OK -jeg har kjøpt en! Nexus Player, hva er det?
Nexus Player lages av Asus og er beslektet med Google Chromecast, men er Googles egen mediespiller for Android TV og Googles konkurrent til Apple TV. Den kan caste fra mobiltelefoner og Chrome, og den kan til og med bruke stemmen din til å finne noe via fjernkontrollen. Innhold synkroniseres på alle Android-enheter og betyr at du kan starte filmer på TV-en og se dem ferdig på nettbrettet ditt. Høres jo glimrende ut.
Det som kanskje kan vekke bekymring, er om app'ene i Play Store til Google støttes av Nexus Player, ettersom det er noen forskjeller mellom den og Chromecast, som egentlig er en slags trådløsmottaker for strømming fra PC'er, mobiltelefoner og nettbrett -og selvsagt telefoner og nettbrett.
Spec's: Android 5.0, Intel® Atom Quad Core(1.8GHz), Imagination PowerVR Series 6 Graphics 2D/3D Engine HDMI som støtter 1080P up to 60fps, 1Gb RAM, 8 Gb lagring, Wi-Fi 802.11 AC 2.4 og 5 GHz, Bluetooth 4.1 osv.
OK, så langt greit. Men hva med den USB ut/inngangen? I følge utviklerne støtter Android Lollipop 5.0 tilkobling av USB audio:
Android now includes support for standard USB audio peripherals, allowing users to connect USB headsets, speakers, microphones, or other high performance digital peripherals. Android 5.0 also adds support for Opus audio codecs.
Så langt som jeg har sjekket opp på nett skal f.eks. tastatur, mus, eksterne lagringsenhet også fungere. Men, dersom man kobler til en ekstern lagringsenhet, må man installere en 3. parts file explorer, eller utforsker som det heter på norsk. Det finnes sikkert et utall utforskere til Android å velge på. SÅ langt jeg vet skal også Cyangenmod 12.1 fungere på Nexus Player, for dem som opplever behovet for det.
Men, problemet etter min mening med Nexus Player er Googles valg av USB inngang: det er en Micro-USB tilkobling under, ikke en ordinær USB eller Mini-USB kontakt. Det skaper unødvendige vanskeligheter med å koble til andre enheter via grensesnittet USB OTG eller USB On-The-Go. Det bør Google fikse ved neste generasjon Nexus Player. Men, så langt ser det ut som at det kan fungere å koble en USB DAC til såfremt man har en USB OTG-kabel -og skulle man trenge flere tilkoblinger kan man koble til en USB-hub: en USB-forgrener. Men, man kan ikke lade eksterne enheter via USB OTG. Da trengs det ekstern strøm.
Uansett overfører USB grensesnittet bare digitale data i binær kode, så det bør ikke være det største problemet. Men jeg kunne ønsket meg at Google hadde hatt en ordinær USB 2.0 utgang i stedet.