Massiv oppgradering?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Psyklisten skrev:
    Dø.. ikke bruke bassportene til å lagre tekstiler, eller har plassen blitt merkbart mindre nå?
    Det er theStig som har satt dom i, og gjorde det før kassene ankom meg.

    PK
     
    T

    theStig

    Gjest
    Skumproppene senker tuningfrekvensen fra 24,5 til 20 Hz ved at de blokkerer 1/3 av portarealet. Da spiller det dypere og tightere.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Stereofix skrev:
    Er flasken i vinduskarmen et tweak?....... ;) ;D
    Hehe.. Du vil ikke tro hvor lenge den har stått der.
    Er blitt en cognac'ens mann med åra, så...

    PK
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stereofix skrev:
    Er flasken i vinduskarmen et tweak?....... ;) ;D
    Regner med at det IKKE er orginalvare i den ;D
    (om det er det, blir jeg skuffet på vegne av kommunens rykte)
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    johna skrev:
    Stereofix skrev:
    Er flasken i vinduskarmen et tweak?....... ;) ;D
    Regner med at det IKKE er orginalvare i den ;D
    (om det er det, blir jeg skuffet på vegne av kommunens rykte)
    Beklager så meget.. :(

    PK
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Håper dere spiller noe kul ultra dynamisk musikk, der du får avreagere på paukene..... ;)

    Nei, nå skal jeg slutte.
    Ha en fin helg da i det minste.... ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Noen får gi pks paukenotene til scherzoen på Beethovens 9. og gjemme de andre under en stol, så blir det nok festlig på øvelse i kveld.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Noen får gi pks paukenotene til scherzoen på Beethovens 9. og gjemme de andre under en stol, så blir det nok festlig på øvelse i kveld.
    Sisst øvelse var det en som ikke hadde spillt på 8 år som var med... Vi skulle spille en vals (er til en jobb som gammel musikk skal spilles) og han satt å spilte bataljonsmarsj. Og merka det ikke. moro det ;)

    Vi Skal ha grieg-konsert snart, alle er velkomne. med mulighet for en lytt hos meg etterpå;)

    PK
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pks skrev:
    Valentino skrev:
    Noen får gi pks paukenotene til scherzoen på Beethovens 9. og gjemme de andre under en stol, så blir det nok festlig på øvelse i kveld.
    Sisst øvelse var det en som ikke hadde spillt på 8 år som var med... Vi skulle spille en vals (er til en jobb som gammel musikk skal spilles) og han satt å spilte bataljonsmarsj. Og merka det ikke. moro det ;)

    Vi Skal ha grieg-konsert snart, alle er velkomne. med mulighet for en lytt hos meg etterpå;)

    PK
    ;D ;D

    Om du ikke passer på ang. db fremmover, havner du raskt i samme situasjon som din "kollega" tenker jeg...
    Take care!
     
    T

    theStig

    Gjest
    Meg, den kløna, hadde satt opp filteret til PKS med feil diskant-EQ (dvs. for en Mundorf AMT i stedet for Philips). Det låt liksom ikke 100% i boks. PKS, som den oppmerksomme unge mann han er, fant jo ut av dette selv.

    Lytteinntrykk?
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Jeg kan jo fylle på det theStig sier her.. Når jeg kom hjem i dag, satte jeg meg ned med kritisk lytting, i går var det så moro, så tanker om at noe ikke stemte slo meg ikke en gang. En hel haug med plasébo å greier vett.

    Men i dag hørte jeg straks at det låt litt spisst, her var det dave weckl sine symbaler som avslørte det... Min bror hadde vært bortpå å klådd, så tenkte med en gong at han hadde gjort no.. hehe.. men så at det var feil innstilliger og at det var feil filter som kjørte.

    Satte på riktig, og diskanten ble superoppløst og smoooth (virkelig det ordet som slo meg!!)!

    Lytteinnrykk, tja.. Føler at det meste er godt på plass... Det som overraska meg var noen andrestemer etc som ikke hadde vært der før... Utrolig hva et bra anlegg (les: mitt forrgie bl.a) ikke greier å gjengi riktig, eller evt mangler... Bassen virker littegrann så som så.. men integrerer godt. Men alt i alt presterer anlegget godt...

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    OivindJ skrev:
    Bruker du samme software som Stig gjorde?
    Alt er likt, bortsett fra at jeg bruker mac! hehe. med windows på :(
    Jeg kjører akkurat nå samme korreksjon og sånn som han.
    Vi skar måle og stille inn til mitt rom i neste uke antageligvis.
    Så dætta går kun en veg! ;D

    PK
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    pks skrev:
    OivindJ skrev:
    Bruker du samme software som Stig gjorde?
    Alt er likt, bortsett fra at jeg bruker mac! hehe. med windows på :(
    Jeg kjører akkurat nå samme korreksjon og sånn som han.
    Vi skar måle og stille inn til mitt rom i neste uke antageligvis.
    Så dætta går kun en veg! ;D

    PK
    Velkommen i klubben for fornuftig high-end ;D
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Back_Door skrev:
    Velkommen i klubben for fornuftig high-end ;D
    Synes det er på tide med en "vennetråd" eller liknende...

    Mulig at "vennetråd" blir litt feil når det gjelder; digi-eq, aktiv-deling og rom-korreksjon(Via pc), selv om det ikke er sååå mange forskjeldige merker/produkter som diskuteres.

    En annen type underforum kanskje? Synes ikke datahjørner har resulteret i særlig mange interesante diskusjoner og bilde-tråder som omfatter dette!

    Edit; Kanskje stereo i flere kanaler via pc kunne vært et eget underforum under data-hjørnet?


    pks; lykke til med videre tuning, må jo være mer å hente da.. ;D
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    OivindJ skrev:
    Back_Door skrev:
    Velkommen i klubben for fornuftig high-end ;D
    Synes det er på tide med en "vennetråd" eller liknende...

    Mulig at "vennetråd" blir litt feil når det gjelder; digi-eq, aktiv-deling og rom-korreksjon(Via pc), selv om det ikke er sååå mange forskjeldige merker/produkter som diskuteres.

    En annen type underforum kanskje? Synes ikke datahjørner har resulteret i særlig mange interesante diskusjoner og bilde-tråder som omfatter dette!

    Edit; Kanskje stereo i flere kanaler via pc kunne vært et eget underforum under data-hjørnet?


    pks; lykke til med videre tuning, må jo være mer å hente da.. ;D
    Jeg har tenkt på egen tråd, men det har ikke orka.. Start en du ;)

    PK
     
    O

    omholt

    Gjest
    Dersom du ikke blir fornøyd, så blir det lytterom ala theStig det neste? Regner med det er relativt stor forskjell på hvordan anlegget låter de to forskjellige stedene. Hvordan oppleves forskjellene?
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Det kommer det nærmere rapport om.
    Jeg sitter i nærfelt. så det er visstnok i bassen forskjellene blir... Time will såv

    Pk
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    pks skrev:
    Det kommer det nærmere rapport om.
    Jeg sitter i nærfelt. så det er visstnok i bassen forskjellene blir... Time will såv

    Pk
    Stor bilde-tråd på "Mitt anlegg" forumet da! ;D
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    omholt skrev:
    Dersom du ikke blir fornøyd, så blir det lytterom ala theStig det neste? Regner med det er relativt stor forskjell på hvordan anlegget låter de to forskjellige stedene. Hvordan oppleves forskjellene?
    Akustikk light er planlagt, det er det.... Men jeg skal nyte musikk et par mnd først, for dét er itte vanskelig ;D

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Da theStig vært her å målt! ;D ;D
    Nå låter det virkelig bra! Diskanten falt mer på plass, og ikke minst bassen!

    Men det som virkelig skjedde var at musikken ble mye mer engasjerende ;D Min første låt i spilleren i sweetspot var Comfortebly Numb, og jeg gliste hele veien! Virkelig god lyd, slik jeg liker den! Jeg synes lyden nærmer seg lyden jeg hørte hos theStig. Like bra er det nok ikke, men er virkelig nærme! Jeg synes hvertfall det er helt konge!

    Det som anlegget også gjør meget bra, IMO, er at alle instrumenter og små detaljer er tydelige i lydbildet! Meget tydelig, og det er mange ting jeg har hørt i dag, som jeg ikke har hørt før. Og det er atpåtil tydelige ting nå.. :/ Detaljene er der også i lydnivåer langt over lyttenivå!

    I kveld har jeg også fått montert terminaler på høytalerene, dette gjort på enkleste måte ;D. I tilegg har je montert 1,5 mm2 solidcore pr kabel på mellomtone diskant. Skal jeg gå over til 15mm2?

    Tar gjerne imot folk som ønsker en demo! Vil ha flere meninger!

    Mvh

    PK

    PS: Regner med å la tråden dø ut nå, og starte en egen tråd under mitt anlegg når ånden kommer over meg. senere.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Mulig du har nevnt det før, men hvilke ICE forsterkere bruker du?
    Opplever du noe lyttetrøtthet? Synes ofte anlegg som er superoppløste kan bli litt slitsomme i lengden, men det unngår man kanskje her med god frekvenskurve (EQ) og aktiv deling.
     
    T

    theStig

    Gjest
    pks skrev:
    Men det som virkelig skjedde var at musikken ble mye mer engasjerende ;D
    I min verden er det ingen tvil om at veien til bedre musikkgjengivelse er den tekniske/vitenskapelige, og kun den.

    Det vi har gjort hos PKS er kun å ratte inn EQ så frekvensresponsen blir flat som ei pannekake (nesten).
     
    T

    theStig

    Gjest
    omholt skrev:
    Mulig du har nevnt det før, men hvilke ICE forsterkere bruker du?
    Opplever du noe lyttetrøtthet? Synes ofte anlegg som er superoppløste kan bli litt slitsomme i lengden, men det unngår man kanskje her med god frekvenskurve (EQ) og aktiv deling.
    Det er forsterkere som jeg bygger custom. 3-kanals i dette tilfelllet.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    omholt skrev:
    Mulig du har nevnt det før, men hvilke ICE forsterkere bruker du?
    Opplever du noe lyttetrøtthet? Synes ofte anlegg som er superoppløste kan bli litt slitsomme i lengden, men det unngår man kanskje her med god frekvenskurve (EQ) og aktiv deling.
    Some really damn good ones!
    Ingen lyttretthet her.. Har vel 4 timer foran anlegget i dag!

    PK
     
    O

    omholt

    Gjest
    theStig skrev:
    Det er forsterkere som jeg bygger custom. 3-kanals i dette tilfelllet.
    Det var det jeg trodde. Når kommer disse for salg da?

    Tror det må bli EQ og aktiv deling her også. Bare litt usikker på hvilke måte. PC og programvare virker ut til å være det mest fleksible, men griner ved tanken å kvitte med meg Marantzen og gå over til harddiskbasert lagring. Muligheten til SACD forsvinner vel også da.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    omholt skrev:
    theStig skrev:
    Det er forsterkere som jeg bygger custom. 3-kanals i dette tilfelllet.
    Det var det jeg trodde. Når kommer disse for salg da?

    Tror det må bli EQ og aktiv deling her også. Bare litt usikker på hvilke måte. PC og programvare virker ut til å være det mest fleksible, men griner ved tanken å kvitte med meg Marantzen og gå over til harddiskbasert lagring. Muligheten til SACD forsvinner vel også da.
    Du trenger ikke kvitte deg med Marantzen!
    Jeg bruker Sony drivverk. Spiller ikke fra harddisk i det hele tatt! Har også en pioneer DVD spiller som kan lese SACD, så jeg har mulighet for 2 kanals sacd. Jeg bruker en behringer SRC 2496 for upsampling fra beggedrivverkene, og denne igjen er koblet inn i FF800, som styres av PC/Mac.

    FF800 er ikke følsom for drivverk, så jeg kunne like gjerne brukt dvd-spilleren som eneste drivverk, men bruker en Sony X3000ES for brukervennlighetens skyld (les: toploading).

    Mvh

    PK
     
    T

    theStig

    Gjest
    omholt skrev:
    theStig skrev:
    Det er forsterkere som jeg bygger custom. 3-kanals i dette tilfelllet.
    Det var det jeg trodde. Når kommer disse for salg da?

    Tror det må bli EQ og aktiv deling her også. Bare litt usikker på hvilke måte. PC og programvare virker ut til å være det mest fleksible, men griner ved tanken å kvitte med meg Marantzen og gå over til harddiskbasert lagring. Muligheten til SACD forsvinner vel også da.
    Du kan fortsatt spille SACD og andre analoge kilder med PC-basert delefilter/EQ. Det blir en AD og DA konvertering i tillegg så klart, men det er altså mulig. Spiller selv vinyl via PC-basert løsning.
     
    O

    omholt

    Gjest
    pks skrev:
    Du trenger ikke kvitte deg med Marantzen!
    Jeg bruker Sony drivverk. Spiller ikke fra harddisk i det hele tatt! Har også en pioneer DVD spiller som kan lese SACD, så jeg har mulighet for 2 kanals sacd. Jeg bruker en behringer SRC 2496 for upsampling fra beggedrivverkene, og denne igjen er koblet inn i FF800, som styres av PC/Mac.

    FF800 er ikke følsom for drivverk, så jeg kunne like gjerne brukt dvd-spilleren som eneste drivverk, men bruker en Sony X3000ES for brukervennlighetens skyld (les: toploading).

    Mvh

    PK
    Dette er relativt nytt for meg og det er del ukjente begreper. Er det slik du bruker Behringerer utelukkende som DAC? Og FF800 tar seg av EQ? Så i midt tilfellet hvor jeg i utgangspunket ønsker å bruke Marantzen som signalkilde, så vil det holde med en sak FF800 som er koblet til PC/Mac?

    Jeg har såvidt kikket på Audiolense, men her virker det som om man må bruke PCen som signalkilde. Men så har det muligens en del andre funksjoner som f.eks. 5.1 oppsett også.
     
    T

    theStig

    Gjest
    5.1 oppsett er no problem med FF800 siden den har 10 analoge utganger, men skal du dele aktivt til 5.1 oppsett må du ha mer enn en boks. Du kan linke opp til 3 stk FF800 tror jeg, med mulighet for totalt 30 analoge ut.

    Litt oppklaring:
    Behringer SRC2496 brukes kun til upsampling mellom drivverk og DAC
    FF800 er en ren DAC
    Delefilter og EQ går som software i PC'en.

    PC'en brukes altså kun til delefilter og EQ.


    EDIT: En FF800 kan i teorien gi 38 utganger i bruk samtidig (tror jeg), dog med bruk av eksterne DAC'er i tillegg. Dette fordi den har:
    10 analoge ut
    SP/DIF ut = 2 kanaler
    2 stk ADAT, som er 16 kanaler

    Har aldri prøvd dette i praksis....
     
    K

    kbwh

    Gjest
    omholt, det er vel slik:
    Drivverk -> Behringer -> Mac -> FF800 -> forsterkere -> Høgtalararar.
    Ved SACD: SACD -> FF800 -> Mac -> FF800 osv.
     
    O

    omholt

    Gjest
    theStig skrev:
    5.1 oppsett er no problem med FF800 siden den har 10 analoge utganger, men skal du dele aktivt til 5.1 oppsett må du ha mer enn en boks. Du kan linke opp til 3 stk FF800 tror jeg, med mulighet for totalt 30 analoge ut.

    Litt oppklaring:
    Behringer SRC2496 brukes kun til upsampling mellom drivverk og DAC
    FF800 er en ren DAC
    Delefilter og EQ går som software i PC'en.

    PC'en brukes altså kun til delefilter og EQ.
    Begynner å bli litt klokere, men dette må inn med teskje. Hva er upsampling? Skjer dette også i CD spilleren? Hvordan går jeg frem hvis jeg ønsker å bruke Marantzen min?

    Aktiv deling er noe jeg vil legge til rette for. Bør man kjøre aktivt i alle høyttalerne i et 5.1 oppsett?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Upsampling er når man endrer samplerate på et digitalt signal, f.eks fra 44.1 kHz til 96 kHz. Man vinner ikke noe med dette i utgangspunktet, men når det digitale signalet skal gå gjennom digital EQ og filtrering taper man mindre oppløsning, spesielt i diskanten, når man har høyere samplerate. Uansett hvordan man velger å forklare det, så låter det bedre...

    Aktiv deling av alle kanaler i surround er selvsagt en drøm. Jeg er ikke der selv.... det vil kreve svært mange forsterkere i hvertfall. En god start kan være å kjøre frontene og sub aktivt, og senter og side/bak passivt.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    omholt, det er vel slik:
    Drivverk -> Behringer -> Mac -> FF800 -> forsterkere -> Høgtalararar.
    Ved SACD: SACD -> FF800 -> Mac -> FF800 osv.
    Jeg kjører dvd-spilleren i behringeren også.
    Switsher mellom coax og otisk på behringeren. har ikke testet sacd enda.


    PK
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn