C
cruiser
Gjest
Hvorfor skal andre betale for det, vi vet jo svaret. Vil anbefale deg en tur på f.eks diyaudio og lese deg opp på temaet, evt litt litteratur som foreslått over her
Neida, mdf er greit nok det, veldig populært da det med tiltak kan bli bra resultat, men mest fordi det er billig, tilgjengelig og greit å jobbe med.Vist det er alt gjort så, og hvilken plass kom mdf på siste plass kan jeg tenke meg, så har mesteparten her inne høyttalere bygget opp på mdf materiale :-?
MDF kom på sisteplass så klart. Materialer som er veldig uegnet er så klart ikke tatt med. MDF eller Kryssfiner i sandwich med viskoelastisk lag mellom fungerer derimot utmerket.Vist det er alt gjort så, og hvilken plass kom mdf på siste plass kan jeg tenke meg, så har mesteparten her inne høyttalere bygget opp på mdf materiale :-?
De bassene jeg har prøvd å selge en stund nå er også laget i 30mm MDF og avstiver av det samme, og med 13mm gips limt til alle innvendige flater. Selv om kassen på 70 liter veier så mye som 50kg blir det litt bevegelse i kassen ved lave frekvense pga. ganske høy membranvekt(120 gram) - 0,12/50 er ganske braDe stiveste basskassene jeg noengang har laget var i 30 mm MDF med internt avstiverkryss i 30 mm MDF. Så alt er mulig egentlig. Men samme kassa i 30 mm aluminium hadde sikkert blitt stivere. Og mye mye dyrere....
Det sier seg selv ja. Oppover i frekvens ser jeg bare ufordeler med det p.g.a. de akustiske problemene det skaper. Til bassbruk er det inneffektivt og fungerer først bra når man har ekstremt membranarealet.Med åpen baffel unngår man trykket inni kassa.
Hornslet Møbelfabrik A/S har med deres patenterede teknik HORNflex® givet sit bud på det kompromisløse kabinet.Største fordelen til MDF må evnt være at dem er lett og få bøyd, men det er det igjen svært få som gjør......