Da har jeg fått reparert min DV9600 og SR9600 hos Elektronisk Service, Alnabru. Fantastisk god sevice fra det firmaet: Ordrebekreftelse på epost med prisestimat på reparasjonene, rask og god reparasjon tatt i betraktning at delene måtte hentes i utlandet. Ingen ekstra uforutsette kostnader, utskiftede deler i retur sammen med apparatene, hyggelig og imøtekommende på telefonen ved forespørsler. Suverent! Kan anbefales ved behov for reparasjon på Marantz!
Hva ble så gjort? På DVD-spilleren opplevde jeg tiltakende kresenhet for hvilke plater den ville ta, ikke spesielt formatavhengig. Det ble skiftet ikke bare laser, men hele drivverket ble skiftet ut til en nyere type, til og med plateskuffen er ny. Den virker nå perfekt.
På SR9600 (den svære receiveren fra noen år tilbake, vet dere) mistet jeg plutselig i.link/firewire forbindelsen til DVD-spilleren. Jeg synes i.link er uovertruffen som overføringsmåte, jitterfri som den er. Analog blir hvertfall mer pistret og tynn. Her var det i.link-kretskortet som var gått i stykker og dette ble skiftet. Reparatør kunne opplyse at kretsen er følsom for statisk elektrisitet. En bør derfor ikke koble til/fra i.link-ledningen med apparatene påslått! Dette rådet overbringes herved til Eder.
Nå er SACD-samlingen satt på heavy rotation igjen....