Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    Lett å kjøpe to sider og salte og tørke de selv, i noen uker.Det blir bra, i hvertfall hos meg.

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.262
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: oen

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.894
    Lett å kjøpe to sider og salte og tørke de selv, i noen uker.Det blir bra, i hvertfall hos meg.
    Og da venter vi i spenning på alle innleggene fra Auroras urbane motpoler, som til en hver tid føler et tilsvarende behov for å påpeke at dette kanskje ikke er så rett frem om man leier en hybel eller leilighet hvor folk flest faktisk bor.

Eller kanskje ikke.

• Liker
    Reaksjoner: I_L

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.429
    Torget vurderinger
    2
    Var innom ZZ og spiste et par piZZaer på tirsdag: løksuppepizza og oksehalepizza. Absolutt enig i vurderingene de er blitt til del. Innehaverne drev tidligere Brutus og åpner nå også i de gamle lokalene der.
    Løksuppepizzaen er det verdt å bli lyrisk over.

Screenshot 2024-11-29 at 17.59.38.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.559
    Var innom ZZ og spiste et par piZZaer på tirsdag: løksuppepizza og oksehalepizza. Absolutt enig i vurderingene de er blitt til del. Innehaverne drev tidligere Brutus og åpner nå også i de gamle lokalene der.
    Løksuppepizzaen er det verdt å bli lyrisk over.
    Jeg var der i sommer og siden det var jævlig varmt så gikk jeg for noe litt lettere men samtidig noe jeg ikke hadde smakt før, en tilsynelatende ganske spenstig variant med noe koreanske greier, denne - som vel er den samme som dene ene du smakte. Hadde lest om løksuppevarianten og det var i utgangspunktet hva jeg hadde i tankene men fristet ikke i ca 28 varmegrader og solstek.

1732899961842.png

Den var ca 1/5 så spennende som den høres ut synes jeg. Skal prøve løksuppevarianten neste gang jeg er der,. Da jeg var der spiste sidemannen panchetta og blåmugg, den så bra ut.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.429
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det var godt med gochujang på min, og også kjøtt.
    Var tilfreds med begge, men løksuppevarianten ble foretrukket. En av de andre spiste soppizzaen, som jeg syns hadde litt for mye ost (comté, i tillegg til mozzarella).

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.429
    Torget vurderinger
    2

Vedlegg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.456
    Torget vurderinger
    23

Testet ut Meny's "Rå julepølse" av utegris i går (Idsøe viste det seg...)
    Anbefales. Grov og kjøttfull med god smak. Helt noe annet enn standard medister/mjæl anemiske varianter...

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.650
    Sted
    VestBredden

Testet ut Meny's "Rå julepølse" av utegris i går (Idsøe viste det seg...)
    Anbefales. Grov og kjøttfull med god smak. Helt noe annet enn standard medister/mjæl anemiske varianter...

Synd det ikke står innholdsfortegnelse der.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.456
    Torget vurderinger
    23
    Står på innholdsfortegnelsen på varen. 92 % kjøtt bl.a.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.559
    Det som ikke er kjøtt i en pølse med høyt kjøttinnhold er i alle fall salt, typisk 1-2%, ellers brukes det stundom llitt (potet)mel og litt vann. Krydderier og konserveringsmiddel utgjør også noe selv om vekten på noe slikt ikke er allverdens. Dersom det er kunstig tarm så kommer vel det også i tillegg.

I pølser med lavere kjøttinnhold så utgjør mel og vann en større andel.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.650
    Sted
    VestBredden
    Det som ikke er kjøtt i en pølse med høyt kjøttinnhold er i alle fall salt, typisk 1-2%, ellers brukes det stundom llitt (potet)mel og litt vann. Krydderier og konserveringsmiddel utgjør også noe selv om vekten på noe slikt ikke er allverdens. Dersom det er kunstig tarm så kommer vel det også i tillegg.

Har lagd pølser selv, så vet hva det går i.. men det bør opplyses. Alergener, og det sier og noe om hvordan smaken er på de resterende 8%
    Om det står i rekkefølge basert på vekt, så viser det hvilket krydder som det er mest av osv......
    Kan det være så jævla vanskelig og få til det i 2024 ?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.559
    Har lagd pølser selv, så vet hva det går i.. men det bør opplyses. Alergener, og det sier og noe om hvordan smaken er på de resterende 8%
    Om det står i rekkefølge basert på vekt, så viser det hvilket krydder som det er mest av osv......
    Kan det være så jævla vanskelig og få til det i 2024 ?
    Står på emballasjen, må man anta siden det er krav om slikt. Hvorfor de har droppet det på nettsidene for akkurat dette produktet må foglarna veta, det oppgis stort sett på Menys nettsider.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.429
    Torget vurderinger
    2

Se etter pølser uten nitritt/nitrat, og det bør opplyses hvorvidt de inneholder dette.

Som Gröna gårdars Julkorv. (Precis som med våra andra korvar är även julkorven fri från e-nummer, nitrit och konstgjorda smakförstärkare.)

Screenshot 2024-12-03 at 21.54.09.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.559
    Hva er problemet med nitrat? Altså jeg vet at det ikke er noe man skal få i seg for masse av, men dersom jeg lager f.eks coppa så bruker jeg 30g nitrittsalt pr kilo kjøtt og nitrittsalt inneholder 0.6% nitrat. Jeg kjøpte ferdig utblandet og det er vel ikke lov å selge eller bruke i ren form om jeg husker korrekt. Altså er det totalt i denne klumpen med ferdig coppa 0.18g ntirat eller ca 260 mg / kilo ferdig produkt etter 30% vekttap i spekeprosessen. Det er ikke akkurat noen voldsomme mengder som trengs for den konserverende effekten, samt den i alle fall estetisk heldige bieffekten det gir på fargen. Fenalår lager jeg forsåvidt uten nitritt, men de henger også fritt i luft.

Basert på internett ser f.eks spinat ut til å inneholde 3500mg/kilo og ruccola fort enda mere - men med en del variasjoner avhgig av ymse faktorer jeg ikke aner hvilke er. Dvs at etter å ha spist hele klumpen med coppa så har jeg konsumert en mengde nitrat som sånn ca tilsvarer 2/3 av en pose spinat. Både ruccola, selleri, spinat og annet med grønne blader spiser i alle fall jeg jevnlig. Ruccola ser ut til å være den matvaren som typisk inneholder aller mest av dette stoffet. Inne økobransjen er det vel også poppis å bruke selleriblader eller lignende slik at man slipper å oppgi et E-stoff i varedeklarasjonen, men det brukes jo nettopp fordi det inneholder nitrat og gjør da formodentlig samme nytten, men uten å måtte merkes som E.250/252 eller hva det nå er.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.429
    Torget vurderinger
    2
    Unngå nitritt i pølser, siden det brukes mye syntetisk nitritt. og det er ikke sunt. Det er forskjell på naturlige kilder og syntetiske, og det brukes ofte også altfor mye nitritt i spesielt pølser. Derfor er det fint med detaljerte innholdsfortegnelser der alt innholdet beskrives, fremfor en omtrentlig fortegnelse, som for pølsen som startet denne runden.

Synthetic nitrite is frequently utilized for curing due to its low expenses and easier applications to meat. However, it is linked to the production of nitrosamines, which has raised several health concerns among consumers regarding its usage in meat products. Consumer desire for healthier meat products prepared with natural nitrite sources has increased due to a rising awareness regarding the application of synthetic nitrites. However, it is important to understand the various activities of nitrite in meat curing for developing novel substitutes of nitrites. This review emphasizes on the effects of nitrite usage in meat and highlights the role of nitrite in the production of carcinogenic nitrosamines as well as possible nitrite substitutes from natural resources explored also.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.559
    Unngå nitritt i pølser, siden det brukes mye syntetisk nitritt. og det er ikke sunt. Det er forskjell på naturlige kilder og syntetiske, og det brukes ofte også altfor mye nitritt i spesielt pølser. Derfor er det fint med detaljerte innholdsfortegnelser der alt innholdet beskrives, fremfor en omtrentlig fortegnelse, som for pølsen som startet denne runden.

Synthetic nitrite is frequently utilized for curing due to its low expenses and easier applications to meat. However, it is linked to the production of nitrosamines, which has raised several health concerns among consumers regarding its usage in meat products. Consumer desire for healthier meat products prepared with natural nitrite sources has increased due to a rising awareness regarding the application of synthetic nitrites. However, it is important to understand the various activities of nitrite in meat curing for developing novel substitutes of nitrites. This review emphasizes on the effects of nitrite usage in meat and highlights the role of nitrite in the production of carcinogenic nitrosamines as well as possible nitrite substitutes from natural resources explored also.

Hva er den prinsipielle forskjellen på syntetisk og naturlig nitritt? Skumlesing av artikkelen din sier jo egentlig bare at man kan se på kombinasjoner av en eller flere andre ting for å replikere den effekten nitritt har i matkonservering. Oppfatningen om at noe er fy-fy så lenge det er et E-stoff men good shit så lenge samme kjemiske forbindelse finnes naturlig i ett eller annet er jo relativt vanlig. Eksemeplis brukes jo selleri ikke fordi selleri er sunt eller fordi det gir noe ekstra - det brukes nettopp fordi det inneholder nitritt. Hadde det ikke gjort det så ville det ikke hatt noen funksjon som konserveringsmiddel.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.717
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel et poeng også at mengden man brukte tidligere i realiteten var etter føre var prinsippet og at man i praksis trenger mye mindre enn man tror for å oppnå tilstrekkelig effekt... Hvis det hoedsaklig brukes for å bevare farge man man jo også bruke salpeter ( kaliumnitrat )
    BTW - har det vært vanlig å bruke nitritt til rakfisk ?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.559
    BTW - har det vært vanlig å bruke nitritt til rakfisk ?
    Tror ikke det, men vanligste kilde til butolisme er hjemmelaget spekemat og ditto rakfisk (samt sårinfeksjoner blant rusmisbrukere) - tilfeller er dog svært sjeldne. Nitritt forhindrer bakterien som forårsaker dette å vokse og det er nok en viktig grunn til at det finnes i omtrent alt av kommersielt produsert spekemat. Nå er det en stund siden jeg las om dette, men problemet med rakfisk er, om jeg husker rett, at man får med noe jord eller annet som inneholder sporer som kan utville seg- altså at hygienen har vært for dårlig.

Hvis det hoedsaklig brukes for å bevare farge man man jo også bruke salpeter ( kaliumnitrat )
    Som nevnt over får man kjøpt nitrittsalt ferdig utblandet, vanlig konsentrasjon er 0.6% nitritt (resten er da vanlig salt) så det blir ikke allverdens mengde av det. For speking hjemme bruker jeg 30g nitrittsalt pr kilo kjøtt. Farge er en ting, men det er også et konserveringsmiddel som er vanskelig å erstatte gitt summen av egenskaper det har i så måte. For speking har ikke farge så mye å si, kjøttet blir litt rødere, men det er også nitritt som gjør at bacon ikke blir grått når du steker det.

Sist redigert:

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.143
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det, men vanligste kilde til butolisme er hjemmelaget spekemat og ditto rakfisk (samt sårinfeksjoner blant rusmisbrukere) - tilfeller er dog svært sjeldne. Nitritt forhindrer bakterien som forårsaker dette å vokse og det er nok en viktig grunn til at det finnes i omtrent alt av kommersielt produsert spekemat. Nå er det en stund siden jeg las om dette, men problemet med rakfisk er, om jeg husker rett, at man får med noe jord eller annet som inneholder sporer som kan utville seg- altså at hygienen har vært for dårlig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.456
    Torget vurderinger
    23
    Snakk om å lage storm i vannglass... snart går det ikke an å nevne noen ting i denne tråden uten at det skal sables ned og farligforklares... gjerne akkompagnert av tallknulling og kjemiske tabeller, ledsaget av all verdens skremselspropaganda.

I'm out. Bruker heller tiden på å redigere "ignore" lista som har fått seg et par nye medlemmer.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kom Sluk, har kval og størje i frysern! :)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.173
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Snakk om å lage storm i vannglass... snart går det ikke an å nevne noen ting i denne tråden uten at det skal sables ned og farligforklares... gjerne akkompagnert av tallknulling og kjemiske tabeller, ledsaget av all verdens skremselspropaganda.

I'm out. Bruker heller tiden på å redigere "ignore" lista som har fått seg et par nye medlemmer.
    Come on! Hvis du backer ut av tråden, så vet ikke jeg hva jeg skal ha til middag i morgen. Det kan få store konsekvenser for vekta! 🤪

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Til helvete med pedantisk bondegårdsrunking, her går det i nitrittsalt og ikke minst..
    1000010417.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.429
    Torget vurderinger
    2
    Perfection is just down the road from I Give Up.

Da er ostekake i baskisk stil, med litt egen vri, klokket inn på grammet og milliliteren, med rett temperatur og tid.

tempImageRGgaGP.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.136
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ostekake er så utrolig mye bedre enn den norske geleen folk tror er ostekake.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.136
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Henger vel litt sammen med osten som ikke er så veldig ost, kanskje?

Nei, det gjør det ikke.

I "norsk" ostekake er det gelatin. I skikkelig ostekake er det egg. Osten er mye av den samme. For eks Philadelfia eller annen smøreost.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.429
    Torget vurderinger
    2
    Ostekake er så utrolig mye bedre enn den norske geleen folk tror er ostekake.
    Det meste man får i bakerier, etc., er laget utfra pulvermix som kommer i 20kg plastdunker.
    Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften.
    Litt prøving og feiling på veien.

Alt i romtemp.

▪800g ferskost (Philadelphia, Mascarpone, etc)
    ▪225g chevre
    ▪150g sukker(Mange bruker mer, men jeg liker ikke at den blir for søt)
    ▪5 store egg (har brukt to andeegg i den som vises, pluss to vanlige egg)
    ▪5g salt
    ▪5dl kremfløte
    ▪50g Tipo 00 mel

Blande ost og sukker, samt egg, lav hastighet eller med håndvisp. Tilsette salt og kremfløte. Avrunde med å sikte melet og vispe det inn, også ved lav hastighet.

Ovn forvarmet til 240 grader, uten vifte. 25 minutter, dreie formen 180 grader, 20 minutter. Ta ut formen og la den avkjøle på kjøkkenbenken, før den settes inn i kjøleskapet, til avnyting dagen etter. Syns disse baskiske ostekakene er å foretrekke fremfor New York style, men det er en smakssak.

Har også eksperimentert med å skille eggule og -hvite og kjøre sistnevnte med sukkeret separat, for så å folde det forsiktig inn med resten, med slikkepott. Det gir en enda luftigere ostekake, og ikke noe galt med det.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.576
    Sted
    Holmestrand
    Nei, det gjør det ikke.

I "norsk" ostekake er det gelatin. I skikkelig ostekake er det egg. Osten er mye av den samme. For eks Philadelfia eller annen smøreost.
    Har et utsagn fra ei gammel «kjerring» hjemmefra:
    «Har du hørt om kake uten egg?!»
    Hvilket stemmer med det du sier.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn