Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    When left becomes right, and right becomes wrong

Er det mulig?! Sitter og lytter og føler et eller annet ikke er som det skal. Har jeg byttet rundt på høyre og venstre kanal? Kjører en stereotest i Tidal, og ja så men! Signalkablene er riktig koblet til, så det er altså høyttalerkablene. Jeg må ha surret det til da jeg ryddet i kablene bak anlegget. FOR EN MÅNED SIDEN!

Og måten jeg oppdaget det på, var at jeg satt på klassisk musikk. Symfoniorkester. «Merkelig at kontrabassene kommer fra venstre?» tenkte jeg. De er jo plassert på høyre side av salen. Jeg spilte et annet spor fra en annen konsert. Samme. Og dermed stereotest.

Nå er det rettet opp, og alt går så meget bedre. Pinlig.
    Vi gjør alle feil av og til :)

Jeg velger som regel å la de ligge i den indre skammens hjørne...

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    En fredfull oase

Det raser i verden. De sterke og rike tar seg til rette. Og jo smartere og mer utviklede og opplyste vi blir, jo dårligere går det virker det som. Jeg ser vel egentlig ikke så spesielt lyst på fremtiden for kloden og menneskeheten. Og når jeg hjelper eldste sønnen vår med engelsklekser, så kjenner en på håpløsheten og den tilsynelatende meningsløsheten ved å forberede den oppvoksende slekt på å holde hamsterhjulet i gang. Eat, drink and be merry, for tomorrow we die. Rinse, and repeat.

I slike stunder er det godt å sette på musikk. Ikke for å stikke hodet i sanden, men for å få et fredfullt avbrekk. Spiller nå denne nydelige platen med Trygve Seim (saksofon) og Andreas Utnem (piano, harmonium). Opptak gjort i Tøyen kirke. Kongshaug ved spakene. Balsam for sjel og sinn.

Ikke vanskelig å kjenne på samme følelsen som deg. Man trenger jo ikke å gå så langt inn i noen "off-topic"-tråder på HFS for å stirre dystopien i hvitøyet. Allikevel: håpet ligger i fellesskap, gode opplevelser og det å fortsatt kunne gjøre reelle valg. Det å sette på god musikk som gir mening er i aller høyeste grad en del av dette. God lytting!

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Marty Stuart and His Fabulous Superlatives – Souls' Chapel

1734013223136.png

Marty Stuart med band synger gospelsanger. Minner litt om 60-tallets «svarte» gospelkvartetter. Mener å huske at Stuart hadde fått gitaren til Pop Staples og spiller på den her. Mavis Staples medvirker på et spor. Bra lyd og masse driv.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Noen ganger er det helt greit ...

... at jeg ikke finner settet med bor. (Jeg mistenker at kona mi har ryddet og lagt dem på et helt hjernedødt sted. Inntil jeg finner ut at jeg har rotet dem bort selv 😬 ) Jeg har hatt dette settet med Jantzen-terminaler liggende i roteskuffen i flere år, og i dag fikk jeg ånden over meg til å montere dem på høyttalerne mine. De som står på, er helt OK, men spinklere. Men så er det jo dette med if it ain't broke osv. Også er jeg ikke kjempelysten på å bore i den flotte palisanderfineren for hånd. Men i dag skulle jeg trosse motargumentene, og sulten og tissetrengt lette jeg gjennom kjeller- og loftsboder. Ingenting. Nei, jeg driter i det.

Hvis du trenger og/eller har lyst på dem, så kan du dem. Det er jo jul snart og greier. Send meg en PM. Hulldiameter er forresten ø9 mm. (Det er disse terminalene: https://www.audiohobby.eu/en/jantze...remium-binding-posts-m925-goldsatin-pair.html)

Vis vedlegget 1079548

Vis vedlegget 1079549
    Ordner seg for greie gutter

Som jeg nevnte i tråden til @vipa, bestemte jeg for å montere disse terminalene likevel, men så gikk ikke det så bra. Jeg hadde laget en hake på kablene til delefilteret som jeg tredde gjennom hullet på tuppen av terminalen for å låse kabelen mekanisk og så lodde den. Det gjorde at jeg ikke kunne skru på låsemutteren inni høyttaleren, og så ble det bare kål. Kabelen måtte kappes, og kabelrester og loddetinn fjernes.

I dag hadde jeg tid, ro, gode arbeidsforhold, ny loddebolt, nye spisser, og det gikk som en lek. Fin fortinning av loddepunktet på terminalen, god fortinning av kabelen, og resultatet ble en blank, fin loddeperle.

Terminalene hadde opprinnelig mye plastkjafs på seg – det fjernet jeg bare:

1734281074718.png

De hadde også en liten svart plasthette på fronten, der hvor du setter i bananpluggen:

1734281172769.png

Den var kul umulig å få ut for hånd. Måtte skru inn en skrue og trekke den ut med tang!

Synes resultatet ble småbøst:

1000007304.jpg

Lyden er for øvrig helt lik :ROFLMAO:

Litt skummelt arbeid, fordi det innebar boring med 9 mm bor, for frihånd. Det opprinnelige hullet var 5 mm, så jeg boret meg gradvis oppover. Så jo bare for meg at hele fineren bare skulle splintre seg opp ... Det gikk heldigvis bra.

Én høyttaler klar. Den andre tar jeg i morgen.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.695
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Ordner seg for greie gutter

Som jeg nevnte i tråden til @vipa, bestemte jeg for å montere disse terminalene likevel, men så gikk ikke det så bra. Jeg hadde laget en hake på kablene til delefilteret som jeg tredde gjennom hullet på tuppen av terminalen for å låse kabelen mekanisk og så lodde den. Det gjorde at jeg ikke kunne skru på låsemutteren inni høyttaleren, og så ble det bare kål. Kabelen måtte kappes, og kabelrester og loddetinn fjernes.

I dag hadde jeg tid, ro, gode arbeidsforhold, ny loddebolt, nye spisser, og det gikk som en lek. Fin fortinning av loddepunktet på terminalen, god fortinning av kabelen, og resultatet ble en blank, fin loddeperle.

Terminalene hadde opprinnelig mye plastkjafs på seg – det fjernet jeg bare:

Vis vedlegget 1082330

De hadde også en liten svart plasthette på fronten, der hvor du setter i bananpluggen:

Vis vedlegget 1082331

Den var kul umulig å få ut for hånd. Måtte skru inn en skrue og trekke den ut med tang!

Synes resultatet ble småbøst:

Vis vedlegget 1082327

Lyden er for øvrig helt lik :ROFLMAO:

Litt skummelt arbeid, fordi det innebar boring med 9 mm bor, for frihånd. Det opprinnelige hullet var 5 mm, så jeg boret meg gradvis oppover. Så jo bare for meg at hele fineren bare skulle splintre seg opp ... Det gikk heldigvis bra.

Én høyttaler klar. Den andre tar jeg i morgen.
    Quite nice work Thomas. Kanskje jeg skal komme innom i flerfarget Tutu og rope : MA NA MA NA med ujevne mellomrom slik at du får litt mer utfordring 😉

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Sett nummer to på plass

Denne gangen gikk det som en lek. Gjorde også bruk av litt barnearbeid. Sønnen på tolv har litt nemmere og mindre fingre enn faren, så han klarte å lirke ut de svarte plasthettene i hullet til bananpluggene. Nå håper jeg bare jeg klarer å brenne inn pluggene før jul (...). Bananpluggene sitter i alle fall som støpt i disse terminalene!

1000007319.jpg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Jean-Louis Matinier / Marco Ambrosini – Inventio

1734350704233.png

Første ut av fire bestilt fra Tyskland (eBay). Trekkspill og nyckelharpe, du. Dette er faktisk virkelig flotte saker. Virtuos fremførelse, spennende komposisjoner og nydelig lyd (som vanlig). Spilt inn i den sveitsiske kringkastingens auditorium i Lugano (hvor jeg har merket meg at ECM ofte gjør opptak). Innbyr til finlytting denne her.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Dino Saluzzi Group – Juan Condori

1734352143152.png

Nummer to av fire nye ECM-plater. Mer trekkspill, men med helt band denne gangen: trommer, bass, sax og gitar. Dette er spilt inn i Argentina, og er en blanding av folkemusikk og jazz. Det låter fenomenalt! Virkelig, virkelig fin skive. Stor lyd, og mer nivå i bassen enn jeg er vant med fra ECM. Anbefales! Helt nytt bekjentskap for min del, men dette var en fulltreffer.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Jean-Louis Matinier / Marco Ambrosini – Inventio

Vis vedlegget 1082497

Første ut av fire bestilt fra Tyskland (eBay). Trekkspill og nyckelharpe, du. Dette er faktisk virkelig flotte saker. Virtuos fremførelse, spennende komposisjoner og nydelig lyd (som vanlig). Spilt inn i den sveitsiske kringkastingens auditorium i Lugano (hvor jeg har merket meg at ECM ofte gjør opptak). Innbyr til finlytting denne her.
    De tekniske ferdighetene til disse to karene er virkelig på høyt nivå. Lytter på hodetelefoner nå. Trekkspill og nyckelharpe virker kanskje i særeste laget, men det låter så bra. Anbefaler å gi det en lytt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.696
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    For en nordmann som stadig ønsker at han ikke bodde i landet (foruten rettigheter og helse"garantier") så er det meget ønskelig å få se flere bilder fra rundt der du bor. Du er utrolig flink til å knipse så jeg håper på ennå mer bilder fra det store utlandet.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    For en nordmann som stadig ønsker at han ikke bodde i landet (foruten rettigheter og helse"garantier") så er det meget ønskelig å få se flere bilder fra rundt der du bor. Du er utrolig flink til å knipse så jeg håper på ennå mer bilder fra det store utlandet.
    Det er hyggelig å høre, Helge. Jeg er en del out and about, så skal prøve å huske å ta med meg Sony-lommekameraet. Det tar så uendelig mye bedre bilder enn mobilen.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.696
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Rx100? Den har jeg som nummer to kamera (A6000 som nummer en) Begge tar meget gode bilder, min rx er mark1 - kjøpte den i 2012 og synes fremdeles at den tar utrolig gode bilder vs størrelsen.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Rx100? Den har jeg som nummer to kamera (A6000 som nummer en) Begge tar meget gode bilder, min rx er mark1 - kjøpte den i 2012 og synes fremdeles at den tar utrolig gode bilder vs størrelsen.
    Rx100 mk1 hos meg også. Tar veldig bra bilder, så lenge du ikke trenger å skrive ut plakater. En del støy på høy iso, da.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Litt nytt gitarutstyr på vei inn

Digital gitarteknologi har blitt veldig, veldig bra og er nå et godt og praktisk alternativ til å dra på tunge rørforsterkere, pedalbrett og mikrofoner. Heeeeeelt det samme er det ikke, men både lyd og respons/dynamikk er veldig nære the real thing. Denne lille boksen simulerer ulike forsterkere, har innebygde effekter, XLR-utgang, effektsløyfe, hodetelefonutgang og redigeringsprogram til PC/Mac. Den har fått mange gode omtaler, så jeg slo til på en på «polske Finn». Så godt som ubrukt og med gyldig garanti. Har blitt lite gitar mens jeg var i Norge, så nå skal jeg ta igjen det tapte (y)

Vis vedlegget 1067310

Litt gitarutstyr på vei ut igjen

NUX Amp Academy funket ikke for meg. Jeg fikk skrudd meg til en tilfredsstillende lyd (typisk Fender clean-lyd, med ørlite «hår»), men når jeg drar til litt, er det akkurat som om den kveles. Egentlig rart for den skal ha bra med headroom. I tillegg er det som om det blir litt ulyder når signalet presses. Veldig synd, for løsningen er smart. Jeg brukte den som en ren forsterker med vrengpedal i front og tidsbaserte effekter som ekko og romklang i sløyfa. Støsvak er den også.

Men egentlig begynner jeg å bli litt lei hele el-gitargreia, så mulig jeg bare kvitter meg med hele dritten og holder meg til kassegitar.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.696
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Rx100 mk1 hos meg også. Tar veldig bra bilder, så lenge du ikke trenger å skrive ut plakater. En del støy på høy iso, da.
    Ja, den sliter litt når det er mørkt, men du verden hva den klarer på dagtid. Sikler så klart på en nyere modell, men de koster fort ganske mye. Det som er bra med å ha en såpass gammel en er at en ikke er så nervøs for den. Så den blir med i all slags vær.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Ja, den sliter litt når det er mørkt, men du verden hva den klarer på dagtid. Sikler så klart på en nyere modell, men de koster fort ganske mye. Det som er bra med å ha en såpass gammel en er at en ikke er så nervøs for den. Så den blir med i all slags vær.
    Det eneste jeg savner, er søker. Jeg liker ikke å ta bilder ved å se på en skjerm, og i solskinn er det håpløst. Drømmen er et Leica-kamera, men prisene bare for huset er helt hinsides. Objektivene er også helt på vidda prismessig.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Steve Kimock Band – Live From the West Coast

1734526840653.png

Steve Kimock er en gitarist jeg fikk høre om da jeg «vanket» på gitarforumet The Gear Page. Han deltok/deltar der selv. Meget dyktig fyr. Jeg kjenner ikke musikken hans inngående, men han følger i The Grateful Deads fotspor og føyer seg inn i jam band-tradisjonen. Regner med han er kjent for @Dire Wolf?​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Nytt lydkort i dag

Jeg driver jo med litt sånne amatøropptak når jeg får ånden over meg, og lydkortet jeg har brukt helt til i dag, er et TonePort UX2-lydkort fra Line 6. Kjøpt i 2005! Det har funket som jernet, det, men det begynte å bli vel gammelt. Dessuten så det ut som et leketøy. Slo til på et brukt Steinberg UR22 MkII-lydkort. Ikke akkurat siste skrik det heller, men vesentlig nyere. Og kvalitetsfølelsen er på et helt annet nivå. Hodetelefonutgangen har litt lite krutt, så jeg kjører linjeutgangen inn i Little Dot-hodetelefonforsterkeren. Thumbs up! Jeg har jo CD-ene mine rippet til filer uansett, så dette kan fungere som et lite ambulerende hodetelefonoppsett. Et pluss ved dette kortet, er at du kan velge om det skal få strøm via USB eller en 5 V-strømforsyning. Mulig jeg spanderer på meg en lineær strømforsyning.

1000007462.jpg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    What goes up in, must come down out

Nei, jeg sikter ikke til fordøyelsessystemet.

Jeg er egentlig blitt litt lei av hele hifi-greiene, i hvert fall «i rommet». Romakustikk som irriterer, manglende muligheter til å få ut maks potensial av anlegget osv. Headfi blir veien videre for meg på det audiofile området, og anlegget skal derfor degraderes til bakgrunnsmusikkavspillingssystem. Da trenger jeg ikke Rega-greiene mine, og først ut for salg er DAC-en. Spiller nå med WiiM Pro koblet direkte til Elex-R, og det funker helt tilfredsstillende til den typen bruk.

Elex-R skal også ut etter hvert, og jeg har bestilt meg en skitbillig Topping PA3S, en klasse D-sak på hele 2x65 watt i 4 ohm. Men siden musikken uansett blir liggende å ruge på 50–60 dB, holder det i lange baner kraftmessig. Høyttalerne blir – de spiller fint og er lettdrevne (min. 5 ohm-ish). Takk og lov for at jeg ikke sitter på et par Infinity Kappa 9 :ROFLMAO:

Så sånn er det. Da blir det litt nullstilling for min del. Hvis det blir bedre lytteforhold med tid og stund (hus), så kommer jeg garantert til å prioritere et godt anlegg igjen. Da antakeligvis noe helt annet. Noen gamle blodeffektive PA-høyttalere og 0,5 watts rørforsterker muligens he-he Jeg er heldigvis fryktelig lite bundet til ting, ønsker i alle fall ikke være det, og når jeg kjenner at eiendeler begynner å irritere på et vis, er det godt å bli kvitt dem. Liker følelsen av å reise med lite og lett bagasje.

Med det tror jeg at jeg sier god jul og godt nytt år.

- Thomas

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    AKKURAT NÅ: KINAMIKKSJOKK o_O

På vei inn – S.M.S.L. SU-1 DAC og Topping PA3S forsterker:

1735219786613.png
    1735219681038.png

Kan dette sammen med WiiM Pro og Troels Gravesen-høyttalerne erstatte Rega DAC-R og Elex-R? Hvor mye dårligere blir lyden, på lave til moderate lydnivåer, til bakgrunnsmusikkbruk? Vil det være hørbart? Hvor langt går det å strekke strikken nedover før det kollapser? Dette synes jeg er spennende.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    En aldri så liten duell på gang: Rega vs. SMSL/Topping

Topping Rega.jpg

Jeg er i de innledende runder bare, med overflatisk lytting, men på lydnivåene dette anlegget er tiltenkt brukt, må jeg bare slå fast at det er ingenting ved kinamikken jeg opplever som mangelfullt. Det er ren, klar lyd. Det er grep om bassen, det er perspektiv. En anelse flatere? En touch mer sibilans? Er det ca. åtte ganger dyrere Rega-oppsettet åtte ganger bedre?

Jeg skal teste DAC-ene nøyere mot hverandre med hodetelefoner, og så skal jeg teste DAC-ene på begge forsterkerne.

Artig, dette. Fortsettelse følger.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Testing, testing

Først ut var en sammenligning av Rega DAC-R og SMSL SU-1. Strømming fra WiiM Pro til DAC via koaks, fra DAC til Little Dot hodetelefonforsterker og til slutt AKG K702. Jeg begynte med å sjekke om nivået ut var likt: Jeg la mobilen mellom hodetelefonklokkene og kjørte en desibelmålerapp. Nivået ut var så godt som likt. Kunne jeg heller brukt et multimeter, tro, og målt spenningen på RCA-utgangene? Hm. Det tenkte jeg ikke på før nå ...

Anyway. Lyttetest fram og tilbake. Why Worry med Dire Straits (klang på gitar, romklang, stemmen til Knopfler, små detaljer i miksen), You Want It Darker med Cohen (bassriffet, grovheten i stemmen til Cohen), Månens kraft med Bremnes (dynamikken og eksplosiviteten i åpningssekvensen), Half-Life med Peter Weniger (bassen, både dybde og feithet, samt «poppet» når det spilles slapbass), I Don't Hurt Anymore med Tennessee Ernie Ford (stemmeklang).

Det var veldig likt. Av og til hadde jeg inntrykk av at Rega DAC-en var et knepp feitere i bassen og ørlite glattere, men når jeg dobbel- og trippelsjekket, synes jeg forskjellene jevnet seg ut. Jeg er nok litt forutinntatt som Rega-fan og av det jeg vet om Regas lydfilosofi (vinyl er idelaet), og av ting jeg har lest på nettet. Dessuten er jo Rega-boksen ørten ganger større og tyngre, har en stor ringkjernetrafo osv., så da må den jo ha mer punch enn knøtte-DAC-en fra Kina. Eller? Forskjellene er i så fall marginale.

Deretter testet jeg forsterkerne, Rega Elex-R, en A/B-konstruksjon på 2x72 watt i 8 ohm og 2x114 watt i 4 ohm, og Topping PA3S, en klasse D-forsterker på 2x45 watt i 8 ohm og 2x80 watt i 4 ohm. Jeg brukte desibelmålerapp til å finne to innstillinger på volumkontrollene, 60 dB og 70 dB, som er nivåer jeg stort sett lytter på. Jeg brukte bare Wiim og SMSL DAC-en her.

Igjen mye av samme musikkmaterialet som over, fram og tilbake på 60 og 70 dB. Altså jeg er ikke kar om å høre forskjell. Kanskje en anelse her og der, men ingenting som gjør at den ene eller andre utpeker seg som en soleklar vinner lydmessig. Dette er jo lytting på lydnivåer hvor ingen av forsterkerne blir presset ut av komfortsonen, og det er jo hele poenget: Jeg har ikke bruk for noe kraftmonster, ikke slik situasjonen er nå (og i overskuelig framtid). Og selv om jeg har i bakhodet at Rega-komponenter liksom skal være så organiske og musikalske, så er det ingenting ved Toppingen som gjør at jeg tenker at dette låter hardt, sterilt og digitalt. For det er jeg allergisk mot.

------

Rega-oppsettet gir helt klart større eierglede. Jeg har sans for designuttrykket, den litt sære egenrådigheten til Roy Gandy, og ikke minst at utstyret leveres med fjernkontroll. Byggekvaliteten er også heftigere, men ikke nødvendigvis bedre. SMSL og Topping er kjipe å se på. Null sjel. Men på en måte er det litt digg også. Det blir liksom ingen grunn til å bygge seg noe alter. De blir mer som prosaiske musikkavspillingsverktøy som like gjerne kan stues inn i et skap, og så kan man jo heller fokusere på [trommevirvel] musikken. Forholdet kvalitetslyd per krone er i alle fall hinsides høyt.

Rega forsvinner dermed ut, og slik forlater jeg midfiens rekker og menger meg så med billig-fi-folket 🤣

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vedrørende nedskalering av anlegget så bekrefter det vel at både klasse D og dac ship`er stadig blir bedre. Jeg har selv latt meg forbløffe over en Audioqest Dragonfly Cobalt usb dac/hodetelefonforsterker. Den har et par ess sabre chips. Nei , den når ikke Mola Mola lenger enn til knærne, men så får man også ca 57 stk. til samme prisen .

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Vedrørende nedskalering av anlegget så bekrefter det vel at både klasse D og dac ship`er stadig blir bedre. Jeg har selv latt meg forbløffe over en Audioqest Dragonfly Cobalt usb dac/hodetelefonforsterker. Den har et par ess sabre chips. Nei , den når ikke Mola Mola lenger enn til knærne, men så får man også ca 57 stk. til samme prisen .
    Det er klart at er budsjettet der, så finnes det jo dyrt og gromt utstyr som virkelig spiller bra. Og står i forhold til prisen. Men når det gjelder Rega-oppsettet mitt, som mange anser som et godt, vellydende midfi-anlegg og som gir mye godlyd for pengene, synes jeg virkelig ikke nyprisen for det – ca. 19–20.000 kr – kan forsvares når jeg ser hva du får med kinesiske produkter til 2500 kr. Javel, du får britisk produserte varer (hvis det betyr noe), mer særegenhet, noe litt nisjeaktig, delaktighet i Rega-arven (hvis det er viktig), muligens mer eierglede osv., men rent lydmessig? Og særlig tatt i betraktning mine forbehold med så som så lytteforhold, lave lyttenivåer osv., så blir eventuelle kvalitative forskjeller veldig små. Noe bedre og dyrere anlegg til denne typen bruk ser jeg virkelig ikke behovet for.

Så, ja. Jeg går noen runder med meg selv nå o_O🤣

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Dag tre med minianlegg

Minianlegg2.jpg

Altså alt er egentlig «feil». En knøttliten klasse D-forsterker. DAC med bare én chip. Strømforsyning til streamer og DAC fra to 5 V mobiltelefonladere, strømforsyning til forsterker fra en stor, ekstern adapterklædd. Anonym kinamikk. Kabelhelvete bak benken.

Men jeg finner ingenting feil ved lyden. Nå får jeg riktignok drahjelp ved å sitte nærme bakvegg og å kjøre lett romkorreksjon i WiiM, men det låter musikk dette her. Naturlige stemmer og instrumenter, stereoperspektiv og dybde, «hifieffekter», klarhet, dynamikk – selvfølgelig innenfor komfortsonen og mine rammer, som påpekt ørten ganger.

Nå skal jeg spille på dette en ukes tid og så koble opp Rega-oppsettet, men dette er virkelig godt nok. Nei, mer enn godt nok. Nei, det er godt.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    :mad:

Tror jeg har tatt kvelden på diskantene under innstilling av romkorreksjon i WiiM (tonesveip). Har vært forsiktig med ikke å ha for høyt nivå, men det var kanskje for høyt likevel. Opplever antydning til skurr. Både med Topping og Elex-R.

Hva er beste fremgangsmåte for å teste om diskantene er ødelagt?

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Krisen avverget

Jeg testet med PC og eksternt lydkort koblet på forsterkerne, og der var det null forvrengning på samme musikkspor. Reduserte utgangsnivået i WiiM fra 97 til 93 %, og nå er alt i skjønneste orden.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Polen
    Dag fire med minianlegg

Jeg fant akilleshælen til Topping PA3S:

1735817090062.png

På denne utgivelsen er det stykker som Eksplosjonspolka, Champagnepolka, Bandittpolka, med knall og smell og masse dynamikk. Her hang ikke Toppingen med. Den har rett og slett ikke krefter nok til dette. Smellene blir tammere og lydbildet mer innelukket.

Prøvde så med Elex-R (med nivåene matchet med desibelmåler og rosa støy). Dette var noe ganske annet. En helt annen dynamikk, og det er langt mer å gå på volummessig. Hm. Så er det kanskje egentlig ikke noen overraskelse tatt både størrelse og pris i betraktning. Hadde jeg hatt mer følsomme høyttalere ville saken vært annerledes. Men det har jeg ikke. Men den lille forsterkeren har overrasket meg svært positivt. Og gjort det klart at klasse D fra Kina ikke er noe å frykte, det må bare være nok krefter. Tonalitet og lydkvalitet er på topp.

Nå er riktignok ikke Eksplosjonspolka det det går mest i her, men gjerne musikk med mer begrenset dynamikk, så sånn sett kunne jeg fint klart meg med Toppingen. Men så er det av og til en har brukt for de ekstra kreftene, så da blir Elex-R med videre. Inntil videre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn