Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.275
    Antall liker
    13.550
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kantarellene er på steroider.
    Kantareller er digg.
    Har fått kilovis ferdig renset fra konas kollega de siste ukene, og bruker det i store mengder i dagens hverdagsmat.
    I hjortegryta, og annet passende.

    Rettelse, ferske kantareller passer til alt. 🤭
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.822
    Antall liker
    107.659
    Torget vurderinger
    23
    Kantareller og bacon er for universalverktøy å regne 😋
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.822
    Antall liker
    107.659
    Torget vurderinger
    23

    En tur innom Carrefour i aften.
    Ble et lass med Iberico og div. andre skinker & speket...

    Sjekk prisene på dry aged prima vare....🤒

    20240909_191941.jpg
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    638
    Antall liker
    539
    Sted
    Aarhus
    60 gram melkefett daglig legger et godt grunnlag for hjerteinfarkt. Jeg for min del holder meg til 1 liter skummet Rørosmjølk daglig med 1 gram melkefett.
    Det er omstridt i relevante forskningsmiljøer om det er tilfelle. Ingen indikasjoner på det i mitt tilfelle. Holder dog karboinntaket på et minimumsnivå. Det er imo viktigere
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.654
    Antall liker
    17.660
    Torget vurderinger
    2
    Såfremt man ikke er laktoseintolerant eller er genetisk indisponert når det gjelder melkeprodukter, er det bare å ta for seg av melk, smør, ost og animalsk fett. Det ble tatt noen usedvanlig dårlige beslutninger utover 1960-tallet, basert på feilslutninger omkring kolesterol og årsaken til hjerteinfarkt.

    På grunn av Tyndall-effekten er jeg ikke i stand til å drikke lettmelk, den blir blå i fargen og det syns jeg er ekkelt. Når fettet fjernes endres melkens optiske egenskaper og du ender opp med en blålig væske jeg klarer meg fint uten. Fettproteinene i melken gir den sin hvite, lett gyldne tone når kyrne har gått på beite, men når disse fjernes får man en effekt tilsvarende Raleigh-effekten som gjør at "himmelen" oppleves blå. https://en.wikipedia.org/wiki/Tyndall_effect

    Viser ellers til Hanne Sickels strålende studie om fordelene ved å drikke helmelk fra dyr på beite. Helmelkprodukter er usedvanlig sunne for oss:
    PDF

     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    320
    Antall liker
    794
    Sted
    Porsgrunn
    Da er årets nest siste batch av chilisaus klar. Chiliene kommer fra eget drivhus hvor kona regjerer.
    Har i tillegg til dette lagd en batch saus av mango, gulrot og Habanero orange, som lover bra.

    20240911_172331.jpg

    Var overrasket over at vi fikk Habanero orange chili, da frøene vi sådde ikke skulle tilsvare at vi fikk dette.
    Chilien luktet helt nydelig når jeg kuttet den opp. En kraftig lukt av mango og ananas gjorde at jeg smakte en liten bit av denne.
    Mistenker at denne tilhører 7 pot familien da den var rimelig heftig.
    Den røde Habaneroen var også litt annerledes en fjorårets avling. Isteden for en tupp på enden, var enden invertert. Smaken på denne var også heftig, men med bra fruktighet.

    20240911_162442.jpg


    Det var heftig smak i frøfeste. Fjerner kun frø og stilk når jeg lager saus. Engangs hansker og briller er standard
    under produksjon av saus.

    20240911_163448.jpg

    Ferdig saus holder glatt 1 år i kjøleskap uten problemer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.654
    Antall liker
    17.660
    Torget vurderinger
    2
    Stor takk til Anders Nordrum, som tok med seg to hvitløk fra Hviterussland til Norge, for mange år siden. Vi satte 800 i fjor og setter enda flere i år.

    Nationen med en fin artikkel:

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.927
    Antall liker
    2.945
    Torget vurderinger
    1
    De siste par sidene er litt morsomme. Tenker ikke på maten. Vi har et par wagyu gående, de er hverken tvangsfôra eller får kraftfôr der de går ute på beite enda. Sammen med NRF-kvigene. Og noen kastrater. De har vokst bra i sommer, på lik linje med alle andre ungdyr (Fellesbetegnelse brukt i landbruket for aldersgruppene mellom kalv og voksen ku/okse, ref Wikipedia og bestefar) i området. Tror "guten" (Lokalkoloritt, begrepet kan brukes også etter at vedkommende er blitt voksen) ser for seg en fôrrasjon i vinter der de stort sett får ensilert surfôr (elsker det begrepet, får meg til å føle meg vitenskapelig) etter appetitt. Det som nesten ingen vet er at ensilert surfôr (der kom det igjen! OK, silo da...) av god kvalitet er like bra (egentlig bedre) fôr enn høy eller vørterøl eller kruspersille. Og i stedet for å tvangsfôre dem med 10 kg av esoterika så tror jeg neste han tenkte å la dem spise 20-30 kg ensilasje (en variant for konnosører med bakgrunn fra Ås) helt av egen fri vilje! For ikke snakke om kuene/kuan (lavstatusbegrep brukt om kyr av uinnvidde, frembringer gjerne reprogrammering av språk og kunnskapsformidling hos den erfarne bonde i håp om å bli forstått på i hvertfall noe) som produserer melk her, de gumler i seg over 40 kg om dagen! Av egen fri vilje! Ikke rart at de er aldeles utslitt før de blir 40 år. Hun her for eksempel ble bare litt over 20: Dette er Norges eldste ku – NRK Vestland . Ser litt slaskete ut også.

    Folk som holder på med dette gir svært sjelden noe som helst i kjeften på ei ku, den får spise det selv. Ei ku på 700 kg kan være ganske kontant i avvisninga der. Likeså med både produksjon av melk og kjøtt. Skal du ha noe av det der, må faktisk dyret få godt stell og bra fôr, riktig fôr og nok fôr først og så kommer tilvekst og melkeproduksjon av seg selv som en følge av det. Forestillinga om å tvinge dyr til å produsere blir veldig feil her. Ingen av dere ville tippet riktig på om ei ku melket 5000 liter eller 10 000 liter i året basert på hvordan den så ut.

    Jaja, det er bare å konstatere en søndagsmorgen at norsk husdyrhold har en jobb å gjøre ut over å gå i fjøset.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.768
    Antall liker
    8.308
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    I går var det siste innspurt for grillsesongen hos oss.........+ at vi 7 personer greide og døtte i oss 16 Frankfurtere en time før den ordentlige grillingen begynte. 5,5 kg ribbe og 3,5 kg marienerte koteletter........... er det noe rart man ikke går ned i vekt sier jeg......... skikkelig etegilde i Vallhall 😋


    1726395540474.png 1726395568307.png
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.461
    Antall liker
    11.394
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her grilles det hele året.
    Å stå ute og grille, godt kledd en fin skyfri vinterskveld i -15. Nesten absolutt stillhet og familien med ungene herjer inne er en god følelse.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.126
    Sted
    VestBredden
    Her grilles det hele året.
    Å stå ute og grille, godt kledd en fin skyfri vinterskveld i -15. Nesten absolutt stillhet og familien med ungene herjer inne er en god følelse.
    Nå har ikke jeg unger, men er enig!! Det er EN grillsesong, og den heter HELE ÅRET !!!
    En whisky og en sigar, mens man griller ute en vintersdag bygger karakter!! :cool: 🤘
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.986
    Antall liker
    6.667
    Sted
    Holmestrand
    Å lage mat er trivelig!
    Inne på kjøkkenet, ute ved grillen, ved et bål eller en primus i skogen/fjellet.

    Det gjør godt for sjela først,
    før det fryder ganen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn