Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Gone Phishing

1000006985.jpg

Litt Grateful Dead. Litt Pink Floyd. Litt Jimmy Buffett. Litt revyteater. Vi snakker om Phish, et nytt bekjentskap for meg, etter å ha fått pirret sansene i tråden til @Dire Wolf.

Edit: Dette er konserten jeg ser:

Det er litt merkelige, sære greier, men mye av musikken er veldig bra, synes jeg. Hører på dette på hodetelefoner. Fikk sansen for gitarist (og frontmann) Trey Anastasio. Nydelige melodiske soloer og super gitarlyd.​

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Mason Bates – Works for Orchestra

1732878640841.png

Takk for tips fra @raw. Er ikke kommet gjennom hele ennå, men jeg liker det jeg hører. En blanding av symfoniorkester og elektronika, noe jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til, bare sånn fordi, men dette fungerer veldig bra. Dette kunne godt vært filmmusikk. Lett å danne bilder til musikken.​

• Liker
    Reaksjoner: raw

raw

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Kristiansand
    Spilles nå: Mason Bates – Works for Orchestra

Vis vedlegget 1078381

Takk for tips fra @raw. Er ikke kommet gjennom hele ennå, men jeg liker det jeg hører. En blanding av symfoniorkester og elektronika, noe jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til, bare sånn fordi, men dette fungerer veldig bra. Dette kunne godt vært filmmusikk. Lett å danne bilder til musikken.​
    Spot on, mister. Bates har skrevet filmmusikk og fantastisk kormusikk. Liker at samtidsmusikk også er tilgjengelig uten å bli for outrert.

Sjekk gjerne ut denne og:

IMG_0325.jpeg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.284
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gone Phishing

Vis vedlegget 1078222

Litt Grateful Dead. Litt Pink Floyd. Litt Jimmy Buffett. Litt revyteater. Vi snakker om Phish, et nytt bekjentskap for meg, etter å ha fått pirret sansene i tråden til @Dire Wolf.

Edit: Dette er konserten jeg ser:

Det er litt merkelige, sære greier, men mye av musikken er veldig bra, synes jeg. Hører på dette på hodetelefoner. Fikk sansen for gitarist (og frontmann) Trey Anastasio. Nydelige melodiske soloer og super gitarlyd.​
    Trey Anastasio har noen bra soloalbum også……

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Godt med litt musikk

Har akkurat sittet en times tid og jobbet med engelsk sammen med guttungen på tolv. Han har nok snev av dysleksi, er ikke spesielt interessert i skolen og er heller ikke blant dem som tar teori veldig kjapt og lett. Det er en del hull å tette, så da passer det egentlig greit at jeg p.t. er arbeidsledig, og at han har en helt idiotisk timeplan. Starter flere dager i uka mellom ti og tolv. Jeg brenner heller ikke akkurat for å undervise, så etter en time med terping av presens og preteritum, endelser, danning av nektende setninger og spørresetninger er jeg nesten utslitt.

Da er det godt med en kopp kaffe og en dose musikk. Satte først på litt pretensiøs pling plong fra ECM ( :ROFLMAO: ), men kjente jeg måtte ha noe med litt mer driv og rytme. Dette albumet har jeg sans for. Ikke verdens beste lyd – litt papp-bass – men funky og feelgood så det holder.

Justo Almario – Interlude

1733134806149.png

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Fourplay – Fourplay

1733141013046.png

Vi fortsetter i et vesentlig lettere spor. Litt cheesy, men særdeles vellydende. Samler krefter til dagens neste gjøremål: rens av espressomaskin og kaffetrakter. Bonusgjøremål: vindusvask.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Jeg er i hvert fall ingen NAS-nazi

1000007093.jpg

Har hele CD-samlingen rippet til FLAC og lagret på et minnekort, og strømmer via Plex med styring på telefonen. Funker som bare den, men selvfølgelig har ikke laptopen minnekortspor, så videre elegant er det ikke. Dessuten er det irriterende at laptopen må være påslått. Kanskje skaffe en Synology-boks etter hvert?​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    En fredfull oase

Det raser i verden. De sterke og rike tar seg til rette. Og jo smartere og mer utviklede og opplyste vi blir, jo dårligere går det virker det som. Jeg ser vel egentlig ikke så spesielt lyst på fremtiden for kloden og menneskeheten. Og når jeg hjelper eldste sønnen vår med engelsklekser, så kjenner en på håpløsheten og den tilsynelatende meningsløsheten ved å forberede den oppvoksende slekt på å holde hamsterhjulet i gang. Eat, drink and be merry, for tomorrow we die. Rinse, and repeat.

I slike stunder er det godt å sette på musikk. Ikke for å stikke hodet i sanden, men for å få et fredfullt avbrekk. Spiller nå denne nydelige platen med Trygve Seim (saksofon) og Andreas Utnem (piano, harmonium). Opptak gjort i Tøyen kirke. Kongshaug ved spakene. Balsam for sjel og sinn.

1733306678902.png

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Noen ganger er det helt greit ...

... at jeg ikke finner settet med bor. (Jeg mistenker at kona mi har ryddet og lagt dem på et helt hjernedødt sted. Inntil jeg finner ut at jeg har rotet dem bort selv 😬 ) Jeg har hatt dette settet med Jantzen-terminaler liggende i roteskuffen i flere år, og i dag fikk jeg ånden over meg til å montere dem på høyttalerne mine. De som står på, er helt OK, men spinklere. Men så er det jo dette med if it ain't broke osv. Også er jeg ikke kjempelysten på å bore i den flotte palisanderfineren for hånd. Men i dag skulle jeg trosse motargumentene, og sulten og tissetrengt lette jeg gjennom kjeller- og loftsboder. Ingenting. Nei, jeg driter i det.

Hvis du trenger og/eller har lyst på dem, så kan du dem. Det er jo jul snart og greier. Send meg en PM. Hulldiameter er forresten ø9 mm. (Det er disse terminalene: https://www.audiohobby.eu/en/jantze...remium-binding-posts-m925-goldsatin-pair.html)

1000007108.jpg

1000007109.jpg

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Mark Knopfler – Shangri-La

1733318274017.png

Kan nesten ikke tro at det er 20 år siden Knopfler slapp dette albumet! Mye nydelig musikk på denne plata, og produksjonen er bare så organisk og varm. Platas tittel er hentet fra studioet den er spilt inn i, det gamle studioet til The Band i Malibu i California. Kanskje hans beste soloalbum? Ett minus er at plata er for lang, noe som plager nesten alle soloplatene til Knopfler. Den kunne med fordel vært kuttet med ti-tolv minutter.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Da er denne på vei fra Tyskland – Steve Tibbetts – Safe Journey

1733424463595.png

Den er ikke lenger å få tak i fra plateselskapet, og bruktprisene er generelt høye. Den lå ute til 42 euro pluss frakt, noe som er for dyrt for min del. (Føler meg jo som en skikkelig kjiping når jeg ser hva folk betaler for vinyl her :ROFLMAO: ) Ga selger et bud på halvparten, som han aksepterte.

Vanskelig å si hva det er med akkurat denne plata, men den griper meg på en litt spesiell måte. Sporet Vision er bare så mektig. Det er typisk Tibbetts, men her går det fra det stille, akustiske med perskusjon fra «Østen» til gitar med fet vreng. Litt mer variasjon og dynamikk her enn på en del av de andre utgivelsene hans. Selv om de er bra de også.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Steve Tibbetts – A Man About a Horse

1733470704377.png

Denne minner litt om Safe Journey fra Tibbetts, med fet, forvrengt gitarlyd. Skikkelig dynamisk spenn og trøkk. Nesten på filmeksplosjonsnivå. Spiller en del høyere enn jeg pleier, og det er så digg :cool: God lyd her nå. Har klarte å lirke til ti cm større avstand mellom høyttalerne, og lydbildet ble klart større. Skulle hatt 50 cm til til rådighet ...​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Trygve Seim, Tora Augestad, Frode Haltli, Svante Henryson – Rumi Songs

1733476587599.png

Jeg skal innrømme at denne CD-en har ikke blitt spilt mye. Det var et kjøp jeg angret på da jeg skaffet den for noen år siden. Vokal, saksofon, trekkspill og cello samt litt «rare» melodier og tekster falt bare ikke i helt i smak. Men så endrer man seg. Lærer seg å like «sylteagurk», og plutselig låter dette flott. Jeg tror faktisk ikke jeg har spilt dette på Elex-R-forsterkeren, som jeg kjøpte for snart tre år siden. Altså, det er et «spesielt» album. Et album som krever lytting, men her er det mye spennende å hente ut. Nydelig opptak og lyd. Trygve Seim er også en saksofonist jeg virkelig har fått sansen for.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: John Mellencamp – The Lonesome Jubilee

1733479994786.png

Etter den smale og sære ECM-plata (over) fortsetter vi med litt enklere countryrock. Denne CD-en kjøpte jeg på et illeluktende bruktmarked i Fredrikstad. Like greit å rippe den CD-en og så stue den bort :ROFLMAO: Forfriskende musikk og bra opptak.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Du er skikkelig på ECM kjøret om dagen ser jeg. 😁 Den Brahem skiva er skikkelig bra. De to nederste kjenner jeg ikke, så nå må jeg inn på Qobuz å sjekke .🎶
    Ja, har blitt litt bitt av basillen. De har veldig mye spennende musikk, også er det noe fascinerende over hele filosofien og arbeidet de har gjort. Dessuten liker jeg det noe anonyme aspektet ved ECM. De har jo noen store stjerner og velkjente navn, men mange, kanskje de fleste, er ganske ukjente.

De to nederste platene er helt ukjente for meg. De kan nok være i det særere hjørnet ...

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Prøver et nytt høyttaleroppsett

Vanligvis har jeg det slik: TV-benk, høyttalere på hver sin side, bokreoler på utsiden av høyttalerne. Det gir ca. 1,8 m avstand fra diskant til diskant og ca. 3,6 m fra diskant til lytteposisjon. Innredningsmessig funker det fint, lyd-/klangmessig er det bra, men lydbildet blir ganske begrenset.

Nå prøvde jeg det slik: Bokreoler på hver sin side av TV-benken, høyttalerne på utsiden av bokreolene. Det gir ca. 3 m avstand fra diskant til diskant og ca. 4 m fra diskant til lytteposisjon. Innredningsmessig akseptabelt, lyd-/klangmessig litt mindre energi i mellombassen (?) / litt mindre punch (skyldes vel mindre kobling mellom høyttalerne?), men enormt lydbilde, fullstendig løsrevet fra høyttalerne.

Jeg bruker romkorreksjon i WiiM-appen, så det er ikke noe problem at høyttalerne er nærmere sideveggene og hjørnene – den gainen tas ned i appen. Skal prøve å tweake litt i appen der jeg føler det trengs.

Det store lydbildet er utrolig deilig. Er som om musikken kommer fra hele veggen. Det beste er selvfølgelig i pose og sekk, men jeg tror at om jeg må velge mellom stort lydbilde og riktig klang, eller tonalitet, eller hva en nå skal kalle det, så blir det nok det siste.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Å, som dette låter! Dette store, omsluttende lydbildet er vanedannende. Roer ned før leggetid med denne plata:

Jon Batiste & Cody Wong – Meditations

1733690576414.png

Stratocaster-lyden til Cory Wong gir meg frysninger.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    When left becomes right, and right becomes wrong

Er det mulig?! Sitter og lytter og føler et eller annet ikke er som det skal. Har jeg byttet rundt på høyre og venstre kanal? Kjører en stereotest i Tidal, og ja så men! Signalkablene er riktig koblet til, så det er altså høyttalerkablene. Jeg må ha surret det til da jeg ryddet i kablene bak anlegget. FOR EN MÅNED SIDEN!

Og måten jeg oppdaget det på, var at jeg satt på klassisk musikk. Symfoniorkester. «Merkelig at kontrabassene kommer fra venstre?» tenkte jeg. De er jo plassert på høyre side av salen. Jeg spilte et annet spor fra en annen konsert. Samme. Og dermed stereotest.

Nå er det rettet opp, og alt går så meget bedre. Pinlig.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Ry Cooder – The End of Violence

1733732942605.png

Nydelige lydlandskaper kreert av herr Cooder. Filmen tror jeg er rimelig smal og ganske så som så, men mye av musikken låter bra.​

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Rykk tilbake til start

Dommen er klar: Jeg vil heller ofre bredde og stereoperspektiv for å få bedre/riktigere tonalitet. Flytter høyttalerne fra 3 m avstand mellom seg tilbake til 1,8 m. Reduksjonen i perspektiv er faktisk ikke stor, men det jeg vinner i «kropp» og fylde, er så verdt det. Og ja – jeg har kjørt romkorreksjon i begge posisjoner. Føler at sånn det er nå, er det god balanse. Minner om denne artikkelen jeg har linket til ved noen anledninger i andre tråder:

Edit: Den observante leser ser antakelig at oppsettet jeg prøvde på, er langt nærmere en likesidet trekant enn det jeg har nå. Men likevel funket ikke det helt hos meg.

Sist redigert:

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Litt «måling» og tuning i WiiM i dag

Screenshot_20241211-075528.png

Metoden er høyst usystematisk og uvitenskapelig – jeg er en omtrentlighetens mester. Målt med mobiltelefon fra lytteposisjon, nær bakvegg. Jeg kjører romkorreksjon fra 20 til 500 Hz (høyttalerne spiller hørbar musikk fra ca. 33–34 Hz). Er ikke akkurat smooth den responsen, men etter korreksjon er det jo ikke helt krise. Avvik fra target innenfor det aktuelle området er på ca. maks 3,0 dB. Det tar jo av fra 3,5 kHz og oppover, men det oppleves faktisk ikke som hissig på noen måte, og det er ikke plagsomme sibilanter. Jeg sitter i en godt polstret sofa, og bak meg har vi det store akustikkbildet.

Høyttalerne er flyttet litt nærmere frontveggen, ca. 20 cm fra bakside til vegg / ca. 51 cm fra front til vegg. Tanken var å flytte kanselleringspunktet høyere i frekvens. Har også plassert 15 cm med polstring mellom høyttaler og vegg. Har ingenting på veggen over TV-en slik jeg har gjort før. Uten så blir det mye flutter høyt oppe på veggen og under taket, men det merkes ikke spesielt her jeg sitter.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.465
    Sted
    Polen
    Spilles nå: Björn Meyer – Provenance

1733990516880.png

Nydelig album jeg plukket opp i går. Meyer er en svensk bassist som har spilt med folk som Anouar Brahem og Nik Bärtsch. Her er han mutters alene med bassgitaren sin. Flotte, stemningsfulle komposisjoner. Med unntak av ett spor (tror jeg) er dette veldig rolige greier. Nesten meditativt.​

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn