Høyttalere Martin Logan

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Dårlig med partyer på Elverum fremover, skjønner jeg. .....
Men gratulerer med overstått salg!!!
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
370
Vertikal vinkling er også viktig, altså hvor lite, eller mye høyttalerne skal tippe bakover. Er ofte stor forskjell, så bør testes. Forøvrig funker Devialet fint på Electromotion
Ikke alle devialet er rapportert som en god match - så trå varsomt :)
Konkretiser gjerne
Det er viktig for en SS forsterker å doble effekten ved halvering av ohm hvis den er direkte koblet og hvis den skal brukes med ML. ML er heller ikke veldig glade i rene klasse A forsterkere da de leverer litt for lite effekt, selv om de er strømsterke. Disse forhold gjør at man må se på den enkelte modell ( det gjelder også mange andre merker)
Alle Devialet vil fungere meget godt med Electromotion, som tross alt er relativt snille å drive. Rett nok dumper de til 1,6 Ohm, men det er i diskanten som jo ikke trenger mange watt. Hvordan de ulike Devialet-modellene fungerer på andre ML-høyttalere har jeg ingen erfaring med.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Konkretiser gjerne
Det er viktig for en SS forsterker å doble effekten ved halvering av ohm hvis den er direkte koblet og hvis den skal brukes med ML. ML er heller ikke veldig glade i rene klasse A forsterkere da de leverer litt for lite effekt, selv om de er strømsterke. Disse forhold gjør at man må se på den enkelte modell ( det gjelder også mange andre merker)
Alle Devialet vil fungere meget godt med Electromotion, som tross alt er relativt snille å drive. Rett nok dumper de til 1,6 Ohm, men det er i diskanten som jo ikke trenger mange watt. Hvordan de ulike Devialet-modellene fungerer på andre ML-høyttalere har jeg ingen erfaring med.
Jeg ville ha formulert dette litt mer forsiktig. Devialet er ikke førstevalget på div ML nettforum. Det er nok viktig å som alltid å lytte og sjekke etter før kjøp.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.826
Antall liker
3.235
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
De fleste ML-paneler er vel kurvede? Eller var "gamle dagers" utgaver mer lik en Quad-løsning?
Ellers er sweet-spot fortsatt ganske snever, selv med kurvede paneler, imho. Personlig synes jeg ikke det spiller så voldsomt stor rolle, da en musikkopplevelse foran nær sagt enhver høyttaler er en "egotripp", i den forstand som at man definitivt får den beste musikkopplevelsen nettopp der.
I alle fall hva stagesound og stereoperspektiv angår.

Noe av det aller beste jeg har hørt på hva elektrostater angår, er definitivt et par Magnepan 3.7 på Göteborgmessa i fjor. Hadde jeg hatt plass, hadde de nok for lengst vært i hus....
- Jeg tror det kun er Martin Logan som har kurvet design på selve panelene. Både Quad og Sound Lab har helt flate paneler - selv om det beskyttende laget som omgir panelet er kurvet (den synlige overflaten av høyttaleren). Fordelen er større sweet Sport - ulempen er at du utøver større press på panelet som setter ned levetiden. Du har rett i at Sweet Spot uansett er ganske begrenset. Du kan vel sitte 2-3 stk i bredden med de nye ML.

- Elektrostater er en egotripp ja, hehe! :)

- Magnepan er vel ikke en elektrostat, men de har en teknologi som minner om ESL. De lyder bra, men de er mindre detaljert enn en elektrostat - og noe lettere å plassere.
Det finnes faktisk flere elektrostater som har kurvede paneler.
På hi-fi messa i Munchen så jeg flere?
Metaxas Audio Systems fra Australia har bl.a dette.

Når det gjelder Magnepan høyttalere, kalles dette magnestater.

Når det gjelder strømsterke forsterkere og elektrostater, forholder det seg
slik at impedansen i (diskanten) høye frekvenser blir lavere og lavere,
og til slutt nesten en kortsluttning.
Dette betyr at en effektforsterker ikke nødvendigvis må levere enorme
strømmer til EST, fordi det ikke går så mye strøm til høye frekvenser.
Derimot må effektforsterkeren være meget stabil da en EST's impedanser
"vandrer" med musikken. Det er som og drive en kondensator.(en kapasativ last)

Takk for meg
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.006
Antall liker
1.341
Sted
Nadadouro, Portugal
Elektrostater er avhengigshetskapende ja, det blir liksom aldrig helt det samme med vanlige trege dynamiske greier. Selv om det bare står og spiller KennyG på utroligt lavt nivå kan man i et helt annet rom høre lyden er noe helt utenom det vanlige.
Der nevnes Sanders forsterkere, disse er OEM fra Coda faktisk.
 

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Innlegg
396
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Til alle som har deltatt i denne tråden, jeg kan nå i skrivende stund si at jeg spiller varm en Musical Fidelity A-1008 som kom i posten i dag, jo lengre jeg kommer ut i CD-plata, jo mer gleder det meg så langt.
Jeg kan si at jeg er like varm som forsterker haha, etter utpakking og kobling.
Vil nok komme flere tilbake meldinger etter hvert.

Morten
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
De fleste velkonstruerte og strømsterke forsterkere skal funger greit med ML. Selv har jeg testet Xindax 6950, Hegel H200, Audio GD Master 3 og jeg bruker PassLabs X250.5 i dag på mine Vista. Alle har funger utmerket med sine individuelle lyd signaturer. Definitivt ingen plastikklyd på ML i dag :p

Den man skal vær forsiktig med er f.eks klasse D forsterkere - det kan gå dårlig har jeg hørt...
Man må være klar over at selv strømsterke forsterkere ikke er en garanti for at de fungerer på ML grunnet de ekstreme impedanssvigningene. Jeg har selv sett at de har kokt en dyr (og strømsterk) klasse A forsterker under demo som i utgangspunktet burde ha drevet dem med letthet. Forsterkeren ble båret ut av testrommet som en skadet soldat i felten. Dette var ikke et hvilket som helst merke. Det skal sies at samme produsent lager en annen forsterker som fungerer utmerket bra med elektrostater. Det kan mao. være store forskjeller innen de samme produsentene.

Det er noen merker som er rapportert bra med ML, som Krell, Mcintosh og Audioresearch. Den siste nyheten er Wells forsterker som er rapportert som en meget god match til en god penge. Jeg ser at noen har begynt å importere dem til Norge. Det er også noen merker som absolutt ikke skal matches med ML, som f.eks. NAD. EC er også rapportert til å ikke tåle impedanssvigningene særlig bra.

Noen forsterkere blir rett og slett kokt av ML, mens andre ruller bare av de laveste impedansene/de høyeste lydfrekvensene - som gjør at høyttaleren kan lyde litt kjedelig, men forsterkeren overlever :)
Hei,
Vet du noe om hvordan Primare vil takle Martin Logan? Jeg tenker først og fremst på variasjoner i impedanse.

Mvh Morten
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.379
Antall liker
6.094
Sted
Holmestrand
De fleste velkonstruerte og strømsterke forsterkere skal funger greit med ML. Selv har jeg testet Xindax 6950, Hegel H200, Audio GD Master 3 og jeg bruker PassLabs X250.5 i dag på mine Vista. Alle har funger utmerket med sine individuelle lyd signaturer. Definitivt ingen plastikklyd på ML i dag :p

Den man skal vær forsiktig med er f.eks klasse D forsterkere - det kan gå dårlig har jeg hørt...
Man må være klar over at selv strømsterke forsterkere ikke er en garanti for at de fungerer på ML grunnet de ekstreme impedanssvigningene. Jeg har selv sett at de har kokt en dyr (og strømsterk) klasse A forsterker under demo som i utgangspunktet burde ha drevet dem med letthet. Forsterkeren ble båret ut av testrommet som en skadet soldat i felten. Dette var ikke et hvilket som helst merke. Det skal sies at samme produsent lager en annen forsterker som fungerer utmerket bra med elektrostater. Det kan mao. være store forskjeller innen de samme produsentene.

Det er noen merker som er rapportert bra med ML, som Krell, Mcintosh og Audioresearch. Den siste nyheten er Wells forsterker som er rapportert som en meget god match til en god penge. Jeg ser at noen har begynt å importere dem til Norge. Det er også noen merker som absolutt ikke skal matches med ML, som f.eks. NAD. EC er også rapportert til å ikke tåle impedanssvigningene særlig bra.

Noen forsterkere blir rett og slett kokt av ML, mens andre ruller bare av de laveste impedansene/de høyeste lydfrekvensene - som gjør at høyttaleren kan lyde litt kjedelig, men forsterkeren overlever :)
Hei,
Vet du noe om hvordan Primare vil takle Martin Logan? Jeg tenker først og fremst på variasjoner i impedanse.

Mvh Morten
Jeg har en kamerat som jeg besøker 1-2 ganger/år.
Et av høydepunktene under disse besøkene er tidlig morgen/sen kveld, noe godt i et glass og kvalitetstid med hans Martin Logan Clarity.
Gjennom årene har disse blitt drevet av en hel del forskjellige forsterkere. Blant annet kom min Music Angel derfra.
Sist gang tror jeg det var en Cambridge Azur et eller annet. Det har vært en Yamaha A-S2000 og litt av hvert ellers.
Eieren er en kapabel elektronikkingeniør, men jag har aldri hørt ham si noe om at han hatt problemer med noen av de forsterkerne han har benyttet.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.715
Antall liker
1.032
Jeg har ikke kjennskap til Primare , men en rimelig integrert forsterker som Anthem 225, funker godt og driver det meste, også ML, der er vel et samarbeid mellom de også så vidt jeg har hørt,( ML eier Anthem) ?? Den forsterkeren har også treble og bass justering som kan benyttes ved behov på enkelte avspillinger
 

mohrup

Medlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
46
Antall liker
207
Torget vurderinger
3
Har ikke erfaring med Primare på ML. Selv har jeg benyttet Doxa 70 Signature mk II på både Vista og Spire. En venn av meg har fått fantastisk resultat med Doxa 61 Signature sammen med Expression.
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg vurderer ElectroMotion ESL. Er denne litt mindre modellen lettere å drive enn de større grunnet et mindre panel, eller er det omtrent det samme? Jeg har også mulighet til å bruke en Burmester 051, men den kan vel også bli litt i minste laget. Det er vel egentlig variasjon med lav impedanse jeg er mest bekymret for.

Takk for gode innspill!

MortenD
 
U

Utgatt24668

Gjest
De fleste velkonstruerte og strømsterke forsterkere skal funger greit med ML. Selv har jeg testet Xindax 6950, Hegel H200, Audio GD Master 3 og jeg bruker PassLabs X250.5 i dag på mine Vista. Alle har funger utmerket med sine individuelle lyd signaturer. Definitivt ingen plastikklyd på ML i dag :p

Den man skal vær forsiktig med er f.eks klasse D forsterkere - det kan gå dårlig har jeg hørt...
Man må være klar over at selv strømsterke forsterkere ikke er en garanti for at de fungerer på ML grunnet de ekstreme impedanssvigningene. Jeg har selv sett at de har kokt en dyr (og strømsterk) klasse A forsterker under demo som i utgangspunktet burde ha drevet dem med letthet. Forsterkeren ble båret ut av testrommet som en skadet soldat i felten. Dette var ikke et hvilket som helst merke. Det skal sies at samme produsent lager en annen forsterker som fungerer utmerket bra med elektrostater. Det kan mao. være store forskjeller innen de samme produsentene.

Det er noen merker som er rapportert bra med ML, som Krell, Mcintosh og Audioresearch. Den siste nyheten er Wells forsterker som er rapportert som en meget god match til en god penge. Jeg ser at noen har begynt å importere dem til Norge. Det er også noen merker som absolutt ikke skal matches med ML, som f.eks. NAD. EC er også rapportert til å ikke tåle impedanssvigningene særlig bra.

Noen forsterkere blir rett og slett kokt av ML, mens andre ruller bare av de laveste impedansene/de høyeste lydfrekvensene - som gjør at høyttaleren kan lyde litt kjedelig, men forsterkeren overlever :)
Hei,
Vet du noe om hvordan Primare vil takle Martin Logan? Jeg tenker først og fremst på variasjoner i impedanse.

Mvh Morten
Det vet jeg ikke, men de fleste integrerte takler de gamle generasjonene dårlig. De nye ML er snillere dog. Stikord er stor båndbredde og mye strøm og helst ikke trafoer som ruller av lyden og ødelegger helt lydbildet. Dvs. rørforsterkere og McIntosh er en dårlig match, med mindre man vil ha rørlyd i bytte for et "perfekt" lydbilde, men da kan man heller velge andre høyttalere. For å dra opp dynamikken bør man ha mye watt også for å bøte på typisk dårligere dynamikk i elektrostater. ML er vanskelig å matche. PassLab og Gryphon er de eneste matchene jeg mener funker av det jeg har hørt. Som sagt, de fleste integrerte er overhodet ikke bygget for disse impedanssvigningene som nesten kortslutter en stakkars forsterker.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.379
Antall liker
6.094
Sted
Holmestrand
....
Det vet jeg ikke, men de fleste integrerte takler de gamle generasjonene dårlig. De nye ML er snillere dog. Stikord er stor båndbredde og mye strøm og helst ikke trafoer som ruller av lyden og ødelegger helt lydbildet. Dvs. rørforsterkere og McIntosh er en dårlig match, med mindre man vil ha rørlyd i bytte for et "perfekt" lydbilde, men da kan man heller velge andre høyttalere. For å dra opp dynamikken bør man ha mye watt også for å bøte på typisk dårligere dynamikk i elektrostater. ML er vanskelig å matche. PassLab og Gryphon er de eneste matchene jeg mener funker av det jeg har hørt. Som sagt, de fleste integrerte er overhodet ikke bygget for disse impedanssvigningene som nesten kortslutter en stakkars forsterker.
Hvor lavt går disse svingningene egentlig?
 
U

Utgatt24668

Gjest
....
Det vet jeg ikke, men de fleste integrerte takler de gamle generasjonene dårlig. De nye ML er snillere dog. Stikord er stor båndbredde og mye strøm og helst ikke trafoer som ruller av lyden og ødelegger helt lydbildet. Dvs. rørforsterkere og McIntosh er en dårlig match, med mindre man vil ha rørlyd i bytte for et "perfekt" lydbilde, men da kan man heller velge andre høyttalere. For å dra opp dynamikken bør man ha mye watt også for å bøte på typisk dårligere dynamikk i elektrostater. ML er vanskelig å matche. PassLab og Gryphon er de eneste matchene jeg mener funker av det jeg har hørt. Som sagt, de fleste integrerte er overhodet ikke bygget for disse impedanssvigningene som nesten kortslutter en stakkars forsterker.
Hvor lavt går disse svingningene egentlig?
Jeg husker ikke i farten med det er mellom 0,2 og 0,5 Ohm (hvis jeg ikke husker feil) avhengig av modell, nesten kortslutning.
 

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Jeg vurderer ElectroMotion ESL. Er denne litt mindre modellen lettere å drive enn de større grunnet et mindre panel, eller er det omtrent det samme? Jeg har også mulighet til å bruke en Burmester 051, men den kan vel også bli litt i minste laget. Det er vel egentlig variasjon med lav impedanse jeg er mest bekymret for.

Takk for gode innspill!

MortenD
Hei
Jeg har hatt Electromotion ESL. Mener impedansen går ned i 1.8, men først ved de høye frekvensene. Spilte veldig bra t.o.m. med brokoblede Abrahamsen v4 (forst. ser visstnok halve impedansen ved brokobling), men lydbildet falt på plass med en Parasound A21. Utrolig mye godlyd i de høyttalerne(for pengene).

Lykke til:)
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.379
Antall liker
6.094
Sted
Holmestrand
....
Det vet jeg ikke, men de fleste integrerte takler de gamle generasjonene dårlig. De nye ML er snillere dog. Stikord er stor båndbredde og mye strøm og helst ikke trafoer som ruller av lyden og ødelegger helt lydbildet. Dvs. rørforsterkere og McIntosh er en dårlig match, med mindre man vil ha rørlyd i bytte for et "perfekt" lydbilde, men da kan man heller velge andre høyttalere. For å dra opp dynamikken bør man ha mye watt også for å bøte på typisk dårligere dynamikk i elektrostater. ML er vanskelig å matche. PassLab og Gryphon er de eneste matchene jeg mener funker av det jeg har hørt. Som sagt, de fleste integrerte er overhodet ikke bygget for disse impedanssvigningene som nesten kortslutter en stakkars forsterker.
Hvor lavt går disse svingningene egentlig?
Jeg husker ikke i farten med det er mellom 0,2 og 0,5 Ohm (hvis jeg ikke husker feil) avhengig av modell, nesten kortslutning.
Fant 0,5 ohm uten at jeg kan gå for det, men det stemmer jo med det du sier.
Kanskje dette er noe da? Sanders Sound Systems. Skal være designet for elektrostater.

This amplifier will deliver more than 2000 volt-amps per channel into an ESL, and when driving magnetic speakers, the ESL amplifier will deliver over 400 watts/channel into an 8 ohm load and 780 watts into a 4 ohm load.
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Igjen takk for engasjementet. Jeg har tro på at ML kan være mer utfordrende for forsterkeren enn en vanlig konvensjonell høyttaler. Det er lett å forstå at panelene sammen med bassen trenger mye power og at impedansen kan svinge på dem. Det som jeg ikke helt forstår er at Martin Logan oppgir På datakortet for ElectroMotion ESL at høyttaleren er 6 Ohm (1,6 @ 20kHz) men at den er kompatibel med forsterkere på 4, 6 og 8 Ohm. Burde ikke det heller stått krav til at forsterker må kunne takle ned til 2 Ohm last?

Er min oppfatning om at nyere ML er «snillere» mot forsterkeren enn de gamle?
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg vurderer ElectroMotion ESL. Er denne litt mindre modellen lettere å drive enn de større grunnet et mindre panel, eller er det omtrent det samme? Jeg har også mulighet til å bruke en Burmester 051, men den kan vel også bli litt i minste laget. Det er vel egentlig variasjon med lav impedanse jeg er mest bekymret for.

Takk for gode innspill!

MortenD
Hei
Jeg har hatt Electromotion ESL. Mener impedansen går ned i 1.8, men først ved de høye frekvensene. Spilte veldig bra t.o.m. med brokoblede Abrahamsen v4 (forst. ser visstnok halve impedansen ved brokobling), men lydbildet falt på plass med en Parasound A21. Utrolig mye godlyd i de høyttalerne(for pengene).

Lykke til:)
De dyrere modellene går ned lavere enn det. ML er svært billig ift kvalitet og du det får igjen for pengene, det gjelder hele porteføljen deres av hybride høyttalere. Det anbefales riktignok nyere generasjoner for å sikre at lydbildet er sømløst mellom sub og panel (med digitalt delefilter). Så må man regne med både tid og penger på forsterkerdelen hvis man virkelig vil ha fullt utnytte av de. I tillegg er de såpass transparent at det har mye å si hvilken DAC og sogar kabler, lydkilder etc. - da du hører det meste.

Dette er noe helt annet enn dynamiske høyttalere, men det er mye PES å få alt på stell. Du risikerer også at de blir for skarpe i lyden hvis elementene bak i rekken ikke er tilpasset din smak etc. Når alt sitter så er det etter min mening i en annen liga enn mye dyrt der ute.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Har ML Vantage og har hørt dem med tre forskjellige forsterkere. Alt har fungert brillefint mhp forsterker. Riktig at de har lav impedans men det er høyt oppe i frekvens, over min høregrense i hvert fall. Alle problemer jeg har hatt har fortont seg som forvrengning i lavere register, rundt crossover frekvensen og da er det spesielt piano det er lettest å høre problemene. Vask (!) av panelene hjalp veldig, mine vantage er 14 gamle og det begynner å bli en alder for disse panelene.

Brukt DP600 (250W mosfet), ifi Retro 50 (liten alt i ett rørforsterker) og hos selger noe dyrt Audio Research.
 

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Jeg vurderer ElectroMotion ESL. Er denne litt mindre modellen lettere å drive enn de større grunnet et mindre panel, eller er det omtrent det samme? Jeg har også mulighet til å bruke en Burmester 051, men den kan vel også bli litt i minste laget. Det er vel egentlig variasjon med lav impedanse jeg er mest bekymret for.

Takk for gode innspill!

MortenD
Hei
Jeg har hatt Electromotion ESL. Mener impedansen går ned i 1.8, men først ved de høye frekvensene. Spilte veldig bra t.o.m. med brokoblede Abrahamsen v4 (forst. ser visstnok halve impedansen ved brokobling), men lydbildet falt på plass med en Parasound A21. Utrolig mye godlyd i de høyttalerne(for pengene).

Lykke til:)
De dyrere modellene går ned lavere enn det. ML er svært billig ift kvalitet og du det får igjen for pengene, det gjelder hele porteføljen deres av hybride høyttalere. Det anbefales riktignok nyere generasjoner for å sikre at lydbildet er sømløst mellom sub og panel (med digitalt delefilter). Så må man regne med både tid og penger på forsterkerdelen hvis man virkelig vil ha fullt utnytte av de. I tillegg er de såpass transparent at det har mye å si hvilken DAC og sogar kabler, lydkilder etc. - da du hører det meste.

Dette er noe helt annet enn dynamiske høyttalere, men det er mye PES å få alt på stell. Du risikerer også at de blir for skarpe i lyden hvis elementene bak i rekken ikke er tilpasset din smak etc. Når alt sitter så er det etter min mening i en annen liga enn mye dyrt der ute.
Jeg byttet de ut nettopp pga skarpheten. Da jeg fortsatt fikk lov:) å ha dem i stua, og dermed fikk bra avstand til vegger og lytteposisjon opplevde jeg ikke noe til dette og syntes det var fantastisk hvor mye godlyd en høyttaler til 12500,-(brukt) kunne levere. I ei lita brakke på under 15m2 og bredde på 2.6m fikk jeg det ikke til å fungere.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Har ML Vantage og har hørt dem med tre forskjellige forsterkere. Alt har fungert brillefint mhp forsterker. Riktig at de har lav impedans men det er høyt oppe i frekvens, over min høregrense i hvert fall. Alle problemer jeg har hatt har fortont seg som forvrengning i lavere register, rundt crossover frekvensen og da er det spesielt piano det er lettest å høre problemene. Vask (!) av panelene hjalp veldig, mine vantage er 14 gamle og det begynner å bli en alder for disse panelene.

Brukt DP600 (250W mosfet), ifi Retro 50 (liten alt i ett rørforsterker) og hos selger noe dyrt Audio Research.
Avrulling grunnet at forsterker ikke takler impedansene går utover hele lydbildet, ikke kun de høye frekvensene. Dette er forklart matematisk her på sentralen og jeg skal ikke prøve å gjengi det, men jeg kan bekrefte det etter 2-3 år med prøving og feiling av forsterkere. For ML går det mest utover et meget bra 3D lydbilde. I praksis kollapser det med feil match. Dette kan bekreftes hvis man sjekker med Oslo hifisenter eller importør av ML i Norge, evt. direkte med ML selv.

Jeg har selv montis, og forskjellene på riktig forsterker og feil forsterker er meget stor - de er helt forskjellige høyttalere.I tillegg anbefales det en forsterker eller DAC som både har gir stort lydbilde, men man må etter min mening trå varsomt med skarpheten hvis man skal lytte flere timer på det. Min tilnærming var å benchmarke mot rørforsterker mht behagelighet i lyden, og hele tiden sjekke opp mot transistor-forsterker som både takler ML men som kommer så nære rør som mulig - bare da med mer trykk / watt. Du får ikke både pose og sekk her - men du kan optimalisere mellom disse to verdener. Hele poenget med ML er at forsterkeren må takle hele impedansen med mye styrke med direkte kontroll uten trafoer. Anbefaler egentlig en brukt Diablo som er umulig å ødelegge, altså jeg anbefaler mitt eget valg (veldig troverdig og orgininalt - men likevel)

Paneler bør byttes etter 10 år. Har man først ML så koster det ikke så mye, og er verdt det.
 
Topp Bunn