Av forsterkere finner man også et stort utvalg, faktisk så stort at ikke klarte å registrere alt som finnes hos Einklang. Men navn som kan nevnes Devialet, Roksan, Copland, Musical Fidelity, Moon Audio, Leak, Hegel og selvfølgelig Lyngdorf.
Roksan er ikke helt ukjent merke i Norge, men har fått mye god omtale i utenlandske HiFi magasiner.
Copland har jeg selv eid for mange år tilbake, og merket var også representert her. Og apropos Copland og rør, så har den politiske situasjonen ført til at russiske rør nå har blitt vanskelig å anskaffe, og det har derfor fått følger for produksjonen av ulike modeller hos Copland.
Moon Audio finner man også, er et godt etablert High-end merke.
Lyngdorf TDAI 3400,!min personlige forsterker og favoritt finner også her, så klart. Ganz klar!
Også den minste modellen til Lyngdorf stod utstilt i vinduet. En Lyngdorf for folk flest.
Noen modeller kunne best betraktes gjennom butikkvinduet, som dette settet fra Leak.
Så ble det anledning til en liten demo, på et oppsett bestående av Hegel H190 som det ble strømmet digitalt til, og et par nydelige høyttalere fra Dynaudio, Emir 50.
Matthias og jeg hadde en lengre samtale om bakgrunnen for butikken hans, og bransjen. Vinyl versus digital et interessant tema, og vinyl har i de senere årene vært med på å revitalisere bransjen. Når det kommer til kabler, så fører Einklang blant annet Audioquest, og kabler er også et interessant tema. Her så jeg noen av Matthias sine kunder komme innom for å låne høyttalerkabler de fikk prøve før kjøp. Det er god kundeservice.
Hegel og Dynaudio har en høy stjerne hos Matthias, særlig når jeg fikk vite hvor omfattende Dynaudio sine ordninger fungerer. Her kan man få erstattet ødelagte kabinetter på modeller som ikke lengre er i salg. Lyngdorf sine produkter ble også ansett som gode løsninger. Og her var vi enige om mye.
Tiden flyr når man har det trivelig, selv i temperaturer nærmere 30⁰ celsius på gradestokken. Jeg må også nevne at Einklang har flere lytterom der mer av High-end utstyret står utstilt, men det ble det ikke tid til denne gangen. Til slutt gjenstår det bare å takke Matthias for å ta seg tiden til å betjene en turist på tur, og hvis jeg var fastboende i Berlin hadde jeg gjerne handlet HiFi utstyr hos Einklang . Butikken har min klare anbefaling og er et sted som det er verdt å ta turen innom.
Denne saken stod i hylla sammen med stativ -/bokhylle høyttalerne. Jeg fikk aldri spurt hva den brukes til. Det har kanskje noen en forklaring på?