Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    Mener du at alle bør snakke Kautokeino (og omegn) dialekt? Det er vel den eneste stedet de snakker tilnærmet bokmål......
    Fornøyelig med disse folka som tror de ikke snakker dialekt.
    Dette er jo helt logisk. Indre Finnmark er jo et område der "norsk dialekt" ikke er morsmålet. Morsmål for de fleste der er faktisk "nord samisk" og "norsk" er et "fremmedspråk" som de har lært seg som "andrespråk".
    De fleste utlendinger som lærer seg norsk, ikke av naboen men på skole/kurs, vil også snakke et ganske så normert bokmål. Det vil de fortsette med helt til de har bodd så lenge på en plass at de har "plukket opp" det lokale tungemålet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje ikke, men med slike uttalelser har hun utvilsomt manglende sosial intelligens.....
    Helt og totalt uenig.

    Sanna er faktisk meget smart. Hun "lever" jo av sine kronikker og skal hun få solgt dem må jo kjøper, aviser, være sikker på at dete er god butikk. Dvs at en kronikk av Sanna gir mersalg ( klikk ). Og den beste metoden er jo å irritere folk slik at de "bare må" kjøpe avisa for å lese hva "den storkjefta finlenderen" skriver om oss nå! Og det virker jo! Både avisa og Sanna ler når de går til banken!

    For øvrig har jeg stor sans for dama. Hun er veldig flink med ord/formuleringer og behersker norsk mange ganger bedre enn de fleste som rakker ned på henne i diverse komentarfelt. Jeg må nok innrømme at jeg er svak for slike som makter å formulere seg så elegant at du gleder deg til turen når de ber deg dra til Helvete! Gleder meg til å lese hver gang jeg ser hun har kommet med en ny betraktning.

    I tillegg må det jo også innrømmes at hun oftest setter fingeren på saker som også nordmenn synes er "snodige"!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.421
    Antall liker
    12.014
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Egentlig ment som en dårlig fleip fra min side, men dama provoserer vel kanskje mest for provokasjonens egen skyld...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.247
    Antall liker
    6.600
    Tenk at folk betaler for å bli irritert.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig ment som en dårlig fleip fra min side, men dama provoserer vel kanskje mest for provokasjonens egen skyld...
    Nemlig!
    Mye på samme måte som "stand up" komikere.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.247
    Antall liker
    6.600
    Stor forskjell på stand up komikere. Synes hun fra Indre Billefjord var veldig bra, uten at jeg husker navnet. Fin blanding av humor og vanskelige tema fra egen oppvekst som fosterbarn som ble flyttet rundt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Mener du at alle bør snakke Kautokeino (og omegn) dialekt? Det er vel den eneste stedet de snakker tilnærmet bokmål......
    Fornøyelig med disse folka som tror de ikke snakker dialekt.
    Jeg holdt på å skrive et svar på dette, men så innså jeg at tonen i innlegget bare legger opp til aggresjon og gjengjeldelse i en eller annen form, og ombestemte meg. Fornøyelig hvis du prøver på nytt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det mest politiske korrekte vi kunne ha gjort, er å innføre en trans-afrikansk statsminister som taler på sitt eget stammespråk til det norske folket. Det hadde vært noe!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.247
    Antall liker
    6.600
    Folkehøyskole er uansett en institusjon for ungdom som tregner en pause, hvor de kan gjøre det de har lyst til. Er det så nøye hva de har lyst til å gjøre?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.376
    Antall liker
    2.744
    Folkehøyskole er uansett en institusjon for ungdom som tregner en pause, hvor de kan gjøre det de har lyst til. Er det så nøye hva de har lyst til å gjøre?
    Niks, om de vil kle seg i dameklær eller game er ett fett
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.608
    Antall liker
    9.435
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Stakkars Ropstad som mister identiteten sin hvis han ikke får lov til å si "okke" i tredje hver setning på sine pressekonferanser. At minst 3 millioner mennesker i Norge sliter med å forstå hva han mener får så være.:mad:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Helt og totalt uenig.

    Sanna er faktisk meget smart. Hun "lever" jo av sine kronikker og skal hun få solgt dem må jo kjøper, aviser, være sikker på at dete er god butikk. Dvs at en kronikk av Sanna gir mersalg ( klikk ). Og den beste metoden er jo å irritere folk slik at de "bare må" kjøpe avisa for å lese hva "den storkjefta finlenderen" skriver om oss nå! Og det virker jo! Både avisa og Sanna ler når de går til banken!

    For øvrig har jeg stor sans for dama. Hun er veldig flink med ord/formuleringer og behersker norsk mange ganger bedre enn de fleste som rakker ned på henne i diverse komentarfelt. Jeg må nok innrømme at jeg er svak for slike som makter å formulere seg så elegant at du gleder deg til turen når de ber deg dra til Helvete! Gleder meg til å lese hver gang jeg ser hun har kommet med en ny betraktning.

    I tillegg må det jo også innrømmes at hun oftest setter fingeren på saker som også nordmenn synes er "snodige"!
    Liker også Sanna. Hun er flink til å pirke borti de ømme sakene våres og vi går rett på. Hver gang. Fin humor har hun også.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.363
    Antall liker
    2.811
    Sted
    Liten by
    Stakkars Ropstad som mister identiteten sin hvis han ikke får lov til å si "okke" i tredje hver setning på sine pressekonferanser. At minst 3 millioner mennesker i Norge sliter med å forstå hva han mener får så være.:mad:
    Det er bra man ikke overdriver. Hvordan skulle disse debattene gå da?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Stakkars Ropstad som mister identiteten sin hvis han ikke får lov til å si "okke" i tredje hver setning på sine pressekonferanser. At minst 3 millioner mennesker i Norge sliter med å forstå hva han mener får så være.:mad:
    Om ikke mange mnd. så er han ikke med lenger så det der går snart over.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Stakkars Ropstad som mister identiteten sin hvis han ikke får lov til å si "okke" i tredje hver setning på sine pressekonferanser. At minst 3 millioner mennesker i Norge sliter med å forstå hva han mener får så være.:mad:
    Ikke glem ÆG & AU. Ellers er jeg glad for å slippe å høre på alt tullet han kommer med
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Men nå er det på nasjonalt nivå dette er da. Man subsidierer elbiler med 20 milliarder kroner og det er ingen grenser for hvor dyr bil du kan få moms og avgiftsfri, så er det en smal sak å la ordinære folk få ta del i dette ved å spare 20 % av en elsykkel til 15000 kr.

    Det er mye mer kost/nyttebærende enn at millionærer slipper å betale moms og avgifter på Porschen, Jaguaren, Teslaen eller Rollsen sin.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.376
    Antall liker
    2.744
    California har vel i lengre tid hatt kontantbidrag på kjøp av elbil, er vel en Hitler eller 2 der også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er mye mer kost/nyttebærende enn at millionærer slipper å betale moms og avgifter på Porschen, Jaguaren, Teslaen eller Rollsen sin.
    Jeg er helt uenig i den subsidieringen også, og det var vel heller ikke den opprinnelige tanken.
    Man så vel ikke helt for seg at det «brått» kom litt mer luksuriøse el-biler på markedet som falt inn under ordningen - samtidig med at en stor andel fant det økonomisk fornuftig å ha el-bil som bil nr 2 og fortsatt beholde den store diesel-SUV’n som hovedbil.

    God tanke, men feilslått bruk av fellesskapets penger.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    hvorfor skal hun ta selvkritikk på noe hun ikke kan noe for? Grill samferdselsministeren for hans 7 milliarder sprekk på østfoldsbanen i stedet. Men det skjer jo ikke. Lan skal tas.
    Grill alle som har det overordnede ansvaret for de områder der budsjettene sprekker utover alle grenser. Det samme gjelder en del andre forhold politikerne har ansvaret for også.
    Et eksempel sto å lese i Aftenposten forrige dagen mht Oslo’s skoler. Bygging av en skole er 8 år forsinket. Årsak? Jo, der er så kompliserte planer :rolleyes: . Samtidig «spretter» det opp det ene boligkomplekset og næringsbyggskomplekset etter det andre i rekordfart.
    Nei - enkelte ting i politikken er for viktig for samfunnet til at vi skulle la politikere få holde på med det;)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.376
    Antall liker
    2.744
    Tror ikke jeg kjenner noen som kjøper "billig" luksus elbil for så å bruke dieselslukende suv som hovedbil
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det var ikke det jeg skrev heller
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.608
    Antall liker
    9.435
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mdg og bypolitikk:

    Norske byer har i alt for mange år hadde blitt bygd på bilens premisser. Det skyldes at politikere ikke har vært villige til å prioritere fotgjengere, syklister og kollektivreisende over bilen.

    Mange steder har den bilvennlige politikken ført til dårlig luft, høye klimagassutslipp, utrygge skoleveier, få og dårligere sykkelveier og at både biler, busser og trikker står og stanger i kø. Det er denne utviklingen vi jobber med å snu. I stedet for å fortsette den gammeldagse, bilbaserte byplanleggingen, ønsker vi å prioritere flertallet som reiser til fots, med sykkel eller kollektivtransport.

    De Grønne vil:

    • Gjøre det tryggere og enklere å sykle og gå ved å etablere attraktive og sammenhengende gang- og sykkelveinett i alle byer og tettsteder.
    • Redusere biltrafikken i og rundt de større byene med en tredjedel innen 2030.
    • Gjenåpne bekker og vassdrag for å gjøre disse tilgjengelig for befolkningen og gjøre byene i stand til å takle klimaendringer og økt nedbør.
    • Sørge for trygg og ren luft i norske byer.
    • Skape levende bysentrum med plass til lekeplasser, parker og kultur.
    • Kutte kollektivprisene med 20 prosent.
    • Jobbe for trygge skoleveier, blant annet ved å etablere bilfrie hjertesoner rundt byskoler i hele landet.
    • Legge til rette for flere snarveier for gående, som korter ned avstander og gjør det mer attraktivt å gå.
    • Stimulere til opprettelse av bilfrie gater og torg i byer og tettsteder gjennom by- og bygdemiljøpakker.
    • Gi kommunene større handlingsrom overfor statlige vegmyndigheter, slik at de får mulighet til å transformere statlige og fylkeskommunale veier til bygater.
    • Forby bygging av nye bilbaserte kjøpesentre, si nei til utvidelse av eksisterende sentre, planlegge for etterbruk av kjøpesentre og la byene innføre betalingsparkering.

    Les mer her:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    MDG har mye svært bra på lokalpolitikk og transport. Bare hold dem milevis unna industri, fordi de skjønner ikke en dritt av verdens energibehov.

    Verden er en en fossilenergi-junkie. 80 % av verdens energibehov dekkes av kull, gass og olje. Fornybar klarer ikke en gang å ta unna den nominelle økningen i verdens energiforbruk. Å kutte ut norsk olje er bare svindyr symbolpolitikk slik at folk skal føle seg bedre.

    Parismålene er solide luftslott som er helt urealistiske. Det betyr like fullt at vi må satse på fornybart. Atomkraft f.eks. er veldig bra. Solkraft osv. (vindkraft ikke like bra grunnet enormt beslag på urørt natur).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    Men nå er det på nasjonalt nivå dette er da. Man subsidierer elbiler med 20 milliarder kroner og det er ingen grenser for hvor dyr bil du kan få moms og avgiftsfri, så er det en smal sak å la ordinære folk få ta del i dette ved å spare 20 % av en elsykkel til 15000 kr.

    Det er mye mer kost/nyttebærende enn at millionærer slipper å betale moms og avgifter på Porschen, Jaguaren, Teslaen eller Rollsen sin.
    Nå må jeg få arrestere deg Larson.

    Rolls Royce selger for tiden ikke elbiler! De har vist en Phantom på bilmesse men den vil ikke bli satt i produksjon! Derimot er det forventet en mindre bil
    basert på en ny plattform og med BMW teknologi som vil bli hetende Silent Shadow, men denne er nok ikke tilgjengelig før om et par år. Du må nok smøre deg med tålmodighet!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.161
    Antall liker
    9.002
    Sted
    Oslo
    Nå må jeg få arrestere deg Larson.

    Rolls Royce selger for tiden ikke elbiler! De har vist en Phantom på bilmesse men den vil ikke bli satt i produksjon! Derimot er det forventet en mindre bil
    basert på en ny plattform og med BMW teknologi som vil bli hetende Silent Shadow, men denne er nok ikke tilgjengelig før om et par år. Du må nok smøre deg med tålmodighet!
    Et lite stykke rocknroll poesi:
    Every woman I know is crazy bout an automobile
    Some like Cadillacs some like Fords
    Some like anything, as long as it rolls
    And here I am standing
    with nothing but my rubber heals
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.608
    Antall liker
    9.435
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er en slik "typisk" politiker-vridd feilaktig fremstilling.
    Den er absolutt ikke feilaktig. Byer i hele Europa endres nå gradvis over til flere gågater, uteområdene taes tilbake, og bilene setter vi i et parkeringshus og spaserer dit vi skal, Håndverkere og varelevering skjer mer og mer med stillegående nullutslippskjøretøyer.
    Blir bra det her. (Jeg bruker stort sett Oslo Citys p- hus når jeg tar meg en tur til Oslo og er fornøyd :) )
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Enten formulerte jeg innlegget dårlig, eller så misforsto du hva jeg skrev ;) .

    Måten de formulerer og legger det frem på er (feilaktig) å hevde at ved "all" byutvikling har pkt 1 på utviklingsplanen vært tilrettelegging for bil ( som de skriver... på bilens premisser... og ...bilbasert byutvikling...), og slik er det jo ikke.
    Men, ja infrastruktur for kjøretøy har naturligvis vært - og vil også i fremtiden være en del av planutviklinger.

    Selv i indre "avsperrede" bykjerner der det kun skal gå stillegående nullutslippskjøretøy må det arealplanlegges hensiktsmessig mht både fremkommelighet, parkeringsfasiliteter osv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Akkurat kjørt fra Drammen og gjennom Oslo, og stått sikkert fem timer i kø nede i tunnelene. Dette holder ikke, her må noe gjøres.

    Hva har MDG tenkt til å gjøre for å øke kapasiteten på hovedfartsårene? Det er jo ikke miljøvennlig med så mange biler på tomgang. Først ved Karihaugen løsnet det litt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det virker å være et eller annet spes i trafikken i dag. Unormalt «kaos» rundt hele Oslo
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.337
    Sted
    Smurfeland
    Skal vedde for at nesten ingen i MDG eller andre politikere for den saks skyld, har vært nødt til å stampe i kø på denne måten. De vet ikke hva det er engang.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    Men du vet jo det Bambi at du i utgangspunktet ikke skulle ha flyttet deg fra Drammen til dit du skal. Du lager et mye mindre CO2 avtrykk om du holder deg i ro!

    Og hvis du på død og pine MÅ forflytte deg MÅ du da benytte tog eller buss!

    Til nød kan man, hvis man er en viktig komunalråd bruke en Jaguar EL bil!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    å øke kapasiteten på hovedårene fører bare til at det blir pottetett igjen noen få år senere da alle skal kjøre bil, for ikke å nevne at bilene skal av hovedårene, og det blir pottetett andre steder også, som forplanter seg inn på hovedårene.

    Ønsker du bedre flyt, så kjemp for bedre jernbane. Mer gods og folk som kjører jernbane, jo mindre biler er det som tetter til veiene. Vinn-vinn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn