Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Et slags gjensyn :ROFLMAO:

1739644987208.png

Det er kanskje ikke den beste måten å bruke tiden min på, men jeg så denne dukke opp i listen på Amazon Prime og tenkte «hvor dårlig var egentlig disse filmene?» Sist jeg så denne, var på 80-tallet, på en 14-tommers TV på gutterommet til en klassekamerat (Hællæ, Matsærn!). Så jeg spolte gjennom litt og fikk med meg noen klipp. Altså, det er så kårni det kan få blitt. Elendig skuespill og produksjon. Fullstendig B-film. Og hvorfor ble Chuck Norris så stor egentlig? Kåre på Regnskap har mer utstråling. Historien er ikke helt bak mål, synes jeg, og filmen er heller ikke helt uten underholdningsverdi (men mest ufrivillig). Med bedre skuespillere, produksjon og regi kunne det kanskje blitt noe ut av det? Men jeg tror jeg dropper 2-ern :ROFLMAO:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Stemningsrapport fra Żywiec

1000008910.jpg

Rast på en bensinstasjon, med påfyll av koffein og sukker. På vei hjem fra byen Żywiec nesten på grensen til Slovakia. Har kjøpt gamingcomputer til guttungen. Ble sent i natt med Chuck Norris, Bourne Legacy og en drøss episoder med 2 Broke Girls :rolleyes: Litt sigen, mye trafikk, men nå har jeg så mye karbohydrater, koffein og E-stoffer i kroppen at jeg nesten er selvlysende. Så, eh, ha det æ! Ses i stad!!!​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    A wee pee at BP

1000008912.jpg

Bare 25 minutter til jeg er hjemme, men en halvliter energidrikk gjorde et stopp tvingende nødvendig. Heldigvis finnes det fine og velholdte bensinstasjoner langs autostradaen. Talk Talk holder meg med musikalsk selskap.​

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.778
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trudde heile sør var Vesle-Polen, men eg ser at det er nabofylket.

Er det landskapet Olga Tokarczuk skriv om i Før plogen din over de dødes knokler?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.778
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg har ikke lest boken, så det vet jeg ikke. Er det nevnt noen konkrete steder?
    Nei, men det er nokre ganske traurige skildringar av temmelege aud (og sær) landsbygd opp mot grensa til Tsjekkia. Kan like gjerne vera lengre vest.

Skildringane av topografien minna meg om Telemark eller Gudbrandsdalen, men eg er ikkje sikker på kor mykje som stod der og kor mykje som berre kom opp for det indre auga etter lange rekkjer med assosiasjonar. Nokre år sidan eg las boka no.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Nei, men det er nokre ganske traurige skildringar av temmelege aud (og sær) landsbygd opp mot grensa til Tsjekkia. Kan like gjerne vera lengre vest.

Skildringane av topografien minna meg om Telemark eller Gudbrandsdalen, men eg er ikkje sikker på kor mykje som stod der og kor mykje som berre kom opp for det indre auga etter lange rekkjer med assosiasjonar. Nokre år sidan eg las boka no.
    Sjekket på nett. Handlingen foregår i nærheten av Kłodzko, som ligger vestover langs grensa til Tsjekkia.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Bah ...

Hadde tenkt å skrive litt sludder om smått og stort i dag, men jeg orker ikke. Nå er vi altså der at øverste leder av verdens mektigste nasjon, vår trofaste sikkerhetsgarantist, sier at det var Ukraina som startet krigen. Og forresten, Zelenskyj er en diktator ...

Dette blir heftig diskutert og belyst i Off topic-hjørnet, så jeg inviterer ikke til noen diskusjon her. Bare et stort, stort hjertesukk.

Musikk og hifi blir ganske irrelevant oppi dette. Det gir i beste fall noe annet å tenke på, men jeg føler vi er på et så kritisk, alvorstynget punkt i historien, at her er det best å følge veldig godt med.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Jimmy Smith – Go For Whatcha Know

1000008977.jpg

På kjøkkenet og kokkelerer litt, strømmer dette via Blutut-propper. Et fantastisk album. Topp musikk, fremførelse og lyd. Jimmy Smith er b... Skitt! Pottisene!​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Formiddagsjazz utenfor sweetspot

1000008987.jpg

Jeg har nevnt dette før, men mange ganger er det deilig å sitte utenfor sweetspot. Med kraftig innvinkling får du likevel god balanse mellom høyttalerne. Du mister jo alt av dybde og pinpointing, men tonaliteten/klangen er likevel riktig, du kjenner bassen og rytmen, og du tas på en måte rett til essensen av musikken. Detaljer og hifi-fiksfakseri tilfører jo en dimensjon til musikken, men kan av og til være distraherende. Skauen og trær og så videre.​

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    OK, let's do this

1000008990.jpg

Jeg funderer jo på veien videre. Altså nå har jeg jo endelig fått jobb, og det er jeg glad og takknemlig for, men jeg kan ikke se for meg at jeg kan jobbe som produksjonsarbeider i altfor lang tid. Det har ingenting med status å gjøre – det bryr jeg meg virkelig ikke noe om – men det har en del med lønn å gjøre, og det har mye med mangel på utfordringer å gjøre. Å gjøre veldig like arbeidsoppgaver dag ut og dag inn er jeg ikke så god på ... Men jeg liker godt å gjøre noe hands on, produsere noe fysisk, eller i hvert fall være del av et miljø der det produseres noe fysisk.

Så jeg har gått mange runder med meg selv og prøvd finne ut ting jeg både er god på og liker. Jeg er en typisk generalist. Kan en del om mye forskjellig. Jack of all trades, master of none osv. Språk er nok forten min, men oversetting er ikke lenger aktuelt. Språklærer, mjæ. Jeg har undervist litt, men jeg kjenner ikke lærergjerningen kalle. Jeg gjorde det skarpt i lingvistikk da jeg tok engelsk grunnfag, men noen akademikerkarriere fristet, og frister, heller ikke. Sitte på et kontor og skrive på en artikkel om adverbialets mystikk og mysterium, liksom. Mjæ. Jeg vurderte sterkt en musikerkarriere da jeg var i slutten av tenårene, men selv om jeg er relativt musikalsk og skapende, har jeg ikke disiplinen som trengs for å øve ni timer om dagen for å bli f.eks. proff studiomusiker. Og markedet er ekstremt lite og vanskelig. Turnemusiker var heller aldri interessant. Begynte på ingeniørutdanning for mange år siden, men hoppet fort av da hullene i matte- og fysikkunnskapene gjorde seg raskt gjeldende. Også er jeg vel egentlig ikke noe ingeniørhue.

Som 48-åring begynner jo tiden å løpe fra meg litt, og ikke har jeg mulighet til å bli student på heltid, ei heller begynne på en ny universitetsgrad. I og med at jeg nå er kommet inn i produksjon og lager, tror jeg det kan åpne noen dører her. Noe jeg føler jeg er ganske god på, er å se muligheter for optimalisering og effektivisering. (Kanskje som følge av iboende latskap ...) Jeg merker det der jeg jobber nå. Helt instinktivt bruker jeg stoppeklokke for å finne ut hvor lang tid oppgavene mine tar, hva jeg må gjøre for å tilrettelegge slik at produksjonen min kan gå med færrest mulig opphold osv. Derfor tror jeg å få kompetanse i logistikk hadde vært smart. Ser de tilbyr et nettbasert årsstudium i logistikk ved Høgskolen i Molde, og det kunne kanskje passet meg bra. Det innebærer matte og økonomi, så da har jeg funnet frem de gamle lærebøkene mine for å begynne å friske opp gammel kunnskap.

Himla synd egentlig at ingen er villig til å betale noen for å sitte i eller utenfor sweetspot, høre på jazz og drikke kaffe.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Har uendelig lyst på disse

1740413165966.png
    1740413187354.png

Infinity Kappa 6.2i. Så @tkr har byttet til Infinity, riktignok større høyttalere, og det pirret lysten og nysgjerrigheten min på dette merket nok en gang. Kappa 6.2i er i et fornuftig prisleie med tanke på min situasjon, MEN jeg aner jo ikke hvordan de matcher Rega-forsterkeren min. Den har jeg ikke lyst til å bytte ut, og jeg er heller ikke interessert i å skaffe monoblokker, biampe og hva det måtte være. Nå er jo ikke disse like krevende som Kappa 9 og sånn, men de liker vel gode kraftressurser. Men de ser bare så kule ut! Noen som har hørt denne modellen?​

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skal egentlig ikke legge meg opp i høyttalervalgene dine, men IMO så ligger mye av magien i lyden i EMIT og EMIM - enhetene. Skjønner jo at mine Infinityer ikke er så veldig plasseringsvennlige, men har du sett disse?

renaissance 80.jpg

Infinity Renaissance 80. Sjekket akkurat tilgjengeligheten, og det ligger et sett til salgs i Danmark til overkommelig pris i h t Hifishark.

Mvh

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Skal egentlig ikke legge meg opp i høyttalervalgene dine, men IMO så ligger mye av magien i lyden i EMIT og EMIM - enhetene. Skjønner jo at mine Infinityer ikke er så veldig plasseringsvennlige, men har du sett disse?

Vis vedlegget 1100648

Infinity Renaissance 80. Sjekket akkurat tilgjengeligheten, og det ligger et sett til salgs i Danmark til overkommelig pris i h t Hifishark.

Mvh
    Bare hyggelig med innspill, @tkr! Ser spennende ut de, men tror ikke jeg handler høyttalere helt fra Danmark :) Ellers er jeg vel litt skeptisk til å handle såpass gamle høyttalere (Kappa 6.2i er vel enda eldre). Men kule er de. Det fine med høyttalerne jeg har nå, selv om de ikke er «verdens beste», er at det er enkelt å skaffe nye drivere (kurante Seas-elementer) skulle uhellet være ute.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Ukeslutt

Da var tredje uke som fabrikkarbeider avsluttet, og mens resten av familien er ute, sitter jeg på sofaen og nyter litt musikk samt en hjemmebrygget lønningskaffe. Siste dag i månan, og da er det lønn, dere, men jeg kan med største sikkerhet slå fast at har skal det ikke slås ut noe hår. Ikke det at jeg har så mye hår, men du sitter ikke igjen med veldig store summer når regninger er betalt, på polsk arbeiderlønn. Nå er jeg i prøveperioden, så det vil bli en del bedre etter hvert, men fet hifi blir liksom ikke helt realistisk :ROFLMAO:

Men jeg kjenner jeg har det bra om dagen. Lett til sinns, og en bør er tatt av skuldrene mine. Jobben er ikke så verst. Mye aktivitet, og trasking, løfting, flytting og generell fysisk aktivitet hele dagen. Jeg er faktisk nesten litt mer sliten enn etter en dag i asfalten. Også er det som nevnt før, en del manuelle ting som må gjøres. I det siste har jeg betjent en stor skumskjæremaskin fra firmaet Fecken Kirfel (høres ut som irsk banning!), men før du kan begynne å kjøre programmet, må du sørge for at materialet ligger nøyaktig og riktig på bordet, og noen ganger er det så «trangt om plassen», at det er en snau centimeter om å gjøre før det kappes utenfor materialet.

Har begynt så smått å repetere matte fra VGS og bed.øk. Kjenner det er godt for huet, men jeg tar vel ikke akkurat fyr av iver etter å sette meg ned med potensregning og ligninger 🥴

Til slutt en liten stemningsrapport fra nabobyen Katowice i går kveld:

Katowice at night.jpg

Ha en fin helg, folkens.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.261
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Gilsons – Pra Gente Acordar

1740849933546.png

Sløy brasiliansk pop fra sønnene til Gilberto Gil, som jeg har nevnt her og ellers på HFS flere ganger. Dette er langt smoothere enn farens musikk, men ikke helt ulikt, og veldig hørbart. Hørte om Gilsons i en e-post jeg fikk fra Cosmopolite i Oslo. De skal visst spille der i oktober i år.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn