MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med flotte forsterkere johnnygrandis. Kanskje vi kan utveksle litt erfaringer med tiden?

Mvh Elektron

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Elektron skrev:
    Gratulerer med flotte forsterkere johnnygrandis. Kanskje vi kan utveksle litt erfaringer med tiden?

Mvh Elektron
    Takk for det Elektron !

Jepp sender ett spørsmål til deg på pm nå !

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Får bare "active content removed". :(

Kunne du skrevet noen ord om rør kontra transistor, og hva du opplevde i ditt oppsett.

Lurer på å teste Marten igjen med rør i nytt rom. For det Marten gjør bra, gjør de sinnsykt bra. Men hos meg var det ett eller annet som klikket. Lurer på om rør kan hjelpe til å glatte ut noen "skarpe" overganger. Er bare ikke interessert i å ofre for mye dynamikk og driv i bassen.

Om noen litt mer konkret har testet Marten og Einstein tar jeg gledelig imot erfaringer. :)

Geir Arne

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ganilsen skrev:

Kunne du skrevet noen ord om rør kontra transistor, og hva du opplevde i ditt oppsett.

Lurer på å teste Marten igjen med rør i nytt rom. For det Marten gjør bra, gjør de sinnsykt bra. Men hos meg var det ett eller annet som klikket. Lurer på om rør kan hjelpe til å glatte ut noen "skarpe" overganger. Er bare ikke interessert i å ofre for mye dynamikk og driv i bassen.

Om noen litt mer konkret har testet Marten og Einstein tar jeg gledelig imot erfaringer. :)

Geir Arne

Funker fint her ...

Dynamikken og drivet i bassen er faktisk blitt bedre her hos meg mer Cary blokkene. (selv om rommet lager noen problemer her nå)
    Det som nok er den største forskjellen og tok litt tid å bli vant med er nok at klangen er noe mørkere. Ved første lytt var jeg noe skeptisk om jeg ville like dette da det kunne virket som om noe dynamikk var borte men etter lengre tidslytting viser det seg at lydbildet er like skarpskårent bare ikke like mye "in you face" type om du skjønner hva jeg mener. Det Cary blokkene scorer høyt på er jo det det enorme lydbildet de tegner opp. Plutselig er det morsomt å høre store symfoniorkester spille i all sin prakt. Dybden er rett og slett i en annen klasse enn Moon settet og Birdene med sin oppløste lyd kommer virkelig til sin rett her. Stemmer er også meget bra gjengitt.
    Har nok mistet litt pin point i lydbildet og toppen føler jeg kunne nok vært mer utstrakt men håper det kan bedre seg med innspilling og eller at en preamp kan løse litt av dette problemet, vi for se.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Morsomt å høre.

At det ikke er så "in your face" kan jeg like, da jeg kommer til å ha et oppsett nr.2 til å ta seg av den jobben. Opplever du noen "skarpe kanter" med dine Bird nå? Gjorde du det på Moon settet?

Sikter mot en ganske ukonvensjonell løsning her hjemme fremover. Om det blir fiasko eller nytelse gjenstår å se. Skal i allefall prøve å lure Getz til å bli virklig fullrange, mao flatt ned til 20hz. :)

Geir Arne

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Opplever ingen skarpe/harde kanter med Cary settet,- selv vokal toppene til Eva Cassidy oppleves bare som herlig oppløst og naturlig. Moon hadde nok skarpere kanter men det bikket aldri over heller her.

Sikter mot en ganske ukonvensjonell løsning her hjemme fremover. Om det blir fiasko eller nytelse gjenstår å se. Skal i allefall prøve å lure Getz til å bli virklig fullrange, mao flatt ned til 20hz.
    Jeg skal også ned mot 20 tallet men det blir nok når jeg flytter anlegget ned i kjelleren.

Høres ut som du har planen klar Geir Arne men er det slik at du tenker bygge deg videre rundt Getzene ?

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    johnnygrandis skrev:
    Høres ut som du har planen klar Geir Arne men er det slik at du tenker bygge deg videre rundt Getzene ?
    Jeg innbilte meg at det var Geir Arne sine Getz som stod hos Audioroyal her i Trondheim tidligere i vår, men det kan ha vært et annet Getz-par. Siden Audioroyal har stengt butikken blir jeg ikke så fristet til å kjøpe det paret lenger uansett hvor de nå har havnet :)

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    De stenger bare butikklokalet - ikke driften. Regner med at Odder fortsetter med demoer hjemme hos seg selv :)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    tore_v1 skrev:
    De stenger bare butikklokalet - ikke driften. Regner med at Odder fortsetter med demoer hjemme hos seg selv :)
    Ja, det regner jeg også med, i alle fall hvis han vil opprettholde kjøpelysten blant lokale kunder :)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    torem skrev:
    Jeg innbilte meg at det var Geir Arne sine Getz som stod hos Audioroyal her i Trondheim tidligere i vår, men det kan ha vært et annet Getz-par.
    Det stemmer det. Det ble ganske stor mismatch med rommet, så han prøver å selge de for meg. Men nå har jeg noen andre jern i ilden, og jeg holder på å bygge et nytt og større lytterom i stuen. Da kan Getzene igjen komme til nytte. Planen er rør, eq og aktiv deling. Målet er å spille jevnt fra 20 til 20 og få et skikkelig godt demorom. :)

johnnygrandis skrev:
    Opplever ingen skarpe/harde kanter med Cary settet,- selv vokal toppene til Eva Cassidy oppleves bare som herlig oppløst og naturlig. Moon hadde nok skarpere kanter men det bikket aldri over heller her.
    Høres bra ut. :)

johnnygrandis skrev:
    Ja. ;)

Geir Arne

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Altfor billig Marten Bird tilsalgs hos Acoustic Tuning ! Kan de være i strøken tilstand da ? :eek:

C

Cyber

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Altfor billig Marten Bird tilsalgs hos Acoustic Tuning ! Kan de være i strøken tilstand da ? :eek:
    Fikk faktisk med meg den prisen jeg også - virket snodig.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Billig, ja! Kanskje jeg skal kjøpe dem og sette de oppå de jeg har fra før ;D.

C

Cyber

Gjest
    Birdman skrev:
    Trenger noe lyd i garasjen... Neida! Men billig er det om de er i god stand og ellers toppers.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Birdman skrev:
    BakHT til surrerundt lyd ;D

Nusse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    174
    Ja, da får jeg meldemeg inn i Martens venner jeg også. Har kjøpt et par Getz. Det har tidligere vært diskutert om Getz passer best med rør- eller transistorforsterkere. Så langt jeg har studert tester anbefaler den amerikanske importøren at Getz trives best med rørforsterkere. Først og fremst for å slippe en til tider litt spiss diskant. Jeg kjører de nå mot ASR Emitter II Exclusive. Det går veldig bra. Jeg har ved litt prøving og feiling fått plasert de slik at jeg ikke har problemer med diskanten. Jeg merker imidlertid at diskanten blir enda behagligere når jeg bruker platespilleren med rør riiaa. Heller ikke med cd spilleren er de problematiske, men som sagt jeg hører forskjell.

Jeg tar forøvrig gjerne i mot forslag til plassering i rommet. Mitt lytterom er ca 15 kvm. Bredde ca 3,60 og lengde
    4,20. høyttalerene spiller i lengderetningen. Pt. står de ca 50 cm fra bakvegg (baksiden) og 50-60 cm fra sidevegg.

Noen andre forslag??????

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Har du dempet 1 refleksjon ? Dette gjorde underverker hos meg.

Spiss diskant ? Har hørt mine Bird med flere forsterkersett og dacer ingen har gitt meg antydning til spiss diskant.

Grattis med kremhøytalere !!

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Nusse skrev:
    Jeg tar forøvrig gjerne i mot forslag til plassering i rommet. Mitt lytterom er ca 15 kvm. Bredde ca 3,60 og lengde
    4,20. høyttalerene spiller i lengderetningen. Pt. står de ca 50 cm fra bakvegg (baksiden) og 50-60 cm fra sidevegg.

Noen andre forslag??????
    Siden du har nesten eksakt likt lytterom som meg er det morsomt at du har plassert de slik som jeg også gjorde. Jeg hadde medium toe-in på de. Midt i mellom paralelt med frontvegg og direkte mot lyttepos. Ca der utsiden står paralelt med sideveggen egentlig. Å dempe litt kan nok hjelpe deg som Johnnygrandis sier.

Du sier ingenting om hvor du sitter. Jeg endte opp rundt 80cm fra bakveggen, og der syntes jeg det tonalt sett låt meget bra. Min utfordring var stråtak over lyttepos, som gjorde at jeg fikk dobbel refleksjon. Skal snart teste disse i stuen for å se hvordan de oppfører seg da. Og muligens i et tilsvarende rom til det jeg hadde, bare speilvendt.

Geir Arne

Nusse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    174
    Takk skal du ha.
    Joda jeg har dempet førsteresonansen, og har egentlig ikke noen problemer med diskanten.
    Høyttalerene spiller bra de. Var litt spent på om de ble litt for store til rommet med sin 9" basshøyttaler. Det går imidlertid veldig bra. Jeg prøvde forøvrig ut høyttalerene i lytterommet i flere uker før jeg bestemte meg.
    Jeg forsøker nå å optimalisere lyden ved å teste ut plassering i rommet og ved å prøve forskjellige høyttalerkabler.
    Ganske artig egentlig.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Rør på Accuton driverne gir en usedvanlig oppløst åpen lyd det vanskelig skal gjøre og bytte ut så jeg skjønner godt den anbefalingen, spiller en mye akustisk og vokal musikk kan jeg ikke skjønne at rør på Marten ikke skal bli en fulltreffer.
    Mine Bird trives godt med en forsiktig vinlkling innover imot lytteposisjon dette er med på å forbedre definisjon av instrumenter og vokaler litt på bekostning av dybde selv om dette heller ikke blir ett savn hjemme hos meg.

plind

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Antall liker
    34

Martens nya "budgethöytalare" :p Lyder godt!!

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Oj, den var ny for meg. Jeg skjønner jeg ikke følger med så godt for tida. Takk for bilder Doxa. Ser ut som de har droppet keramikk-elementene i bass (og nedre mellomtone?). "Nedre del" av høytaleren ser nesten litt Sonus Faber -aktig ut ::)

Er det slik at du faktisk har hørt disse Doxa?

plind

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Antall liker
    34
    Keramiska element från Thiel&Partner i topp o mellomtone plus 3x8´Seas bass element. Jag lyssnade på dem idag ;D :p

Pris: ca.10 000 Euro.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Hm, svenskene har gått over grensa for å finne bass-elementer :)

Prisen blir omtrent som Miles 3 da.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Nusse skrev:
    Ja, da får jeg meldemeg inn i Martens venner jeg også. Har kjøpt et par Getz. Det har tidligere vært diskutert om Getz passer best med rør- eller transistorforsterkere.
    Ok, jeg er litt sent ut her, men gratulere med fantastiske høytalere. Er vel litt for enkelt å si at rør er best, tror gode transistor kan fungere bra det også, i alle fall hvis du unngår de mest analytiske av sorten. Det blir nok litt personlige preferanser og strengt talt også litt musikksmak. Men Marten krever sin forsterker, så har du vedvarende "skarp" lyd og tendenser til lyttetretthet KAN det skyldes forsterkeren. Det går vel å prøve litt forskjellig på forsterkerfronten hvis du har mulighet for hjemlån.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    doxa skrev:
    Keramiska element från Thiel&Partner i topp o mellomtone plus 3x8´Seas bass element. Jag lyssnade på dem idag ;D :p

Hvis bassene er 8", hvor stor er da mellomtonen?

Har du noe mer info? Og ikke minst, hvordan spillte den?

Geir Arne

M

musicus

Gjest
    ganilsen skrev:
    doxa skrev:

Og ikke minst, hvordan spillte den?

Geir Arne
    Bra! som forventet av Marten, spennende med ASR elektronikk også det var en vellydende kombinasjon..

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.298
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    musicus skrev:
    ganilsen skrev:
    doxa skrev:

Geir Arne
    Bra! som forventet av Marten, spennende med ASR elektronikk også det var en vellydende kombinasjon..

mvh
    Flere som har hørt/sett de forstår jeg ;)
    Ut i fra bilder, kan de være drøye 20cm i bredde, ca. 40cm dype og en drøy meter høye disse da eller?
    Sikkert en god match du refererer til der musicus :)

gismo

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Ett google-resultat fra grannarna
    (fra http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=9389):

---
    Smygpremiär av sensationell fullregister trevägare från Marten.

Denna skapelse kommer få sin officiella premiär först på CES 2012 i Las Vegas men redan nu kan man få en försmak av som komma skall. Marten Django som är arbetsnamnet på denna kraftfulla trevägskonstruktion med keramisk diskant och mellanregister från Accuton samt tre specialdesignade 8" baselement i aluminium från SEAS. Filterteknologin har minst sagt mycket nära släktskap med Coltrane 2 och Coltrane Momento och skapar i kombination med de högkvalitativa elementen en fängslande enhet. Traditionella Marten egenskaper som transparens, detaljrikedom, öppenhet och luftighet i kombination med stor dynamik och kraft i basområdet. Mycket av allt helt enkelt i denna ganska stora golvare från Marten. Prisindikation per par ca. €10.000
    ---

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    gismo skrev:
    musicus skrev:
    ganilsen skrev:
    doxa skrev:

Geir Arne

mvh
    Flere som har hørt/sett de forstår jeg ;)
    Ut i fra bilder, kan de være drøye 20cm i bredde, ca. 40cm dype og en drøy meter høye disse da eller?
    Sikkert en god match du refererer til der musicus :)

gismo
    De er nok større en det. Basselementene er rundt 22cm i diameter så bredden er nok rundt 28 cm
    Tre stk 8" trenger også en del liter for å gå dypt i bassen.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    gismo skrev:
    Jeg synes de ser ganske store ut på bildet, men vanskelig å si. Formfloor er 22cm i bredde og 110 cm høye, og noe sier meg et par Formfloor blir en smule små i direkte sammenligning her. Ser også ut som disse nye er litt mere "kasse-aktig" enn dagens Marten, og ruver kanskje litt mere i rommet totalt sett.

Antar disse nye er laget for å tekke de som vil ha en litt mere "tradisjonell" bass (hvis en kan si det slik) enn dagens Marten ht. Marten vil kanskje ha flere ben å stå på for å tilfredsstille flere kunder, og det må vel være lov.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    torem skrev:
    Antar disse nye er laget for å tekke de som vil ha en litt mere "tradisjonell" bass (hvis en kan si det slik) enn dagens Marten ht.
    Jeg vil det jeg vil det jeg vil det jeg vil det jeg vil det jeg vil det. :p

Geir Arne

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    ganilsen skrev:
    torem skrev:
    Antar disse nye er laget for å tekke de som vil ha en litt mere "tradisjonell" bass (hvis en kan si det slik) enn dagens Marten ht.
    Jeg vil det jeg vil det jeg vil det jeg vil det jeg vil det jeg vil det. :p
    Det finnes sikkert mange kunder som deg, så Marten vet nok hva de gjør :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn