syns du det er såpass intuitivt at man klarer å tweake uten å tweake seg vekk om du skjønner?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Det fine med Cinema 40 og 50 er at man kan bruke både Audyssey og og Dirac. Med Audyssey, som følger med gratis, kan du legge inn to forskjellige korreksjoner og med Dirac kan du legge inn tre på receiveren. Disse kan du enkelt svitsje mellom etter hvert som det passer for deg. Vil du ha flere korreksjonskurver å velge mellom kan du lagre disse på laptopen og laste de opp til receiveren når du har lyst til å leke litt mer.

    Jeg er ikke så erfaren med å justere "house curves" selv, men det ser veldig visuelt og intuitivt ut i Dirac. Jeg har lagt inn to standard kurver på min C40, dvs. en for liten sweetspot når jeg ser film eller konserter alene og en for flere lytteposisjoner (les: Hele sofaen). Den ledige sloten kan brukes til mer eller mindre crazy tweaks uten at jeg behøver å være redd for å ødelegge noe som fungerer bra.
    I tillegg kan jeg også ha to varianter av Aydyssey-korreksjoner liggende inne, f.eks. en med "nattinstilling" og en med standard korreksjon bare opp til 500 hz.
    Her er det bare å tweake og sammenligne resultater av hjertens lyst!
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Da blei det en Marantz cinema 40 på meg også…fint messetilbud fra stereofil!
    eneste skåret var at de ble utsolgt når jeg dikk bestemt meg, så er etpar ukers leveringstid…
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    447
    Antall liker
    857
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg har en PM-17 (MK1)

    Jeg sliter med at den fungerer ok kun i direct mode. Skrur jeg av direct mode så er det kun lyd i venstre høyttaler.

    Er jo litt begrenset hvor mye jeg vil legge i denne, men er jo villig til å bruke noen kroner få den opp å kjøre som den skal igjen.

    Tips ønskes til:
    Hva som kan være årsak?
    hva jeg bør bytte?
    Noe annet som bør byttes som forebyggende?
    Noen som gjør en god jobb på Østlandet uten å ruinere meg?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Det fine med Cinema 40 og 50 er at man kan bruke både Audyssey og og Dirac. Med Audyssey, som følger med gratis, kan du legge inn to forskjellige korreksjoner og med Dirac kan du legge inn tre på receiveren. Disse kan du enkelt svitsje mellom etter hvert som det passer for deg. Vil du ha flere korreksjonskurver å velge mellom kan du lagre disse på laptopen og laste de opp til receiveren når du har lyst til å leke litt mer.

    Jeg er ikke så erfaren med å justere "house curves" selv, men det ser veldig visuelt og intuitivt ut i Dirac. Jeg har lagt inn to standard kurver på min C40, dvs. en for liten sweetspot når jeg ser film eller konserter alene og en for flere lytteposisjoner (les: Hele sofaen). Den ledige sloten kan brukes til mer eller mindre crazy tweaks uten at jeg behøver å være redd for å ødelegge noe som fungerer bra.
    I tillegg kan jeg også ha to varianter av Aydyssey-korreksjoner liggende inne, f.eks. en med "nattinstilling" og en med standard korreksjon bare opp til 500 hz.
    Her er det bare å tweake og sammenligne resultater av hjertens lyst!
    da var også min cinema 40 installert!
    endelig fungerer gui som det burde og musikalsk er den milevis foran det andre jrg har hatt de siste åra…

    det jeg stusser litt på er at den virker ganske bassfattig.? I fh til 7011 så er den tam..
    prøvd flere kalibreringer men både gain og avstand ser ut til å være ok, også kurvene i audessey appen ser ok ut.. selve bassen høres veldig korrekt ut, bare lite av den…
    merker dere eiere av cinema denne noe til lignende?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg brukte Audyssey bare i begynnelsen før jeg kjøpte Dirac Live, og det kan godt være at det virket som om ikke var veldig mye bass da. Med Dirac måtte jeg faktisk skru ned bassen på subwooferen etter at jeg hadde kjørt korrigeringen for å få den helt perfekt etter min smak .Det er forresten svært enkelt å heve og senke bass og diskant i Dirac i etterkant.
    Det kan også være at man må venne seg til at bassen er så tydelig definert at den ikke farger resten av lydbildet.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Jeg brukte Audyssey bare i begynnelsen før jeg kjøpte Dirac Live, og det kan godt være at det virket som om ikke var veldig mye bass da. Med Dirac måtte jeg faktisk skru ned bassen på subwooferen etter at jeg hadde kjørt korrigeringen for å få den helt perfekt etter min smak .Det er forresten svært enkelt å heve og senke bass og diskant i Dirac i etterkant.
    Det kan også være at man må venne seg til at bassen er så tydelig definert at den ikke farger resten av lydbildet.
    Takk for svar!
    Nei det er nettopp det jeg lurer på.. merker at cinema 40 er en annen liga på musikk f eks, bassen bare er der, det er liksom ikke sub og fronter…

    sånn sett er det jo bare å skru opp for sub volum, men har jo sånn sett hatt mere trøkk i sub før, spes til film…
    Åssen syns du ellers audessey vs dirac er?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Artig at cinema 40 gjør en bra jobb også på musikk! Har dere prøvd å kjøre tokanals musikk (cd/streaming) over i noen av surroundformatene? Hvordan høres i såfall dette ut?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Artig at cinema 40 gjør en bra jobb også på musikk! Har dere prøvd å kjøre tokanals musikk (cd/streaming) over i noen av surroundformatene? Hvordan høres i såfall dette ut?
    Jeg synes det høres veldig bra ut i dts surround modesene…!
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Enig i at musikk i DTS surroundmix låter knallbra med C40! (Mye bedre enn min gamle SR 1703.) Vanlig stereo streamer jeg via Roon direkte til min Hegel H590 eller på vinyl via ekstern riaa, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan Marantzen gjør dette, men omtaler på nettet virker for så vidt positive nok.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags høyttalere driver dere med cinema40? Selv vurderer jeg å sette opp et Auro3D-anlegg basert på en slik receiver til vinteren. Arendal har jo det beste utvalget i all verdens modeller som man kan mikse og matche, men det finnes jo mye annet også. Skal uansett ikke spille høyt, men anlegget må være bra på musikk!
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Hva slags høyttalere driver dere med cinema40? Selv vurderer jeg å sette opp et Auro3D-anlegg basert på en slik receiver til vinteren. Arendal har jo det beste utvalget i all verdens modeller som man kan mikse og matche, men det finnes jo mye annet også. Skal uansett ikke spille høyt, men anlegget må være bra på musikk!
    Jeg driver 5 høyttalere DIY med scanspeak elementer. har også prøvd den på svs!
    Ellers har jeg brukt Marantz på Dali, AS og XTZ og Dynavoice!
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar!
    Nei det er nettopp det jeg lurer på.. merker at cinema 40 er en annen liga på musikk f eks, bassen bare er der, det er liksom ikke sub og fronter…

    sånn sett er det jo bare å skru opp for sub volum, men har jo sånn sett hatt mere trøkk i sub før, spes til film…
    Åssen syns du ellers audessey vs dirac er?
    Beklager sen respons!
    I mine ører er Dirac Live ett godt steg opp fra Audyssey, i alle fall fullfrekvensutgaven som jeg gikk for.
    Den er dyr nok, men jeg opplever at lydbildet henger bedre sammen og jeg merker ikke lenger at jeg har høyttalere fra tre forskjellige produsenter.
    Det har blitt bedre presisjon i plasseringen av "lydobjekter" i rommet og realismen i romklang og atmosfære er på en helt annet nivå enn med Audyssey.
    Du må sikkert trekke fra noen prosent skryt pga forventnings- og "det må jo være best, så mye som det kostet"-bias og tenke at det kanskje gir et annet resultat med et annet oppsett.

    Edit: Typo
     
    Sist redigert:

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg driver 5 høyttalere DIY med scanspeak elementer. har også prøvd den på svs!
    Ellers har jeg brukt Marantz på Dali, AS og XTZ og Dynavoice!
    Jeg har QLN fronter, Arendal senter, surround og sub samt to stk. Cornered Audio som Atmos-høyttalere .

    Ellers har jeg stor tro på at en komplett pakke med Arendal vil være en bra løsning. Du kan også prøve de 60 dager i eget oppsett uten at det koster deg noe om du ikke skulle bli fornøyd.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Beklager sen respons!
    I mine ører er Dirac Live ett godt steg opp fra Audyssey, i alle fall fullfrekvensutgaven som jeg gikk for.
    Den er dyr nok, men jeg opplever at lydbildet henger bedre sammen og jeg merker ikke lenger at jeg har høyttalere fra tre forskjellige produsenter.
    Det har blitt bedre presisjon i plasseringen av "lydobjekter" i rommet og realismen i romklang og atmosfære er på en helt annet nivå enn med Audyssey.
    Du må sikkert trekke fra noen prosent skryt pga forventnings- og "det må jo være best, så mye som det kostet"-bias og tenke at det kanskje gir et annet resultat med et annet oppsett.

    Edit: Typo
    takk for svar!
    Jeg har sjeska på dirac de siste dagene nå… men syns helt ærlig det er litt dyrt, dessuten må man jo kjøpe mikrofon i tillegg…😆😆
    Men klart det frister når du opplever såpass forkjell…
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Hei.
    Jeg har kontakter fra tidligere arbeidsplass og jeg har mulighet til å få en ny prosessor, Marantz Av 10 til en pris som gjør det fristende å endelig kjøpe en sprett ny modell.
    Pr i dag har jeg Nad m17 v2i.
    Vil det være en god oppgradering.
    Fokus på musikk 2 kanaler + 2 stk sub.
    Hjemmekino blir for øyeblikket 5.2
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Hei.
    Jeg har kontakter fra tidligere arbeidsplass og jeg har mulighet til å få en ny prosessor, Marantz Av 10 til en pris som gjør det fristende å endelig kjøpe en sprett ny modell.
    Pr i dag har jeg Nad m17 v2i.
    Vil det være en god oppgradering.
    Fokus på musikk 2 kanaler + 2 stk sub.
    Hjemmekino blir for øyeblikket 5.2
    Rått!
    åssen effekt vil du bli å kjøre på denne?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Er det noen her som
    Har sjekket forskjellene på receiver audessey og audessey styrt via multieq ..?

    jeg får konsekvent, målt mange ganger, lavere volum på subbene når jeg kjører via app.
    Stort sett samme avstand og oppsett( +- 5 cm) men som regel 4 db lavere sub sub trim når jeg kjører via appen,
    Målt med db måler og samme vises der selv om start volum på sub gain er samme.
    Får ikke rew opp å gå på pc en, men det kommer etterhvert…
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Audessey via app:
    Bruker dere volumjustering på sub etter kalibrering, eller går dere for justering av kurve? Eller begge deler? Eller lar være?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Audessey via app:
    Bruker dere volumjustering på sub etter kalibrering, eller går dere for justering av kurve? Eller begge deler? Eller lar være?
    Aldri på subbenn etter manuall innstilling før romkorreksjon. Øk heller på sub trim i receiver! 🤗

    har kjørt flatt til 20 hz her med nåværende subber.
    jeg brukte appen som dsp til de lukkede subbene mine. Funka knall
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Aldri på subbenn etter manuall innstilling før romkorreksjon. Øk heller på sub trim i receiver! 🤗

    har kjørt flatt til 20 hz her med nåværende subber.
    jeg brukte appen som dsp til de lukkede subbene mine. Funka knall
    Mente som jeg skrev via appen ja, og ikke på selve sub. Brukte REW og grovjusterte etter beste evne fase og litt småtterier før jeg kjørte RK, og det ble mye bedre enn tidligere. fikk frem den mellombassen jeg alltid har hatt problemer med. Mye styr før det satt. Men blir vel aldri helt ferdig…
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Mente som jeg skrev via appen ja, og ikke på selve sub. Brukte REW og grovjusterte etter beste evne fase og litt småtterier før jeg kjørte RK, og det ble mye bedre enn tidligere. fikk frem den mellombassen jeg alltid har hatt problemer med. Mye styr før det satt. Men blir vel aldri helt ferdig…
    Da
    Misforstod jeg, siden du skrev «på sub» beklager☺☺

    kult! Gøy når «slammet»sitter… jeg må også til å forske på plassering etc…
    Har du prøvd app vs receiver og sett/hørt forskjeller du?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Da
    Misforstod jeg, siden du skrev «på sub» beklager☺☺

    kult! Gøy når «slammet»sitter… jeg må også til å forske på plassering etc…
    Har du prøvd app vs receiver og sett/hørt forskjeller du?
    Kun brukt appen. Det er vel da man får med seg alle funksjonene?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Kun brukt appen. Det er vel da man får med seg alle funksjonene?
    Ja det stemmer det! Jmfr hva jeg skrev over så opplever jeg forskjell i sub trim. Appen setter konsekvent mye lavere output vs receiver…

    men ellers vil jeg gjerne bruke funksjonen å begrense romkorreksjonen over500 hz … og den er kun i app..

    vurderer å kjøpe audessey multeq x…
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    304
    Antall liker
    168
    Hvordan er SA 10 på sacd i forhold til vanlige cder . Ser den får god omtale overalt .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn