Jeg funderer jo på veien videre. Altså nå har jeg jo endelig fått jobb, og det er jeg glad og takknemlig for, men jeg kan ikke se for meg at jeg kan jobbe som produksjonsarbeider i altfor lang tid. Det har ingenting med status å gjøre – det bryr jeg meg virkelig ikke noe om – men det har en del med lønn å gjøre, og det har mye med mangel på utfordringer å gjøre. Å gjøre veldig like arbeidsoppgaver dag ut og dag inn er jeg ikke så god på ... Men jeg liker godt å gjøre noe
hands on, produsere noe fysisk, eller i hvert fall være del av et miljø der det produseres noe fysisk.
Så jeg har gått mange runder med meg selv og prøvd finne ut ting jeg både er god på og liker. Jeg er en typisk generalist. Kan en del om mye forskjellig. Jack of all trades, master of none osv. Språk er nok forten min, men oversetting er ikke lenger aktuelt. Språklærer, mjæ. Jeg har undervist litt, men jeg kjenner ikke lærergjerningen kalle. Jeg gjorde det skarpt i lingvistikk da jeg tok engelsk grunnfag, men noen akademikerkarriere fristet, og frister, heller ikke. Sitte på et kontor og skrive på en artikkel om adverbialets mystikk og mysterium, liksom. Mjæ. Jeg vurderte sterkt en musikerkarriere da jeg var i slutten av tenårene, men selv om jeg er relativt musikalsk og skapende, har jeg ikke disiplinen som trengs for å øve ni timer om dagen for å bli f.eks. proff studiomusiker. Og markedet er ekstremt lite og vanskelig. Turnemusiker var heller aldri interessant. Begynte på ingeniørutdanning for mange år siden, men hoppet fort av da hullene i matte- og fysikkunnskapene gjorde seg raskt gjeldende. Også er jeg vel egentlig ikke noe ingeniørhue.
Som 48-åring begynner jo tiden å løpe fra meg litt, og ikke har jeg mulighet til å bli student på heltid, ei heller begynne på en ny universitetsgrad. I og med at jeg nå er kommet inn i produksjon og lager, tror jeg det kan åpne noen dører her. Noe jeg føler jeg er ganske god på, er å se muligheter for optimalisering og effektivisering. (Kanskje som følge av iboende latskap ...) Jeg merker det der jeg jobber nå. Helt instinktivt bruker jeg stoppeklokke for å finne ut hvor lang tid oppgavene mine tar, hva jeg må gjøre for å tilrettelegge slik at produksjonen min kan gå med færrest mulig opphold osv. Derfor tror jeg å få kompetanse i logistikk hadde vært smart. Ser de tilbyr et nettbasert årsstudium i logistikk ved Høgskolen i Molde, og det kunne kanskje passet meg bra. Det innebærer matte og økonomi, så da har jeg funnet frem de gamle lærebøkene mine for å begynne å friske opp gammel kunnskap.
Himla synd egentlig at ingen er villig til å betale noen for å sitte i eller utenfor sweetspot, høre på jazz og drikke kaffe.