Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.625
    Sted
    Polen
    Dag fem med minianlegg

Hva, er lilleputtene her ennå? Jada, og Rega også, men jeg tenkte: «Kan ikke lyden komme til meg, får jeg komme til lyden.»

Minianlegg3-1.jpg

Nærfelt, ja. Her kommer den lille forsterkeren til sin rett. Det er dette den er laget for. Dens raison d'être. Nei, vel, så spiller den ikke Eksplosjonspolka på realistiske volumer på fire meters lytteavstand (og det er sikkert naboene glad for), men med lytteavstand på 1,5 meter? Gjett om den gjør. Vel, om ikke realistiske volumer, så i alle fall langt mer.

Og i dag har jeg virkelig kost meg med musikk og lyd, med dette knøtteanlegget. Det er lenge siden jeg har lyttet i nærfelt, og jeg hadde nesten glemt hvilken omsluttende og altoppslukende lytteopplevelse det gir. Jeg spilte bl.a. Bolero av Ravel, og det føles som å sitte på sjette eller sjuende rad. Fullt overblikk over scenen, med skarptromma som en påle i midten, og så kan en pinpointe med største enkelhet de ulike instrumentene som spiller i tur. Rominformasjonen formidles også fullt ut. Samme med Symfoni nr. 2 av Sibelius. Spilte andresatsen, og innsynet i rommet og musikken er helt fantastisk.

Jeg spilte litt høyoppløst musikk fra Tidal, bl.a. musikk fra boksen som kom i fjor med Dire Straits' liveutgivelser, inkl. en konsert fra 1979 som aldri har vært utgitt før. Knallbra.

Testet også noen Dolby Atmos-utgivelser, bl.a. lydsporet til Gladiator II. Kjempekult. Virkelig omsluttende, og med forsterket effekt siden høyttalerne er lenger fra hverandre enn lytteavstanden (1,9 m vs. 1,5 m).

Nærfelt er veldig intenst og passer ikke alltid. Å sitte så nærme frontveggen føles litt klaustrofobisk, men det er jo bare å lukke øynene. For audiofile og musikkelskere som ønsker å høre musikken slik artist og produsent hadde tenkt det, må vel dette være den beste og enkleste måten å oppnå det på, tenker jeg. Rombidrag og førsterefleksjoner unngås i mye større grad, og ikke minst effektbehovet reduseres veldig. Dessuten kan du spille mye lavere og dermed få renere lyd.

Slik høyttalerne står nå, med kraftig innvinkling gjør at sweetspot i sofaen blir veldig stort (fint til film med familien) og ideelt ved nærfeltlytting. Jeg hadde pakket ned kinamikken i går, men nå tror jeg sannelig den blir likevel 🤭

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.625
    Sted
    Polen
    Rolig morgenstund

Koser meg i sofakroken, med minianlegg, kraftig innvinkling og godlyd fra Bremnes' Månestein. Jeg liker Bremnes veldig godt, men er ingen blodfan og har ikke full oversikt over diskografien hennes. Månestein er et album jeg aldri har lyttet til i sin helhet – første gang i går kveld faktisk – og her var det mange perler. Ønsker alle en fortreffelig søndag.

1000007953.jpg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.950
    Sted
    Sunnmøre
    Finnes rester igjen fra kommunisttiden.
    Eg er, generelt, veldig fascinert av den polske historia under den kalde krigen.

Inntrykket mitt er at det, både økonomisk og kulturelt, aldri var like autoritært som DDR og Sovjetunionen. Har ein kjenning frå Litauen som fortel at då han var ung på 1980-talet, smugla dei inn polsk science fiction over grensa. På same måte film (sjølvsagt), musikk og den erkepolske tuskhandels-kulturen, heilt slik som den på den norske bygda.

Dessutan, at noko slikt som Solidarność kunne oppstå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn