Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.375
    Antall liker
    2.743
    Morbid klarte å ødelegge nok en tråd med personfokus og med et lite rasjonelt syn på selve saken som diskuteres. Anbefaler å ignore.
    Skal blande meg ut, så kan dere få lalle dere rundt i ideen om at vindmøller er klimafiendlig og at norsk olje er ren, heeelt i fred. Bare det faktum at dere trenger en hel tråd for å snakke ned 2-3 personer i et bittelite miljø og klimaparti sier sitt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    Jeg slutter aldri å fascinere meg over den kraften bilen åpenbart har for en hel del. For håpe man ikke mister lappen, da kan det jo virke som om det bare er å gå bak loven og skyte seg selv siden alt rakner, ingen ting er mulig og alt bare blir svart.

    Pro tip: Gjør daglig uavhengighet av bil til et sentralt valg når man tar valg som påvirkes av slikt. Som når man bosetter seg et sted eller tar en jobb et sted. Å ikke ha en bil ekstra for å komme seg på jobb er vel verdt et sted rundt 80.000 i året etter skatt. Har man bare en bil man uansett skal ha til noe innimellom ser det noe annerledes ut. En husholdning i Oslo som mener å trenge to biler har kuket det rimelig mye til for seg selv i alle fall og med nasjonens dypeste arbeidsmarked burde det for hel del være mulig å innrette seg annerledes.

    Det er i alle fall fort enklere enn å irritere seg over det både på inn- og utpust. Spesielt siden det er relativt liten grunn til å tro at den delen av tilværet blir spesielt mye lettere i tiden fremover. Man bør i alle fall være rimelig grad i lyden av en forbrenningsmotor for ikke å tilpasse seg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.748
    Antall liker
    10.136
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye i dette livet man ikke trenger. HiFi, barn, kjæledyr, feriereiser for å nevne noe. Likevel er det slik at folk velger å leve livene sine på litt ulik måte og en manns ubegripeligheter er en annens livsnødvendighet. Litt mer forståelse for det hadde gjort verden til et bedre sted.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    Jeg kan se oppsiden i mye men ikke av å være daglig avhengig av (fossil)bil i Oslo.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ja, tenk på det neste gang du ser en Polestar. De produseres kun i Kina.
    Jeg handler kun tyske biler, men selv de er avhengig av for mye produksjon i Kina. Men det hjelper litt på likevel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    Grunnen til min undering over denne vidt spredte fossilbilfundamentalismen i Oslo er at alt tyder på at det er en permanent tapt kamp. Det er ikke veldig sannsynlig at sykkelutbyggingen og annen tilrettelegging vil bli reversert. Det kommer til å være køer, dyrt, veierbeid og saktegående trafikk i rushtiden i all overskuelig fremtid. Bomringen forsvinner heller ikke. Det blir ikke fritt frem å parkere i sentrum.

    Derfor er det for meg litt underlig å se at folk fortsatt tviholder på dette og åpenbart har stor smerte av hva som nå er gjort i sin hverdag. Det må være jævlig slitsomt å konstant irritere seg over noe som neppe vil endre seg nevneverdig. Tapte kamper osv.

    Man har kun ett liv. Det er mye enklere å innfinne seg med det og ta konsekvensene. En av måtene, som Voff er inne på, er å forlate Oslo. Om man nå flyttet til Oslo periferi og ser for seg å være bilpendler bør man etter min mening booke psykolog. Det er veldig, veldig dumt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    4.180
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til min undering over denne vidt spredte fossilbilfundamentalismen i Oslo er at alt tyder på at det er en permanent tapt kamp. Det er ikke veldig sannsynlig at sykkelutbyggingen og annen tilrettelegging vil bli reversert. Det kommer til å være køer, dyrt, veierbeid og saktegående trafikk i rushtiden i all overskuelig fremtid. Bomringen forsvinner heller ikke. Det blir ikke fritt frem å parkere i sentrum.

    Derfor er det for meg litt underlig å se at folk fortsatt tviholder på dette og åpenbart har stor smerte av hva som nå er gjort i sin hverdag. Det må være jævlig slitsomt å konstant irritere seg over noe som neppe vil endre seg nevneverdig. Tapte kamper osv.

    Man har kun ett liv. Det er mye enklere å innfinne seg med det og ta konsekvensene. En av måtene, som Voff er inne på, er å forlate Oslo. Om man nå flyttet til Oslo periferi og ser for seg å være bilpendler bør man etter min mening booke psykolog. Det er veldig, veldig dumt.
    Hjemmekontor heter løsningen! :ROFLMAO:

    Men jeg er vokst opp et sted der det er en halv mil til nærmeste butikk, å være innesperret i en liten leilighet i Oslo får være opp til hver enkelt uten å oppleve hvor fint det er utenfor sentrum. Å frakte møbler fra Ikea på sykkel er ikke direkte fremoverlent og fremtidsrettet politikk. De fleste bedrifter innenfor Ring 2 er snart konk pga. vanskelig tilkomst med bil og dyrere frakt for å få varer levert, da må man sykle lengre og lengre ut fra Oslo sentrum for å få skaffet det man trenger, føler man til slutt bor mer sentralt selv om man bor på landet noen mil utenfor Oslo. Til slutt så får man ikke den luksusen man er vant til i Oslo, kort gangavstand til alt man var vant til når alt irundt en er gått konk pga. for dyrt og tungvint å drive butikk.

    Budbiler inne i Oslo er også blitt dyrt, de fleste nekter til og med å levere innenfor Ring 1 allerede.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Med potensielt hele alfabetet av nye corona virus fremover, er jeg glad jeg kan kjøre bil og sykle der jeg bor.
    Trengsel på t-bane og fulle tog har jeg aldri likt.
    I Oslo er det knapt med hurtigladere og de som ikke har egen plass sliter.
    Ikke bare folk med ice biler som har det vanskelig.
    Sykling i Norge er for veldig motiverte folk på grunn av lange perioder med kulde, regnvær og salting. I Oslo er det særdeles farlig da man må sykle i samme vei som øvrig trafikk.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bare å komme seg ut av møkkahølet Oschschlum. Ingen ting som i dag "gjøres" i hølet som ikke kan "gjøres" andre steder
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.003
    Torget vurderinger
    0
    Vanskelig å sammenligne I-land med U-land. Kina regnes vel fortsatt som U-land og folk utenfor byene fyrer vel med ved og annet som uansett ikke er med i regnestykket. Dessuten skiter og pisser de sikkert i naturen og disse formidable utslippene er jo heller ikke med.
    Men kan man egentlig si at et land er U-land når de har både atomvåpen og romfartsprogram??
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    4.180
    Torget vurderinger
    1
    Men kan man egentlig si at et land er U-land når de har både atomvåpen og romfartsprogram??
    Kina er det noen år siden var et U-land i realiteten, men det store forskjeller innad i landet. For å holde økonomien i sjakk så har de status som U-land en stund til pga. rimeligere frakt fra Kina (alle landene som mottar ender opp med å betale regningen der) og ikke direkte mottaker. Kutter de denne støtten så kollapser mye av verdens økonomien, da det blir rimeligere å lage de smådelene som trengs i andre land og alt ender opp med å stige betraktelig i pris. Småbedriftene i Kina som blomstrer nå vil også gå konk da eksport ikke vil være et tema om de blir et I-land. Man har blitt for avhengig av rimelig arbeidskraft og import fra lavkostland i vesten..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.417
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Produksjon i lavkostland er da ikke noe nytt... mener bestemt at det sto "Made in Singapore" på min HP kalkulator på slutten av 70-tallet.... amerikanske halvlederprodusenter flytta store deler av produksjonen til Asia og Mexico på denne tida, og det var garantert ikke for å være snille med andre stater eller arbeidere..
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kina er det noen år siden var et U-land i realiteten, men det store forskjeller innad i landet. For å holde økonomien i sjakk så har de status som U-land en stund til pga. rimeligere frakt fra Kina (alle landene som mottar ender opp med å betale regningen der) og ikke direkte mottaker. Kutter de denne støtten så kollapser mye av verdens økonomien, da det blir rimeligere å lage de smådelene som trengs i andre land og alt ender opp med å stige betraktelig i pris. Småbedriftene i Kina som blomstrer nå vil også gå konk da eksport ikke vil være et tema om de blir et I-land. Man har blitt for avhengig av rimelig arbeidskraft og import fra lavkostland i vesten..
    Vi er selv en sterk driver for det som skjer i Kina. En god klimapolitikk hadde vært å sett på disse avhengighetene og gjøre noe med dem. En potensiell kollaps i verdensøkonomien og et tvangsekteskap mellom USA og Kina gjør dette vanskelig, men åpenbart helt nødvendig om vi skal få bukt med CO2-utslipp og spredning av en usunn politikk og verdier - f eks i Hong Kong, Afrika med flere.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Produksjon i lavkostland er da ikke noe nytt... mener bestemt at det sto "Made in Singapore" på min HP kalkulator på slutten av 70-tallet.... amerikanske halvlederprodusenter flytta store deler av produksjonen til Asia og Mexico på denne tida, og det var garantert ikke for å være snille med andre stater eller arbeidere..
    Økonomi handler ikke om å være snill da. Men, felles spilleregler og reguleringer må til for å skape en ønsket balanse. Dette ble f eks skjerpet etter finanskrisen. Det frie markedet regulerer seg ikke selv. Vi har derfor en vei å gå for å stimulere til en mer bærekraftig økonomi. Det er her slaget står mht miljøet, sammen med arbeidsplasser her hjemme.

    Vi har også en vei å gå mht konsum og forbruk. F eks Harry handling av billig kjøtt med mye salt og andre ting som er skadelig for helsen og klimaet, klær fra H&M f eks er uvaner som vi må få en endring på. MDG har derfor noen riktige betrakninger, men de har feil fokus og verktøykasse. Vi kan heller ikke stole på noen som ikke belyser hovedproblemene og som ikke ser det store bildet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er mye enklere å innfinne seg med det og ta konsekvensene.
    Så du mener faktisk at man generelt skal legge seg på rygg og uten videre akseptere politiske beslutninger man ikke er enig i:rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    Så du mener faktisk at man generelt skal legge seg på rygg og uten videre akseptere politiske beslutninger man ikke er enig i:rolleyes:
    nei. Men jeg ser heller ikke vitsen i å selvpåførte seg konstant irritasjon over noe som neppe kommer til å endre seg. Kampen for urban (fossil)bilisme begynner å bli litt som å slåss mot tyngdekraften. Liten grunn til å forvente en seier.

    om man vil stampe i kø de neste 40 årene så må man gjerne det for min del. Jeg gidder i alle fall ikke.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    294
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Produksjon i lavkostland er da ikke noe nytt... mener bestemt at det sto "Made in Singapore" på min HP kalkulator på slutten av 70-tallet.... amerikanske halvlederprodusenter flytta store deler av produksjonen til Asia og Mexico på denne tida, og det var garantert ikke for å være snille med andre stater eller arbeidere..
    Dette kalles loven om de komparative fortrinn. "Alt" er billigere i et såkalt u-land, men de er relativt sett flinkere til å produsere varer som er arbeidsintensive, mens vi i vesten produserer varer som krever mye kapital og spesialister og kostbar kompetanse. Arbeidsdeling har vi alltid hatt og vil nok ha det i fremtiden. Alt annet er urasjonelt, samme hva enkelte grupperinger hevder.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.608
    Antall liker
    9.435
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Roboter, automatisering, høyere krav til holdbarhet på produktene og ikke minst økte fraktkostnader vil gjøre det stadig mindre og mindre lønnsomt å produsere varer beregnet på Europa i et diktatur langt, langt borte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.070
    Antall liker
    9.941
    Sted
    Trondheim
    Man kunne sikkert oppnådd mye ved å gjøre utslipp fra båter og fraktfly dyrere. Nå koster det i praksis ingen ting å sende varer mellom Kina og Norge. Det er billigere å sende fisken med fly til Kina for å prosessere den der og så sende den tilbake til Norge enn det er å gjøre prosesseringen av fisken i Norge. Sånn kan det ikke være!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.608
    Antall liker
    9.435
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man kunne sikkert oppnådd mye ved å gjøre utslipp fra båter og fraktfly dyrere. Nå koster det i praksis ingen ting å sende varer mellom Kina og Norge. Det er billigere å sende fisken med fly til Kina for å prosessere den der og så sende den tilbake til Norge enn det er å gjøre prosesseringen av fisken i Norge. Sånn kan det ikke være!
    En løsning er å få til en global enighet om å øke prisen på flydrivstoff vesentlig, men det er omtrent umulig å få til. Mektige lobbyister og sutrete forbrukere er en skummel kombo.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.375
    Antall liker
    2.743
    nei. Men jeg ser heller ikke vitsen i å selvpåførte seg konstant irritasjon over noe som neppe kommer til å endre seg. Kampen for urban (fossil)bilisme begynner å bli litt som å slåss mot tyngdekraften. Liten grunn til å forvente en seier.

    om man vil stampe i kø de neste 40 årene så må man gjerne det for min del. Jeg gidder i alle fall ikke.
    Det er jo bare å dra til hvilken som helst hovedstad i vesteuropa så ser man jo hvordan det står til med privatbilismen, dette kan jo kun komme som en overraskelse for de som aldri har vært utafor landet. Det er vel heller ingen som helst empiri for at næringslivet blir særlig skadelidende av at det blir mindre bilkjøring i sentrumsområder. De som mener det ikke er mulig å få kjøpt noe, eller få noe levert innenfor ring 2 har hode ganske langt inne i skodda.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.157
    Antall liker
    9.001
    Sted
    Oslo
    Det er jo bare å dra til hvilken som helst hovedstad i vesteuropa så ser man jo hvordan det står til med privatbilismen, dette kan jo kun komme som en overraskelse for de som aldri har vært utafor landet. Det er vel heller ingen som helst empiri for at næringslivet blir særlig skadelidende av at det blir mindre bilkjøring i sentrumsområder. De som mener det ikke er mulig å få kjøpt noe, eller få noe levert innenfor ring 2 har hode ganske langt inne i skodda.
    Bare ta en titt på bilfrie Karl Johan, og luxus avstikkeren forbi Steen&Strøm.
    Ikke annet en tomme lokaler og gapende vinduer.
    Ingen gidder drive butikk om du ikke kan kjøre til døra!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    Bare ta en titt på bilfrie Karl Johan, og luxus avstikkeren forbi Steen&Strøm.
    Ikke annet en tomme lokaler og gapende vinduer.
    Ingen gidder drive butikk om du ikke kan kjøre til døra!
    De luksussjappene har vel mye utenlandske turister som en betydelige kundegrupppe og de har rimelig nok ikke vært her det siste året. Det er jo litt begrenset hvor stor kundegruppe slike butikker kan ha i en by med 700.000 innbyggere. Dessuten er det ikke akkurat volumhandel disse driver med, at ting skal selges i få eksemplarer er vel en del av hele konseptet. Trenger neppe mange kundene pr dag med de marginene den bransjen har.

    Ellers ser det ikke ut som disse luksusfolkene deler bekymringene dine:

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    Spenstige mål, bare langt på overtid. Det blir interessant å følge med på hvor store ramaskrikene blir rundt om.
    Som erato(?) nevnte - det er underlig å tro at det store grønne skifte skal gjennomføres uten at det skal gå ut over noen. Også at dette skal løses ved frivillighet og milde oppfordringer om å endre adferd. Dette er en av de klareste megatrendene om dagen og jeg vil i alle fall anbefale å innse det og i størst mulig grad tilpasse seg. Dette kommer til å gjøre veldig vondt for veldig mange, det er jeg helt sikker på. Det enkleste man kan gjøre om man bor rimelig sentralt er i alle fall å legge opp til at man ikke trenger bil i det daglige og så kan man eventuelt gå i terapi for å frakoble bil fra sin egen identitet - noe det ser ut som svært mange har.

    Det går nok delvis over av seg selv, det er lite som tyder på at den oppvoksende generasjon i samme grad identifiserer seg med disse kjøretøyene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.375
    Antall liker
    2.743
    Bare ta en titt på bilfrie Karl Johan, og luxus avstikkeren forbi Steen&Strøm.
    Ikke annet en tomme lokaler og gapende vinduer.
    Ingen gidder drive butikk om du ikke kan kjøre til døra!
    Karl Johan er, var og forblir den absolutt dølleste gata i Oslo, den er stort sett kun for turister, som ikke har vært her på en stund.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De som driver forretning i Oslo sentrum er vel kanskje de som vet best. Om ikke annet, langt bedre enn «ekspertisen» på HFS.
    Mangfoldet og nisjebutikker blir borte, og tilbake står kjedebutikkene (man finner overalt), kaffesjapper og serveringssteder.
    Synd, men når kundegrunnlaget gradvis avtar, så er det den veien det går.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    De som driver forretning i Oslo sentrum er vel kanskje de som vet best. Om ikke annet, langt bedre enn «ekspertisen» på HFS.
    Mangfoldet og nisjebutikker blir borte, og tilbake står kjedebutikkene (man finner overalt), kaffesjapper og serveringssteder.
    Det er sikkert mange grunner til at næring i sentrum endrer seg. Parkering og bil er sikkert en medvirkende faktor, men det er jo et lass med andre ting som spiller inn også, noe så langt jeg har registrert de som driver næring i sentrum også peker på. Jeg shopper riktig nok svært lite men omtrent aldri i sentrum, men det er ikke fordi det er over middels kukent å ta bilen inn til sentrum. Det gjorde jeg mitt for å unngå lenge før MDG satt i gang. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så nødvendig men en bil for å handle i sentrum. Det går grei offentlig transport inn og ut og å kjøpe seg en ny sofa eller noe slikt er neppe en ukentlig aktivitet for de fleste.

    At kjedebutikker tar over startet for øvrig lenge før og var om jeg husker korrekt stort sett drevet av husleiepriser som har steget mye og da er det ikke lønnsomhet lengre.

    Her er en sak om at nisjebutikkene forsvinner. Den er fra 2002, dette er altså ikke noe som plutselig har skjedd fordi det er fjernet parkeringsplasser - den er en trend som har pågått et par tiår.


    De forsvinner også fra kjøpesenterene, her en sak fra 2005


    For å ta "vår" bransje så er det jo ikke fordi det er vanskelig å parkere i sentrum at det knapt finnes platebutikker i sentrum. Det er jo fordi ingen kjøper fysisk musikk lengre og før det var det stort sett netthandel fra inn- og utland som tok livet av de butikkene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.668
    Antall liker
    17.728
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er definitivt et sammensatt bilde - og nettopp derfor jeg skrev at det er de som driver, eller har drevet forretning, som vet best. Man behøver forsåvidt ikke helt inn i sentrumsgryta heller for å se noe av det samme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.375
    Antall liker
    2.743
    I alle andre storbyer som har vært igjennom samme transformasjonen så har forretningene vært de som har visst absolutt minst. Felles for de alle har vært dommedagsprofetier. Men det stikk motsatte har skjedd. De som vil ha bekvemmelighet i 2021 kjører ikke til døra i en butikk i sentrum, de handler på nett. Skal man få folk til å handle og oppholde seg i sentrum må man tilby noe mer enn bekvemmelighet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.748
    Antall liker
    10.136
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som erato(?) nevnte - det er underlig å tro at det store grønne skifte skal gjennomføres uten at det skal gå ut over noen. Også at dette skal løses ved frivillighet og milde oppfordringer om å endre adferd. Dette er en av de klareste megatrendene om dagen og jeg vil i alle fall anbefale å innse det og i størst mulig grad tilpasse seg. Dette kommer til å gjøre veldig vondt for veldig mange, det er jeg helt sikker på. Det enkleste man kan gjøre om man bor rimelig sentralt er i alle fall å legge opp til at man ikke trenger bil i det daglige og så kan man eventuelt gå i terapi for å frakoble bil fra sin egen identitet - noe det ser ut som svært mange har.

    Det går nok delvis over av seg selv, det er lite som tyder på at den oppvoksende generasjon i samme grad identifiserer seg med disse kjøretøyene.
    Absolutt. Det er bare o kvitte seg med sommerhuset i Florida eller Penthouset i Brasil. Når biltrafikken er elektrifisert og målet fortsatt er fjernt, står cruise og flytrafikk som neste mål. Og hvis noen tror jeg er i mot elbiler er det feil. Jeg er imidlertid for elbiler som kan lades når jeg trenger det hvor jeg trenger det på skapelig tid. Og da snakker jeg ikke om småkjøring i by basert på hjemmelading. Uansett bør det kollektive være pri 1 der.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.955
    Skal bli morro å se når Afrikas bilpark elektrifiseres. Der det blinker i lyset når naboen tenner utelampen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    4.180
    Torget vurderinger
    1
    Om de fra MDG har fått huet ut av R*** og bodd noenlunde usentralt, som de fleste her i landet gjør. Så kan det hende de har fått et litt annet bilde og perspektiv på ideene sine som skal "redde menneskeheten"..

    Det virker som de ideene kommer imens de sitter oppe sene kvelder og røyker marihuana, som de også ønsker å tillate i Norge.
    Jeg tenker at tunge narkomane bør få bedre hjelp, men å faktisk tillate rusmidler har aldri vært løsningen. Til og med Nederland har strammet inn her. Medisinske rusmidler som narkomane får, gir ingen rus og det samme gjelder medisinsk marihuana. Å tillate rusmidler gjør at flere vil prøve det og mest sannsynlig bli avhengig. Å bagatellisere, "at det bare er hasj" hjelper lite da det har endel sterke virkestoffer her som gir en avhengighet over tid mange ikke er klar over om man røyker en gang i mnd. Eller oftere. Det er også individuelt hvor fort man blir avhengig, noen kan takle det bra og andre veldig dårlig. Også har man psykisk helse oppe i det hele her, rusmidler har aldri bidratt positivt på folks psykiske helse og Norge sliter som aldri før her allerede.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.526
    Torget vurderinger
    1
    De som driver forretning i Oslo sentrum er vel kanskje de som vet best. Om ikke annet, langt bedre enn «ekspertisen» på HFS.
    Mangfoldet og nisjebutikker blir borte, og tilbake står kjedebutikkene (man finner overalt), kaffesjapper og serveringssteder.
    Synd, men når kundegrunnlaget gradvis avtar, så er det den veien det går.

    Skjer i alle norske byer der man gjør det vanskeligere å ankomme med bil. En annen viktig faktor er at de mange som tradisjonelt kommer til byen for å handle fra omlandet uteblir når framkommerligheten med personlig transport blir dårligere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    Om de fra MDG har fått huet ut av R*** og bodd noenlunde usentralt, som de fleste her i landet gjør. Så kan det hende de har fått et litt annet bilde og perspektiv på ideene sine som skal "redde menneskeheten"..

    Det virker som de ideene kommer imens de sitter oppe sene kvelder og røyker marihuana, som de også ønsker å tillate i Norge.
    Jeg tenker at tunge narkomane bør få bedre hjelp, men å faktisk tillate rusmidler har aldri vært løsningen. Til og med Nederland har strammet inn her. Medisinske rusmidler som narkomane får, gir ingen rus og det samme gjelder medisinsk marihuana. Å tillate rusmidler gjør at flere vil prøve det og mest sannsynlig bli avhengig. Å bagatellisere, "at det bare er hasj" hjelper lite da det har endel sterke virkestoffer her som gir en avhengighet over tid mange ikke er klar over om man røyker en gang i mnd. Eller oftere. Det er også individuelt hvor fort man blir avhengig, noen kan takle det bra og andre veldig dårlig. Også har man psykisk helse oppe i det hele her, rusmidler har aldri bidratt positivt på folks psykiske helse og Norge sliter som aldri før her allerede.
    Siden dette åpenbart er et viktig poeng for deg har du noen ide om hvor mange i styrende organer i MDG og i medlemsmasse generelt som røyker en tjall? hvor mange røyker pot jevnlig og hvor mange bare en sjelden gang?

    Tar gjerne et kvalifisert estimat, gjerne med kilder.

    Addendum: Ville det blitt bedre om foretrukket rusmiddel f.eks var heimbrent?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    4.180
    Torget vurderinger
    1
    Siden dette åpenbart er et viktig poeng for deg har du noen ide om hvor mange i styrende organer i MDG og i medlemsmasse generelt som røyker en tjall? hvor mange røyker pot jevnlig og hvor mange bare en sjelden gang?

    Tar gjerne et kvalifisert estimat, gjerne med kilder.

    Addendum: Ville det blitt bedre om foretrukket rusmiddel f.eks var heimbrent?
    Moderne hippier foretrekker kanskje kokain fremfor tjall? De har funnet forekomster etter kokain på toalettene på stortinget også, rusmidler er gjerne skjult og hva skal man med statistikk her når det bare er sortetall? Finnes det statistikk på hvor mange kg kokain som snortes på Frogner hver helg f.eks? Statistikk der folk ikke svarer ærlig er også en ubrukelig statistikk. Det blir på hver kontroll tatt irundt 30-40 stk. På en time som blir tatt for å kjøre i rus ved en trafikk kontroll ved Oslo grensa (her er det også legemidler i regningen), prosentmessig så er det ikke så ille men det er allikevel mange på kort tid. Dette er stort sett bare små notiser i avisene, og langt ifra noen overskrifter da det virker til at det ikke er fokus på dette i media.

    Heimbrent er av nyere tid, øl/vin er gammel tradisjon sammen med den glemte mjøden og noe man gjerne har sammen med mat eller når man er tørst eller bare vil kose seg litt. Alt med måte, det er mulig å kose seg for mye også. Alkohol er ute av blodet selv på hardfylla etter maks 16 timer og kan ikke påvises i blodet etter dette, virkestoffer i tjall kan påvises i kroppen selv etter nærmere en mnd. og jo sterkere stoff det er snakk om jo lengre sitter det i kroppen. Rusen derimot er nok kortvarig med tjall og andre hardere stoffer, selv om virkestoffene sitter i lenge.
    Rus som nevnt, fører sjelden med seg noe godt..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.955

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.189
    Antall liker
    13.705
    Moderne hippier foretrekker kanskje kokain fremfor tjall? De har funnet forekomster etter kokain på toalettene på stortinget også, rusmidler er gjerne skjult og hva skal man med statistikk her når det bare er sortetall? Finnes det statistikk på hvor mange kg kokain som snortes på Frogner hver helg f.eks? Statistikk der folk ikke svarer ærlig er også en ubrukelig statistikk. Det blir på hver kontroll tatt irundt 30-40 stk. På en time som blir tatt for å kjøre i rus ved en trafikk kontroll ved Oslo grensa (her er det også legemidler i regningen), prosentmessig så er det ikke så ille men det er allikevel mange på kort tid. Dette er stort sett bare små notiser i avisene, og langt ifra noen overskrifter da det virker til at det ikke er fokus på dette i media.

    Heimbrent er av nyere tid, øl/vin er gammel tradisjon sammen med den glemte mjøden og noe man gjerne har sammen med mat eller når man er tørst eller bare vil kose seg litt. Alt med måte, det er mulig å kose seg for mye også. Alkohol er ute av blodet selv på hardfylla etter maks 16 timer og kan ikke påvises i blodet etter dette, virkestoffer i tjall kan påvises i kroppen selv etter nærmere en mnd. og jo sterkere stoff det er snakk om jo lengre sitter det i kroppen. Rusen derimot er nok kortvarig med tjall og andre hardere stoffer, selv om virkestoffene sitter i lenge.
    Rus som nevnt, fører sjelden med seg noe godt..
    Som sagt du bare dikter og fantaserer og vet ingen ting om det.

    igjen: hvor stor andel av sentrale MDGere tror du røyker pot jevnlig?

    Jeg kan svare for deg:du har selvsagt ingen aning. Så hva skulle poenget egentlig være?

    jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger du har referert til røyking av hasj eller cannabis nå. Synes du selv det var et godt retorisk poeng? Noe som skulle gjøre inntrykk? Det et jo bare fjas dratt ut av ræva helt uten substans eller argumentativ tyngde. Hva er poenget?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn