Masterverket - «Fairytales» gjenutgis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Nei, har original CD, SACD fra 2017, highres-fil, original vinyl, remaster 2015 og venter altså på remaster 2018. Den originale vinylen låter langt bedre enn original CD her i huset. Hva er paradoksalt med å vente på den nye vinylen da? Jeg bestilte noen ex i oktober for å gi bort til jul og rekker det forhåpentligvis i år.
    Det paradoksale ligger i den eventuelle lydlige gevinsten..

    At den originale LP låter bedre enn original CD er ikke merkelig. Begge var vel produsert fra en betamax tape hvor signalet på betamax tapen var analogt? På Lp kunne man gravere rett fra tapen, på CD måtte det inn en A/D converter av prehistorisk tvilsom kvalitet.

    Pr 30 mars 2018; hvilken utgave av Fairytales låter best? :)
    Irrelevant da jeg har uansett snart har «alle» versjoner. Det er inget paradoks å vente på at siste versjon av LPen skal slippes da. Jeg forstår poenget ditt, men er ikke sikker på om du forstår mitt. Hvilken som låter best avhenger dessuten av utstyret det avspilles på.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt hva du mener her. Jeg har både lest om dette fenomenet (med sur sang, noen kaller det for svai) og hørt på den utgivelsen som kom etter at problemet var fikset. Synes det er en klar forbedring, ja. Derfor er det, for meg, lurt å kjøpe den siste utgivelsen (på vinyl). Vinylmastring skal være mer ørevennlig enn digital og man unngår "the loudness war" og så videre.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Mulig det er sagt før, men Radka synger stedvis surt som fy på den første utgivelsen. Det var visst noe galt med samplingsfrekvensen(?) som nå er rettet opp og den sure sangen er blitt rein.
    Sorry, her tror jeg du har misforstått. Om vokalen går i feil tempo, gjør også pianoet det, og de er i tune med hverandre. Dette er kun et problem for dem som har absolutt gehør. Man kan selvfølgelig høre at tempoet er feil eller at toneleiet er feil hvis man har den nye utgivelsen som referanse. Men dette er noe helt annet enn å synge surt.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    I og med at forrige reutgivelse mer eller mindre var "defekt", så er det vel grunnlag for å reklamere?
    Mener å ha lest at for å spille av originaltapen med samplingfrekvens 50,4 kHz på den maskinen de brukte, så måtte de bremse tapen med fingeren for å få sync.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke sagt at hun sang surt, men at det hørtes slik ut på den første utgivelsen.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg har ikke sagt at hun sang surt, men at det hørtes slik ut på den første utgivelsen.
    Også før du leste om problemet ift samplingfrekvens? I såfall har du sannsynligvis absolutt gehør. Ganske plagsomt i følge en kompis av meg (proff sanger) som kan høre platespillere som går i feil hastighet, og kor som synger uten komp som aldri klarer å holde pitchen. Har aldri hørt at han har sagt noe om Fairytales, men mulig han ikke har hørt så mye på den.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg kommer hjem fra påskeferie, skal jeg finne ut hvilket spor jeg tenker på.
    Det er nok ikke bare jeg som har reagert på dette fenomenet, det har blitt skrevet ganske mye om det av andre. Jeg reagerte da plata kom ut for mange år siden. Jeg syntes det var rart fordi jeg hadde styrt lyden på konserter med Radka tidligere og da sang hun klokkerent.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg reagerte da plata kom ut for mange år siden. Jeg syntes det var rart fordi jeg hadde styrt lyden på konserter med Radka tidligere og da sang hun klokkerent.
    Såpass, da har du iallefall en referanse. Jeg reagerer likevel på ordet "surt" da man heller skulle tro det var snakk om en mild omvendt smurfeeffekt.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Neida, surt er bare sjargong for falskt. Det er et uttrykk vi i alle fall brukte på 80/90-tallet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ignorance is bliss, heter det på engelsk. Jeg lever lykkelig uvitende om A er stemt til 440 eller 442 hz og om kvintene er små eller ikke. Mye potensiell irritasjon man går glipp av der gitt :)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Neida, surt er bare sjargong for falskt. Det er et uttrykk vi i alle fall brukte på 80/90-tallet.
    Ja jeg skjønner det, men det er jo ikke falskt når pianoet også har samme pitch. Det er surt hvis sangen er for høy eller lav i tonehøyde (pitch) i forhold til pianoet. Dette forandrer seg ikke om masteren blir klokket på en annen frekvens. Det kan høres ut som feil pitch eller hastighet, men ikke surt med mindre man har absolutt gehør. Om ikke pianoet og sangen er klokket på forskjellig frekvens da.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg reagerte på ved den forrige utgivelsen som jeg har på vinyl er klangen på flygelet, som jeg da ikke ble helt klok på, den låt sagt det på en dårlig måte - feil.
    Men hvis hastigheten på innspillingen ikke var korrekt så kan jo dette være det enkel svaret. Nå ved denne versjonen så synes jeg det låter langt bedre.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Første dato jeg så var august 17, kjøpte den i oktober og siden har datoen bare sklidd.
    Det er fortsatt glatt som faen. Vi glir videre. Skal vi håpe på en gang i 2018 i det minste ?

    Vis vedlegget 487412
    Da var jeg og hentet mine eks. selv om Big Dippers hjemmeside forteller om slippdato fredag 13/4........

    Fikk med meg et par-tre plater med nyoppdagede Kåre Indrehus og Hasse Farmen også.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Får min i begynnelsen av neste uke iflg Platekompaniet. Du får informere oss om hva du synes.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Så har Fairytales på vinyl ankommet casa Trane.

    På hype sticker og innercover kan man lese i det vide og det brede om alt som er gjort og alle som har vært involvert i dette prosjektet, MQA, om 180g Audiophile Pressing.
    Så hvorfor i svarte helvete kan de ikke også sørge for kvalitet i den siste delen av jobben ?
    Det kan være 180g Audiofile Pressing så mye de bare jævla vil, men det hjelper ikke dersom de 180 grammene ikke ankommer kunden i jomfruelig perfekt tilstand.
    Mitt eksemplar minner i hvert fall mer om en lett sliten noenogførtiåring på vei hjem fra byen etter sin andre skilsmisse. Slett ikke som jomfruelig velpresset vinyl.
    En skikkelig ripe over de første par låtene på side 1, masse hairlines all over og generelt mer spraking og kakling enn en velbrukt Sonny Terry fra 1961 som kom i hus forleden.
    At den med grei margin er det laveste nivået av de skivene jeg har fått i hus til nå borger jo normalt for bra rom for dynamikk, men det gjør også at hvert klikk og pop blir mer fremtredende, hvilket er nettopp hva denne musikken ikke trenger.

    Bortsett fra det virker lyden endelig å være på plass. Den kommer bare ikke til sin rett.

    Mulig det bare er jeg som har vært uheldig, men dette prosjektet skuffer meg nok en gang med dårlig kvalitetskontroll.

    Kjenner på at jeg er skikkelig pedantisk bitter grinete middelaldrende gubbe nå. :mad:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser den så dårlig ut bør det absolutt være et mandagsprodukt. Og det er jo starten av uken, sååå... jeg ville nok returnert eksemplaret og fått et nytt. Du må ha vært uheldig her, ingen andre har rapportert det.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Helt utrolig at dette skal kunne skje i 2018 men jeg har en fornemmelse av at mange NY-RE-Etablerte pressere ikke besitter den kunnskapen og erfaringen som da vinylen fortsatt var "HOT"

    Kvallitetskontroll NADA?

    Uansett, dette er neppe et problem kun du opplever og om du kontakter leverandør burde de sende deg et nytt (verifisert) ex sporenstreks uten retur av det du har evt returnere det du har etter du fikk det nye eksemplaret.


    My Twin Woodstocks...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nevnte det som et alternativ til å evaluere vinyleversjonens kvalitet om du får tak i et brukbart eksemplar.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Ringte Grappa som er distributør og forklarte saken. Det virker nesten som litt slurvete/uvørn håndtering ved pakking.
    De mente å ikke ha fått andre slike tilbakemeldinger, men de har jo også nettopp startet utsendelsene. Dessuten vet man jo at folk flest kvier seg for å klage. Generelt synes jeg forbrukere stiller alt for få krav til produsenter og leverandører. De fikk i hvert fall kontaktinfo så får vi se hva som skjer.

    For øvrig er pressingen gjort ved Optimal-Media i Tyskland, samme som gjorde The Beatles mono boksen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Neida, surt er bare sjargong for falskt. Det er et uttrykk vi i alle fall brukte på 80/90-tallet.
    Ja jeg skjønner det, men det er jo ikke falskt når pianoet også har samme pitch. Det er surt hvis sangen er for høy eller lav i tonehøyde (pitch) i forhold til pianoet. Dette forandrer seg ikke om masteren blir klokket på en annen frekvens. Det kan høres ut som feil pitch eller hastighet, men ikke surt med mindre man har absolutt gehør. Om ikke pianoet og sangen er klokket på forskjellig frekvens da.
    Toneff synger åpenbart surt på en del toner... veldig hørbart på "The Moon is a harsh Misstress" hvor nesten annenhver strofe er falsk... men noen finner jo det sjarmerende og sjelfullt. Jeg synes det er irriterende på en ellers nydelig stemme.
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Har hørt på denne noen ganger nå og er ikke helt overbevist. Jeg synes den har et snev av 'ny-digital-remaster-lyd', og i likhet med andre av samme slaget høres det ut som musikken er blitt utsatt for en eller annen form for normalisering eller utglatting. Inntil videre foretrekker jeg derfor de eldre utgavene selv om de vistnok er fulle av feil.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Hvor kjøpte du den? De må jo uansett ta innbytte.
    Bestilt fra Platekompaniet.
    Ja, de vil sikkert også ta retur, men det er opp til kunden å velge å reklamere til butikk, distributør eller produsent.
    Tenkte det ville være interessant å høre med distributøren siden de har vært involvert i hele prosjektet og har egeninteresse av tilbakemeldinger fra kundene.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Neida, surt er bare sjargong for falskt. Det er et uttrykk vi i alle fall brukte på 80/90-tallet.
    Ja jeg skjønner det, men det er jo ikke falskt når pianoet også har samme pitch. Det er surt hvis sangen er for høy eller lav i tonehøyde (pitch) i forhold til pianoet. Dette forandrer seg ikke om masteren blir klokket på en annen frekvens. Det kan høres ut som feil pitch eller hastighet, men ikke surt med mindre man har absolutt gehør. Om ikke pianoet og sangen er klokket på forskjellig frekvens da.
    Toneff synger åpenbart surt på en del toner... veldig hørbart på "The Moon is a harsh Misstress" hvor nesten annenhver strofe er falsk... men noen finner jo det sjarmerende og sjelfullt. Jeg synes det er irriterende på en ellers nydelig stemme.
    Men det bør jo være likt uavhengig av hvilken versjon av plata det er snakk om?
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har muligens misforstått noe med samplingsfrekvens og sur vokal. Hørte den seneste versjonen på radio i dag og det er definitivt mindre sur sang her enn på originalen. (The Moon is a harsh Mistress). Jeg tror forklaringen kan være så enkel at de har kjørt Auto Tune på vokalsporet og således fått bukt med problemet. Auto Tune fantes ikke da Radka sang i Grieghallen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Det et par toner på sangen som umulig kan skyldes noe teknisk, det er rett og slett falsk sang. F.eks. ca 2:35 ut, andre gangen hun synger "fell".. stemmen knekker ned i en ganske så falsk tone. Burde definitivt vært tatt på nytt... Men noen synes det bare gir mer sjel og nerve. Jeg reagerer alltid på sånt, irriterende egentlig da det ødelegger live opplevelser for meg. Ikke alt for mange artister som synger rent live.

    Ble veldig nysgjerrig på den nye sacd'n nå. De versjonene jeg har, og alle jeg har hørt på youtube er veldig varierende på hvor korrekt pitch er på vokalen. Får vel kjøpe den da :)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Har hørt litt mer på den nye vinylen og er kanskje litt på gli mht lyd. Jeg synes faktisk dette er mest likt 24-96 versjonen. Mulig det bare trengs litt tilvenning?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Det er da sånne små glipp som gir sjel til innspillinger. Vi vil da ikke ha musikk lagd av maskiner?
    Joni Mitchell sang vel aldri en sur tone noengang, og er så langt fra maskinell/syntetisk musikk man kan komme. Falsk sang bidrar ikke med noe bra synes jeg, men det er mange mange andre ting som gjør en stemme sjelfull.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Det er da sånne små glipp som gir sjel til innspillinger. Vi vil da ikke ha musikk lagd av maskiner?
    Joni Mitchell sang vel aldri en sur tone noengang, og er så langt fra maskinell/syntetisk musikk man kan komme. Falsk sang bidrar ikke med noe bra synes jeg, men det er mange mange andre ting som gjør en stemme sjelfull.
    Bob Dylan har vel aldri sunget noe annet enn sure toner ;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er da sånne små glipp som gir sjel til innspillinger. Vi vil da ikke ha musikk lagd av maskiner?
    Joni Mitchell sang vel aldri en sur tone noengang, og er så langt fra maskinell/syntetisk musikk man kan komme. Falsk sang bidrar ikke med noe bra synes jeg, men det er mange mange andre ting som gjør en stemme sjelfull.
    Bob Dylan har vel aldri sunget noe annet enn sure toner ;)
    Så så, la oss holde guden utenfor disse jordiske trivialiteter.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.895
    Her inntas det definitivt for lite tranebærlikør og polkagriser. Ikke bra med for lavt glucose nivå i skrotten gutter.
    Men de herr Trane var jo særdeles uheldig med den bestlte kronjuvelen, men har gitt ditt besyv i de korrekte kanaler.
    Jeg hadde også blitt rimelig forbannet over å motta et hærpet eksemplar av hvilken som helst remasteret favoritt.
    For egen del tar jeg sjansen på å klare meg med den gamle vinylutgivelsen.

    Ad jordiske trivialiteter Dr.Dong, så må de gjerne beholde kråka for dem selv, gud eller ei :cool:
    Ha en knirkefri aften.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn