Det var ikke meningen å provosere, heller det å ordlegge meg såpass skarpt at det fikk noen til å gå ut og teste i eget oppsett hva en god forforsterker kan gjøre.
Grunnen til at jeg kaster vekk tid og spalteplass på dette er at jeg etter mange år her på Sentralen oppfatter det som at altfor mange legger altfor mye vekt på å skaffe seg en god og dyr høyttaler med flott utseende og så glemmer ikke bare at de må plasseres riktig, men glemmer også resten av anlegget.
Noen ganger kan det nemlig være lurt å velge en billigere høyttaler, og heller bruke litt mer på elektronikken.
Lydnirvana handler dessverre også om pris, men ikke bare. Den som tror at det bare er å kaste ut masse penger og dermed få god lyd, tar skammelig feil. Det er det som gjør denne hobbyen spennende, at man må jobbe for å komme til målet. God lyd er nemlig ikke lett!
Men gjør man bare tingene riktig, går det fint an å få like god lyd og musikkglede fra et billigere oppsett som et som koster fem ganger så mye.
Sånn sett så føler jeg meg nå i mål: kombinasjonen Getz og DarTZeel gir utrolig mye musikkglede for pengene! Her havner mange mye dyrere oppsett i skammekroken....
Men bare for å få sagt det også: jeg har stor glede både av bilstereoen og også av den reiseradioen som mine foreldre kjøpte til meg i Spania i 1973 for Kr 170,-......
Det er litt morsomt å lese din bekymring mot det å prøve andre forforsterkere, at de kan bli analytiske.
Dette er nemlig den samme bekymringen som jeg hadde mot å prøve Marten, spesielt mot å prøve Marten Getz, som skulle være ekstremt oppløst og dynamisk. At musikaliteten som jeg i mange år har elsket som eier av diverse rørutstyr, at den skulle bli borte når jeg gikk over til transistor/darTZeel og samtidig skulle prøve ut Marten.
Derfor la jeg ut flere skeptiske spørsmål i denne tråden på forhånd....
Når jeg leser innlegget ditt så ser jeg at vi egentlig stort sett er enige. Du har bare en skepsis mot å prøve andre forforsterkere som er helt ubegrunnet.
Du har Electrokompaniet AW250 ser jeg. Varm og fyldig som du skriver. Meget god er den også. Preampene til El.comp er jeg derimot ikke like glad i. Jeg oppfatter de som ikke spesielt musikalske, Dvs ved å gå over til en god rør preamp vil du få mer detaljer og oppløsning, ja, men enda viktigere vil alt bli vakrere, også det du trodde var dårlige innspillinger.
MEN: som før skrevet finnes det ikke noe fasitsvar. Du må dermed prøve ut. Men det burde ikke være noe problem å få på hjemlån.
Hei Finn

Er enig med mye av det du skriver, og spesielt det du skriver om matching av oppsett og rom. Oppfatter det fremdeles som at du etter mitt syn linker lydnirvana mot pris i litt for stor grad. Dette er selvfølgelig i stor grad rett, men etter mitt syn er jeg fremdeles skeptisk til hvor mye jeg bør legge i ny forforsterker for å få markante forbedringer i mitt eget oppsett. Dette da det etter mitt syn handler om matching og selv kjøp av de dyreste komponenter kan slå feil ut kjeden. Dette er etter mitt syn en eksersis med stor fallhøyde da det er vanskelig å lese match ut fra spesifikasjoner, og desverre ofte er vanskelig å få til hjemlån. I tillegg handler det selvfølgelig om lydpreferanse. For min egen del liker jeg den varme og fyldige lyden til EC, og det kan derfor for meg slå uheldig ut med en dyr forforsterker som kanskje er mer nøytral og hifi korrekt. Eksempelvis veksler jeg nå på noen monoblokker fra Audiolab og EC. Audiolaben er atskillig billigere, men etter mitt syn mer hifi gjennom at de er mer analytisk, klar og detaljert sammenlignet med EC.
I stor grad er jeg nok enig med deg

men ble litt småprovosert av at jeg fikk inntrykk av at du pekte litt nese mot dem som ikke kan ta seg råd til en dyr forforsterker som viser kvalitetene i høyttalerne. Det var helt sikkert ikke slik det var ment, men jeg tente litt til

Videre handler det om at vi er alle forskjellig. For min egen del er jeg redd for at mange år med konserter nok har svekket min evne til å oppfatte de fineste lydnyanser, men anser dette som relativt uproblematisk da min tilnærming til god lyd i stor grad handler om hva som skjer i mitt hode enn hva som kommer ut av høyttalerne