Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Bærum
    When left becomes right, and right becomes wrong

Er det mulig?! Sitter og lytter og føler et eller annet ikke er som det skal. Har jeg byttet rundt på høyre og venstre kanal? Kjører en stereotest i Tidal, og ja så men! Signalkablene er riktig koblet til, så det er altså høyttalerkablene. Jeg må ha surret det til da jeg ryddet i kablene bak anlegget. FOR EN MÅNED SIDEN!

Og måten jeg oppdaget det på, var at jeg satt på klassisk musikk. Symfoniorkester. «Merkelig at kontrabassene kommer fra venstre?» tenkte jeg. De er jo plassert på høyre side av salen. Jeg spilte et annet spor fra en annen konsert. Samme. Og dermed stereotest.

Nå er det rettet opp, og alt går så meget bedre. Pinlig.
    Vi gjør alle feil av og til :)

Jeg velger som regel å la de ligge i den indre skammens hjørne...

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Bærum
    En fredfull oase

Det raser i verden. De sterke og rike tar seg til rette. Og jo smartere og mer utviklede og opplyste vi blir, jo dårligere går det virker det som. Jeg ser vel egentlig ikke så spesielt lyst på fremtiden for kloden og menneskeheten. Og når jeg hjelper eldste sønnen vår med engelsklekser, så kjenner en på håpløsheten og den tilsynelatende meningsløsheten ved å forberede den oppvoksende slekt på å holde hamsterhjulet i gang. Eat, drink and be merry, for tomorrow we die. Rinse, and repeat.

I slike stunder er det godt å sette på musikk. Ikke for å stikke hodet i sanden, men for å få et fredfullt avbrekk. Spiller nå denne nydelige platen med Trygve Seim (saksofon) og Andreas Utnem (piano, harmonium). Opptak gjort i Tøyen kirke. Kongshaug ved spakene. Balsam for sjel og sinn.

Ikke vanskelig å kjenne på samme følelsen som deg. Man trenger jo ikke å gå så langt inn i noen "off-topic"-tråder på HFS for å stirre dystopien i hvitøyet. Allikevel: håpet ligger i fellesskap, gode opplevelser og det å fortsatt kunne gjøre reelle valg. Det å sette på god musikk som gir mening er i aller høyeste grad en del av dette. God lytting!

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Marty Stuart and His Fabulous Superlatives – Souls' Chapel

1734013223136.png

Marty Stuart med band synger gospelsanger. Minner litt om 60-tallets «svarte» gospelkvartetter. Mener å huske at Stuart hadde fått gitaren til Pop Staples og spiller på den her. Mavis Staples medvirker på et spor. Bra lyd og masse driv.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    Noen ganger er det helt greit ...

... at jeg ikke finner settet med bor. (Jeg mistenker at kona mi har ryddet og lagt dem på et helt hjernedødt sted. Inntil jeg finner ut at jeg har rotet dem bort selv 😬 ) Jeg har hatt dette settet med Jantzen-terminaler liggende i roteskuffen i flere år, og i dag fikk jeg ånden over meg til å montere dem på høyttalerne mine. De som står på, er helt OK, men spinklere. Men så er det jo dette med if it ain't broke osv. Også er jeg ikke kjempelysten på å bore i den flotte palisanderfineren for hånd. Men i dag skulle jeg trosse motargumentene, og sulten og tissetrengt lette jeg gjennom kjeller- og loftsboder. Ingenting. Nei, jeg driter i det.

Hvis du trenger og/eller har lyst på dem, så kan du dem. Det er jo jul snart og greier. Send meg en PM. Hulldiameter er forresten ø9 mm. (Det er disse terminalene: https://www.audiohobby.eu/en/jantze...remium-binding-posts-m925-goldsatin-pair.html)

Vis vedlegget 1079548

Vis vedlegget 1079549
    Ordner seg for greie gutter

Som jeg nevnte i tråden til @vipa, bestemte jeg for å montere disse terminalene likevel, men så gikk ikke det så bra. Jeg hadde laget en hake på kablene til delefilteret som jeg tredde gjennom hullet på tuppen av terminalen for å låse kabelen mekanisk og så lodde den. Det gjorde at jeg ikke kunne skru på låsemutteren inni høyttaleren, og så ble det bare kål. Kabelen måtte kappes, og kabelrester og loddetinn fjernes.

I dag hadde jeg tid, ro, gode arbeidsforhold, ny loddebolt, nye spisser, og det gikk som en lek. Fin fortinning av loddepunktet på terminalen, god fortinning av kabelen, og resultatet ble en blank, fin loddeperle.

Terminalene hadde opprinnelig mye plastkjafs på seg – det fjernet jeg bare:

1734281074718.png

De hadde også en liten svart plasthette på fronten, der hvor du setter i bananpluggen:

1734281172769.png

Den var kul umulig å få ut for hånd. Måtte skru inn en skrue og trekke den ut med tang!

Synes resultatet ble småbøst:

1000007304.jpg

Lyden er for øvrig helt lik :ROFLMAO:

Litt skummelt arbeid, fordi det innebar boring med 9 mm bor, for frihånd. Det opprinnelige hullet var 5 mm, så jeg boret meg gradvis oppover. Så jo bare for meg at hele fineren bare skulle splintre seg opp ... Det gikk heldigvis bra.

Én høyttaler klar. Den andre tar jeg i morgen.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.604
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Ordner seg for greie gutter

Som jeg nevnte i tråden til @vipa, bestemte jeg for å montere disse terminalene likevel, men så gikk ikke det så bra. Jeg hadde laget en hake på kablene til delefilteret som jeg tredde gjennom hullet på tuppen av terminalen for å låse kabelen mekanisk og så lodde den. Det gjorde at jeg ikke kunne skru på låsemutteren inni høyttaleren, og så ble det bare kål. Kabelen måtte kappes, og kabelrester og loddetinn fjernes.

I dag hadde jeg tid, ro, gode arbeidsforhold, ny loddebolt, nye spisser, og det gikk som en lek. Fin fortinning av loddepunktet på terminalen, god fortinning av kabelen, og resultatet ble en blank, fin loddeperle.

Terminalene hadde opprinnelig mye plastkjafs på seg – det fjernet jeg bare:

Vis vedlegget 1082330

De hadde også en liten svart plasthette på fronten, der hvor du setter i bananpluggen:

Vis vedlegget 1082331

Den var kul umulig å få ut for hånd. Måtte skru inn en skrue og trekke den ut med tang!

Synes resultatet ble småbøst:

Vis vedlegget 1082327

Lyden er for øvrig helt lik :ROFLMAO:

Litt skummelt arbeid, fordi det innebar boring med 9 mm bor, for frihånd. Det opprinnelige hullet var 5 mm, så jeg boret meg gradvis oppover. Så jo bare for meg at hele fineren bare skulle splintre seg opp ... Det gikk heldigvis bra.

Én høyttaler klar. Den andre tar jeg i morgen.
    Quite nice work Thomas. Kanskje jeg skal komme innom i flerfarget Tutu og rope : MA NA MA NA med ujevne mellomrom slik at du får litt mer utfordring 😉

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    Sett nummer to på plass

Denne gangen gikk det som en lek. Gjorde også bruk av litt barnearbeid. Sønnen på tolv har litt nemmere og mindre fingre enn faren, så han klarte å lirke ut de svarte plasthettene i hullet til bananpluggene. Nå håper jeg bare jeg klarer å brenne inn pluggene før jul (...). Bananpluggene sitter i alle fall som støpt i disse terminalene!

1000007319.jpg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Jean-Louis Matinier / Marco Ambrosini – Inventio

1734350704233.png

Første ut av fire bestilt fra Tyskland (eBay). Trekkspill og nyckelharpe, du. Dette er faktisk virkelig flotte saker. Virtuos fremførelse, spennende komposisjoner og nydelig lyd (som vanlig). Spilt inn i den sveitsiske kringkastingens auditorium i Lugano (hvor jeg har merket meg at ECM ofte gjør opptak). Innbyr til finlytting denne her.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Dino Saluzzi Group – Juan Condori

1734352143152.png

Nummer to av fire nye ECM-plater. Mer trekkspill, men med helt band denne gangen: trommer, bass, sax og gitar. Dette er spilt inn i Argentina, og er en blanding av folkemusikk og jazz. Det låter fenomenalt! Virkelig, virkelig fin skive. Stor lyd, og mer nivå i bassen enn jeg er vant med fra ECM. Anbefales! Helt nytt bekjentskap for min del, men dette var en fulltreffer.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Jean-Louis Matinier / Marco Ambrosini – Inventio

Vis vedlegget 1082497

Første ut av fire bestilt fra Tyskland (eBay). Trekkspill og nyckelharpe, du. Dette er faktisk virkelig flotte saker. Virtuos fremførelse, spennende komposisjoner og nydelig lyd (som vanlig). Spilt inn i den sveitsiske kringkastingens auditorium i Lugano (hvor jeg har merket meg at ECM ofte gjør opptak). Innbyr til finlytting denne her.
    De tekniske ferdighetene til disse to karene er virkelig på høyt nivå. Lytter på hodetelefoner nå. Trekkspill og nyckelharpe virker kanskje i særeste laget, men det låter så bra. Anbefaler å gi det en lytt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.208
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    For en nordmann som stadig ønsker at han ikke bodde i landet (foruten rettigheter og helse"garantier") så er det meget ønskelig å få se flere bilder fra rundt der du bor. Du er utrolig flink til å knipse så jeg håper på ennå mer bilder fra det store utlandet.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    For en nordmann som stadig ønsker at han ikke bodde i landet (foruten rettigheter og helse"garantier") så er det meget ønskelig å få se flere bilder fra rundt der du bor. Du er utrolig flink til å knipse så jeg håper på ennå mer bilder fra det store utlandet.
    Det er hyggelig å høre, Helge. Jeg er en del out and about, så skal prøve å huske å ta med meg Sony-lommekameraet. Det tar så uendelig mye bedre bilder enn mobilen.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.208
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Rx100? Den har jeg som nummer to kamera (A6000 som nummer en) Begge tar meget gode bilder, min rx er mark1 - kjøpte den i 2012 og synes fremdeles at den tar utrolig gode bilder vs størrelsen.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    Rx100? Den har jeg som nummer to kamera (A6000 som nummer en) Begge tar meget gode bilder, min rx er mark1 - kjøpte den i 2012 og synes fremdeles at den tar utrolig gode bilder vs størrelsen.
    Rx100 mk1 hos meg også. Tar veldig bra bilder, så lenge du ikke trenger å skrive ut plakater. En del støy på høy iso, da.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Polen
    Litt nytt gitarutstyr på vei inn

Digital gitarteknologi har blitt veldig, veldig bra og er nå et godt og praktisk alternativ til å dra på tunge rørforsterkere, pedalbrett og mikrofoner. Heeeeeelt det samme er det ikke, men både lyd og respons/dynamikk er veldig nære the real thing. Denne lille boksen simulerer ulike forsterkere, har innebygde effekter, XLR-utgang, effektsløyfe, hodetelefonutgang og redigeringsprogram til PC/Mac. Den har fått mange gode omtaler, så jeg slo til på en på «polske Finn». Så godt som ubrukt og med gyldig garanti. Har blitt lite gitar mens jeg var i Norge, så nå skal jeg ta igjen det tapte (y)

Vis vedlegget 1067310

Litt gitarutstyr på vei ut igjen

NUX Amp Academy funket ikke for meg. Jeg fikk skrudd meg til en tilfredsstillende lyd (typisk Fender clean-lyd, med ørlite «hår»), men når jeg drar til litt, er det akkurat som om den kveles. Egentlig rart for den skal ha bra med headroom. I tillegg er det som om det blir litt ulyder når signalet presses. Veldig synd, for løsningen er smart. Jeg brukte den som en ren forsterker med vrengpedal i front og tidsbaserte effekter som ekko og romklang i sløyfa. Støsvak er den også.

Men egentlig begynner jeg å bli litt lei hele el-gitargreia, så mulig jeg bare kvitter meg med hele dritten og holder meg til kassegitar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn