MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg var jo ikke på det showet, men på bildet som wizard la ut her ser det ut for meg at de har gjort div. akustikktiltak i rommet. Fliser på gulvet blir kanskje litt "kaldt", men de har lagt et stort teppe foran ht., som jeg antar hjelper litt. I taket ser det ut som de har ett eller annet som ligner på en duk. Så jeg heller kanskje mest mot feil elektronikk. Elektronikken ser kanskje litt "kald" ut:). F.eks. MSB DAC og DarTZeel forsterkeri hadde kanskje vært bedre.

    Subjektivt hadde jeg bestilt Coltrane 3 med valnøttfront, og undersøkt om det var mulig å få omtrent samme farge på basselementene og mellomtoneelementet. Da hadde de i mine øyne sett ganske bra ut.

    Så forresten at et par Duke 2 forsvant fort på Brukten. I følge selgeren det eneste paret solgt i Norge. Skal ikke forbause meg om det er sant.
    Jøss, gikk Duke 2 så fort. Det hadde jeg ikke ventet. Kjekt :)

    Jeg hørte dette rommet med Bird 2 i fjor. Skrev om både dette og årets Coltrane 3 demo i tråden min. Med fare for å gjenta meg selv så var ikke Bird 2 i nærheten av å vise sitt potensial. Den gangen var rommet ubehandlet med kun en liten rye på gulvet. I år hadde de jobbet, som du sier, med akustikktiltak. Vanskelig å si hvor vellykket dette har vært siden jeg ikke ble imponert, men tror nok også dette er et veldig vanskelig rom å få til.

    En venn av meg som hadde vært der samme dag som meg hadde noen negative synspunkt på kildevalget (uten at jeg husker hva som ble benyttet). Jeg tror nok rommet sammen med elektronikken var den største synderen. Jeff Rowland benytter vel klasse D i flesteparten av sine bokser nå. De dyreste monoblokkene har NCore, mens ampen som ble benyttet her hadde en (enda) rimeligere klasse D modul. Selv har jeg til gode å bli imponert av Klasse D. Den jeg har eid og alle de jeg har hørt har enkelt sagt vært raske og oppløste, men blodfattige. Nettopp kropp på instrumentene og fylde i bånn var det viktigste som manglet på demoen etter min smak :)

    Det fine med denne messen er at det ikke er så mange besøkende så man får alltid plass i sweetspot, høre sin egen musikk og ikke minst snakke med produsentene. I fjor var begge brødrene tilstede, mens i år var det han som er ansvarlig for salg som sto for demoen. Fikk oss en lang prat. Veldig hyggelig! I følge ham selger de faktisk godt av Supreme 2, og da selvsagt til Østen :) Kanskje en av de styggeste høyttalerne jeg har sett, men med klar margin den beste jeg har hørt. Eneste gangen jeg har følt at jeg var i en konsertsal. Føltes naturlig å reise seg og klappe etter hver sang ;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    765
    Jeg har også en følelse av at de nye Coltrane-modellene er laget med tanke på Østen. Prisen har i alle fall gått kraftig oppover fra Coltrane 1 til Coltrane 3; en prisøkning som neppe passer for Norge i alle fall. Men det er jo bra at Marten pleier kontakten med sine europeiske kunder også.

    Lurer forresten på hvilke lytterom rike asiater har. Jeg har alltid innbilt meg at de er mest opptatt av å imponere naboen, men det er sikkert lett å undervurdere deres interesse for god lyd.

    Jeg gjentar i alle fall meg selv hvis jeg begynner å snakke om Klasse D. Jeg vet for lite om teknologien til å mene noe bastant, så foreløpig er det mest følelser som holder meg borte fra Klasse D. Jeg har forstått det slik at det er forskjell på "custom" DAC-er og DAC-er som er bygd rundt konvensjonelle DAC-chiper (custom gir kanskje større muligheter for eget særpreg i lydbildet); så hvis det er det samme for klasse D -forsterkere antar jeg det kan være forskjeller mellom dem også. Ser at Bel Canto har en klasse D -løsning til pene 600k, så de mener tydeligvis alvor.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har også en følelse av at de nye Coltrane-modellene er laget med tanke på Østen. Prisen har i alle fall gått kraftig oppover fra Coltrane 1 til Coltrane 3; en prisøkning som neppe passer for Norge i alle fall. Men det er jo bra at Marten pleier kontakten med sine europeiske kunder også.

    Lurer forresten på hvilke lytterom rike asiater har. Jeg har alltid innbilt meg at de er mest opptatt av å imponere naboen, men det er sikkert lett å undervurdere deres interesse for god lyd.

    Jeg gjentar i alle fall meg selv hvis jeg begynner å snakke om Klasse D. Jeg vet for lite om teknologien til å mene noe bastant, så foreløpig er det mest følelser som holder meg borte fra Klasse D. Jeg har forstått det slik at det er forskjell på "custom" DAC-er og DAC-er som er bygd rundt konvensjonelle DAC-chiper (custom gir kanskje større muligheter for eget særpreg i lydbildet); så hvis det er det samme for klasse D -forsterkere antar jeg det kan være forskjeller mellom dem også. Ser at Bel Canto har en klasse D -løsning til pene 600k, så de mener tydeligvis alvor.
    Jeg skal definitivt være forsiktig med å si noe om tekniske løsninger :) Ingen grunn til at klasse D ikke skal være en god match på Marten høyttalere da deres egne bygde amper også er klasse D så vidt jeg skjønner. Det har nok helt klart vært en rivende utvikling på klasse D siden B&O introduserte den første modellen for kommersielt salg (tror det var dem:confused:). Likevel, det har aldri gitt meg godfølelsen. Smaken er som baken og de greiene der :)
     

    JSL

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var jo ikke på det showet, men på bildet som wizard la ut her ser det ut for meg at de har gjort div. akustikktiltak i rommet. Fliser på gulvet blir kanskje litt "kaldt", men de har lagt et stort teppe foran ht., som jeg antar hjelper litt. I taket ser det ut som de har ett eller annet som ligner på en duk. Så jeg heller kanskje mest mot feil elektronikk. Elektronikken ser kanskje litt "kald" ut:). F.eks. MSB DAC og DarTZeel forsterkeri hadde kanskje vært bedre.

    Subjektivt hadde jeg bestilt Coltrane 3 med valnøttfront, og undersøkt om det var mulig å få omtrent samme farge på basselementene og mellomtoneelementet. Da hadde de i mine øyne sett ganske bra ut.

    Så forresten at et par Duke 2 forsvant fort på Brukten. I følge selgeren det eneste paret solgt i Norge. Skal ikke forbause meg om det er sant.
    Jøss, gikk Duke 2 så fort. Det hadde jeg ikke ventet. Kjekt :)

    Jeg hørte dette rommet med Bird 2 i fjor. Skrev om både dette og årets Coltrane 3 demo i tråden min. Med fare for å gjenta meg selv så var ikke Bird 2 i nærheten av å vise sitt potensial. Den gangen var rommet ubehandlet med kun en liten rye på gulvet. I år hadde de jobbet, som du sier, med akustikktiltak. Vanskelig å si hvor vellykket dette har vært siden jeg ikke ble imponert, men tror nok også dette er et veldig vanskelig rom å få til.

    En venn av meg som hadde vært der samme dag som meg hadde noen negative synspunkt på kildevalget (uten at jeg husker hva som ble benyttet). Jeg tror nok rommet sammen med elektronikken var den største synderen. Jeff Rowland benytter vel klasse D i flesteparten av sine bokser nå. De dyreste monoblokkene har NCore, mens ampen som ble benyttet her hadde en (enda) rimeligere klasse D modul. Selv har jeg til gode å bli imponert av Klasse D. Den jeg har eid og alle de jeg har hørt har enkelt sagt vært raske og oppløste, men blodfattige. Nettopp kropp på instrumentene og fylde i bånn var det viktigste som manglet på demoen etter min smak :)

    Det fine med denne messen er at det ikke er så mange besøkende så man får alltid plass i sweetspot, høre sin egen musikk og ikke minst snakke med produsentene. I fjor var begge brødrene tilstede, mens i år var det han som er ansvarlig for salg som sto for demoen. Fikk oss en lang prat. Veldig hyggelig! I følge ham selger de faktisk godt av Supreme 2, og da selvsagt til Østen :) Kanskje en av de styggeste høyttalerne jeg har sett, men med klar margin den beste jeg har hørt. Eneste gangen jeg har følt at jeg var i en konsertsal. Føltes naturlig å reise seg og klappe etter hver sang ;)
    Hei Marten Venner, Sitter 3m foran de nevnte Duke 2 nå. Må si det er mitt lureste impulskjøp noensinne:) Melder meg gjerne inn i denne vennetråden. JSL
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med flotte høyttalere, JSL! :) Har selv aldri hørt Duke 2, men ser at de nå senest fikk en kjempefin anmeldelse i et hifi-magasin i Australia. Hadde vært interessant om du en gang det passet skrev noen ord om resten av utstyret ditt og hvordan du opplever lyden. Kos deg :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.042
    Antall liker
    34.343
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg var jo ikke på det showet, men på bildet som wizard la ut her ser det ut for meg at de har gjort div. akustikktiltak i rommet. Fliser på gulvet blir kanskje litt "kaldt", men de har lagt et stort teppe foran ht., som jeg antar hjelper litt. I taket ser det ut som de har ett eller annet som ligner på en duk. Så jeg heller kanskje mest mot feil elektronikk. Elektronikken ser kanskje litt "kald" ut:). F.eks. MSB DAC og DarTZeel forsterkeri hadde kanskje vært bedre.

    Subjektivt hadde jeg bestilt Coltrane 3 med valnøttfront, og undersøkt om det var mulig å få omtrent samme farge på basselementene og mellomtoneelementet. Da hadde de i mine øyne sett ganske bra ut.

    Så forresten at et par Duke 2 forsvant fort på Brukten. I følge selgeren det eneste paret solgt i Norge. Skal ikke forbause meg om det er sant.
    Jøss, gikk Duke 2 så fort. Det hadde jeg ikke ventet. Kjekt :)

    Jeg hørte dette rommet med Bird 2 i fjor. Skrev om både dette og årets Coltrane 3 demo i tråden min. Med fare for å gjenta meg selv så var ikke Bird 2 i nærheten av å vise sitt potensial. Den gangen var rommet ubehandlet med kun en liten rye på gulvet. I år hadde de jobbet, som du sier, med akustikktiltak. Vanskelig å si hvor vellykket dette har vært siden jeg ikke ble imponert, men tror nok også dette er et veldig vanskelig rom å få til.

    En venn av meg som hadde vært der samme dag som meg hadde noen negative synspunkt på kildevalget (uten at jeg husker hva som ble benyttet). Jeg tror nok rommet sammen med elektronikken var den største synderen. Jeff Rowland benytter vel klasse D i flesteparten av sine bokser nå. De dyreste monoblokkene har NCore, mens ampen som ble benyttet her hadde en (enda) rimeligere klasse D modul. Selv har jeg til gode å bli imponert av Klasse D. Den jeg har eid og alle de jeg har hørt har enkelt sagt vært raske og oppløste, men blodfattige. Nettopp kropp på instrumentene og fylde i bånn var det viktigste som manglet på demoen etter min smak :)

    Det fine med denne messen er at det ikke er så mange besøkende så man får alltid plass i sweetspot, høre sin egen musikk og ikke minst snakke med produsentene. I fjor var begge brødrene tilstede, mens i år var det han som er ansvarlig for salg som sto for demoen. Fikk oss en lang prat. Veldig hyggelig! I følge ham selger de faktisk godt av Supreme 2, og da selvsagt til Østen :) Kanskje en av de styggeste høyttalerne jeg har sett, men med klar margin den beste jeg har hørt. Eneste gangen jeg har følt at jeg var i en konsertsal. Føltes naturlig å reise seg og klappe etter hver sang ;)
    Hei Marten Venner, Sitter 3m foran de nevnte Duke 2 nå. Må si det er mitt lureste impulskjøp noensinne:) Melder meg gjerne inn i denne vennetråden. JSL
    Gratulerer med et sett riktig flotte stativere;)
    Sjelden vare her til lands det du sitter på nå, desto kosligere:):)

    gismo
     
    Sist redigert:

    JSL

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flotte høyttalere, JSL! :) Har selv aldri hørt Duke 2, men ser at de nå senest fikk en kjempefin anmeldelse i et hifi-magasin i Australia. Hadde vært interessant om du en gang det passet skrev noen ord om resten av utstyret ditt og hvordan du opplever lyden. Kos deg :)
    Takk for det. Spiller sammen med Accuphase e360, MI14 Riaa og Linn LP12 Majik. Har hatt proac, harbeth, tannoy i hus, men disse er absolutt det beste jeg har prøvd. Vanskelig å beskrive lyd, men vi snakker i alle fall stort lydbilde. Super mellomtone, og overraskende bra med bass også. Fyller uten problemer stuen på 32 kvm.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    765
    Velkommen til klubben JSL. Duke 2 kan vise seg å være et bra kjøp. Den tilhører den nyeste generasjonen av Heritage-serien, og som gismo sier er det neppe mange av disse her til lands, og veiledende nypris har jo etter hvert blitt ganske stiv. Jeg kjenner ikke elektronikken din, men så lenge du ikke synes lyden blir slitsomt å høre på i lengden, går det nok bra. Mellomtonen er alltid bra hos Marten; det er hovedgrunnen til at jeg gikk for Marten, og fortsatt holder meg til merket. Litt morsomt at du har hatt proac, harbeth, tannoy tidligere, for det kunne fort ha blitt ett av disse britiske merkene på meg også hvis jeg ikke hadde oppdaget Marten. Jeg har riktignok slitt en del med å få bassen til å sitte helt på mine Miles 3. Skyldes kanskje delvis at stua hjemme hos meg som har mange harde (betong-) flater og delvis at jeg har vært litt gnien på innkjøp av dyr elektronikk. Anskaffelse av noen ASC SmartTrap hjalp mye på å rydde opp i bassen. Men skal ikke forundre meg at Duke 2 er lettere å få til.
     

    JSL

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2013
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen til klubben JSL. Duke 2 kan vise seg å være et bra kjøp. Den tilhører den nyeste generasjonen av Heritage-serien, og som gismo sier er det neppe mange av disse her til lands, og veiledende nypris har jo etter hvert blitt ganske stiv. Jeg kjenner ikke elektronikken din, men så lenge du ikke synes lyden blir slitsomt å høre på i lengden, går det nok bra. Mellomtonen er alltid bra hos Marten; det er hovedgrunnen til at jeg gikk for Marten, og fortsatt holder meg til merket. Litt morsomt at du har hatt proac, harbeth, tannoy tidligere, for det kunne fort ha blitt ett av disse britiske merkene på meg også hvis jeg ikke hadde oppdaget Marten. Jeg har riktignok slitt en del med å få bassen til å sitte helt på mine Miles 3. Skyldes kanskje delvis at stua hjemme hos meg som har mange harde (betong-) flater og delvis at jeg har vært litt gnien på innkjøp av dyr elektronikk. Anskaffelse av noen ASC SmartTrap hjalp mye på å rydde opp i bassen. Men skal ikke forundre meg at Duke 2 er lettere å få til.
    Takk for det. Neida, de blir ikke slitsomme. Men nådeløst avslørende er de. Oppdaget en feiljustering av pickup på Linn´en som jeg ikke har vært i nærheten av å høre tidligere. Fikk rettet justert denne på Kontrapunkt og nå spiller det som det skal. Bassen er faktisk veldig imponerende. Ikke noe discotek selvsagt, men rikelig til stuen vår i alle fall. Disse høyttalerne blir nok stående en stund:)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    765
    Ja, min erfaring er også at jeg alltid hører forskjeller på Marten, så krangletråder om man hører forskjell er sjelden veldig interessante for meg subjektivt. Det eneste jeg aldri har prøvd er å fjerne gitteret foran elementene. Jeg har hørt folk si at det også det gir en liten forskjell, men det får være måte på finjustering. Jeg har blitt vant til at gitteret skal være der.

    Etter ei helg på messa i Horten kan jeg konstantere at det ikke blir noe høyttalerbytte denne gangen heller. Det var ingen høyttalere der som frister så mye at jeg føler behov for å tenke i de baner. Det fine med Horten er at det alltid gir muligheter til å lytte til oppsett med Harbeth, men jeg føler Harbeth blir mindre og mindre aktuelt for meg for hvert år som går. Focal er også bra; hvis jeg var 20 hadde jeg kanskje latt meg drive i retning Naim-Focal (den komboen hadde en ganske heftig party-faktor), men nå klarer jeg å avstå - det er ikke party jeg er ute etter lenger. Jeg må riktignok ha noen timer foran mitt eget oppsett for å roe meg ned litt etter turen, men når jeg innser hvor bra f.eks. vokal er på Miles 3 slår jeg meg fort til ro:).

    Var for øvrig ingen Marten i Horten som jeg så.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, min erfaring er også at jeg alltid hører forskjeller på Marten, så krangletråder om man hører forskjell er sjelden veldig interessante for meg subjektivt. Det eneste jeg aldri har prøvd er å fjerne gitteret foran elementene. Jeg har hørt folk si at det også det gir en liten forskjell, men det får være måte på finjustering. Jeg har blitt vant til at gitteret skal være der.

    Etter ei helg på messa i Horten kan jeg konstantere at det ikke blir noe høyttalerbytte denne gangen heller. Det var ingen høyttalere der som frister så mye at jeg føler behov for å tenke i de baner. Det fine med Horten er at det alltid gir muligheter til å lytte til oppsett med Harbeth, men jeg føler Harbeth blir mindre og mindre aktuelt for meg for hvert år som går. Focal er også bra; hvis jeg var 20 hadde jeg kanskje latt meg drive i retning Naim-Focal (den komboen hadde en ganske heftig party-faktor), men nå klarer jeg å avstå - det er ikke party jeg er ute etter lenger. Jeg må riktignok ha noen timer foran mitt eget oppsett for å roe meg ned litt etter turen, men når jeg innser hvor bra f.eks. vokal er på Miles 3 slår jeg meg fort til ro:).

    Var for øvrig ingen Marten i Horten som jeg så.
    Har ikke inntrykk av at det er for mye promotering av Marten i Norge. Kan være mange grunner til det, eller at jeg ikke får med det som skjer her fra hvor jeg bor i Nederland....

    Har du hørt Miles 5 (jeg har ikke), innbiller meg at det er relativt store forskjeller ift. Miles 3 med tanke på litt endret lydideal fra Marten.

    Blir litt forundet ift. det du skriver om at noen har opplevd litt forskjeller etter at de har fjernet gitteret. Det meste er jo mulig, men meg bekjent er gitteret integrert i elementet og lar seg vanskelig demontere :confused:
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    765
    Var for øvrig ingen Marten i Horten som jeg så.
    Har ikke inntrykk av at det er for mye promotering av Marten i Norge. Kan være mange grunner til det, eller at jeg ikke får med det som skjer her fra hvor jeg bor i Nederland....

    Har du hørt Miles 5 (jeg har ikke), innbiller meg at det er relativt store forskjeller ift. Miles 3 med tanke på litt endret lydideal fra Marten.

    Blir litt forundet ift. det du skriver om at noen har opplevd litt forskjeller etter at de har fjernet gitteret. Det meste er jo mulig, men meg bekjent er gitteret integrert i elementet og lar seg vanskelig demontere :confused:
    Jeg vet ikke jeg heller vedr. promotering av Marten i Norge, men hvis jeg skal tippe kan det ha noe med at Marten ikke har lansert noe nytt som passer markedet i Norge. Da Djanjo XL var ny hadde importøren demo i Horten, men det er vel ingen tilsvarende nyhet fra Marten pr. i dag. Coltrane 3 tipper jeg blir for dyr.

    Nei, jeg har ikke hørt Miles 5. Det blir jo nesten litt slik at jeg ikke vet helt om jeg vil endre lydidealet fra Miles 3. Men hvis det skulle dukke opp et par Miles 5 brukt, kommer jeg til å vurdere det. Miles 5 står på ei kort liste over high-end produkter jeg vurderer hvis de dukker opp pent brukt:).

    Dette med fjerning av gitteret har vel vært diskutert tidligere i tråden (men jeg gidder ikke å begynne å lete meg bakover i tråden), men i Horten var det bare en diskusjon jeg overhørte i forbindelse med JAS Audio som også bruker Accuton-elementer. Jeg blir fort litt "flue på veggen" i Horten, og jeg lar det som regel bli med det. Å fjerne gitteret er vel uansett litt risikosport, som du er inne på. De nyeste bass-elementene til Accuton som brukes i Coltrane-serien nå har ikke gitter; kunne kanskje vært noe for en oppgradert utgave av Bird?
     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Hadde hatt stor betenkelighet med å fjerne gitter på kjeramiske elementer da det skal svært lite til for å få bruddanvisning på disse. Sandwich elementene har vel gitter bare for å se like ut som kjeramiske.

    A.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nei, mine gitter står fint der de står :)

    torem, vi får ha en avtale om å gi hverandre en tilbakemelding når/hvis en av oss får lyttet til Miles 5. Jeg gjetter på at Miles 5 til å begynne med låter kjedeligere pga at den mangler litt av den friske toppen til Miles 3. Tror Miles 5 har en mer behagelig sound og er mer anvendelig ift. musikkstiler og innspillinger. Trur eg ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.042
    Antall liker
    34.343
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nei, mine gitter står fint der de står :)

    torem, vi får ha en avtale om å gi hverandre en tilbakemelding når/hvis en av oss får lyttet til Miles 5. Jeg gjetter på at Miles 5 til å begynne med låter kjedeligere pga at den mangler litt av den friske toppen til Miles 3. Tror Miles 5 har en mer behagelig sound og er mer anvendelig ift. musikkstiler og innspillinger. Trur eg ;)
    I alle fall ikke noe problem å høre forskjell på M3 og B2;)
    Og da i riktig retning:cool:

    gismo
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    765
    Nei, mine gitter står fint der de står :)

    torem, vi får ha en avtale om å gi hverandre en tilbakemelding når/hvis en av oss får lyttet til Miles 5. Jeg gjetter på at Miles 5 til å begynne med låter kjedeligere pga at den mangler litt av den friske toppen til Miles 3. Tror Miles 5 har en mer behagelig sound og er mer anvendelig ift. musikkstiler og innspillinger. Trur eg ;)
    I alle fall ikke noe problem å høre forskjell på M3 og B2;)
    Og da i riktig retning:cool:

    gismo
    Ja, Bird er jo nærmere Coltrane enn Miles, så da blir det en forskjell i riktig retning:).

    Det er vel lite sannsynlig at jeg får hørt Miles 5, men det hadde vært spennende, og jeg er selvsagt interessert i inntrykk hvis Karmana eller andre får hørt den. Jeg går nok snart i vinterdvale her i Trondheim med mindre jeg hiver meg på et fly til Oslo i helga som kommer.
     

    AudioSolution

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.05.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    12
    Bird2 er ankommet demolokalet vårt i Oslo. Velkommen til de som ønsker en lytt!

    mvh Bernt

    IMG_4650.jpg
    IMG_4655.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    765
    Svært liten aktivitet i vennetråden for tida. Jeg antar mangel på de helt store nyhetene fra Marten kan ta litt av skylda (?). Det eneste fine med at merket ikke er veldig i vinden for tida er at jeg har lagt merke til at det dukker opp mange tilbud på Brukten.

    God Jul og Godt Nyttår til alle Marten-venner:).

    marten_jul15.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, det er en fredlig og rolig tråd. Passer i så måte godt med juletiden ;)

    Gledelig jul til torem og andre Marten-venner :)

    Slik ser det forresten ut i min stue i dag.

    image.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.094
    Antall liker
    14.741
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I ditt innlegg, Karmana, er det bilde av pæddn med forrige innlegg i tråden. Schtilie greier. 8)
    God jul til Martenvennene.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Robotstøvsugeren er kanskje den mest avanserte appraturen vi ser på bildet..? Eller hur karmana? :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Robotstøvsugeren er kanskje den mest avanserte appraturen vi ser på bildet..? Eller hur karmana? :)
    Ja, etter at herværende folk har lurt meg til å kjøpe forsterkerteknologi fra sveivegrammofonens dager, kan du nok har rett i det :)

    Ikke diss den nye robotstøvsugeren. Kona var så fornøyd med den, at hun plasserte den på et sted småbarn ikke har adgang i fare for å utløse selvskudd og IEDer av ymse slag. Det blir første og siste gang den oppholder seg der. Den teigen er helt klart utenfor denne støvsugerens operasjonsområde :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    559
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    11
    Hei

    Vurdere å kjøpe brukte Martens. Ser det har stått noen Miles 3 tilsalgs og nå Django L. er det noen her inne som kan fortelle litt om plus og minus med disse.
    Skal bruke de med Bryston B135 sst, vil det være en grei match ? Hørte Django L på Hifimessa i horten i 2014 og likte de veldig godt. Har ikke hørt Miles 3.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Hei

    Vurdere å kjøpe brukte Martens. Ser det har stått noen Miles 3 tilsalgs og nå Django L. er det noen her inne som kan fortelle litt om plus og minus med disse.
    Skal bruke de med Bryston B135 sst, vil det være en grei match ? Hørte Django L på Hifimessa i horten i 2014 og likte de veldig godt. Har ikke hørt Miles 3.
    Kjøpte nettopp et par Miles 3 (2007 modell). Har aldri verken hørt eller eid Martens høyttalere, men alltid vært "nyfiken" på disse svenskene. Lider nok litt av byttesyken - spesielt når det gjelder høyttalere. Har de siste 5 - 6 årene hatt Proac D38, Martin Logan Summit, Opera Callas Divina, Chario Ursa Major, Div. Sonus Faber (Cremona Auditor, Cremona M, Minima Auditor, Guarneri Memento) og sist men desidert ikke minst: Emme speaker Davinci - som er det høyttalerparet jeg har hatt lengst av de foran nevnte høyttalerene. Mange av disse høyttalerene har jeg hatt samtidig i en lengre eller kortere periode, slik at jeg har hatt mulighet til å teste dem opp mot hverandre i mitt eget oppsett.
    Nå er tiden kommet for å teste ut nye høyttalere (les: byttesyken har tatt overhånd igjen) og Davinciene mine skal sannsynligvis i nær fremtid selges videre. Grunnen til at jeg kjøpte et par Miles 3 var av både nysgjerrighet og for å ha et par backup høyttalere i en overgangsfase ifm salg / kjøp av nye høyttalere.

    For å si det kort så vet jeg ikke om det er tilfeldigheter med superbra match med min ASR forsterker og resten av oppsettet, men disse Miles 3´ene spiller bare så forrykende bra at jeg ble nesten sjokkert! Spesielt mellomtonen er noe av det beste jeg har hørt! Den (mellomtonen) står ikke noe tilbake for verken Summitene (elektrostater) eller Sonus Faber Guarneri Mementoene som jeg tidligere har hatt.

    Miles 3´ene er helt klart så bra at disse kunne jeg levd lenge med! Skal ikke se bort fra at disse ikke bare blir en midlertidig backup-høyttaler, men at de blir stående permanent i anlegget mitt. Men jeg må samtidig si at jeg allerede nå er blitt aldri så lite "nyfiken" på de større modellene til Marten.......... ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hei

    Vurdere å kjøpe brukte Martens. Ser det har stått noen Miles 3 tilsalgs og nå Django L. er det noen her inne som kan fortelle litt om plus og minus med disse.
    Skal bruke de med Bryston B135 sst, vil det være en grei match ? Hørte Django L på Hifimessa i horten i 2014 og likte de veldig godt. Har ikke hørt Miles 3.
    Et par korte kommentarer i fart, men så skal det vel også være mye å finne lenger oppe i tråden.

    Selv har jeg bare hørt de to Django-modellene en gang, men ble ikke imponert. Hovedgrunnen til det var nok at det var på en messe med særdeles dårlige rom. Tror derfor min opplevelse handler mer om rom enn høyttaler og derfor har lite relevans ift. kvalitetene Django besitter. Jeg håper i hvert fall det :)

    Jeg har tidligere eid Miles 3, en høyttaler som gav meg veldig mye glede. Ser at de jevnt og trutt legges ut på Torget så det er sikkert mulig å finne til en fornuftig pris hvis en er litt tålmodig. Vær oppmerksom på at det er gjort litt modifikasjoner av Marten fra den første til den siste versjonen. Mine var fra 2010 eller 11, og mener at Marten hadde forandret bassport og terminaler sammenlignet med den versjonen OhYeah har fått i sitt oppsett. Hva som er best er vel som med alt annet, en smakssak :)

    Marten har med sine siste modeller i Heritage serien endret litt på sin house sound. Miles 3 er tunet litt ekstra i toppen sammenlignet med dagens modeller. Det gjør at den for meg låt ekstra friskt og luftig. Bassen opplevde jeg som tørr og tight. Jeg syntes det låt fantastisk på rett type musikk. På en del innspillinger derimot kan denne gøy-faktoren gjøre at musikken blir litt for lystklingende og skarp. Det er vel heller ikke en høyttaler som kler rock av det tyngste slaget. Det sier seg vel selv etter det jeg har skrevet, men en lystklingende forsterker er nok ingen god match for Miles 3.

    Noen subjektive synspunkt i fart, så ta det for hva det er verdt. Helt klart en fordel hvis du kunne få lyttet til Miles 3 og hørt om de matchet dine preferanser, noe som selvfølgelig gjelder alt av høyttalere :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    765
    Jeg er på ferie i Syden for tiden, så får ikke svart skikkelig på Django L vs. Miles 3. Men jeg synes beskrivelsen til Karmana av Miles 3 er god. Det er den fantastiske mellomtonen og luftig diskant som gjør at jeg subjekt holder på mine Miles 3. Jeg tviler på at jeg finner noe jeg synes er bedre der til under 100k nypris.

    Jeg var også i Horten i 2014, og Django L i det rommet på hotellet der, det rommet heter vel Vinstua eller noe slikt, er nok ikke helt optimalt for å si det forsiktig😊. Og i alle fall ikke noe grunnlag for å vurdere Miles 3. Så jeg vil nok anbefalle en ekstra lytt før kjøp.

    Django L vil jeg tippe er lettere å få til sånn generelt og er som Karmana er inne på en nyere ht. enn Miles 3 (dagens Miles- utgave heter Miles 5). Miles 3 er nok litt mere rasedyr😊 Elsket av noen, men ikke av alle.

    ToreM
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Da er Django L solgt og hentes imorgen. Et sted på Hedemarken blir deres nye hjem. Har vært et veldig hyggelig bekjentskap i snaue 2 år. Så får vi se hva som dukker opp i stua her etterhvert ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da er Django L solgt og hentes imorgen. Et sted på Hedemarken blir deres nye hjem. Har vært et veldig hyggelig bekjentskap i snaue 2 år. Så får vi se hva som dukker opp i stua her etterhvert ;)
    Vurderer du å fortsette med Marten, Fugazi?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Bestilte nye høytalere av Bernt denne uken.
    Så ja. Har vurdert mange alternativer og hørt på en del i prisklassen 100 tusen +++. Valget var egentlig ganske greit til slutt. Jeg tar et steg av gangen, så valget ble Django XL.
    Det er noe helt spesielt med Marten lyden som jeg ikke finner andre steder. I og med jeg var så fornøyd med Dajango L, er det større fare for å gjøre bomkjøp ved andre merker. Jeg safet litt og tror jeg gjøre det riktige
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bestilte nye høytalere av Bernt denne uken.
    Så ja. Har vurdert mange alternativer og hørt på en del i prisklassen 100 tusen +++. Valget var egentlig ganske greit til slutt. Jeg tar et steg av gangen, så valget ble Django XL.
    Det er noe helt spesielt med Marten lyden som jeg ikke finner andre steder. I og med jeg var så fornøyd med Dajango L, er det større fare for å gjøre bomkjøp ved andre merker. Jeg safet litt og tror jeg gjøre det riktige
    Gratulerer!!! :) Du skriver forhåpentligvis noen ord her og legger ut noen bilder når du har fått dem i hus. Har selv bare hørt dem en gang i et skikkelig dårlig messerom. Ble sikkert heller ikke bedre at jeg kom rett fra en time med Supreme 2 :) Jeg bor for tiden i Nederland, og Marten er faktisk betraktelig dyrere her nede enn i Norge og Sverige. Kan vel også endre seg i Norge ut over året med den høye kursen på svenske kroner. Får håpe du snart får dem i hus. Ser at dine allerede i morgen er på vei mot Hedmark :)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Bestilte nye høytalere av Bernt denne uken.
    Så ja. Har vurdert mange alternativer og hørt på en del i prisklassen 100 tusen +++. Valget var egentlig ganske greit til slutt. Jeg tar et steg av gangen, så valget ble Django XL.
    Det er noe helt spesielt med Marten lyden som jeg ikke finner andre steder. I og med jeg var så fornøyd med Dajango L, er det større fare for å gjøre bomkjøp ved andre merker. Jeg safet litt og tror jeg gjøre det riktige
    Gratulerer!!! :) Du skriver forhåpentligvis noen ord her og legger ut noen bilder når du har fått dem i hus. Har selv bare hørt dem en gang i et skikkelig dårlig messerom. Ble sikkert heller ikke bedre at jeg kom rett fra en time med Supreme 2 :) Jeg bor for tiden i Nederland, og Marten er faktisk betraktelig dyrere her nede enn i Norge og Sverige. Kan vel også endre seg i Norge ut over året med den høye kursen på svenske kroner. Får håpe du snart får dem i hus. Ser at dine allerede i morgen er på vei mot Hedmark :)
    Leser i prislisten at Django L er økt med 10 % siden nyttår.
    XL har samme pris som tidligere.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.042
    Antall liker
    34.343
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bestilte nye høytalere av Bernt denne uken.
    Så ja. Har vurdert mange alternativer og hørt på en del i prisklassen 100 tusen +++. Valget var egentlig ganske greit til slutt. Jeg tar et steg av gangen, så valget ble Django XL.
    Det er noe helt spesielt med Marten lyden som jeg ikke finner andre steder. I og med jeg var så fornøyd med Dajango L, er det større fare for å gjøre bomkjøp ved andre merker. Jeg safet litt og tror jeg gjøre det riktige
    Gratulerer med flotte talere, fra L til XL er vel en trygg vei å gå;)

    gismo
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.724
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer med flotte høyttalere. Jeg har hatt de høyt på ønskelista lenge, og etter at jeg hørte på en demo var jeg solgt. Hadde det ikke vært for penga.....
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    559
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    11
    Da får jeg melde meg inn her. Endte opp med Django L kjøpt av Fugazi. Har hatt disse høyttalerne friskt i minne etter Horten Messa 14, selv om de var i et vanskelig rom så var det noe med lyd og utseende som satt seg i bakhodet. Nettopp fått de i hus, så litt tid ang plassering må jeg bruke, men første inntrykket er veldig bra.
    Ellers var det morro og høre dem hos Fugazi, drevet av Devialet før vi pakket dem ned.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Du som stakk av med dem ja :). De var veldig fristene ifra denne kanten og.. men har lovet meg selv... IKKE kjøpe de ekstra parene høyttalere (i tillegg til Cornwall) i år... i år må andre ting prioriteres ... hus og anna shait.. ;).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.350
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da får jeg melde meg inn her. Endte opp med Django L kjøpt av Fugazi. Har hatt disse høyttalerne friskt i minne etter Horten Messa 14, selv om de var i et vanskelig rom så var det noe med lyd og utseende som satt seg i bakhodet. Nettopp fått de i hus, så litt tid ang plassering må jeg bruke, men første inntrykket er veldig bra.
    Ellers var det morro og høre dem hos Fugazi, drevet av Devialet før vi pakket dem ned.
    Litt lytteinntrykk og bilder etter at du har blitt kjent med dem hadde vært kjekt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn