MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    He, he, krakken står egentlig ikke der til vanlig. (Krakken er forresten en modernisert utgave av finske Alvar Aaltos design fra 1933. Originalen tror jeg har bare 3 ben, men jeg foretekker 4 ben:)).

    Nei, jeg har faktisk ikke prøvd ut ulike avstander mellom høyttalerne, eller vinklinger. Men du har helt rett i at det kan jeg prøve ut litt. Jeg har bare vendt meg til at de står slik uten egentlig å ha tenkt igjennom vinklingen. Slik ht. er plassert nå passer de ganske bra med sofaen jeg vanligvis sitter i. Lytteposisjon er ikke ideell siden sofaen står helt inntil bakvegg - jeg antar jeg kan pynte litt på det ved å henge akustikkplater på veggen bak sofaen. Jeg har ikke lyst til å begynne og flytte på sofaen og anlegget siden jeg er som Lucky Luke - jeg må se begge dørene fra der jeg sitter!!:cool:
    Tar gjerne imot synspunkter hvis du etter hvert skulle få lysten til å leke litt med plasseringen.....

    Trenger ikke se begge dørene hvis du trekker hurtigere enn din egen skygge vet du ;)
    Ahh, innlegg nr. 2000 fra meg:). Det innlegget måtte jo komme her i vennetråden.

    Tror faktisk du kan ha et poeng TOMZ når det gjelder toe in hos meg - takk for tipset! I hele helga har jeg spilt med ht. rett ut fra veggen uten vinkling, og lyden er i alle fall ikke dårligere. Heller hakket bedre. Vanskelig å sette ord på lydopplevelser, men jeg føler f.eks. kvinnestemmer er enda mere naturlig og har bedre innsikt uten vinkling. Og bassen er minst like bra. I tillegg blir det nå en 90 graders vinkel til Tubetrapene på siden av høyttalerne uten at jeg vet om det betyr noe (men det ser mere logisk ut). Så jeg kommer til å droppe toe in en stund fremover, og se om jeg savner det.

    Ja, jeg begynner å bli veldig godt fornøyd med lyden etterhvert. Evt. skarphet i toppen slipper jeg med Perreaux forsterkeri, da disse spiller litt mot det varme. Men jeg har slitt litt med å få kontroll med bassen på enkelte plater. Jeg føler det har forbedret seg med Tubetraps, så mulig det var et lurt kjøp. Det som mangler pr. i dag er fysisk bass. Jeg har ganske mye bass, men ikke en slik bass som du merker på brystkassa. Men nå bor jeg i blokk, så kanskje greit å slippe evt. klager fra naboer på for mye bass (de har aldri klaget så langt, og jeg tror ikke de kommer til å gjøre det heller så lenge lyden er som nå). Ellers har lyden en tendens til å være litt inne i høyttalerne. Antar dette skyldes begrensninger i elektronikk og plassering/rom. Men detaljrikdommen og dynamikken er der selv om lyden ikke slipper helt taket fra ht. Litt p.g.a. det siste ankepunktet er jeg litt skeptisk til å øke avstanden mellom høyttalerne. Jeg føler da at høyre ht. (på bildet tidligere) forsvinner litt ut i periferien. Dette ville kanskje vært anderledes med heftigere elektronikk.

    Enig i at Lucky Luke tendenser er en dårlig unnskyldning for ikke å flytte anlegget fra langveggen til kortveggen. Så mulig jeg prøver å flytte det hvis det blir mye innevær på nyåret.

    Best Regards.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Du kan alternativt legge inn ullsokker i Bassporten som er plassert under høytalerne.
    Min konklusjon er at Devialet gjorde et så sterkt inntrykk at jeg har bestemt meg for at dette blir min neste forsterker.

    Mvh Fugazi

    Bra at du er fornøyd Fugazi. Det er nok lurt å teste på lyttetretthet som du sier. Slik ørene mine har blitt etterhvert må jeg også gjøre det. Dette med ullsokk i bassporten har jeg aldri vurdert, men nå er ikke problemet for mye bass hos meg.

    Jeg har aldri hørt Devialet med Marten. Det er muligens en tabbe av meg. Og jeg har kun hørt Devialet i butikk (hos NAT) og på messer. Det er muligens også en tabbe.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    He, he, krakken står egentlig ikke der til vanlig. (Krakken er forresten en modernisert utgave av finske Alvar Aaltos design fra 1933. Originalen tror jeg har bare 3 ben, men jeg foretekker 4 ben:)).

    Nei, jeg har faktisk ikke prøvd ut ulike avstander mellom høyttalerne, eller vinklinger. Men du har helt rett i at det kan jeg prøve ut litt. Jeg har bare vendt meg til at de står slik uten egentlig å ha tenkt igjennom vinklingen. Slik ht. er plassert nå passer de ganske bra med sofaen jeg vanligvis sitter i. Lytteposisjon er ikke ideell siden sofaen står helt inntil bakvegg - jeg antar jeg kan pynte litt på det ved å henge akustikkplater på veggen bak sofaen. Jeg har ikke lyst til å begynne og flytte på sofaen og anlegget siden jeg er som Lucky Luke - jeg må se begge dørene fra der jeg sitter!!:cool:
    Tar gjerne imot synspunkter hvis du etter hvert skulle få lysten til å leke litt med plasseringen.....

    Trenger ikke se begge dørene hvis du trekker hurtigere enn din egen skygge vet du ;)
    Ahh, innlegg nr. 2000 fra meg:). Det innlegget måtte jo komme her i vennetråden.

    Tror faktisk du kan ha et poeng TOMZ når det gjelder toe in hos meg - takk for tipset! I hele helga har jeg spilt med ht. rett ut fra veggen uten vinkling, og lyden er i alle fall ikke dårligere. Heller hakket bedre. Vanskelig å sette ord på lydopplevelser, men jeg føler f.eks. kvinnestemmer er enda mere naturlig og har bedre innsikt uten vinkling. Og bassen er minst like bra. I tillegg blir det nå en 90 graders vinkel til Tubetrapene på siden av høyttalerne uten at jeg vet om det betyr noe (men det ser mere logisk ut). Så jeg kommer til å droppe toe in en stund fremover, og se om jeg savner det.

    Ja, jeg begynner å bli veldig godt fornøyd med lyden etterhvert. Evt. skarphet i toppen slipper jeg med Perreaux forsterkeri, da disse spiller litt mot det varme. Men jeg har slitt litt med å få kontroll med bassen på enkelte plater. Jeg føler det har forbedret seg med Tubetraps, så mulig det var et lurt kjøp. Det som mangler pr. i dag er fysisk bass. Jeg har ganske mye bass, men ikke en slik bass som du merker på brystkassa. Men nå bor jeg i blokk, så kanskje greit å slippe evt. klager fra naboer på for mye bass (de har aldri klaget så langt, og jeg tror ikke de kommer til å gjøre det heller så lenge lyden er som nå). Ellers har lyden en tendens til å være litt inne i høyttalerne. Antar dette skyldes begrensninger i elektronikk og plassering/rom. Men detaljrikdommen og dynamikken er der selv om lyden ikke slipper helt taket fra ht. Litt p.g.a. det siste ankepunktet er jeg litt skeptisk til å øke avstanden mellom høyttalerne. Jeg føler da at høyre ht. (på bildet tidligere) forsvinner litt ut i periferien. Dette ville kanskje vært anderledes med heftigere elektronikk.

    Enig i at Lucky Luke tendenser er en dårlig unnskyldning for ikke å flytte anlegget fra langveggen til kortveggen. Så mulig jeg prøver å flytte det hvis det blir mye innevær på nyåret.

    Best Regards.
    Kjekt at fjerning av vinklingen kanskje har noe for seg. Selv skal jeg forsøke med litt vinkling etter at jeg har spilt noen timer til, men har et avslappet forhold til om det vil forbedre lyden (ift. min smak). Vi får se, har blitt overrasket før :) Blir nok ikke den nærmeste uken da huset i dag fylles med familie fra Norge. Den nærmeste tiden blir nok derfor familiepakke og ikke musikklytting.

    Får se om jeg kommer i gang med litt stuevennlig demping i 2015. Hadde vært gøyalt å prøve seg litt frem.

    Kos deg med julen, og kanskje det blir såpass med drittvær at du får ånden over deg til litt prøving uten feiling :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Får se om jeg kommer i gang med litt stuevennlig demping i 2015. Hadde vært gøyalt å prøve seg litt frem.

    Kos deg med julen, og kanskje det blir såpass med drittvær at du får ånden over deg til litt prøving uten feiling :)
    Jo, takk det samme. Fuglene går seg vel til utover på nyåret de også.

    Jeg får ikke hørt så mye i jula jeg heller. Og like over nyttår venter Gran Canaria:cool:. Det nærmeste jeg kommer musikkopplevelser der nede er svensktoppar!

    Det dumme med Tubetraps er at de kanskje ikke er spesielt stuevennlig. Det er jo egentlig meningen at det kan stå 2 stk. oppå hverandre slik at de kommer nesten opp i taket. men det blir for domminerende hjemme hos meg i alle fall. I tillegg; skal du ha Tubetraps som går så langt ned i frekvensene som Bird 2, må du ha større dimensjon enn 13"-16" (du må vel godt over 20" da), og da begynner de å bli ganske romstore. Men om f.eks. de "glassveggene" Marten bruker å ha med seg på demoer er spesielt penere å se på kan nok diskuteres, og i alle fall ikke de greiene de av og til har i taket! Det finnes ingen free lunch eller hva de heter.
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Da melder jeg meg inn i dette eksklusive selskapet med mine Django L:)
    Mens jeg venter på Devialet 120 så har jeg fått testet litt med Bryston 4Bsst2 effekt og Weiss DAC202 DAC og pre. Desverre for dårlige høytalerkabler, men det låt veldig lovende for å være litt forsiktig!
    Nå er Bryston og Weiss solgt, og jeg er ganske utålmodig på å få Devialet i hus. Håper å komme i mål med en "altiettløsning" i stedet for mange dingser og dertil kabler.
    I min stue på litt over 20m2 så er førsteinntrykket at Django L er stor nok her, hvertfall med Bryston som kraftkilde.
    Jeg håper at Devialet 120 også blir stor nok, selv om jeg vet at de større er enda bedre. Men det var det med prisen da.
    Veldig spennende å høre Fugazi sin erfaring med denne kombinasjonen. Hører gjerne mer utdypende og hvis andre også fikk lyttet og deres inntrykk. Kommer akkurat fra Oslo visitt, men det ble desverre ikke mulighet til å høre på.
    Hei. Gratulerer med Django L og Devialet. Jeg tror sikkert du blir veldig fornøyd med dette. Jeg hadde en Devialet D200 på lån en ukes tid. Jeg hadde i hele perioden huset for meg selv. Jeg kaller det kvalitetstid. Jeg hørte vel på musikk fra jeg kom inn døra etter jobb i 16 tiden og frem til midnatt hver kveld. Jeg ble ikke lyttetrett selv etter 5-6 timer. Med så oppløste høytalere og elektronikk var dette noe jeg spesiellt ville prøve ut.
    Det var også folk innom fra Asker & Bærum Audio. Nå kan jeg ikke forklare detaljert for dem, men deres inntrykk var at det var det beste de hadde hørt av Django så langt. Det virker som Devialet har mer enn nok kraft. Vi merket også at med Devialet ble høytalerne litt mere kilne i forhold til plassering. Anbefaler deg å bruke tid til dette da det utgjør ganske stor forskjell. Det låt klart best med litt vinkling innover og god avstand ut fra frontvegg og sidevegger. Nå er mitt oppsett i stuen, og høytalerne må til daglig stå plassert ganske nære frontvegg. Jeg løser dette ved at jeg har satt høytalere plassert på små tepper, så bare skyver jeg høytalere frem til riktig plassering når det er tid for musikk.
    Devialet har tonekontroller, og det er kjekt å ha da en del innspillinger hvor bassen kan bli for mye. I mitt rom hvor jeg har litt bassproblem var dette til stor hjelp. Du kan alternativt legge inn ullsokker i Bassporten som er plassert under høytalerne.
    Min konklusjon er at Devialet gjorde et så sterkt inntrykk at jeg har bestemt meg for at dette blir min neste forsterker. Lykke til med ditt oppsett og kom gjerne med inntrykk når det har fått spilt seg inn.

    Mvh Fugazi
    Takk for at du deler erfaringen din!
    Godt med muligheten å teste grundig før kjøp, det er litt vanskeligere i Bodø. Og testing i butikk eller messer er ganske verdiløs. Så jeg ender på å kjøpe det jeg har god tro på. Forhandler av Django virker veldig seriøs og er åpen for at vi finner en god løsning hvis jeg ikke skulle bli fornøyd, men så langt er inntrykket fra Django L veldig bra:) Så blir det jo virkelig spennende med Devialet. Jeg solgte elektronikken min her, og det gikk unna som varmt hvetebrød i tørt gress (for billig kanskje? men tror de får nye gode hjem). Så jeg måtte ta det jeg hadde i huset og kople til Django, og det ble en noen år gammel NAD surroundreciever. Så jula blir ikke det jeg hadde håpet på musikalsk nei:-(
    Jeg får Devialet 120 like over nyttår. Jeg vet at de større er bedre, men jeg håper at denne er stor nok i stua mi på like over 20m2. Inntrykket så langt med Django L er at de er stor nok for denne stua. Jeg "frykter" at komboen Django/Devialet er avhengig av god (les kostbar) kabling for å yte sitt beste - så det går nok noen kr til HTkabler, USB-kabel (skal visstnok være vel så viktig som HT-kabler - må bare testes om det er riktig) og digitalkabel. Jeg har lånt Chord Signatur Reference HTkabler pluss noen Chord signalkabler. Skal sammenligne med Jorma 3 som er internkablingen i Django L. Jeg har gode erfaringer med Chord tidligere, derfor lyst å teste denne. Men Jorma blir vel neppe feil her.
    Plassering er jo en utfordring i en stue som ikke bare er for lyd. Kan fort ende på en løsning tilsvarende din. Hvordan finner du tilbake riktige plasseringen forresten?

    Godt å høre at lyttetretthet var fraværende hos deg!
    Hvilken er faring har du fra HTkabler?

    Morten
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da melder jeg meg inn i dette eksklusive selskapet med mine Django L:)
    Mens jeg venter på Devialet 120 så har jeg fått testet litt med Bryston 4Bsst2 effekt og Weiss DAC202 DAC og pre. Desverre for dårlige høytalerkabler, men det låt veldig lovende for å være litt forsiktig!
    Nå er Bryston og Weiss solgt, og jeg er ganske utålmodig på å få Devialet i hus. Håper å komme i mål med en "altiettløsning" i stedet for mange dingser og dertil kabler.
    I min stue på litt over 20m2 så er førsteinntrykket at Django L er stor nok her, hvertfall med Bryston som kraftkilde.
    Jeg håper at Devialet 120 også blir stor nok, selv om jeg vet at de større er enda bedre. Men det var det med prisen da.
    Veldig spennende å høre Fugazi sin erfaring med denne kombinasjonen. Hører gjerne mer utdypende og hvis andre også fikk lyttet og deres inntrykk. Kommer akkurat fra Oslo visitt, men det ble desverre ikke mulighet til å høre på.
    Hei. Gratulerer med Django L og Devialet. Jeg tror sikkert du blir veldig fornøyd med dette. Jeg hadde en Devialet D200 på lån en ukes tid. Jeg hadde i hele perioden huset for meg selv. Jeg kaller det kvalitetstid. Jeg hørte vel på musikk fra jeg kom inn døra etter jobb i 16 tiden og frem til midnatt hver kveld. Jeg ble ikke lyttetrett selv etter 5-6 timer. Med så oppløste høytalere og elektronikk var dette noe jeg spesiellt ville prøve ut.
    Det var også folk innom fra Asker & Bærum Audio. Nå kan jeg ikke forklare detaljert for dem, men deres inntrykk var at det var det beste de hadde hørt av Django så langt. Det virker som Devialet har mer enn nok kraft. Vi merket også at med Devialet ble høytalerne litt mere kilne i forhold til plassering. Anbefaler deg å bruke tid til dette da det utgjør ganske stor forskjell. Det låt klart best med litt vinkling innover og god avstand ut fra frontvegg og sidevegger. Nå er mitt oppsett i stuen, og høytalerne må til daglig stå plassert ganske nære frontvegg. Jeg løser dette ved at jeg har satt høytalere plassert på små tepper, så bare skyver jeg høytalere frem til riktig plassering når det er tid for musikk.
    Devialet har tonekontroller, og det er kjekt å ha da en del innspillinger hvor bassen kan bli for mye. I mitt rom hvor jeg har litt bassproblem var dette til stor hjelp. Du kan alternativt legge inn ullsokker i Bassporten som er plassert under høytalerne.
    Min konklusjon er at Devialet gjorde et så sterkt inntrykk at jeg har bestemt meg for at dette blir min neste forsterker. Lykke til med ditt oppsett og kom gjerne med inntrykk når det har fått spilt seg inn.

    Mvh Fugazi
    Takk for at du deler erfaringen din!
    Godt med muligheten å teste grundig før kjøp, det er litt vanskeligere i Bodø. Og testing i butikk eller messer er ganske verdiløs. Så jeg ender på å kjøpe det jeg har god tro på. Forhandler av Django virker veldig seriøs og er åpen for at vi finner en god løsning hvis jeg ikke skulle bli fornøyd, men så langt er inntrykket fra Django L veldig bra:) Så blir det jo virkelig spennende med Devialet. Jeg solgte elektronikken min her, og det gikk unna som varmt hvetebrød i tørt gress (for billig kanskje? men tror de får nye gode hjem). Så jeg måtte ta det jeg hadde i huset og kople til Django, og det ble en noen år gammel NAD surroundreciever. Så jula blir ikke det jeg hadde håpet på musikalsk nei:-(
    Jeg får Devialet 120 like over nyttår. Jeg vet at de større er bedre, men jeg håper at denne er stor nok i stua mi på like over 20m2. Inntrykket så langt med Django L er at de er stor nok for denne stua. Jeg "frykter" at komboen Django/Devialet er avhengig av god (les kostbar) kabling for å yte sitt beste - så det går nok noen kr til HTkabler, USB-kabel (skal visstnok være vel så viktig som HT-kabler - må bare testes om det er riktig) og digitalkabel. Jeg har lånt Chord Signatur Reference HTkabler pluss noen Chord signalkabler. Skal sammenligne med Jorma 3 som er internkablingen i Django L. Jeg har gode erfaringer med Chord tidligere, derfor lyst å teste denne. Men Jorma blir vel neppe feil her.
    Plassering er jo en utfordring i en stue som ikke bare er for lyd. Kan fort ende på en løsning tilsvarende din. Hvordan finner du tilbake riktige plasseringen forresten?

    Godt å høre at lyttetretthet var fraværende hos deg!
    Hvilken er faring har du fra HTkabler?

    Morten
    Spennede ting som skjer hos deg. Har ikke hørt Django, men Devialet er definitivt ett flott produkt. Skader jo ikke at den er fin å se på heller :) Lykke til med fortsettelsen :)

    Jeg kjøpte med et sett Jorma No. 3 høyttalerkabler da jeg kjøpte mine høyttalere. Har en venn som skal lage noen DIY kabler for meg. Hvis det blir vellykket så selger jeg Jorma kablene mine. Kan jo være et alternativ du kan vurdere hvis du bestemmer deg for å lande på Jorma.....
     

    skogmus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2008
    Innlegg
    109
    Antall liker
    21
    Hei..Hadde et innlegg her forleden om Coltrane 2...Var regelrett skuffet over lyden på Warsawa messa...Men glemte å nevne at jeg har hørt samme høytaler hos Knut Vadseth med en helt annen lyd enn i Polen... Det låt mye bedre...

    Mvh Morten..
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Hei..Hadde et innlegg her forleden om Coltrane 2...Var regelrett skuffet over lyden på Warsawa messa...Men glemte å nevne at jeg har hørt samme høytaler hos Knut Vadseth med en helt annen lyd enn i Polen... Det låt mye bedre...

    Mvh Morten..
    Hei,
    Jeg har dessverre aldri vært hos Vadseth, men det vil forbause meg om han ikke klarer å få til bedre lyd enn på ei messe. Min generelle erfaring er at moderne high-end høyttalere trives dårlig på messer, og det er liksom at jo dyrere ht. jo verre blir det der. Så når jeg er på messer prøver jeg mest å høre etter potensiale mere enn å la meg imponere av lyden der og da.

    Tipper det er mange faktorer som spiller inn for om man liker lyden fra Coltrane 2. Rom og elektronikk selvsagt, men også personlig smak, og kanskje t.o.m. musikksmak og hvordan anlegget brukes. Hører man mest på 70-talls rock i peisestua kan det godt være at Django XL fungerer vel så bra. Vil en høre hele konsertsalen (bredden og dybden) på en symfoni kommer kanskje Coltrane 2 mere til sin rett.

    Jeg har også litt tro på å gå gradene internt hos et merke. Før en evt. kjøper Coltrane 2 kan en f.eks. prøve seg på en pent brukt Bird 1 eller Bird 2:). Hvis Bird fungerer og man liker lyden får en kanskje bedre utbytte av Coltrane senere.

    Mvh.
     

    skogmus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2008
    Innlegg
    109
    Antall liker
    21
    Hei Torem...Ja,det er mitt inntrykk også,at jo dyrere jo verre på messer... Jeg var med en kompis henn til Vadseth for et mulig kjøp av en pre de hadde hatt i referanse oppsettet hans...Vadseth testet forøvrig Devialet Premier 250W når vi var der...Artig å høre hvilken kontroll (baderomsvekta) hadde på Coltrane 2...Han nevnte også at Coltrane er det mest nøytrale han hadde hørt,derfor et perfekt verktøy for å teste andre komponenter før i kjeden...Så derfor kan nok også lyden svinge veldig fra dårlig til god el himmelriket hvis alt matcher...

    Mvh Morten G
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Ja, Marten er veldig "transparente" høyttalere - selv mine Miles 3 reagerer på en minste endring i oppsettet, så det er stort sett lett å høre forskjeller på det aller meste av komponenter og andre ting (hvor store forskjeller det er snakk om varierer selvsagt).

    Men dette med nøytral lyd er et hifi-uttrykk jeg personlig sliter litt med. Det er sikkert delte meninger om Marten har en 100% nøytral lyd. Men Coltrane-serien er nok mere nøytral enn "billigere" modeller fra Marten - det kan jeg tro på.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Fikk jo litt lyst på en Stockholmstur når jeg så dette oppslaget:

    Marten med Coltrane Supreme 2 | High End Mässan 2015

    Nå har jeg riktignok hørt Supreme 2 i Munchen i fjor, men jeg syntes rommet ble litt trangt der nede (+ at Munchen er litt for masete for at jeg klarer å finne helt roen, Munchen blir mest "show" i mine øyne). Hvis det er et større rom i Stockholm, og kanskje litt mere ro og fred, gir de kanskje et bedre inntrykk.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fikk jo litt lyst på en Stockholmstur når jeg så dette oppslaget:

    Marten med Coltrane Supreme 2 | High End Mässan 2015

    Nå har jeg riktignok hørt Supreme 2 i Munchen i fjor, men jeg syntes rommet ble litt trangt der nede (+ at Munchen er litt for masete for at jeg klarer å finne helt roen, Munchen blir mest "show" i mine øyne). Hvis det er et større rom i Stockholm, og kanskje litt mere ro og fred, gir de kanskje et bedre inntrykk.
    Til helgen får jeg høre dem i Belgia. Blir spennende, og brødrene kommer nedover for å presentere dem :) i tillegg skal det spilles på Django XL og Bird. Hvordan skal høyttalere med veiledende pris på 360K€ låte for at det er bra ;):confused:
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Fikk jo litt lyst på en Stockholmstur når jeg så dette oppslaget:

    Marten med Coltrane Supreme 2 | High End Mässan 2015

    Nå har jeg riktignok hørt Supreme 2 i Munchen i fjor, men jeg syntes rommet ble litt trangt der nede (+ at Munchen er litt for masete for at jeg klarer å finne helt roen, Munchen blir mest "show" i mine øyne). Hvis det er et større rom i Stockholm, og kanskje litt mere ro og fred, gir de kanskje et bedre inntrykk.
    Til helgen får jeg høre dem i Belgia. Blir spennende, og brødrene kommer nedover for å presentere dem :) i tillegg skal det spilles på Django XL og Bird. Hvordan skal høyttalere med veiledende pris på 360K€ låte for at det er bra ;):confused:
    Får håpe de har fått seg et bra og litt stort rom i Belgia da, får uten at jeg vet det tipper jeg Supreme 2 trenger litt plass rundt seg. Og du får helsa på brødrene - du er jo en god kunde hos dem:). Du får gi en liten rapport i ettertid. Kanskje t.o.m. ett bilde eller to:).

    Strengt talt vet jeg ikke helt hvor bra så ekstremt dyre og store ht. skal/bør være, men i Marten's tilfelle vil jeg kanskje si en nærmest holografisk (3D) opplevelse av lyden uten noen særlige mangler på noen plan. Og i Munchen synes jeg som sagt det ble litt trangt for meg.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fikk jo litt lyst på en Stockholmstur når jeg så dette oppslaget:

    Marten med Coltrane Supreme 2 | High End Mässan 2015

    Nå har jeg riktignok hørt Supreme 2 i Munchen i fjor, men jeg syntes rommet ble litt trangt der nede (+ at Munchen er litt for masete for at jeg klarer å finne helt roen, Munchen blir mest "show" i mine øyne). Hvis det er et større rom i Stockholm, og kanskje litt mere ro og fred, gir de kanskje et bedre inntrykk.
    Til helgen får jeg høre dem i Belgia. Blir spennende, og brødrene kommer nedover for å presentere dem :) i tillegg skal det spilles på Django XL og Bird. Hvordan skal høyttalere med veiledende pris på 360K€ låte for at det er bra ;):confused:
    Får håpe de har fått seg et bra og litt stort rom i Belgia da, får uten at jeg vet det tipper jeg Supreme 2 trenger litt plass rundt seg. Og du får helsa på brødrene - du er jo en god kunde hos dem:). Du får gi en liten rapport i ettertid. Kanskje t.o.m. ett bilde eller to:).

    Strengt talt vet jeg ikke helt hvor bra så ekstremt dyre og store ht. skal/bør være, men i Marten's tilfelle vil jeg kanskje si en nærmest holografisk (3D) opplevelse av lyden uten noen særlige mangler på noen plan. Og i Munchen synes jeg som sagt det ble litt trangt for meg.
    Blir spennende, kommer sikkert noen dårlige mobilbilder og mer eller mindre oppegående kommentarer. Inntrykk kan nok bli noe forkludret i sammenheng med trappist inntaket ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vet at andre har vært lunken etter demo med Coltrane Supreme 2. For meg var det en helt fantastisk opplevelse! Det spilte uanstrengt og lettflytende, og det er første gang jeg faktisk har opplevde det som om musikerne sto på scenen. Brødrene Marten storkoste seg også med lyden i dette lokalet. Leif hevdet at det etter hans mening også spilte veldig bra på Munchen messen, men da bare på de fremste stolene. I denne store loftetasjen fungerte det hvor enn jeg beveget meg i lokalet. Luksus å kunne sitte i fred og ro på fremste rad med få mennesker i lokalet å lytte til et slikt oppsett :) Tror litt av nøkkelen til opplevelsen ligger i å lukke øynene og lytte til musikken, uten å tenke på om det er samsvar mellom pris og lyd :)

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.149
    Antall liker
    34.736
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fikk jo litt lyst på en Stockholmstur når jeg så dette oppslaget:

    Marten med Coltrane Supreme 2 | High End Mässan 2015

    Nå har jeg riktignok hørt Supreme 2 i Munchen i fjor, men jeg syntes rommet ble litt trangt der nede (+ at Munchen er litt for masete for at jeg klarer å finne helt roen, Munchen blir mest "show" i mine øyne). Hvis det er et større rom i Stockholm, og kanskje litt mere ro og fred, gir de kanskje et bedre inntrykk.
    Til helgen får jeg høre dem i Belgia. Blir spennende, og brødrene kommer nedover for å presentere dem :) i tillegg skal det spilles på Django XL og Bird. Hvordan skal høyttalere med veiledende pris på 360K€ låte for at det er bra ;):confused:
    Sikkert en mega opplevelse TOMZ , men til ditt spørsmål, hvordan skal ht til den prisen spille?
    Jeg vil påstå, uansett ht fabrikat, at det er ikke samsvar mellom lyd og pris da vi kommer opp i disse prisleier, opplevelse er det sikkert men at lyden kan gjenspeile pris, neppe;):)
    Men du får helt sikkert en meget god opplevelse!

    gismo
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fikk jo litt lyst på en Stockholmstur når jeg så dette oppslaget:

    Marten med Coltrane Supreme 2 | High End Mässan 2015

    Nå har jeg riktignok hørt Supreme 2 i Munchen i fjor, men jeg syntes rommet ble litt trangt der nede (+ at Munchen er litt for masete for at jeg klarer å finne helt roen, Munchen blir mest "show" i mine øyne). Hvis det er et større rom i Stockholm, og kanskje litt mere ro og fred, gir de kanskje et bedre inntrykk.
    Til helgen får jeg høre dem i Belgia. Blir spennende, og brødrene kommer nedover for å presentere dem :) i tillegg skal det spilles på Django XL og Bird. Hvordan skal høyttalere med veiledende pris på 360K€ låte for at det er bra ;):confused:
    Sikkert en mega opplevelse TOMZ , men til ditt spørsmål, hvordan skal ht til den prisen spille?
    Jeg vil påstå, uansett ht fabrikat, at det er ikke samsvar mellom lyd og pris da vi kommer opp i disse prisleier, opplevelse er det sikkert men at lyden kan gjenspeile pris, neppe;):)
    Men du får helt sikkert en meget god opplevelse!

    gismo
    Vanskelig å være uenig med deg, selv om ingen av oss har sett regnestykket. Regner med at delekostnadene er "rimelig" sammenlignet med sluttprisen, så prisdriverne må jo være utviklingskostnader og ingen masseproduksjon. Prisen er heldigvis noe jeg aldri kommer til å måtte ta stilling til ;)

    Jeg antar det ikke er Supreme 2 gutta skal leve av, men er mer som et flaggskip for salg av de andre høyttalerene til gutta. I følge Marten har de allerede solgt fem, og håper på å selge tre til fire i året. Det er vel lite som tyder på at noen av disse går til Kirkenær eller Hilversum ;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Stilige bilder TOMZ. Bra at det låt bra på det loftet. Ut fra bildene ser rommet stort nok ut for Supreme 2. Er veldig enig med deg at det gjelder å finne roen foran høyttalerne for å nyte lyden fullt ut.

    Ser ut til å være bra nok elektronikk også. Er dette Jeff Rowland?? Neppe det verste man kan ha.

    Gismo: Personlig synes jeg ingen ht. i ekstremprisklassen er hvert pengene. Men husk at Supreme 2 er en vesentlig større ht. enn "vanlig" Coltrane 2 (og Bird 2), så vil man ha noe som er større uten å gå veien om mer eller mindre spektakulære DIY-løsninger, så koster det skjorta, eller rettere mange skjorter:).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Stilige bilder TOMZ. Bra at det låt bra på det loftet. Ut fra bildene ser rommet stort nok ut for Supreme 2. Er veldig enig med deg at det gjelder å finne roen foran høyttalerne for å nyte lyden fullt ut.

    Ser ut til å være bra nok elektronikk også. Er dette Jeff Rowland?? Neppe det verste man kan ha.

    Gismo: Personlig synes jeg ingen ht. i ekstremprisklassen er hvert pengene. Men husk at Supreme 2 er en vesentlig større ht. enn "vanlig" Coltrane 2 (og Bird 2), så vil man ha noe som er større uten å gå veien om mer eller mindre spektakulære DIY-løsninger, så koster det skjorta, eller rettere mange skjorter:).
    Takker, torem :) Synes faktisk at bildene med mobiltelefonen for en gang skyld ble ganske så bra. Skal høre på selvskryt, kommer fra hjertet ;)

    Det er Jeff Rowland du ser ja, og i tillegg....


    • CEC TL0 3.0 CD transport
    • Grimm C1 Wordclock
    • Lumin S1 streamer
    • Jeff Rowland Aeris DAC
    • Jeff Rowland Corus voorversterker
    • Jeff Rowland 925 Monoblokken
    • Marten Coltrane Supreme II luidspreker
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Takk for info. TOMZ.
    Dvs. akkurat nå har jeg ingen kjøpeplaner, så sånn sett trenger jeg ikke en slik oversikt:). Men rent visuelt hadde jeg kanskje valgt et drivverk fra dCS - synes det passer bedre inn i det racket. Evt. sveitsiske Soulution.

    Det eneste som forundrer meg litt er hvorfor ikke Marten bruker diamant mellomtone-element fra Accuton. Jeg innbiller meg at det er et nyere og dyrere element, men men, det har sikkert en forklaring, og muligens bare pirking i grøten her. Det hadde bare sett ekstra kult ut:).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I tillegg til Coltrane Supreme 2 ble det på messen i Westmalle også spilt på Django XL og Bird 2. Legger ved noen bilder av oppsettene. Har skrevet et par ord om hvordan jeg synes det låt. De som er interessert kan kikke innom tråden min, Haifai, musikk og litt andre greier i Hilversum.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    I tillegg til Coltrane Supreme 2 ble det på messen i Westmalle også spilt på Django XL og Bird 2. Legger ved noen bilder av oppsettene. Har skrevet et par ord om hvordan jeg synes det låt. De som er interessert kan kikke innom tråden min, Haifai, musikk og litt andre greier i Hilversum.
    Ok, takk for bilder. Gøy at det var 3 oppsett med Marten på samme messa. Kanskje Marten er veldig populært i det området?
    Smugleser tråden din, og gøy å lese det som står om Marten der. Selv antydning av kritikk av Miles 3 klarer jeg å leve med uten å føle stort behov for å ta til motmæle.
    Keep up the good work eller hva det heter.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I tillegg til Coltrane Supreme 2 ble det på messen i Westmalle også spilt på Django XL og Bird 2. Legger ved noen bilder av oppsettene. Har skrevet et par ord om hvordan jeg synes det låt. De som er interessert kan kikke innom tråden min, Haifai, musikk og litt andre greier i Hilversum.
    Ok, takk for bilder. Gøy at det var 3 oppsett med Marten på samme messa. Kanskje Marten er veldig populært i det området?
    Smugleser tråden din, og gøy å lese det som står om Marten der. Selv antydning av kritikk av Miles 3 klarer jeg å leve med uten å føle stort behov for å ta til motmæle.
    Keep up the good work eller hva det heter.
    Hei torem :) Nei, jeg tror Marten er ganske så uvanlig her nede, men i følge distributøren forsøker de å trøkke litt til for å gjøre merket kjent. Forsovet forståelig da Nederland tross alt er et land med rundt 17 millioner innbyggere.

    Grunnen til tre Marten oppsett ligger nok også i at messen ble arrangert av en liten hifi-butikk som ligger i et forsted til Antwerpen, og det som var utstilt og demonstrert var merker de var forhandlere av.

    Forsøker å være nyansert når jeg skriver om styrker og utfordringer med Miles 3. Mener fremdeles det er en veldig god høyttaler, og jeg skulle gjerne hatt et par å veksle mellom :) Husk hovedgrunnen til at jeg satset på Bird 2 var at det skulle være mer av alt sammenlignet med Miles 3. Nå viste jo det seg å ikke stemme helt i forbindelse med en liten endring i lydfilosofi fra Marten. Må si jeg av og til savner den friske toppen i Miles 3, selv om den etter mitt syn både er en styrke og kan være en svakhet på en del innspillinger :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    I tillegg til Coltrane Supreme 2 ble det på messen i Westmalle også spilt på Django XL og Bird 2. Legger ved noen bilder av oppsettene. Har skrevet et par ord om hvordan jeg synes det låt. De som er interessert kan kikke innom tråden min, Haifai, musikk og litt andre greier i Hilversum.
    Ok, takk for bilder. Gøy at det var 3 oppsett med Marten på samme messa. Kanskje Marten er veldig populært i det området?
    Smugleser tråden din, og gøy å lese det som står om Marten der. Selv antydning av kritikk av Miles 3 klarer jeg å leve med uten å føle stort behov for å ta til motmæle.
    Keep up the good work eller hva det heter.
    Hei torem :) Nei, jeg tror Marten er ganske så uvanlig her nede, men i følge distributøren forsøker de å trøkke litt til for å gjøre merket kjent. Forsovet forståelig da Nederland tross alt er et land med rundt 17 millioner innbyggere.

    Grunnen til tre Marten oppsett ligger nok også i at messen ble arrangert av en liten hifi-butikk som ligger i et forsted til Antwerpen, og det som var utstilt og demonstrert var merker de var forhandlere av.

    Forsøker å være nyansert når jeg skriver om styrker og utfordringer med Miles 3. Mener fremdeles det er en veldig god høyttaler, og jeg skulle gjerne hatt et par å veksle mellom :) Husk hovedgrunnen til at jeg satset på Bird 2 var at det skulle være mer av alt sammenlignet med Miles 3. Nå viste jo det seg å ikke stemme helt i forbindelse med en liten endring i lydfilosofi fra Marten. Må si jeg av og til savner den friske toppen i Miles 3, selv om den etter mitt syn både er en styrke og kan være en svakhet på en del innspillinger :)
    Har du skrevet noe om sammenligningen av Miles og Bird Tomz? Har i såfall oversett den. Du er den eneste jeg vet om så har fått gjort en skikkelig kontrollert sammenligning. :)

    Håper fuglene står til forventningen! :D


    Geir Arne
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I tillegg til Coltrane Supreme 2 ble det på messen i Westmalle også spilt på Django XL og Bird 2. Legger ved noen bilder av oppsettene. Har skrevet et par ord om hvordan jeg synes det låt. De som er interessert kan kikke innom tråden min, Haifai, musikk og litt andre greier i Hilversum.
    Ok, takk for bilder. Gøy at det var 3 oppsett med Marten på samme messa. Kanskje Marten er veldig populært i det området?
    Smugleser tråden din, og gøy å lese det som står om Marten der. Selv antydning av kritikk av Miles 3 klarer jeg å leve med uten å føle stort behov for å ta til motmæle.
    Keep up the good work eller hva det heter.
    Hei torem :) Nei, jeg tror Marten er ganske så uvanlig her nede, men i følge distributøren forsøker de å trøkke litt til for å gjøre merket kjent. Forsovet forståelig da Nederland tross alt er et land med rundt 17 millioner innbyggere.

    Grunnen til tre Marten oppsett ligger nok også i at messen ble arrangert av en liten hifi-butikk som ligger i et forsted til Antwerpen, og det som var utstilt og demonstrert var merker de var forhandlere av.

    Forsøker å være nyansert når jeg skriver om styrker og utfordringer med Miles 3. Mener fremdeles det er en veldig god høyttaler, og jeg skulle gjerne hatt et par å veksle mellom :) Husk hovedgrunnen til at jeg satset på Bird 2 var at det skulle være mer av alt sammenlignet med Miles 3. Nå viste jo det seg å ikke stemme helt i forbindelse med en liten endring i lydfilosofi fra Marten. Må si jeg av og til savner den friske toppen i Miles 3, selv om den etter mitt syn både er en styrke og kan være en svakhet på en del innspillinger :)
    Har du skrevet noe om sammenligningen av Miles og Bird Tomz? Har i såfall oversett den. Du er den eneste jeg vet om så har fått gjort en skikkelig kontrollert sammenligning. :)

    Håper fuglene står til forventningen! :D


    Geir Arne
    Har egentlig ikke gjort en seriøs direkte sammenligning mellom Miles 3 og Bird 2, men skrev et par overordnete kommentarer i tråden min. Sjekk nr. 1594. Ellers er det litt her og der i samme tråd, men ikke en skikkelig sammenligning og definitivt ikke lett å finne frem til :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En liten afterburner fra "Marten messen" i Westfalle.

    image.jpg


    Er vel unødvendig å skrive hvem som er brødrene Olofsson på bildet (stjelt fra Marten sin hjemmeside) :) Det var dem som sto for mesteparten av musikken som ble spilt i rommet med Supreme 2. Den dresskledde, som jeg ikke husker navnet på, sto for det meste og da ble det i hovedsak spilt klassisk. Ble mer trøkk over det hele da Leif valgte musikk da han også kjørte en del mer rocka greier. Fikk nappet med meg Marten cden da jeg dro fra messen, men har en mistanke om at det er den dresskledde som har stått for det meste av utvalget :rolleyes: Blir nok ikke spilt mange gangene her i stuen :)

    image.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis noen skulle være interessert så har jeg oppdatert annonsen min med cder til salgs med Marten, Supreme Sessions 1.....
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Hvis noen skulle være interessert så har jeg oppdatert annonsen min med cder til salgs med Marten, Supreme Sessions 1.....
    Ok, jeg har allerede et pent brukt eksemplar liggende hjemme, men ellers takk.
    Når vi først er inne på "hifi-cder", foretrekker jeg for tida cd-ene som ligger ved bladet Stereoplay (som Narvesen heldigvis tar inn for tida). Disse cd-ene har en tendens til å høres bra ut på Marten, samtidig som de er noen hakk mere interessante musikkmessig. For meg personlig dekker de langt på vei behovet for klassisk musikk også, siden jeg sjelden gidder å spille lange klassiske verk. Men noen smakebiter fra Stereoplay klarer jeg fint.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Som alltid masse liv i tråden her ser jeg:).

    Skulle ikke tilfeldigvis være noen her som har hørt Marten med Jeff Rowland? Som f.eks. Jeff Rowland Continuum S2 integrert forsterker som på bildet fra YouTube under. Har fått det for meg at hvis klasse D er fremtiden, så er JR et mulig sikleobjekt for meg. Leste en test av Continuum S2 i HiFi+ nå hvor de mener at lyden ikke er "frempå", men heller "behagelig" men veldig "transparent" og ingen farging. Sånn umiddelbart tenker jeg for mine ører at evt. farging da kan komme fra (ekstern) DAC og RIAA. Det burde fungere hvis jeg ikke blir lyttetrett av JR. Dessverre er det ikke sikkert at lommeboka er helt enig her; JR er ikke direkte billig så da spørs det:(.

    tenor_jr.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei torem. Har hørt JR på Bird 2, Supreme 2 og Magico S5.

    Magico var på noen nye prototype monoblokker, mens Bird 2 mener jeg var JR A/B, mens Supreme 2 var monoblokkene til JR som har NCore innmat. Sistnevnte skrev jeg jo tidligere låt fantastisk, og jeg har ikke de beste erfaringene med klasse D. Jeg har også hørt det nye forsterkeriet til mannen bak NCore (selvfølgelig også basert på NCore, men jeg husker ikke hva det het i farten), men ble ikke imponert (og da ble det spilt på Bird 2 :cool:) men da skal det også bemerkes at det var et vanskelig rom. Jeg benyttet en stund Bel Canto klasse D amp på mine Miles 3, uten at jeg syntes det var en suksess. Du har jo alltid vært postiv til rør på Miles 3, og ved å gå mot Klasse D beveger du det jo mot det helt transparente på transer, noe jeg tror lett kan lyde litt for skrapt/spisst på Miles 3. Du kan selvfølgelig tune med andre komponenter i kjeden, men da synes jeg du gjør det i overkant vanskelig for deg selv. Smaken er som baken, og noen sverger jo til Klasse D og da spesielt NCore, men uten å kjenne deg tviler jeg på om det er det rette hvis du beholder Miles 3. En annen ting er jo at JR har noen av de vakreste chassisene jeg har sett. Flott med litt blong av og til :D
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Ok, takk for svar TOMZ - du har tydeligvis hørt litt av hvert på Marten. Jeg tenkte kanskje mest at JR kunne være en enkel og grei løsning på forsterkersiden med lang holdbarhet. Men ser at Jeff Rowland Continuum S2 koster drøye 100k i Bergen, så det blir uansett litt drøy prislapp for meg.

    Det er riktig at jeg har filosofert om å prøve rør sikkert et par års tid minst, men jeg er redd det blir litt for komplisert for meg, i alle fall med rør i effekttrinnet. Så foreløpig har det blitt veldig mye prat, men lite ull. Jeg føler kanskje heller ikke at jeg har funnet et optimalt rør-merke som passer meg (jeg har sett mye jeg har hatt litt lyst til å kjøpe, men lite jeg har veldig lyst på - og hvis det er noe dyrt må jeg ha veldig lyst), men det kan sikkert dukke opp. Jeg velger å la alle dører stå litt åpne på forsterkersiden. Foreløpig er jeg uansett fornøyd med kun å ha rør i RIAA.

    Jeg har ingen planer om å bytte ut Miles 3 nei. Den får stå. Det siste jeg leste om Marten her på forumet var at de har en flat mellomtone - det har jeg aldri lagt merke til for å si det forsiktig!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Voksen pris for (noe jeg antar er) NCore med bling :cool: men ikke vanskelig å få må ha følelsen av å se på den :) På sviktende grunnlag står jeg likevel på at jeg tviler på om klasse D er den rette matchen med Miles 3.

    Diskuterte selv for ikke så lenge siden noen synspunkter fra en kar lignende det du nevner om Miles 3. Kan nok si mye om Miles 3, men flat mellomtone blir litt som å si at de er veldig tilbakelent i diskanten :p:)
     

    AudioSolution

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.05.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Vi er åpen for business hele helgen. Vi driver uten butikk, men med demolokaler, så bare gi meg et ring på 99701312 så kan vi avtale tidspunkt. Er for øvrig fleksibel, også kveldstid. Har for tiden Getz II i demo.

    mvh Bernt
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Ok, da noterer jeg telefonnummeret og ser hva det blir til. Getz har jeg faktisk aldri hørt, hverken I eller II.

    Best, ToreM.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Fikk aldri rotet meg til å høre Marten i Oslo i helga, men jeg fikk hørt en del andre høyttalere rundt på i alt 5 hifi-butikker (bl.a. KEF, Audio Physic, Martin Logan, Adyton, Sonus Faber, Tannoy, JBL, Linn, Scansonic (jeg hørte de minste 2-veiserne fra disse nye danskene på Naim, og det var nok det beste jeg hørte i forhold til prislappen)). For å si det veldig enkelt så beholder jeg Marten fortsatt. Jeg har nok blitt veldig vant til spesielt mellomtonen og den luftige diskanten til Marten:). Jeg fikk for øvrig bekreftet i Oslo at min allergi mot skarp hifi-lyd stadig blir mere fremtredende. Spesielt hos Oslo Hifi-Center ble det litt slitsom lyd for mine ører. Men jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at elektronikk og rom spiller inn her. Hjemme hos meg låter ikke Marten skarpt, og der hadde sikkert også de fleste andre merkene vært litt, eh, roligere. Jeg kan se for meg at f.eks. Adyton kan høres bra ut hvis en for "roet ned" lyden i mellomregisteret litt (hvis jeg kan si det slik). Dessverre fikk jeg heller ikke denne gangen hørt Magico S1, selv om de var utstilt hos Audio Norge.

    Neste mulighet for meg å høre Marten utenom mine egne blir nok på messa i Munchen. Det er jo bare noen uker til nå:).
     

    Male

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2006
    Innlegg
    32
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Regner med du knipser mye bilder og poster inntrykk fra standen til Marten når du er i München. Er veldig spent på Coltrane 3 som skal lanseres der :)

    Truls
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Ok, Coltrane 3 var ny for meg, men gøy at det kommer noe nytt. Blir liksom litt mere blest rundt merket da. Jo, jeg kommer sikkert med noen inntrykk. Jeg er ikke god på bilder, men det vil sikkert komme en del bilder på web når det er en ny modell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn