Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Fordi folk typisk snakker slik det snakkes der de er oppvokst? Det er vel unødvendig å konspirere utover det enkle faktumet.
    Her settes det opp stråmann etter stråmann.:cool: Det er jo ikke konspirering å lure på hvorfor folk må gjøre seg vanskelige og snakke rart, når de klarer å snakke normalt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    2.811
    Sted
    Liten by
    Her settes det opp stråmann etter stråmann.:cool: Det er jo ikke konspirering å lure på hvorfor folk må gjøre seg vanskelige og snakke rart, når de klarer å snakke normalt.
    Stråmann, hvordan vet du at folk er vanskelige og at de kan snakke bokmål?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    8.698
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke dette en fryktelig søkt problemstilling? Alle land har dialekter (ok, kanskje Andorra, Lichtenstein, osv ikke er tilstrekkelig store til å ha det), så hvorfor skulle Norge være annerledes?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    2.811
    Sted
    Liten by
    Er ikke dette en fryktelig søkt problemstilling? Alle land har dialekter (ok, kanskje Andorra, Lichtenstein, osv ikke er tilstrekkelig store til å ha det), så hvorfor skulle Norge være annerledes?
    Alle som er annerledeas vettu....
    Alle skal inn i formen til Bambi! For det er jo bare den formen som duger...? Ikke vet jeg. Jeg trives med forskjeller og ikke-A4 mennesker.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    8.698
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig der. Det ville være jævlig trist å våkne opp til et land der stavangerfolk, sogninger og tromsøværinger alle snakker slik de dannede gjør på Bygdøy. Tvi vøre!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan ikke si at jeg har vært borti en eneste dialekt her i landet som har vært vanskelig å forstå, utover ett og annet spesialord som bare finnes i dalen der det ble til. Som regel skjønner man også denslags ut fra kontekst.
    Virkelig?
    Jeg har flere ganger opplevd å høre eldre/voksne fra samme lokale plass noen steder i Norge snakke sammen - og som "bisitter" har jeg rett og slett ikke skjønt et kvekk av hva de i det hele tatt har snakket om.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    - og som "bisitter" har jeg rett og slett ikke skjønt et kvekk av hva de i det hele tatt har snakket om.
    Litt slik som når MDG snakker om hva man bør få lov til å spise, hvor mye og når? :cool:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    8.698
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

    Virkelig - men det betyr jo ikke at det finnes et dalføre eller en fjordtarm et sted der ute hvor jeg ville fått problemer. Jeg har i så fall bare ikke vært der ennå.

    Muligens har det noe med å ha vokst opp på et lite industristed der folk fra hele landet jobbet og hvor "fremmede" dialekter var normen. Jeg ser ikke bort fra at det har gitt meg et bedre språkøre enn jeg ville ha fått ved å vokse opp i et språklig homogent samfunn. Ikke vet jeg, men det er nå i alle fall en teori som høres plausibel ut.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Alle som er annerledeas vettu....
    Alle skal inn i formen til Bambi! For det er jo bare den formen som duger...? Ikke vet jeg. Jeg trives med forskjeller og ikke-A4 mennesker.
    Helt riktig, det vet ikke du. Tror ikke noen ville sagt at jeg er ekstremt A4, akkurat.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Enig der. Det ville være jævlig trist å våkne opp til et land der stavangerfolk, sogninger og tromsøværinger alle snakker slik de dannede gjør på Bygdøy. Tvi vøre!
    Ja, det ville vært helt grusomt hvis alle snakket et forståelig riksmål. Helt forferdelig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Interessant hvordan tråden dreide fra rasisme med en gang jeg postet det innlegget om bokmål og dialekter. Og hvordan min intelligens og vilje til å forstå havnet i fokus. Beklager at jeg ikke gidder å være en hakkekylling for deres undertrykte passiv-aggressive impulser. :cool:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    2.811
    Sted
    Liten by
    Helt riktig, det vet ikke du. Tror ikke noen ville sagt at jeg er ekstremt A4, akkurat.
    Bare når det gjelder dialekter?
    Men det er greit, jeg skjønner at du vil diktere hvordan andre skal ha det og hvordan andre skal gjøre ting. Deg om det.
    Jeg er ikke helt der og som JMM, jeg har vel et bedre språkøre da....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Bare når det gjelder dialekter?
    Men det er greit, jeg skjønner at du vil diktere hvordan andre skal ha det og hvordan andre skal gjøre ting. Deg om det.
    Jeg er ikke helt der og som JMM, jeg har vel et bedre språkøre da....
    Det er vanskelig å finne noe sympatisk i måten du debatterer på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo langt mere sympatisk å degradere alle som snakker dialekt?
    Du går rett på person. Jeg tar ikke dritt fra deg eller noen andre.

    Og hvis du ikke klarer å se at det innlegget om dialekt ble både skrevet i en kontekst og med et glimt i øyet, så bør du bare holde skikkelig kjeft om andres intelligens og hva de er istand til å forstå.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Nå sa jeg vel ikke hverken grusomt eller forferdelig, men jævlig trist - fordi mangfold, nyanser og variasjon etter min mening er svært verdifulle ting.
    Jeg er nyansert og mangfoldig, ta mitt ord for det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    2.811
    Sted
    Liten by
    Du går rett på person. Jeg tar ikke dritt fra deg eller noen andre.

    Og hvis du ikke klarer å se at det innlegget om dialekt ble både skrevet i en kontekst og med et glimt i øyet, så bør du bare holde skikkelig kjeft om andres intelligens og hva de er istand til å forstå.
    Men vi som snakker dialekt må ta imot fra deg? OK, greit å vite.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    2.811
    Sted
    Liten by
    Greit å vite hvor omtrent takhøyden ligger hos deg også.
    Takhøyden min er høy den! Jeg vil vel heller påstå at det er din som er minimal, siden du går på det som er en personlig egenskap og arv fra foreldre og oppvekst sted.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    8.698
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og hvis du ikke klarer å se at det innlegget om dialekt ble både skrevet i en kontekst og med et glimt i øyet, så bør du bare holde skikkelig kjeft om andres intelligens og hva de er istand til å forstå.

    Jeg må innrømme at jeg ikke oppfattet glimtet og eg beklagar i so fall om eg vart oppfatta som litt vel stridig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    2.811
    Sted
    Liten by
    Jeg må innrømme at jeg ikke oppfattet glimtet og eg beklagar i so fall om eg vart oppfatta som litt vel stridig.
    Jeg oppfattet heller ikke innlegget som spesielt humoristisk eller satirisk og det burde vel vært relativt enkelt å brakt det på banen rett etterpå?
    Men nok om dialekter fra min side. Har en følelse at det er vilje det står på, og svært lite annet. Det er som vanlig opp gjennom hele livet mitt de som kommer fra bokmålsområder som ikke vil skjønne dialekter og det må jeg vel bare godta. Så får de gjøre hva de vil. Takk for debatten.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.410
    Antall liker
    5.626
    Jeg har tre ulike dialekter avhengig av hvem jeg snakker med. Liker å bli forstått.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det vel kanskje nok om dialekter og rasisme i denne tråden :).

    Det er da mer enn nok å "ta av" mht MDG´s "politikk";).
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nå er det vel kanskje nok om dialekter og rasisme i denne tråden :).

    Det er da mer enn nok å "ta av" mht MDG´s "politikk";).
    Det er ingen overraskelse at MDG som er et radikalt parti spiller på rasismekortet, selv om Lan sine opplevelser isolert sett er alvorlige og er et større tema enn at noen misliker MDG eller ikke. Støtten fra andre politiske motstandere løfter disse problemstillingene på et annet nivå.

    MDG fortjener bedre å bli utfordret på klimapolitikken.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Kanskje ikke, men med slike uttalelser har hun utvilsomt manglende sosial intelligens.....
    Hun har en misjon her i Norge og det er å provosere. Hun elsker å snakke om hvor bra det er i Finland, og hvor elendig det er i Norge, men hun velger likefullt å være i Norge fremfor i Finland.

    Avisene elsker å trykke hennes artikler, fordi det skaper rabalder. Støy er et synonym.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje ikke, men med slike uttalelser har hun utvilsomt manglende sosial intelligens.....
    Jeg tror jeg lar tvilen komme henne til gode, all den tid jeg faktisk ikke kjenner henne privat. Det er vel ganske åpenbart at hun setter ting veldig på spissen for å få fram poengene sine, enten de er gode eller dårlige.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Hun har en misjon her i Norge og det er å provosere. Hun elsker å snakke om hvor bra det er i Finland, og hvor elendig det er i Norge, men hun velger likefullt å være i Norge fremfor i Finland.

    Avisene elsker å trykke hennes artikler, fordi det skaper rabalder. Støy er et synonym.
    Jeg har lest noen av artiklene hennes, og kan faktisk ikke huske at hun èn eneste gang har sagt noe om hvor bra det er i Finland. Men så er ikke hukommelsen min den beste, det må innrømmes.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Håper Sanna skriver om Lan Marie og MDG neste gang, da har vi noe å prate om i denne tråden igjen. Kanskje noen kan sende en e-post og tipse henne?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hun kan skrive noe om den norske hetsekulturen som rammer Lan Marie og MDG. Men det var kanskje ikke helt slik du tenkte?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Joda, det er helt fint. Jeg stoler på at hun vil komme til å vinkle det på en interessant måte. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.216
    Antall liker
    7.047
    Torget vurderinger
    4
    Så så, gutter.
    Dersom dere klarer en hel dag uten å krangle og være slemme med hverandre skal dere få en tier hver til is.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.526
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det skal være påbudt å snakke norsk, så får det faen meg være påbudt å snakke bokmål. Alle bygdenissene som kommer til sentrale strøk og tviholder på uforståelige dialekter er da minst like ille som at det snakkes arabisk eller svensk. Der er jeg faktisk helt på linje med det finske mummitrollet Sanna.
    Mener du at alle bør snakke Kautokeino (og omegn) dialekt? Det er vel den eneste stedet de snakker tilnærmet bokmål......
    Fornøyelig med disse folka som tror de ikke snakker dialekt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.421
    Antall liker
    12.014
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noen år siden var det anerkjent i språkkretser at Øst-Finnmark var det området i Norge hvor man lå nærmest opp til riksmål......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn