Melody Gardot

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Flageborg skrev:
Anonym skrev:
Du tenker på mangelen på dypbass?
Nei, overhodet ikke... ::)

Det er heller et fraværende element på Melody Gardots skiver....,
men detaljene i mellomtonen er forførende ;D
Tror jeg har muligheten for å høre de fleste detaljene i mellomtonen med dagens høyttalere. Tror ikke jeg har hørt på dama siden jeg hadde Respons Grand som var oppgraderte av produsent til LE og mellomtonen der holder også høy kvalitet. Men det er bedre å ta ball enn spiller i det lange løpet IMO.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Runesande skrev:
Jeg er enig med deg Torem at Krall er en dyktig dame. Jeg er også enig med deg i at "The Girl In The Other Room" er hennes beste. Så var det om det hadde stått en mann bak........ Det er vel det som er saken med akkurat dette albumet - at det er hennes mann Elvi Costello som står bak det egenproduserte og arrangement.

Rune
Jeg er enig med dere begge. Krall er en dyktig artist og hennes musikk er ganske så engasjerende.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.757
Antall liker
3.260
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Tror jeg har muligheten for å høre de fleste detaljene i mellomtonen med dagens høyttalere.
Nei, det er visstnok ikke mulig ref. test.
"Mellomtonen er meget oppløst, men jeg føler den mangler litte grann i nedre mellomtone/øvre mellombass."
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
Tænk man sider og diskutere hvad der mangler i et totalt syntetisk lydbilled uden en eneste naturlig lyd, det er åbenbart det hi-fi er blevet til for mange, meget meget sørgeligt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Flageborg skrev:
Anonym skrev:
Tror jeg har muligheten for å høre de fleste detaljene i mellomtonen med dagens høyttalere.
Nei, det er visstnok ikke mulig ref. test.
"Mellomtonen er meget oppløst, men jeg føler den mangler litte grann i nedre mellomtone/øvre mellombass."
Har du noen referanse til den testen?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
thor72 skrev:
Tænk man sider og diskutere hvad der mangler i et totalt syntetisk lydbilled uden en eneste naturlig lyd, det er åbenbart det hi-fi er blevet til for mange, meget meget sørgeligt.
Lydkvaliteten spiller liten rolle for musikken, jeg kan kose meg med musikk selv fra laptop og Koss Porta-Pro eller originalanlegget i min Toyota. Men er da avhengig av at musikken har visse musikalske kvaliteter.
 
R

Runesande

Gjest
thor72 skrev:
Tænk man sider og diskutere hvad der mangler i et totalt syntetisk lydbilled uden en eneste naturlig lyd, det er åbenbart det hi-fi er blevet til for mange, meget meget sørgeligt.
Thor72:
Jeg har lest mange av dine innlegg på HFS og lurer virkelig på dine intensjoner. Det virker ikke som du er særlig interessert i musikk for musikkens del.

Når man snakker om og diskuterer musikk mener jeg at man må gjøre dette med en ydmyk holdning over for andres meninger. Ens tilnærming til musikk er så subjektivt og ulik at det finnes ikke noe som heter god eller dårlig musikk. Man må ha respekt for andres syn og oppfatning av hva man hører og opplever.

Om man har et anlegg til 2k eller 200k spiller ingen rolle dersom den som lytter til et 2k anlegg føler at hans opplevelser av det han hører tilfredsstiller hans behov.

Melody Gardot i mine ører har en stemme med en vibrato som er heller sjelden. Jeg har både CD og vinyl og føler at nærheten i stemmen henns kommer mer fram på vinyl. Musikerne ligger litt lengre bak i lydbildet og lar Melody få "scenen alene". Nok en gang - i mine ører, diskant og bass er der, men nedtonet. Når Melody får lov til å modnes litt er jeg sikker på hun blir en fremragende utøver.

Rune
 

thor72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
260
Antall liker
0
Nu er det sådan at jeg er udmærket klar over årsagen til at den type musik og lyd er så populær blandt "hifi entusiaster"
Men det tør jeg ikke skrive her. Og der findes i hundredvis af dygtigere og mere interessante kunster end Melody Gardot
Men de er ikke udgivet med den sound fra Verve eller blue Note, nogle af den er endda udgivet med naturlig lyd (Hi-Fi) puha..... dada det skal vi ikke sørme ikke nyde noget af.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Personlig tror jeg diskusjoner om musikk er konstruktivt selv om musikk i høyeste grad er subjektivt.

Jeg synes det er flott at noen liker dama og jeg har jo selv kjøpt en cd etter å ha lest om hun dama her på sentralen. Det at jeg synes det er det kjedeligste/dårligste albumet innenfor sjangeren i mitt eie er min subjektive mening.

Ei heller har jeg noen reiseradio eller noe i nærheten.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.958
Antall liker
781
Ja, diskusjon om musikk/plater er jo gøy selv om sikkert aldri blir enige.

Noe jeg synes er gøy med hifi er nettopp at samme musikk/plate kan høres forskjellig ut på ulike oppsett. Bra hifi åpner flere dører enn en standard bilstereo. Har mange ganger opplevd at plater jeg trodde jeg ikke likte plutselig høres bedre ut på et bra hifi-oppsett. Kvinnestemmer er jo i så måte et godt eksempel.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4

JanOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
128
Antall liker
62
Torget vurderinger
1
Har ingen nokon reaksjonar på "skattinga" denne dama driv med.

Eg likar dama heilt til ho byrjar å synge utan tekst. Det fungerar slett ikkje for meg.

Men det er no berre mi meining......

mvh
Jan Ove
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
JanOve skrev:
Har ingen nokon reaksjonar på "skattinga" denne dama driv med.

Eg likar dama heilt til ho byrjar å synge utan tekst. Det fungerar slett ikkje for meg.

Men det er no berre mi meining......

mvh
Jan Ove
Er så lenge siden jeg har hølrt hun dama at jeg måtte sette på Worrisome heart nå og jeg skjønner hva du mener.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.958
Antall liker
781
Anonym skrev:
JanOve skrev:
Har ingen nokon reaksjonar på "skattinga" denne dama driv med.

Eg likar dama heilt til ho byrjar å synge utan tekst. Det fungerar slett ikkje for meg.

Men det er no berre mi meining......

mvh
Jan Ove
Er så lenge siden jeg har hølrt hun dama at jeg måtte sette på Worrisome heart nå og jeg skjønner hva du mener.
Det var liksom ikke måte på sutring her da.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
torem skrev:
Anonym skrev:
JanOve skrev:
Har ingen nokon reaksjonar på "skattinga" denne dama driv med.

Eg likar dama heilt til ho byrjar å synge utan tekst. Det fungerar slett ikkje for meg.

Men det er no berre mi meining......

mvh
Jan Ove
Er så lenge siden jeg har hølrt hun dama at jeg måtte sette på Worrisome heart nå og jeg skjønner hva du mener.
Det var liksom ikke måte på sutring her da.
Ja, enkelte blir fryktelig hårsåre av å høre at andre ikke deler samme interesse for en artist.
 
C

Cyber

Gjest
JanOve skrev:
Har ingen nokon reaksjonar på "skattinga" denne dama driv med.

Eg likar dama heilt til ho byrjar å synge utan tekst. Det fungerar slett ikkje for meg.

Men det er no berre mi meining......

mvh
Jan Ove
Jeg er faktisk litt enig med deg, men jeg holder ut improviseringen :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
torem skrev:
Anonym skrev:
JanOve skrev:
Har ingen nokon reaksjonar på "skattinga" denne dama driv med.

Eg likar dama heilt til ho byrjar å synge utan tekst. Det fungerar slett ikkje for meg.

Men det er no berre mi meining......

mvh
Jan Ove
Er så lenge siden jeg har hølrt hun dama at jeg måtte sette på Worrisome heart nå og jeg skjønner hva du mener.
Det var liksom ikke måte på sutring her da.
Ja, enkelte blir fryktelig hårsåre av å høre at andre ikke deler samme interesse for en artist.
Selvfølgelig blir vi det. Det er jo ingen her inne som har så god smak som meg, så jeg har all grunn til å bli litt snurt når noen mener noe annet enn meg. Folk må etterhvert lære hvem som besitter sannheten, og det er hevet over enhver tvil om at baluba er et nøkkelord her.

Ellers er jeg enig i at å blande lyden inn i diskusjonen om musikks verdi er helt feil. Hvis det er forskjellige mastringer av samme innspilling som diskuteres har det relevans, men å avskrive musikk fordi det ikke er spilt inn på rett måte er for meg feil. Før jeg fikk en fornuftig oppkobling av laptop-en lyttet jeg ofte til musikk direkte over laptop-ens innebygde ht. De som ikke orker å nyte noen få timers musikk på den måten så er de egentlig ikke skikkelig interessert i musikk som sådan, men mer en kombinasjon av lyden og musikken (som et nødvendig onde).

Gardod har jeg kun kopiert fra andre - "Worrisome Heart", "My One And Only Thrill" og "FIB Radio France". Sistnevnte har jeg ikke hørt enda, og de to andre har kun fungert som bakgrunnsmusikk til nå. Jeg har altså til nå ikke brydd meg om å sitte ned og lytte skikkelig, men det fungerer fint som lavmælt lydkulisse når natten faller på. Og det er også en kvalitet som ikke må undervurderes. Brian Enos ambient fra syttitallet er heller ikke noe du sitter og lytter til. Det er rett og slett bruksmusikk, og jeg synes ikke det er noe galt i det. Om Gardod overlever mine kritiske ører hvis jeg sitter og lytter skikkelig skal jeg ikke uttale meg om enda, men det har ikke vært bruksområdet de har hatt til nå.

Tænk man sider og diskutere hvad der mangler i et totalt syntetisk lydbilled uden en eneste naturlig lyd, det er åbenbart det hi-fi er blevet til for mange, meget meget sørgeligt.
Det er greit at du synes lydbildet er dårlig og unaturlig, men at det faktisk er syntetisk stemmer jo ikke - og at det er uten en eneste naturlig lyd tyder på ... ja jeg vet faktisk ikke. For det er jo 100 prosent feil, for såvidt meg bekjent brukes ikke synth av denne artisten. Alle instrumentene er av den tradisjonelle typen, og lager altså kun naturlige lyder. Nærmikrofoni og bruk av klang er ikke unaturlige lyder, det er naturlige lyder med mangel av naturlig akustikk. Det er likefullt naturlige lyder av alle instrumentene, og Gardod er ikke en robot med talesynthesizer.

MEN jeg er enig i at mange hifi-freaks ikke alltid kjenner igjen dårlige og gode kvaliteter. Et godt eksempel er de som mener at Vamps "God morgen, søster" låter lett komprimert. Den er tvert imot svært hardt komprimert på sporene, og svært kommersiell i så måte. Det har jeg aldri lest en hifi-freak skrive her på HFS. Faktum er at jeg aldri har lest en negativ kommentar til lyden på Vamps plater, noe som faktisk er på sin plass å skrive om nevnte plate i alle fall. Jeg tolker det slik at folket ikke alltid er i stand til å avsløre kompresjon når det er kløktig utført. Den er jo komprimert som en rockeplate, selv om det er visepop. :eek:

Jeg synes det er flott at noen liker dama og jeg har jo selv kjøpt en cd etter å ha lest om hun dama her på sentralen. Det at jeg synes det er det kjedeligste/dårligste albumet innenfor sjangeren i mitt eie er min subjektive mening.
Mange artister har kjedelige og dårlige utgivelser, selv om de også har gode. Noen har bare en god plate, og noen har bare en dårlig plate. Hvilken plate av Krall er det du har? Jeg har et eksemplar av "The Girl..." som jeg ikke har hørt siden jeg kjøpte den for mange år siden. Den ble bare liggende på vent, selv om det var Costellos nærvær som førte til kjøpet. Fremdeles har jeg et håp om at den er bedre enn de andre. Liveplaten hennes har jeg også, og den spilles kun når det skal digges litt lyd. Det forekommer også i den balubske residens, og så kjedelig at jeg ikke orker å høre den er den ikke.

En ting som er fint med HFS er at vi har en egen kategori for audiofile innspillinger. I resten av musikkforumet er lyden sjelden et tema, noe som bevitner at musikken betyr mest for de fleste. Er musikken god så er det umulig for meg (og de fleste) å ikke like platen på grunn av lyden. For de med hifi som like viktig interesse som musikken er det sikkert annerledes, men slikt mener jeg kun kan oppstå hos de som er overfladisk interessert i musikk.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Anonym skrev:
torem skrev:
Anonym skrev:
JanOve skrev:
Har ingen nokon reaksjonar på "skattinga" denne dama driv med.

Eg likar dama heilt til ho byrjar å synge utan tekst. Det fungerar slett ikkje for meg.

Men det er no berre mi meining......

mvh
Jan Ove
Er så lenge siden jeg har hølrt hun dama at jeg måtte sette på Worrisome heart nå og jeg skjønner hva du mener.
Det var liksom ikke måte på sutring her da.
Ja, enkelte blir fryktelig hårsåre av å høre at andre ikke deler samme interesse for en artist.
Mange artister har kjedelige og dårlige utgivelser, selv om de også har gode. Noen har bare en god plate, og noen har bare en dårlig plate. Hvilken plate av Krall er det du har? Jeg har et eksemplar av "The Girl..." som jeg ikke har hørt siden jeg kjøpte den for mange år siden. Den ble bare liggende på vent, selv om det var Costellos nærvær som førte til kjøpet. Fremdeles har jeg et håp om at den er bedre enn de andre. Liveplaten hennes har jeg også, og den spilles kun når det skal digges litt lyd. Det forekommer også i den balubske residens, og så kjedelig at jeg ikke orker å høre den er den ikke.
Eneste platen jeg eier med Krall er Live in Paris men jeg mener jeg lastet ned Girl in the other room og The look of love for noen år siden.

Costello derimot har jeg mye av :)

Personlig synes jeg det er mange jazz syngedamer det er verdt å sjekke ut...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Er de like lette å sovne til? ;D

Selv foretrekker jeg Ella foran alle disse, men det er en greie. Det samme gjelder Nancy Wilson, Radka Toneff, selveste Billie Hollyday og alle de andre. Moderne jazzvokalister kjenner jeg lite til. Madeleine Peyroux er en fin stilstudie når hun låter mest likt Billie, og det er også bedre enn Gardod i mine ører. Men Gardod har sin misjon, og er bedre å lulle lytterne i avslapning og muligens søvn.

Det som er enda mer søvndyssende er slike som Melua, men den gjengen holder jeg utenfor dette. De er foreløpig ikke funnet verdig til HDD-plass. Det har derimot Costello, og ikke rent lite HDD-plass heller. ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Ja de er på det jevne når det gjelder muligheten til å sovne til de.

Forøvrig er jeg helt på linje med deg med tanke på artistetene du foretrekker fremfor Gardod.
 
Topp Bunn