Med for mye DSP blir balansen bedre og "lyden" dårligere

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.277
Torget vurderinger
96
@Polka
Hvis du har 1 volt ind og korrigerer +9 db så er der pludselig 8 v ud
1 v = 0 db
2 v = 3 db
4 v = 6 db
8 v = 9 db
Det er vel bare om du drar opp alt fra 20-20000 Hz. Det er ikke korrigering, men å skru opp volum 😃.
Om du f.eks. drar 50 Hz ned med -9 dB, og 80 Hz opp +9 dB, så ser det vel annerledes ut. Her må nesten andre komme inn, innrømmer at jeg er på tynn is her. Men korrigering med EQ på ene eller andre måten, handler om å gi og ta. Så man må nesten prøve seg frem, og man bør ha komponenter som kan detektere overstyring. Mine har det.

Du vil kunne få forvrengning ved enkelte frekvenser, det vet jeg.

Sist redigert:

phaselineær

Medlem
Ble medlem
16.01.2025
Antall liker
17
Sted
Sjælland
Det har du altså ikke prøvet kan jeg høre :D

Hvis du giver +9 db et eller andet sted, så er det ligemeget hvad der er de andre steder, så skal der gives 9 db ekstra der

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.277
Torget vurderinger
96
Det skal altså svært mye til før en Dspeaker, som vel primært trekker ned topper, når 14V.

phaselineær

Medlem
Ble medlem
16.01.2025
Antall liker
17
Sted
Sjælland
Det skal altså svært mye til før en Dspeaker, som vel primært trekker ned topper, når 14V.
Nej for når du trækker en top ned, så skruer man højere op for samme niveau.
Og jeg har en underlig idé om at der køres balanceret ind og ubalanceret ud (Bare et gæt) og så skal der ikke meget til før det går galt

Skærmbillede 2025-01-20 231148.png

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.651
Samme hvor gamle og upålitelig ørene min er, har jeg funnet de best for akkurat den øvelsen.
Har ikke taget den ordentlig i brug endnu. Venlige mennesker påpeger at jeg har skruet for højt op for output. Dermed en del forvrængning ifølge mine ører. En del at lære på en sådan DSP. Har bestilt en Aktiv lukket subwoofer 16" med 1500 w forstærker. Dsp vil udelukkende blive brugt på den.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.651
Har opdaget at min venstre væg som er gasbeton spiller med og giver rodet/hård lyd. Må sætte akustik plader på den væg også. Har nogle dyre "Difussion plader" på den væg som ingen virkning har. Købt fra High Performance i København. Morten Eskildsen.

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.529
Torget vurderinger
1
Hvis det kan bli for mye DSP, hvordan måler vi mengden DSP?
Det måles i både tid og meter, der kona sier ifra med gnåling hvor mye det piper i høreapperatene til de audiofile over tid når de har skrudd for mye på DSPn.. Da er det bare å måle antall meter fra kona der de audiofile hører de gnåle.
Bor man alene derimot, så er det svært vanskelig å få til relevante målinger.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.651
Det måles i både tid og meter, der kona sier ifra med gnåling hvor mye det piper i høreapperatene til de audiofile over tid når de har skrudd for mye på DSPn.. Da er det bare å måle antall meter fra kona der de audiofile hører de gnåle.
Bor man alene derimot, så er det svært vanskelig å få til relevante målinger.
Tusinde tak for en meget teknisk forklaring. Jeg vil prøve i eftermiddag. 😁🤔🇧🇻

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.476
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Forige høyttalere jeg hadde fungert det dårlig med dsp "hele veien opp" lyden ble kjedelig og uten detaljer. På mine 1.7 (og når jeg hadde mg12) så låter det meget bra med dsp hele veien. Og ja, jeg har testet med dsp bare til 200hz. Det at @Drossel kommer med oppgulp som liksom skal være en standard, det blir bare for dumt.

• Liker
Reaksjoner: KMR

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.189
dsp kan da være alt fra ren digital via s/pdif, programvare eller med dac og analog ut. hvilke av de mister detaljer osv?

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
45.351
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er vel mye som spiller inn når det gjelder lyd i rom... Hos meg gir dsp hele veien opp best kvalitet.
Siden det er et ferdig produkt, vil jeg mene det indikerer at produktet enten er defekt, eller at den grunnleggende tilnærmingen produsenten har er feil. Paneler er jo i grunn ikke hifi, men effekteri.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.564
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Greiene med Magnepan er at driverne er veldig gode, så om man river ut delefiltrene, blir kvitt en del mekaniske resonanser, hjelper diskantene med spredelinser, bruker dsp til delefiltere og EQ, og digre forsterkere, lar dem slippe å gjøre noe under 100 Hz, ja så kan de låte riktig og spille alt for høyt (til Mahler til og med) uten å klappe i hop.

/ot

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.651
Er du en no brainer?
Eneste Lessloss jeg har er 3 af de billigste strømkabler. Sven Palvigs anlæg er på et meget højere niveau end mitt på alle parametre. Han har også tunet sit rum til et helt andet niveau end mit.

Det har jeg ikke midler til at nå. Vil ikke bruge den million jeg har i aktier pt.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
45.351
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Eneste Lessloss jeg har er 3 af de billigste strømkabler. Sven Palvigs anlæg er på et meget højere niveau end mitt på alle parametre. Han har også tunet sit rum til et helt andet niveau end mit.

Det har jeg ikke midler til at nå. Vil ikke bruge den million jeg har i aktier pt.
I rest my case

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
999
Sted
Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
Torget vurderinger
1
Greiene med Magnepan er at driverne er veldig gode, så om man river ut delefiltrene, blir kvitt en del mekaniske resonanser, hjelper diskantene med spredelinser, bruker dsp til delefiltere og EQ, og digre forsterkere, lar dem slippe å gjøre noe under 100 Hz, ja så kan de låte riktig og spille alt for høyt (til Mahler til og med) uten å klappe i hop.

/ot
Nådeløs humor :ROFLMAO: Ser for meg alle Maggie eierne nå.... :ROFLMAO:

phaselineær

Medlem
Ble medlem
16.01.2025
Antall liker
17
Sted
Sjælland
Snakker vi lyd i et rum uden korrektion, taler vi på ingen måde hgh end og så er der ret lige gyldigt hvor dyre passive filtre er.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
45.351
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Og snakker vi highend lyd er DSP ubrueligt
Så du tenker at bilen alltid er skyldig om man blir tatt i å kjøre for fort?

Synes det fint at du har funnet ditt kall her i livet, men synes likevel du skal tenke litt på dine stakkars landsmenn! @HasseBasse og et par andre har brukt årevis på å rette opp skaden etter Duelund og hans disipler. Hva med bare å erkjenne at nye ting skremmer deg litt! Normalt det når man har nådd livets høst.

Har man et dansk uttrykk for å preike ut av ræva?🤔

Topp Bunn