Kjørte de tre versjonene jeg har på CD på MasVis. Det er noen små forskjeller ute og går.
Vis vedlegget 351598
1986 (412Mb)
Vis vedlegget 351599
XRCD (415Mb)
Vis vedlegget 351600
2015 (408Mb)
Tallet i parentes er størrelsen på hele mappen med WAV-filer.
Hvis man ser mer nøye ser man at de lave partiene er svakere og de sterkere sterkere. Altså mer dynamikk.
Det er resultatet at det ikke er komprimert noe i mastering, men forsiktig limitert for at det ikke skal klippe converterne på vei ut.
Nivået er også lagt der produsenten Arild Andersen ville ha det. Min opprinnelige master var 2 dBFS lavere, men er enig med produsenten i hans valg.
Er det ikke musikken og lyden som er viktigst - ikke hvordan den ser ut..? eller er det noe jeg har misforstått?
Får CD'en min i posten i morgen eller onsdag. Og da vil jeg sammenligne CD mot CD.
Men det jeg hører på Spotify høres absolutt lovende ut.
Et spørsmål til deg som er litt på sidelinjen:
Når det gjelder de tusenvis av norskproduserte analoge mastertaper, alt fra Nora Brockstedt og Lillebjørn Nilsen til Raga Rockers og Jokke & Valentinerne; er noe overordnet nasjonalt organ som sørger for sikker lagring og digitalisering i "state of the art" teknologi, f.eks med krav om lagring i nasjonalbiblioteket i Mo i Rana? Eller er tapene bare spredt rundt i norge hos ulike plateselskaper og tilfeldige lokasjoner?
De "bortkomne" tapene til Fairytales viser jo med all tydelighet at vår felles kulturarv ikke kan bli lagret på måfå her og der….
Hadde det vært et kjent maleri av en kjent maler hadde det sikkert blitt ramaskrik om bildene hadde blitt lempfeldig arkivert!
Siden du er i bransjen tenkte jeg du muligens hadde et innblikk i situasjonen.