Matrixavstivningen virker relativt effektiv, vil jeg si, og samtidig ganske enkel, sammenlignet med Q5 frame.
Det blir kanskje litt som å banne i kjerka, men jeg stusser litt over dette alu-skjelettets oppbygging i Q5.
For det første er det jo temmelig symmetriskt. I alle henseende?
Dernest er dimensjonene på alle avstiverene/"bjelkene" stort sett de samme, enten de nå er ved et knutepunkt eller midt på en frittstående bjelke.
Ettersom dette er støpte profiler i utgangspunktet, ville det være en enkel sak å utforme dette til en mye stivere og sterkere konstruksjon, uten å øke massen.
Som et lite eksempel mener jeg "bjelkene" burde vært tynnere mot knutepunktene og tykkere på midten. Hvis hensikten er å dempe resonanser ville jeg heller ikke plassert det hele så symmetrisk som her.
- Ja, for det er vel "cost no Object" som her gjelder?
Jfr. Snickers-is utmerkede redgjørelse i innleggg #47 vedr. materialvalg og innvendig mekanisk avstivning.
Når det gjelder valg av grunnmateriale i ei ht kasse, tror jeg man kan oppnå glimrende resultater nær sagt uansett hva som velges.
De fleste materialer har sine fordeler og ulemper. Det gjelder mest å velge det som byr på flest fordeler i forhold til konstruksjonens (eller produktets) målsetting.
MDF eller "Gulvspon"?
De fleste mener nok at MDF er lettere å jobbe med og at det da - særlig for selvbyggere, er lettere å få til et pent resultat. Jeg opplever imidlertid Sponplaten som stivere, men ser av tekniske data her i tråden at forskjellen ikke er stor.
Det som imidlertid gjør Sponplatene interessante er det faktum at de IKKE er helt homogene; de har høyest densitet på utsidene og er litt merporøse mot midten.
- Dette er jo helt ideelt for demping av lyd da det er en slags "naturlig sandwich".
Har bygget en god del høyttalere i mine yngre dager, men tror ikke jeg skal fremheve noen som spesielt vellykkede.
Kanskje met ett unntak:
Etter en periode med bygging av flere ganske kompliserte kasser, satt jeg en dag igjen med en del forskjellige sponplater og et par 8" Seas bass/mellomtone elementer. (Dette var på 70-tallet...)
Lagde da en kasse i spon med litt tilfeldige mål, tipper ca 40 x 30 x 45 cm utv.
Fronten ble 2 x 22 mm
De doble ut skjærte hullen til elementet ble splittet i to, slik at jeg fikk 4 x halvmåner. Dette ble limt på midtflatene som avstivninger.
Og så kommer cluet:
Alle innvendige sider i kassa ble støpt med et lag betong, unntatt frontplata.
Støpen ble gjort slik at den var tykk mot ett hjørne og tynnere mot motsatt side.
På denne måten hadde kassa ingen innvendige parallelle sider. All støp godt forankret til veggene selvfølgelig.
Tror jeg hadde et gamma horn (båndiskant) i toppen og delte ved 4kHz.
8 tommern hadde ikke så mye å by på oppe ved delingen, men nedover!
Glemmer aldri den tighte flotte "dype" bassen fra disse kassene.
Vel, det er vel sikkert 45 år sida nå, huff, og mye mulig jeg ville smile skjevt om jeg hørte på dette i dag.
Men jeg har i all ettertid tenkt at BETONG er et undervurdert konstruksjonselement i høyttalerbygging (For selvbyggere da)
Det støpes for øvrig en del i aluminium, og det med godt resultat. Støp gir stor handlefrihet i utforming.
I den sammenheng trekkes stål frem som et teoretisk alternativ.
Stål har en rekke ulemper: magnetisk, ruster, kostbart å maskinere, dyrt å støpe, for å nevne noen.
Et bedre alternativ ville være aluminiumsbronse (CuAl10Fe3); Lett og rel. rimelig å støpe, lett å maskinere, Ruster ikke - kan lakkeres, tungt, men har styrke og stivhet nærmere stål, enn aluminium.
(Her snakker vi masseproduksjon, - ikke selvbygg)
For øvrig synes jeg VIVD har bakt mye fornuft inn i sine høyttalere