Jeg ser at Marten Supreme 2 benytter Jorma Design The Statement, og vi snakker her om 60 meter!!!
60 meter internkabling!!
. Uten at jeg vet noe om dette høres det mye ut. Du mener kanskje 6 meter?
Dette blir jo bare spekulasjoner fra min side, men hvis jeg skal tippe utgjør ikke kostnader til internkabling all verden på veiledende utsalgspris i alle fall. For å si det litt stygt betaler du (mest) for er at noen skrur sammen høyttalerne for deg, og at du kan kjøpe ht. ferdig over disk; med andre ord du betaler avanse til alle involverte parter (produsent, importør og forhandler).
Et ekstremt eksempel på dette er cd-plater. La oss si det koster 10 kr. å produsere ei cd-plate (med cover!). I cd-ens glansdager kunne en cd koste 189kr. i butikk her i Norge. Da blir det mye avanse (riktignok inkl. noen kr. i honorar til artisten i dette tilfellet). Det er jo ikke rart at plateselskapene sutrer over dårlig cd-salg. Nå er sikkert ikke avansen så ekstrem for hifi-komponenter, men you got my point; noen kroner spart på internkabler utgjør neppe ekstreme summer på utsalgsprisen.
Hvis jeg skal tippe litt ser jeg for meg at utgifter til kabinettet utgjør en del for små høyttalerprodusenter. Hvis disse skal lages utenbys må de sikkert produseres i ett gitt antall (blir sikkert for dyrt å produsere ett og ett), og da må produsenten både betale for kabinetter til ht. som enda ikke er solgt, og beregne på forhånd hvor mange eks. som faktisk blir solgt. Jeg innbiller meg at litt av prisforskjellen på Django og Coltrane ligger i kabinettkostnadene, selv om sikkert både internkabler og dyrere elementer teller med i regnestykket her.