Massiv oppgradering?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

omholt

Gjest
    OK. Men kan jeg bruke Marantz CD spilleren som signalkilde i et slikt oppsett? Og ikke bare som drivverk, det ser jeg på som borkastet. Den har ikke digitale innganger.

K

kbwh

Gjest
    Jupp, omholt. Du plugger SACD-spillerens analoge utganger inn i FF800, som konverterer til digitalt for videre signalbehandling. theStig spiller som han nevner over LP på det viset.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Skjønner ikke helt hvorfor du vil sende analogt ut fra CD-spilleren, men..
    Og bruke den som drivverk er for feelgood-faktoren, og den skal man ikke forkaste.

Du trenger digitale utganger fra CD-spilleren din, og det er je 100% sikker på at den har..

PK

T

theStig

Gjest
    omholt skrev:
    OK. Men kan jeg bruke Marantz CD spilleren som signalkilde i et slikt oppsett? Og ikke bare som drivverk, det ser jeg på som borkastet. Den har ikke digitale innganger.
    Ja. Du kan plugge den i analoge innganger på FF800. Imidlertid tror jeg dette er en mindre god løsning enn å bruke et drivverk med digital utgang, siden du vil få tre konverteringer mellom det analoge og digitale domenet. Med digital kilde får du bare en konvertering.

O

omholt

Gjest
    Tanken min var at DACen i CD spilleren kunne brukes. For det første synes jeg den låter knall bra og har en lydsignatur som tiltater meg. For det andre liker jeg å legge skiver i en spiller. For det tredje er den grisepen. Men i og med at konvertering skjer på nytt igjen senere, så forsvinner mye av poenget.

Marantzen har digitale utganger, men jeg ser ikke poenget å bruke en så dyr spiller bare som rent drivverk. Da er det snakk om kun utseendet og feel good følelsen, men så forgjengelig er jeg ikke. Og skal først kvitte meg med den :'(, kan jeg muligens like godt bruke PC/Mac som drivverk fremfor en DVD spiller. Da forsvinner også problemet med resonanser og demping. Men jeg liker ikke helt dette med å bruke en datamaskin i anlegget. Det er vel bare å innrømme og akseptere at verden går fremover.

K

kbwh

Gjest
    Uansett ville du jo trenge Marantzens DAC for å kunne høre SACD. Så bruker du digitalutgangen og en spesiell Marantzklang-EQ i PC-en når du vil høre CD...

O

omholt

Gjest
    Hva gjør at du bruker vinyl på den måten Stig? I og med at det blir digitalt, så skjønner jeg ikke helt vitsen. Er det fordi noen innspillinger er bedre på vinyl?

O

omholt

Gjest
    Valentino skrev:
    Så bruker du digitalutgangen og en spesiell Marantzklang-EQ i PC-en når du vil høre CD...
    Hehe, den var fin.
    Hvordan står FF800 som DAC i forhold til andre godsaker? Noen som har testet andre ting? Audio Note sin DAC får jo mye skryt. Jeg har et Creative lydkort (04040) som ifølge mange skal ha en veldig bra DAC. Men den er ikke i nærheten av Marantz SA-11.

T

theStig

Gjest
    omholt skrev:
    Hva gjør at du bruker vinyl på den måten Stig? I og med at det blir digitalt, så skjønner jeg ikke helt vitsen. Er det fordi noen innspillinger er bedre på vinyl?
    Fordi jeg har flere hundre LP'er....
    Vinylen låter fortsatt svært som vinyl, selv om den blir digital underveis. Ingen av vinylens gode egenskaper går tapt, og takk for det.

T

theStig

Gjest
    omholt skrev:
    Valentino skrev:
    Så bruker du digitalutgangen og en spesiell Marantzklang-EQ i PC-en når du vil høre CD...
    Hehe, den var fin.
    Hvordan står FF800 som DAC i forhold til andre godsaker? Noen som har testet andre ting? Audio Note sin DAC får jo mye skryt. Jeg har et Creative lydkort (04040) som ifølge mange skal ha en veldig bra DAC. Men den er ikke i nærheten av Marantz SA-11.
    Har testet den mot Benchmark DAC-1, og jeg foretrakk klart FF800 for sin mer musikalske spillestil, og bedre oppløsning. Et tips til de som har RME er å modde utgangene med bedre kondensatorer, det er et solid løft.

Som bransjeaktør må jeg legge til at jeg ikke har noen forretningsinteresser i RME produkter, ei heller andre relevante produkter.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    theStig skrev:
    omholt skrev:
    Fordi jeg har flere hundre LP'er....
    Vinylen låter fortsatt svært som vinyl, selv om den blir digital underveis. Ingen av vinylens gode egenskaper går tapt, og takk for det.
    Dette synes jeg faktisk er helt genialt! Ettersom jeg har skjønt, så kan jeg enkelt koble på en platespiller og korrigere riaa digitalt (tune lyden (mulig jeg tar feil, du får korrigere meg theStig)). Dette hvis jeg arver et par hundre LP'er. ;D

PK

T

theStig

Gjest
    pks skrev:
    Dette synes jeg faktisk er helt genialt! Ettersom jeg har skjønt, så kan jeg enkelt koble på en platespiller og korrigere riaa digitalt (tune lyden (mulig jeg tar feil, du får korrigere meg theStig)). Dette hvis jeg arver et par hundre LP'er. ;D
    PK
    Det er helt korrekt. Du kan plugger spilleren inn foran på inngang 9/10 eller 7/8, drar opp gain på potmetrene så det holder. Så ruter du det inn i digital RIAA EQ i delefilteret i CONSOLE.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    theStig skrev:
    pks skrev:
    PK
    Det er helt korrekt. Du kan plugger spilleren inn foran på inngang 9/10 eller 7/8, drar opp gain på potmetrene så det holder. Så ruter du det inn i digital RIAA EQ i delefilteret i CONSOLE.
    Utrulig hva je får med meg! Men jeg må arve plater først... Gidder ikke bruke penger på vinyl ::)

PK

O

omholt

Gjest
    theStig skrev:
    Aktiv deling av alle kanaler i surround er selvsagt en drøm. Jeg er ikke der selv.... det vil kreve svært mange forsterkere i hvertfall. En god start kan være å kjøre frontene og sub aktivt, og senter og side/bak passivt.
    Følger du ikke med i utviklingen eller. :D
    Hmmm, det hadde vært fristende å gå for aktiv deling i alle kanaler mest for å gjøre det før deg. ;D
    Sitter allerede med et fem kanals effektrinn (Thule) som jeg kunne ha brukt på senteren. Ville tro at en skikkelig senter vill få et kraftig løft med aktiv deling. Til mindre bakhøyttalere er det vel mer usikkert hvor mye det er å hente. Men et par 3 kanals effektforsterkere av Rotel kunne gjort susen uten at det kostet så mye. Monoblokker hele veien blir en herlig stabel med elektronikk.

K

kbwh

Gjest
    (pks i fullt firsprang til Hifiklubben på Hamar, der han kan få en sånn fin NAD-spiller, og så ned til Hifi-Guiden, som har brukt sort gull; ABBA Arrival f.eks.)

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    (pks i fullt firsprang til Hifiklubben på Hamar, der han kan få en sånn fin NAD-spiller, og så ned til Hifi-Guiden, som har brukt sort gull; ABBA Arrival f.eks.)
    Mene du seriøst at je skar pine meg gjennom ei plate med abba? *grøss*
    Usj.. Vet om et par platesamlinger jeg får billig. Den ene inneholder The Dark Side Of The Moon i perfekt stand ;) men vi får sjå.. Hvor mye koster en nad-spiller?

PK

K

kbwh

Gjest
    Du får ikke LOV å kjøpe NAD-spiller, PK!
    Det bør nok en bruktslegge til; SOTA (seff), VPI, en gammel japse, eller noe DIY på en klassisk Thorens dersom anlegget du har nå skal ytes bittelitt rettferdighet.
    Vinyl låter godt på en bra spiller, men du er nok inne på noe med ideen om å ha et brukende bibliotek. Du får ganske mange sølvskiver for 10-15kkr, som en god brukt grammofon gjerne koster.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    el_mariachi skrev:
    Bilder da PK?
    kommer i egen tråd når ånden kommer over meg ;D
    Da skal dere få sjå alle mine eksklusive biltemaløsninger ;)
    Valentino skrev:
    Du får ikke LOV å kjøpe NAD-spiller, PK!
    Det bør nok en bruktslegge til; SOTA (seff), VPI, en gammel japse, eller noe DIY på en klassisk Thorens dersom anlegget du har nå skal ytes bittelitt rettferdighet.
    Vinyl låter godt på en bra spiller, men du er nok inne på noe med ideen om å ha et brukende bibliotek. Du får ganske mange sølvskiver for 10-15kkr, som en god brukt grammofon gjerne koster.
    Får jeg ikke lov å kjøpe nad? den kosta da 3.500.. Syns det var nok for å snurre knitreplater :x Trur nok jeg bruker penger på den fenomenale cd-mediet gitt...

PK

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Jeg skal nok være kjappere enn Valentino! hehe

;)

K

kbwh

Gjest
    Såda RoDa! Bildetråder med mobilkamera er ikke så festlige (mitt "ordentlige" er til rep.), Til gjengjeld har jeg tenkt å vise noe helt nytt.

O

omholt

Gjest
    Er slik at når man kjører aktivt og EQ så betyr lydsignaturen i forsterkerne mindre eller svært lite? Det vesentlig blir å ha nok krefter og derfor velges kanskje ofte ICE (mye krefter til en rimelig penge)?

Har nå fundert på å gå over til hardiskbasert musikk og bruke Audiolense til lydkorreksjon og aktiv deling. Kunne tenke meg å bruke en stillegående HTPC á la HTX Media PC C30, men problemet begynner med en gang når man skal bruke et skikkelig lydkort som f.eks LynxTwoB som også gir mulighet til aktiv løsning. Problemet er plass i kabinettet og tilgang til alle utgangene.

T

theStig

Gjest
    Det er helt klart at alle forsterkere (uansett pris) får en lettere jobb med aktiv deling, og dermed potensielt bør låte bedre. Fordelene med aktiv deling og EQ er så store at de totalt overskygger evt. minimale drawbacks ved å velge billigere forsterkere, det er nå min mening.

Jeg vil anbefale å se på eksterne lydkort og/eller DAC's. Utvalget er brukbart når man ser på proff-utstyr.

O

omholt

Gjest
    theStig skrev:
    Jeg vil anbefale å se på eksterne lydkort og/eller DAC's. Utvalget er brukbart når man ser på proff-utstyr.
    Har du vært borti LynxTwo? Tok nok litt feil da jeg nevnte at man ikke fikk tilgang til alle utgangene med LynxTwo. Problemet oppstår først når man skal bruke to lydkort (aktiv deling på mange høyttalere).
    Hva mener du fordelen er med eksternt lydkort/DAC kontra et internt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn