Marsboer-server

M

marsboer

Gjest
Bra det er i orden nå. Defekte PSUer er noe drit siden det gir alskens rare feilsymptomer om den ikke er helt 100% død.

R

RoDa

Gjest
Det var ment som skryt av deg, kjære venn! ;)
Du fikser det meste. ;)

R

RoDa

Gjest
Lever den nå og er hjemme i det Mbarske hjem eller må det nye deler til?
Må holde trøkken på denne Audiolensinga..... 8)

R

M

marsboer

Gjest
RoDa skrev:
Lever den nå og er hjemme i det Mbarske hjem eller må det nye deler til?
Må holde trøkken på denne Audiolensinga..... 8)

R
Må vel anskaffe en ny PSU. Har forøvrig to moderne PSUer liggende ubrukt hvor jeg er villig til å gi bort 1 for å få litt fortgang her ;D

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Lever ikke mye her (servern, that is, dog er det ikke så mye liv i meg heller grunnet denne forbanna varmen. Jeg er bygd for 20 minus og stiv kuling, ikke det her). Skal snakke med Amentio i dag og høre hva de sier.

Marsboer: jeg leser hva du skriver, kanskje du får en PM i dag? :D

Uansett: igjen tusen takk til JanR som har spart meg for mye bryderi og pakkesending!

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
...og nordpå senkes en stift ned i rillene. Toner triller ut av høytalerne. Måkene seiler på den kjølige brisen utenfor vinduet mens sola ruller over fjellene.

(kom nordover, Mbare, kom nordover - skriker måsen)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Måker, Måker, jeg hater måker...

hehe

M

marsboer

Gjest
Dere har kanskje sett disse bildene men her er nå min server hjemme:

Regner med at mbare har samme ambisjonsnivå ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
marsboer skrev:
Her er maskinspesifikasjonene jeg har:
http://avforum.no/forum/hvilket-uts...s-hjemmekino-maskinparken-dokumentert-31.html

Filserver:

Backupserver:

Firewall:

Står også litt oppdaterte ytelsestester osv i den tråden
(ganske langt ned på siden)

I tillegg til guiden har jeg utvidet funksjonaliteten ganske betraktelig på min nåværende Debian server, selv om disse tingene ikke går direkte på ting som brukerne ser:
(sakset fra tråd på avforum..)

1. software RAID5 med automatisk varsling på e-post dersom en disk feiler
2. aktivering av strømsparing på CPUene
3. hotswap av disker
4. preventiv diskstatus sjekking via S.M.A.R.T for å varsles om disker som holder på å feile før de faktisk svikter
5. automatisert torrent klient (kjører ikke lenger vmware med Windows på serveren etter at jeg fant ut om rtorrent))
6. script som automatisk sjekker den eksterne IPen til serveren din ut mot internett og varsler om endringer på mail slik at du til enhver tid kan nå serveren (f.eks via SSH) fra hvor som helst uten å ha fast IP-adresse eller et domenenavn, selv om IPen endres i ny og ne
7. script for automatisert backup av viktige konfigurasjonsfiler
8. full daglig backup av innholdet på filserver (det du evt. måtte ønske) til en annen linux-maskin med 180 dagers retention med full mailvarsling
9. enkel optimalisering av Intel NIC og disksystem.
10. samt flere andre ting som er mer spesifikt for min del og ikke nødvendigvis av generell interesse.

Kort sagt er serveren løftet fra en enkel husholdningsserver til en fullblods blodseriøs filserver som sannsynligvis er mer robust enn mye som står rundt omkring i mange bedrifter.

Det som står i guiden er imidlertid like gyldig fremdeles, men det er bare mer å hente...
Men det er bare det at det er så utrolig tiltak å revidere guiden"
:-* Wow!
Snakk om å ha orden i sysakene Marsboer!

mvh

M

marsboer

Gjest
Må ha orden når det blir så mye komponenter etterhvert.
Men dere må jo også huske at jeg jobber profesjonelt med dette fagområdet, og da blir man jo litt miljøskadd.
Eller det er vel snarere jeg som miljøskader de andre, men det er nå så... ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.666
Sted
Holmestrand
marsboer skrev:
Men dere må jo også huske at jeg jobber profesjonelt med dette fagområdet, og da blir man jo litt miljøskadd.
Jobber også i bransjen, og må bare ta av meg hatten. Flott installasjon!

Hvilke kabinetter benytter du? Hva slags rack?

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
marsboer skrev:
Kanskje ikke akkurat mitt førstevalg mht. minne, men så er det vel heller ikke snakk om en root server. Jeg formoder du ikke har de i stua?

M

marsboer

Gjest
Førstevalg mtp minne mener du?
Jeg trengte 8GB non-ECC DDR800 RAM. Hva ville du brukt?

Har de ikke i stua nei. De er riktignok "stua" bort :)
Skal ikke stå der de står nå etter en liten oppussing heller.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
marsboer skrev:
Førstevalg mtp minne mener du?
Jeg trengte 8GB non-ECC DDR800 RAM. Hva ville du brukt?

Har de ikke i stua nei. De er riktignok "stua" bort :)
Skal ikke stå der de står nå etter en liten oppussing heller.
Om serverfunksjonen er kritisk ville jeg nok sett på ECC (da er vel heller ikke HK helt egnet) og på andre merker enn Kingston Value/Twinmos. Om det er snakk om å spille musikk er det et godt nok valg. Disse brikkene er helt kurante, jeg har vel gjerne hatt Kingston Value i opptil flere pc-er.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
marsboer skrev:
Dere har kanskje sett disse bildene men her er nå min server hjemme:

Regner med at mbare har samme ambisjonsnivå ;D
Fint kabinett, er det High-end kabler jeg skimter der.... ;D

M

marsboer

Gjest
Jeg ser den med ECC basert på gammel og god "driftskikk", men jeg har en mening om at ECC er unødvendig i dag, selv til serverbruk, selv om vi alltid kjøper inn dette med servere på jobb.
Serveren min skulle bygges billigst mulig uten å gå på kompromiss på ytelsen og stabilitet. Dvs rimelige men stabile og gode PC-komponenter.
Serverdeler koster flesk, som jeg ikke har og gir meg ingen fordeler her hjemme. (Har forsåvidt flesk, men ikke av den typen man får betalt med :) )

Personlig mener jeg ECC er unødvendig på servere også med dagens RAM, men man kommer dessverre ikke utenom, noe som igjen betyr at man må betale mer enn nødvendig for serverminne i dag. Har forøvrig hatt ECC minne i min stasjonære på et server/workstation hovedkort for noen få år siden. Det eneste jeg oppnådde var tregere ytelse til høyere pris.
Det er forøvrig titusen andre ting som blir et problem før minnet begynner å lagre bit feil, noe som vanligvis også betyr defekt minne.

M

marsboer

Gjest
johnnygrandis skrev:
Fint kabinett, er det High-end kabler jeg skimter der.... ;D
Selvfølgelig. Nordost Odin i TP-format.. :)

Neida. Her går det i en salig blanding av egenterminerte TP-kabler og ferdigkabler. Musikken streames uansett trådløst av enkelhetsårsaker.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
marsboer skrev:
Jeg ser den med ECC basert på gammel og god "driftskikk", men jeg har en mening om at ECC er unødvendig i dag, selv til serverbruk, selv om vi alltid kjøper inn dette med servere på jobb.
Serveren min skulle bygges billigst mulig uten å gå på kompromiss på ytelsen og stabilitet. Dvs rimelige men stabile og gode PC-komponenter.
Serverdeler koster flesk, som jeg ikke har og gir meg ingen fordeler her hjemme. (Har forsåvidt flesk, men ikke av den typen man får betalt med :) )

Personlig mener jeg ECC er unødvendig på servere også med dagens RAM, men man kommer dessverre ikke utenom, noe som igjen betyr at man må betale mer enn nødvendig for serverminne i dag. Har forøvrig hatt ECC minne i min stasjonære på et server/workstation hovedkort for noen få år siden. Det eneste jeg oppnådde var tregere ytelse til høyere pris.
Det er forøvrig titusen andre ting som blir et problem før minnet begynner å lagre bit feil, noe som vanligvis også betyr defekt minne.
Vi er nok stort sett enige om ovennevnte. Men minnefeil er noe drit, det er ikke alltid like opplagt, og det kan være vanskelig å finne ut av. Til syvende og sist kommer det an på hva serveren skal gjøre; for root-serverne er stabilitet og ytelse alt, pris er ikke relevant.

M

marsboer

Gjest
Når det gjelder disse root-serverne du henviser til, snakker du da om de 13 root-serverne på toppen av Internetts DNS-hierarki?
I såfall ligger disse *litt* over mitt ambisjonsnivå :)

N

nb

Gjest
En (driftstekniker) kompis av meg hadde en fotskammel til en kvart mill hjemme. Det var prisen på serveren som var standby i Oslo fordi serverleverandøren ikke kunne garantere rask nok leveranse i tilfelle hardwarefeil. Spekken var noe slikt som fire timer nedetid i året.

M

marsboer

Gjest
Jepp. Det er jo nettopp dette man betaler for i bedriftssammenheng. Deler som gir en større garanti for lengre levetid ved høyere temperaturer og belastninger, og som gjerne kan byttes uten å ta ned serveren, selv om dette nesten alltid blir gjort likevel. Men en svært stor del av kostnadene går faktisk ikke på hardware, men på supportavtaler.

Skal man ha en avtale på en server hvor man skal ha en garanti for at den er hardwaremessig oppe igjen i løpet av 4 timer så får lommeboka blø skikkelig. Det koster skjorta å korte ned responstiden utover standard. Både fordi dette krever at det lagerføres deler ved lokalt lager og at en tekniker er tilgjengelig 24/7.

N

nb

Gjest
marsboer skrev:
Jepp. Det er jo nettopp dette man betaler for i bedriftssammenheng. Deler som gir en større garanti for lengre levetid ved høyere temperaturer, og som gjerne kan byttes uten å ta ned serveren, selv om dette nesten alltid blir gjort likevel. Men en svært stor del av kostnadene går faktisk ikke på hardware, men på supportavtaler.

Skal man ha en avtale på en server hvor man skal ha en garanti for at den er hardwaremessig oppe igjen i løpet av 4 timer så får lommeboka blø skikkelig. Det koster skjorta å korte ned responstiden utover standard. Både fordi dette krever at det lagerføres deler ved lokalt lager og at en tekniker er tilgjengelig 24/7.
Alternativkosten er jo å sende den med kurer på første fly fra whereever. Det koster møje pæng og tar uansett mer enn fire timer.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
marsboer skrev:
Når det gjelder disse root-serverne du henviser til, snakker du da om de 13 root-serverne på toppen av Internetts DNS-hierarki?
I såfall ligger disse *litt* over mitt ambisjonsnivå :)
Det er de jeg tenker på. Etter min mening det mest ekstreme eksempel på servere som aldri har nedetid. I motsetning til krav man stiller til en server som skal streame musikk av og til. No offence. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Root_nameserver

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Vel.

Jeg fikk ny PSU i dag. Maskinen booter uten problemer, installerer Debian via den oppskriften til Marsboer uten problemer (noe som betyr at den får kontakt med nettet) og starter OS'et uten problemer.

Det som ikke funker er å få servern på nett med Debian som OS. Jeg har rekonfigurert /etc/network/interfaces, kjørt restart og alt annet som er beskrevet, men ingen reaksjoner når jeg forsøker å ping'e.

Hvis jeg skriver inn cat /var/log/dmesg | grep -i eth får jeg opp de to nettverkskortene som er innebygd på Asus M3N WS hovedkortet og en beskjed om at SD og SR-drivern trenger oppdatering og at dette må gjøres via bus-type. Men hvordan oppdaterer jeg de driverne når jeg ikke kommer meg på nett? Og hvorfor kommer den seg på nett under installasjon, men ikke etter at den booter inn i OS'et?

M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
Vel.

Jeg fikk ny PSU i dag. Maskinen booter uten problemer, installerer Debian via den oppskriften til Marsboer uten problemer (noe som betyr at den får kontakt med nettet) og starter OS'et uten problemer.

Det som ikke funker er å få servern på nett med Debian som OS. Jeg har rekonfigurert /etc/network/interfaces, kjørt restart og alt annet som er beskrevet, men ingen reaksjoner når jeg forsøker å ping'e.

Hvis jeg skriver inn cat /var/log/dmesg | grep -i eth får jeg opp de to nettverkskortene som er innebygd på Asus M3N WS hovedkortet og en beskjed om at SD og SR-drivern trenger oppdatering og at dette må gjøres via bus-type. Men hvordan oppdaterer jeg de driverne når jeg ikke kommer meg på nett? Og hvorfor kommer den seg på nett under installasjon, men ikke etter at den booter inn i OS'et?
Hehe, dette har jeg aldri vært borti.
Hva skjer om du skriver ifconfig. Får du listet opp noen interfaces da? (utover lo, dvs loopback interface)

Kan du også lime inn output fra cat /var/log/dmesg | grep -i eth og innholdet i /etc/network/interfaces.

M

marsboer

Gjest
Forøvrig så har ikke "Driver 'sr/sd' needs updating - please use bus_type
methods" noe med dette å gjøre. Det er en harmløs beskjed som vil bli fjernet i senere releaser etter det jeg har skjønt.

Det er nok en enkel forklaring her.

Når du pinger, bruker du forresten hostname da? Hva om du bruker IP-adressen.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det var kjapt! :)

Output fra cat /var/log/dmesg | grep -i eth er sånn cirka (vanskelig å klippe å lime fra to forskjellige maskiner):

[1.827640] r8169 Gigabit Ethernet driver 2.2.LK-NAPI loaded
3c2000co IRQ 1272
[1.827640] RTLL 8168c/811e at og en lang adresse jeg ikke gidda å kopiere. :)

ifconfig gir ingen interfaces utover lo.

Innholdet i /etc/network/interfaces er identisk med det du beskriver manualen din.

Forøvrig er det latterlig lite praktisk akkurat nå å ha to datamaskiner som begge er stasjonære, ingen bærbare og bare ett tastatur og en skjerm. Her byttes kabler over en lav sko. :)

M

marsboer

Gjest
Hehe, ikke akkurat praktisk nei.

r8169 kortene har en lang og kjent problemhistorikk i Linux-verdenen, men det skal visstnok fungere bra i Linux versjoner etter 2.6.26 (dvs den som medfølger i siste offisielle release Debian 5.0 (lenny) )

Men for å finne ut hva det dreier seg om her så hadde det vært fint om du kunne se på innholdet i følgende fil:
cat /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules

Hos meg står følgende nettverkskort. De tingene jeg vil du skal sjekke ut er (i uthevet skrift):
# PCI device 0x8086:0x10b9 (e1000e)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:1b:21:17:70:03", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth0"

Du skal ha to slike oppføringer siden du har to kort.

Name er navnet linux har gitt nettverkskortet ditt. Kanskje er dette navnet annerledes enn det jeg hadde i mitt oppsett.
Kortet ditt har også to nettverkskort, så kanskje du har valgt feil kort. Dvs at du skal bruke eth1 i stedet for eth0.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
R8169 er det som står i parantes på begge to. Ene er eth0, andre er eth1 også er det tydeligvis også mulig å ta ethernet via firewire (nodemgr eller no sånt) som er eth2.

Jeg vil da sterkt anta at jeg har linux-versjoner etter 2.6.26? Så vidt jeg erindrer har jeg sett det nummeret på skjermen når jeg boota eller no sånt.

M

marsboer

Gjest
Jupp. Lenny kjører 2.6.26.
Da er mitt tips å prøve den andre nettverksporten på hovedkortet.
Forhåpentligvis har du plugget inn i eth1 interfacet og ikke eth0 interfacet som jo er det som er definert i /etc/network/interfaces.
Deretter kjører du ifup eth0 etterpå og sjekker om interfacet dukker opp med ifconfig.

Er rimelig sikker på at problemet ligger i /etc/network/interfaces et sted siden Linuxen har funnet og tilordnet nettverkskortene korrekt rent drivermessig.

Alternativt kan du endre:
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet static

til

allow-hotplug eth1
iface eth1 inet static

/etc/init.d/networking restart
ifup eth1

for å definere det andre nettverkskortet i stedet.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Gjorde en fullstendig reinnstallasjon med den nye iso-en på side til Debian, bare for å være sikker på at det ikke var problemet. Nå får jeg i hvert fall opp nettverkskortet når jeg kjører ifconfig.

Det som kanskje er bekymringsverdig i ifconfig er at det er milliarder av "Dropped RX packets". Forøvrig rapporter ifconfig at "UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU: 1500 METRIC 1".

Ifup eth0 rapporterer:
[654.714819] R8169: eth0 link up

M

marsboer

Gjest
Slik ser det ut på min:

jupiter:~# ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1b:21:17:70:03
inet addr:10.0.0.10 Bcast:10.0.0.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::21b:21ff:fe17:7003/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:50365098 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:56521784 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:26287333507 (24.4 GiB) TX bytes:59026355973 (54.9 GiB)
Memory:f9fe0000-fa000000

Mener du at etter dropped: så står det noe annet enn 0? RX vil si pakker som mottas. Hvis dette er tilfelle så er det enten noe helt galt med kabelen din, utstyret i den andre enden, eller selve nettverkskortet/driveren.

Det er forøvrig ikke uten grunn jeg anbefalte alle å bruke et par 100-lapper på et Intel nettverkskort uavhengig av hva som sitter i maskina :)

Du kan forøvrig se på inet address for å finne IPen til maskina di om du har fått via DHCP nå i første omgang. Så kan du bruke SSH inn til denne IPen så lenge du bare har én skjerm.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det står et veldig stort tall etter dropped som øker hver gang jeg svinger innom ifconfig.

Det jeg forøvrig oppdaga når jeg gikk inn på rutern min (en sak fra Belkin) var at den hadde en anna ip-adresse enn den i guiden din - 192.168.2.1 for å være nøyaktig.

Og når du setter opp network og broadcast, er det det samme som DHCP tildelinga rutern gjør? I så fall er det en anna range på rutern min enn i guiden din (192.168.2.2 til 192168.2.100). Rutern har forøvrig ip-adresse 192.168.2.4 på Debian-servern.

Edit: for å utelukke den potensielle feilen, bytta jeg nettverkskabel mellom de to maskinene, slik at den som sto i linux-servern nå står i dell'n og omvendt - funker like bra, begge to.

M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
Det står et veldig stort tall etter dropped som øker hver gang jeg svinger innom ifconfig.

Det jeg forøvrig oppdaga når jeg gikk inn på rutern min (en sak fra Belkin) var at den hadde en anna ip-adresse enn den i guiden din - 192.168.2.1 for å være nøyaktig.

Og når du setter opp network og broadcast, er det det samme som DHCP tildelinga rutern gjør? I så fall er det en anna range på rutern min enn i guiden din (192.168.2.2 til 192168.2.100). Rutern har forøvrig ip-adresse 192.168.2.4 på Debian-servern.

Edit: for å utelukke den potensielle feilen, bytta jeg nettverkskabel mellom de to maskinene, slik at den som sto i linux-servern nå står i dell'n og omvendt - funker like bra, begge to.
Heh, dette med nettverksadresser må definitivt være i henhold til ditt eget nett ja. I guiden bruker jeg bare et eksempel.

Du skal nok bruke 192.168.2.0 som network, 192.168.2.255 som broadcast, 255.255.255.0 som netmask, og IPen til Belkin routern som gateway (dvs den ip-adressen du går inn på når du går inn på routeren, sannsynligvis 192.168.2.1 i ditt tilfelle).

Som IP på servern tar du en ledig IP, f.eks 192.168.2.10 eller noe i den duren.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Fikk det opp å gå når jeg plotta inn alle de adressene fra rutern i etc/network/interfaces. Ifconfig ser sånn her ut:

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:22:15:3f:b9:50
inet addr:192.168.2.4 Bcast:192.168.2.100 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::222:15ff:fe3f:b950/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:42747 errors:0 dropped:103823021214 overruns:0 frame:0
TX packets:22426 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:61929989 (59.0 MiB) TX bytes:1594012 (1.5 MiB)
Interrupt:247 Base address:0x6000

Så noe er galt som ikke er rett, men jeg vet ikke helt hva.

Topp Bunn