Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.172
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er sikkert bra. Jeg har også brukt en oppskrift fra Lise Finckenhagen.
    Denne: https://www.nrk.no/mat/ostekake-med-lime-og-bringebaer-1.7959042

Angående mel. Tipo 00 er finkornet, men om det er laget til pizza, er det vel sterkt (høy W verdi).
    Et svakt mel er kanskje bedre egnet?

Har kjøpt en dunk Pals glukose nå, så tenkte å prøve meg på makroner. Hvor vrient kan det være?

Christian, tjukk og glad amatør.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.589
    Torget vurderinger
    2
    Det er sikkert bra. Jeg har også brukt en oppskrift fra Lise Finckenhagen.
    Denne: https://www.nrk.no/mat/ostekake-med-lime-og-bringebaer-1.7959042

Angående mel. Tipo 00 er finkornet, men om det er laget til pizza, er det vel sterkt (høy W verdi).
    Et svakt mel er kanskje bedre egnet?

Har kjøpt en dunk Pals glukose nå, så tenkte å prøve meg på makroner. Hvor vrient kan det være?

Christian, tjukk og glad amatør.
    Jeg pleier ta 50g fra min kones pizza-surdeig, da har melet fått utvikle seg.
    Har også prøvd helt uten mel. Og med tyrkisk yoghurt i stedet for ferskost. Mange fine variasjonsmuligheter.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.253
    Sted
    '
    Første forsøk på Janssons fristelse i år.
    Fulgte oppskriften i linken under og resultatet ble rimelig brukbart. Beskrivelsen er rimelig detaljert og inneholder blant annet en røys med drikketips.

11KVV495HM80EK480.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Send stafettpinnen videre til rikssvensken @Cash 63 - han er en jævel på Janssons!
    😋😋😋

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Prøvde meg på noe nytt og spennende i dag - Köningsberger Klopse som jeg antar @slartibartfast kan alt om. Det er basically kjøttboller trekt i kjøttkraft servert med kokte poteter og syltede rødbeter, men det som gjør retten litt uvanlig er bruk av betydelige mengder ansjos i kjøttbollene og at den standard lyse sausen til smakssettes med store mengder kapers og monteres med egg vispet i fløte til slutt. Det ble godt, men skal bruke mer ansjons neste gang. Oppskriften tilsa kopiøse mengder av produktet og jeg tenkte det kunne bli litt i overkant men neste gang skal det gis noe mer gass på ansjonsfronten enn hva jeg gjorde.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har en oppskrift på det der, men 2-3 ansjosfileer pr halvkilo kjøttdeig som det står der er da ikke mye å skrive hjem om??

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Jeg har en oppskrift på det der, men 2-3 ansjosfileer pr halvkilo kjøttdeig som det står der er da ikke mye å skrive hjem om??
    den jeg brukte var ca 100 gram ansjos på 800g kjøtt. Det tilsvarer i alle fall to slike glass man gjerne kjøper slike i - jeg brukte kanskje 70% av ett glass.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.816
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Prøvde meg på noe nytt og spennende i dag - Köningsberger Klopse som jeg antar @slartibartfast kan alt om. Det er basically kjøttboller trekt i kjøttkraft servert med kokte poteter og syltede rødbeter, men det som gjør retten litt uvanlig er bruk av betydelige mengder ansjos i kjøttbollene og at den standard lyse sausen til smakssettes med store mengder kapers og monteres med egg vispet i fløte til slutt. Det ble godt, men skal bruke mer ansjons neste gang. Oppskriften tilsa kopiøse mengder av produktet og jeg tenkte det kunne bli litt i overkant men neste gang skal det gis noe mer gass på ansjonsfronten enn hva jeg gjorde.
    Brukte du kalvekjøtt i Königsberger Klopse?
    Eller Kaliningrader Klösse hvis du vil være PC 😎

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    @ELJ - er den lammerullen hjemmelaget? Hvis ikke, oppgi STRAKS produsent/leverandør :cool: Årets Tromsørull fra Aron holder ikke samme kvalitet som tidligere..

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    @ELJ - er den lammerullen hjemmelaget? Hvis ikke, oppgi STRAKS produsent/leverandør :cool: Årets Tromsørull fra Aron holder ikke samme kvalitet som tidligere..
    Hjemmelaget, selvfølgelig. Helt enig i at kjøperull ofte faller igjennom☺

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vet ikke om det er permanent endring, - men - jeg kjøper av og til litt Tromsø-rull, og synes heller ikke den er som før...
    Kjøpegreier skal nå tilpasses "alle" - mens når man lager sjøl blir det akkurat som JEG vil...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sprø svor er greit nok, å få det til å henge sammen såpass at man kan skjære opp i noenlunde presentable stykker er verre.
    20241224_165358.jpg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Sprø svor er greit nok, å få det til å henge sammen såpass at man kan skjære opp i noenlunde presentable stykker er verre.
    Vis vedlegget 1084519
    Jeg pleier å skjære vekk beina på undersiden og servere dem som spareribs ved annen anledning. Da er det mye lettere å skjære ribben i fine stykker. Ribben ser utrolig bra ut, får vann i munnen selv om jeg nettopp har spist det samme :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.835
    Sted
    Holmestrand
    Stekte ei lita ribbe i jula, mest for syns skyld til julefrokost 1. juledag. Ribba ble god og svoren sprø. Det ble spist noen få biter, barnebarna gikk med morfars velsignelse amok på svoren, og bikkja fikk justert maten noen dager.
    Ribbe av gris er perler for svin her i heimen.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.498
    For de som ikke er lei ribbe enda. Det er jo halv pris på tynnribba nå og da kan man lage store partier med nydelige burnt ends.

Svor skjæres bort og ribba deles opp i 3 - 4 cm store biter. Rubbes inn av rubkrydder etter eget ønske i brødposer som gjør det enklere å massere det inn kjøttet.

Settes så i ovn i 2-3 timer på 120 - 130 grader på rist evt i en grill.

Lag så BBQ saus basert på ketchup, løk, hvitløk, srirrachasaus, eddik, sukker og salt evt litt mer cayenne. Dette kokes så inn. Tilsetter så bbq sausen mørna burnt ends og gir det enda 1 times tid i oven. Tilslutt så krispes det opp under grill i 150-170 grader.

Glemte en ting ser jeg, en kladd med smør i bbq sausen må til😃.

Snadder med coleslaw eller bare som det er😃

IMG_1459.jpeg IMG_1271.jpeg IMG_1275.jpeg .

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.823
    Sted
    VestBredden
    Helt enig !! Jeg er en av de svina som syntes PorkyPork er snaddder, og ja, jeg kjøpte 4 ribber selv idag... 54,- /kg hos nærmeste rema, denne var fersk
    - frossen var til 99 :oops: :rolleyes:
    Og nå er det bort med tradisjoner, nå er det tungt på Rubben, og sterke sauser som gjelder!!
    Svin tar veldig lett til seg smaker og er flott og marinere med alt enn vil.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn