Stein 99
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 05.11.2009
- Antall liker
- 1.200
Lett å kjøpe to sider og salte og tørke de selv, i noen uker.Det blir bra, i hvertfall hos meg.
Enklare att låta bli, är något annat.Smaken er som baken. Eller - hurtigtørkingen av pinnekjøtt, med variasjoner i parti, gjør at det blir litt skudd i blinde å plukke i hyllene.
Pinnekjøtt-forvirring: – Jeg er veldig overrasket
Elle melle – hvilket pinnekjøtt er best i år? Det kommer an på hvilket mediehus du går til.www.vg.no
Og da venter vi i spenning på alle innleggene fra Auroras urbane motpoler, som til en hver tid føler et tilsvarende behov for å påpeke at dette kanskje ikke er så rett frem om man leier en hybel eller leilighet hvor folk flest faktisk bor.Lett å kjøpe to sider og salte og tørke de selv, i noen uker.Det blir bra, i hvertfall hos meg.
Jeg var der i sommer og siden det var jævlig varmt så gikk jeg for noe litt lettere men samtidig noe jeg ikke hadde smakt før, en tilsynelatende ganske spenstig variant med noe koreanske greier, denne - som vel er den samme som dene ene du smakte. Hadde lest om løksuppevarianten og det var i utgangspunktet hva jeg hadde i tankene men fristet ikke i ca 28 varmegrader og solstek.Var innom ZZ og spiste et par piZZaer på tirsdag: løksuppepizza og oksehalepizza. Absolutt enig i vurderingene de er blitt til del. Innehaverne drev tidligere Brutus og åpner nå også i de gamle lokalene der.
Løksuppepizzaen er det verdt å bli lyrisk over.
Synd det ikke står innholdsfortegnelse der.
Testet ut Meny's "Rå julepølse" av utegris i går (Idsøe viste det seg...)
Anbefales. Grov og kjøttfull med god smak. Helt noe annet enn standard medister/mjæl anemiske varianter...
Julepølser av utegris | Se utvalget og kjøp hos MENY | Meny.no
Julemat som ribbe, julepølse og sosisser er viktig til jul - og nå kan du også kjøpe våre beste julepølser laget utelukkende av utegris. Se utvalget og les mermeny.no
Jeg så den, men en dårlig innholdsfortegnelse, det mankerer da 8% ingredienserStår på innholdsfortegnelsen på varen. 92 % kjøtt bl.a.
Jepp. Kikket forgjeves etter en ordentlig innholdsfortegnelse. Står ingenting på nettet.Jeg så den, men en dårlig innholdsfortegnelse, det mankerer da 8% ingredienser
Har lagd pølser selv, så vet hva det går i.. men det bør opplyses. Alergener, og det sier og noe om hvordan smaken er på de resterende 8%Det som ikke er kjøtt i en pølse med høyt kjøttinnhold er i alle fall salt, typisk 1-2%, ellers brukes det stundom llitt (potet)mel og litt vann. Krydderier og konserveringsmiddel utgjør også noe selv om vekten på noe slikt ikke er allverdens. Dersom det er kunstig tarm så kommer vel det også i tillegg.
I pølser med lavere kjøttinnhold så utgjør mel og vann en større andel.
Står på emballasjen, må man anta siden det er krav om slikt. Hvorfor de har droppet det på nettsidene for akkurat dette produktet må foglarna veta, det oppgis stort sett på Menys nettsider.Har lagd pølser selv, så vet hva det går i.. men det bør opplyses. Alergener, og det sier og noe om hvordan smaken er på de resterende 8%
Om det står i rekkefølge basert på vekt, så viser det hvilket krydder som det er mest av osv......
Kan det være så jævla vanskelig og få til det i 2024 ?
Se etter pølser uten nitritt/nitrat, og det bør opplyses hvorvidt de inneholder dette.Det som ikke er kjøtt i en pølse med høyt kjøttinnhold er i alle fall salt, typisk 1-2%, ellers brukes det stundom llitt (potet)mel og litt vann. Krydderier og konserveringsmiddel utgjør også noe selv om vekten på noe slikt ikke er allverdens. Dersom det er kunstig tarm så kommer vel det også i tillegg.
I pølser med lavere kjøttinnhold så utgjør mel og vann en større andel.
Hva er den prinsipielle forskjellen på syntetisk og naturlig nitritt? Skumlesing av artikkelen din sier jo egentlig bare at man kan se på kombinasjoner av en eller flere andre ting for å replikere den effekten nitritt har i matkonservering. Oppfatningen om at noe er fy-fy så lenge det er et E-stoff men good shit så lenge samme kjemiske forbindelse finnes naturlig i ett eller annet er jo relativt vanlig. Eksemeplis brukes jo selleri ikke fordi selleri er sunt eller fordi det gir noe ekstra - det brukes nettopp fordi det inneholder nitritt. Hadde det ikke gjort det så ville det ikke hatt noen funksjon som konserveringsmiddel.Unngå nitritt i pølser, siden det brukes mye syntetisk nitritt. og det er ikke sunt. Det er forskjell på naturlige kilder og syntetiske, og det brukes ofte også altfor mye nitritt i spesielt pølser. Derfor er det fint med detaljerte innholdsfortegnelser der alt innholdet beskrives, fremfor en omtrentlig fortegnelse, som for pølsen som startet denne runden.
Synthetic nitrite is frequently utilized for curing due to its low expenses and easier applications to meat. However, it is linked to the production of nitrosamines, which has raised several health concerns among consumers regarding its usage in meat products. Consumer desire for healthier meat products prepared with natural nitrite sources has increased due to a rising awareness regarding the application of synthetic nitrites. However, it is important to understand the various activities of nitrite in meat curing for developing novel substitutes of nitrites. This review emphasizes on the effects of nitrite usage in meat and highlights the role of nitrite in the production of carcinogenic nitrosamines as well as possible nitrite substitutes from natural resources explored also.
Nitrites in Cured Meats, Health Risk Issues, Alternatives to Nitrites: A Review - PMC
Nitrite is one of the most widely used curing ingredients in meat industries. Nitrites have numerous useful applications in cured meats and a vital component in giving cured meats their unique characteristics, such as their pink color and savory ...pmc.ncbi.nlm.nih.gov
Tror ikke det, men vanligste kilde til butolisme er hjemmelaget spekemat og ditto rakfisk (samt sårinfeksjoner blant rusmisbrukere) - tilfeller er dog svært sjeldne. Nitritt forhindrer bakterien som forårsaker dette å vokse og det er nok en viktig grunn til at det finnes i omtrent alt av kommersielt produsert spekemat. Nå er det en stund siden jeg las om dette, men problemet med rakfisk er, om jeg husker rett, at man får med noe jord eller annet som inneholder sporer som kan utville seg- altså at hygienen har vært for dårlig.BTW - har det vært vanlig å bruke nitritt til rakfisk ?
Som nevnt over får man kjøpt nitrittsalt ferdig utblandet, vanlig konsentrasjon er 0.6% nitritt (resten er da vanlig salt) så det blir ikke allverdens mengde av det. For speking hjemme bruker jeg 30g nitrittsalt pr kilo kjøtt. Farge er en ting, men det er også et konserveringsmiddel som er vanskelig å erstatte gitt summen av egenskaper det har i så måte. For speking har ikke farge så mye å si, kjøttet blir litt rødere, men det er også nitritt som gjør at bacon ikke blir grått når du steker det.Hvis det hoedsaklig brukes for å bevare farge man man jo også bruke salpeter ( kaliumnitrat )
Tror ikke det, men vanligste kilde til butolisme er hjemmelaget spekemat og ditto rakfisk (samt sårinfeksjoner blant rusmisbrukere) - tilfeller er dog svært sjeldne. Nitritt forhindrer bakterien som forårsaker dette å vokse og det er nok en viktig grunn til at det finnes i omtrent alt av kommersielt produsert spekemat. Nå er det en stund siden jeg las om dette, men problemet med rakfisk er, om jeg husker rett, at man får med noe jord eller annet som inneholder sporer som kan utville seg- altså at hygienen har vært for dårlig.
Sluket har hval og størje i merder.Kom Sluk, har kval og størje i frysern!
Come on! Hvis du backer ut av tråden, så vet ikke jeg hva jeg skal ha til middag i morgen. Det kan få store konsekvenser for vekta!Snakk om å lage storm i vannglass... snart går det ikke an å nevne noen ting i denne tråden uten at det skal sables ned og farligforklares... gjerne akkompagnert av tallknulling og kjemiske tabeller, ledsaget av all verdens skremselspropaganda.
I'm out. Bruker heller tiden på å redigere "ignore" lista som har fått seg et par nye medlemmer.
Henger vel litt sammen med osten som ikke er så veldig ost, kanskje?Ostekake er så utrolig mye bedre enn den norske geleen folk tror er ostekake.
Henger vel litt sammen med osten som ikke er så veldig ost, kanskje?
Det meste man får i bakerier, etc., er laget utfra pulvermix som kommer i 20kg plastdunker.Ostekake er så utrolig mye bedre enn den norske geleen folk tror er ostekake.
Har et utsagn fra ei gammel «kjerring» hjemmefra:Nei, det gjør det ikke.
I "norsk" ostekake er det gelatin. I skikkelig ostekake er det egg. Osten er mye av den samme. For eks Philadelfia eller annen smøreost.