Mattetentamen

O

OldBoy

Gjest
Du fant ikke den første x-en, da? Den øverst i ruten, ved siden av "Finn"? ;D ;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
I tilfelle ville det blitt 3 x'er å finne.

"Finn 2x (Som i 2 stk.) x" pluss x'en på trekanten. Man ville uansett antall x'er aldri finne den siste... :D

O

OldBoy

Gjest
Hm.....

Betyr det du sier at det egentlig er uendelig mange x-er i ruten din, men at vi bare ser den ene du har merket av pluss den ved siden av "Finn"??

En oppgave med virkelig dybde, dette..... :)

O

OldBoy

Gjest
Jammen godt at jeg gjorde unna alle mine tentamener på sekstitallet.

På den tiden sto x-ene i verste fall på hver sine sider av et likhetstegn, og vår oppgave var stort sett å kjeppjage dem over på den ene siden, hvoretter vi kunne gjøre kort prosess. Men nå beveger x-ene seg helt ukontrollert ut i planet. Hvor skal det ende?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er såpass vant til å forholde meg til intensjonsbasert ledelse at dette var ren ryggmargsrefleks. Jeg leste oppgaven som oppgaveskriveren ville at jeg skulle lese den, og ga det svaret han lette etter.

P.S. Fullstendig svar er naturligvis 5 cm -hvis vi antar at oppgaven hører hjemme i grunnskolen.
Hvis den kommer fra Westerdals School of Communication, hvem vet?

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Dette er vel det første stykket man lærer i pythagoras?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
vanskelig å finne hypotenusen uten rot...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
I tilfelle ville det blitt 3 x'er å finne.

............................pluss x'en på trekanten. Man ville uansett antall x'er aldri finne den siste... :D
Dette blir da helt forkastelig umoral ! Trekant med en X ?? eller var det slik at X`n kom i tillegg til trekanten ??

At man ikke finner den siste x`n kommer av at han/hun ikke er X ennå !!

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ubersturmfuhrer

Fersking
Ble medlem
09.06.2006
Antall liker
0
Jeg ser at du er amatør i dette spiralis.. Det er da en selvfølge at X'en kommer etter trekanten. Det blir altså til slutt en firkant.!

Den siste påstanden din kan jeg gå med på " At man ikke finner den siste x`n kommer av at han/hun ikke er X ennå". Dette er jo også en selvfølge, som du kanskje har erfaring i? ::)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Jeg ser at du er amatør i dette spiralis.. Det er da en selvfølge at X'en kommer etter trekanten. Det blir altså til slutt en firkant.!

Den siste påstanden din kan jeg gå med på " At man ikke finner den siste x`n kommer av at han/hun ikke er X ennå". Dette er jo også en selvfølge, som du kanskje har erfaring i? ::)
Som du selv sier er jeg en amatør ! :D Har bare en X og hun er ikke ukjent engang ! ;D ;D

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Som du selv sier er jeg en amatør !  :D  Har bare en X og hun er ikke ukjent engang !  ;D ;D
Hadde du kjent henne så hadde hun vel sansynligvis ikke vært x nå?

O

OldBoy

Gjest
Mangelen på språklig presisjon i oppgaven har ikke fått nok oppmerksomhet, synes jeg.

Den naturlige reaksjonen på kommandoen "finn" er "begynne å lete". Altså "Finn x"... tenke, tenke.....: "Lurer jammen på hvor x har gjemt seg? Heisann, der fant jeg den, den hadde heldigvis ikke gjemt seg godt." Og så kan man, som Low-Q helt korrekt har gjort, tegne en instruktiv pil og vise læreren hvor x befinner seg.

Hvis det hadde vært meningen at man skulle regne ut hvor lang x er, burde jo spørsmålet ha vært stilt helt annerledes: "Hvor lang er siden x i trekanten?"....tenke, tenke...."Rettvinklet trekant"...hm, ...."Aha, Pytagoras!"...."3 cm i annen pluss 4 cm i annen er lik x i annen"...."regne, regne"..."x er lik 5 cm".

"Å finne" og "å regne ut" er da vitterlig to helt forskjellige oppgaver.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Synes dere er slurvete her jeg. Det er nok ikke så enkelt. Det står ikke" finn x" , det står "finn x. " og hvor er det, jeg kan ikke se det noe sted.
Når det gjelder matte er det viktig å være veldig nøyaktig, de bruker mye rare symboler, bare en liten prikk kan ha stor betydning. Mulitplisering f.eks, bare en liten prikk, men den må man ikke overse... Divisjon, to prikker, en mer, men en helt annen betydning.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Synes dere er slurvete her jeg. Det er nok ikke så enkelt. Det står ikke" finn x" , det står "finn x. "    og hvor er det, jeg kan ikke se det noe sted.
Når det gjelder matte er det viktig å være veldig nøyaktig, de bruker mye rare symboler, bare en liten prikk kan ha stor betydning. Mulitplisering f.eks, bare en liten prikk, men den må man ikke overse... Divisjon, to prikker, en mer, men en helt annen betydning.
Må ikke slurve med mulitpliseringen heller da....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Må ikke slurve med mulitpliseringen heller da....

Ja uff... der ser du hvor lett det er å slurve... ;D
(Mulitplisering er en litt mer avansert variant av multiplisering...noe nytt de er begynt med... ;) )

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Ja uff... der ser du hvor lett det er å slurve...  ;D
(Mulitplisering er en litt mer avansert variant av multiplisering...noe nytt de er begynt med...  ;) )
AVSPORING !

Se hvor elegant komponenten parerer kritikk av sin lille slurvefeil: Et lite smil, og så dreier vi samtalen over på noe annet ( vås ) før det hele avsluttes med et skjelmsk øyekast. Og så skal det hele være glemt! Typisk kvinne !!

Hva hvis det hadde vært Hr. Komponenten som hadde begått en liten slurvefeil ? Hvis han f.eks hadde satt seg ned med en øl og lyttet til god musikk istedet for å vaske middagskoppene ? Hadde det da blitt: ;D ;) ? Nei da hadde det nok blitt: ??? :eek: :mad: :'( ! Ville det ha hjulpet Hr. komponenten å gjøre ;D ;) ? In your dreams !! Nei da er det kun dette som virker: :-[ :( :-X :-* :-* + Kr. + Kr. !!

Og enda snakker noen om likestilling !!

AVSPORING SLUTT.

O

OldBoy

Gjest
Synes dere er slurvete her jeg. Det er nok ikke så enkelt. Det står ikke" finn x" , det står "finn x. "    og hvor er det, jeg kan ikke se det noe sted.
Det er viktig å være nøyaktig når man leser norsk også.

Prikken etter x i "Finn x." er ikke en del av det du skal finne, men et punktum som avslutter setningen med ordren om å finne x. Strengt tatt er det feil å bruke punktum her, fordi en ordre skal avsluttes med et utropstegn, ikke et punktum.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nå snakker du nesten som en ekte tegneseriehelt Spiralis... 8)

Jeg er ikke så streng faktisk, dessuten er Hr.Komponenten et ordensmenneske, men han er utrolig lite flink til å stable plastbokser, så da kan det bli litt bråk..
Kan nok se ut som et punktum ja Oldboy, men bruker man punktum i matte? Nei, dette fører bare til forvirring, man bør ikke blande inn slikt, matte er matte og norsk er norsk.

Veldig stor avsporing:
Hvor kan man kjøpe klassisk musikk(stort utvalg og kjapp levering) Når CDON svikter blir jeg stående litt hjelpeløs og lure på, hva gjør jeg nå..?

Veldig stor avsporing slutt.

K

kbwh

Gjest
Veldig stor avsporing:
Hvor kan man kjøpe klassisk musikk(stort utvalg og kjapp levering) Når CDON svikter blir jeg stående litt hjelpeløs og lure på, hva gjør jeg nå..?

Veldig stor avsporing slutt.
Her:
www.mdt.co.uk
Glad for å kunne hjelpe til.  ;)

Forøvrig er vel x=5?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Må du handle på nett ? De fleste bokhandlere, for ikke å glemme posten har et rimelig utvalg av klassisk musikk til hyggelige priser! Men det er selvsagt mest "klassikere" og svisker. Det store utvalget må du nok på nett for å finne litt avhengig av hvor du bor. Men stikk innom postkontoret, de har veldig mye klassisk sett i forhold til at de egentlig bare skulle selge frimerker.

Tegneserier er gøy det, men helt ? For tiden føler jeg meg mer som Dagobert Sørensen eller Finnbeck enn som Supermann ! ;D

K

kbwh

Gjest
På posten kan kjenneren gjøre varp. Hvem orker bla i den tynne platebunken en gang i uka?

Hør på meg for en gangs skyld Komponenten. Det vil du ikke angre på. Hvilke innspillinger av hvilke verker og sånn får du god hjelp til under "musikk". Hvorfor er du der så skjelden forresten?

O

OldBoy

Gjest
Kan nok se ut som et punktum ja Oldboy, men bruker man punktum i matte? Nei, dette fører bare til forvirring, man bør ikke blande inn slikt, matte er matte og norsk er norsk.
Matte eller norsk, punktum eller ikke punktum, er ett fett egentlig. Unntatt for dem som skal lage matteoppgaver.

Egentlig, når oppgaven i trådstarten begynner med ordet "finn", med eller uten punktum eller utropstegn, er det strengt tatt ikke noen matematikkoppgave, men en "gå-ut-og-let"-oppgave. Og da synes jeg Low-Q gjorde helt rett: Han gikk ut og lette, han fant, og han tegnet sin illustrative pil for å vise allverden at dette fikset han.

Men om man bruker punktum i matte, får andre svare på. Jeg har forlengst funnet mitt trivselsnivå, ikke mye mer avansert enn 2+2=4-nivået, og der trenger jeg ikke å bekymre meg om denslags. :) :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
På posten kan kjenneren gjøre varp. Hvem orker bla i den tynne platebunken en gang i uka?

Hør på meg for en gangs skyld Komponenten. Det vil du ikke angre på. Hvilke innspillinger av hvilke verker og sånn får du god hjelp til under "musikk". Hvorfor er du der så skjelden forresten?

Takk for tips, skal sjekke det.
Nå er det ikke hvilken som helst plate, men en spesiell jeg skal ha, men det skulle ikke forundre meg om de har den på posten, der har de jo det meste for tiden..
Travelt opptatt her inne, får ikke tid til å sjekke det under musikk.. ;)
Vel det er vel helst det at den musikken jeg liker sjelden diskuteres der inne, denne klassiske jeg skal ha er ikke til meg selv... bursdagspresang til en som vet hva han vil ha, tror ikke jeg skal ta meg noen friheter der.. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Jeg Googlet den og ser at den skal finnes tilgjengelig hos bibliotekene. Du får "låne-miste-betale erstatning" hvis det ikke går på annen måte ! ;D ;D ;D ;D

.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg Googlet den og ser at den skal finnes tilgjengelig hos bibliotekene. Du får "låne-miste-betale erstatning" hvis det ikke går på annen måte ! ;D ;D ;D ;D

.
Min erfaring med biblioteks-cd'er tilsier at de neppe egner seg som bursdagspresang, ellers er det jo alltid greit å få tips om hvordan dere skaffer dere musikk.. Mange lure måter blant de drevne forstår jeg .. ;D

Alltid skal han ønske seg sånne rare plater som jeg må streve meg halvt i hjel med å få tak i. Kan rett og slett bli litt sånn: :( og sånn: :mad: og nesten sånn: :'(
Venter ennå på den jeg bestilte til han til jul...

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
"Finn x." er ikke dss "Finn 'x'." Oppgaven etterspør x' ekstensjon og ikke symbolet "x".

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ah, enkelt:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/CD/BISSACD1263.htm

Når du skal søke hos MDT trenger du (litt) erfaring. Jeg klikket på cd-fanen, og så skrev jeg Mozart, clarinet, og bis i hvert sitt felt og fikk 3 plater å velge blandt.

Kjekt å være til hjelp!
Nei du er vel en kjempeknupp!!!!
Så har ikke dette medlemskapet på hifisentralen vært helt bortkastet.. :) :) :)
(Bare tuller ,dere er så kjekke så!)
Tusen takk!! :-* :-*

K

kbwh

Gjest
Nei du er vel en kjempeknupp!!!!
Så har ikke dette medlemskapet på hifisentralen vært helt bortkastet..   :) :) :)
(Bare tuller ,dere er så kjekke så!)
Tusen takk!!   :-*  :-*
En udelt glede. Vertavojentene bor til og med i nabolaget.
Til trådens tema: Klarer du å regne ut hva den kommer til å koste?

O

OldBoy

Gjest
"Finn x." er ikke dss "Finn 'x'."  Oppgaven etterspør x' ekstensjon og ikke symbolet "x".
Nå er det i ferd med å glippe litt for meg.

Hva betyr "x' ekstensjon"?

Hvis jeg skulle gjette, betyr det "lengden av den avmerkede siden x, underforstått: i trekanten som er vist på figuren", men jeg er altså ikke i nærheten av å være sikker.

I så fall blir i hvert fall oppgaven feil formulert. Man kan ikke "finne" en lengde. Man kan måle den. Man kan beregne den. Man kan anslå den ut fra mer eller mindre holdbare forutsetninger. Eller når fikk du sist i oppgave: "Det ser ut som om vi har mistet en lengde her, kan du ikke gå ut rundt huset og se om du kan finne den?".

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Nå er det i ferd med å glippe litt for meg.

Hva betyr "x' ekstensjon"?
"Ekstensjon" er egentlig lånt fra semantikken, og er vel neppe i samsvar med matematikernes terminologi. Poenget er bare at det er vanlig å markere med anførselstegn når man snakker om symbol (eller term), og uten når man snakker om symbolets betydning.

Hvis jeg skulle gjette, betyr det "lengden av den avmerkede siden x, underforstått: i trekanten som er vist på figuren", men jeg er altså ikke i nærheten av å være sikker.
Det må vel også være den mest nærliggende tolkningen. Derav spøken "Den er her":)

I så fall blir i hvert fall oppgaven feil formulert. Man kan ikke "finne" en lengde. Man kan måle den. Man kan beregne den. Man kan anslå den ut fra mer eller mindre holdbare forutsetninger. Eller når fikk du sist i oppgave: "Det ser ut som om vi har mistet en lengde her, kan du ikke gå ut rundt huset og se om du kan finne den?".
Det er vel enten bare at "finne" får en litt annen betydning innen dette fagområdet, eller at matematikerne ikke holder seg for gode til å bruke døde metaforer.

Topp Bunn