Mens noen spratt til himmels ....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vermin skrev:
    Morsom tråd gutter ;D
    Ser dritfett ut på loftet til BHO, der skulle jeg gjerne vært og inspisert ulike saker ;)
    ;)

Tar det neste gang du er innom hvis det passer for Birger.

/jan

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    JanR skrev:
    Vermin skrev:
    Morsom tråd gutter ;D
    Ser dritfett ut på loftet til BHO, der skulle jeg gjerne vært og inspisert ulike saker ;)
    ;)

Tar det neste gang du er innom hvis det passer for Birger.

/jan
    Viss ikke får han legge ut nøkkel ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa:

De målingene er vel ikke gale ?
    Ikke det at jeg skjønner meg så veldig på denslags.

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    harru sett på makan, her var det mye gøyalt! :D
    bravo, gutta.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    harru sett på makan, her var det mye gøyalt! :D
    bravo, gutta.
    Takk.
    Gutta på tur ;D

aair skrev:
    JanR skrev:
    Sprøyte gal mao ;D

/jan
    Det forklarer jo Mbares nærvær!! Om ikke annet så var dere stort sett rene og pene i tøyet da ;D
    Hifi-vett-regel nr1: alltid ha med som kan kurere evt. nevroser ;)

ps: må få takke, igjen, gutta som var med og ikke minst Birger.
    Var en utrolig herlig dag, lenge siden jeg har kost meg så ille :)

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Samstemmer at det var jævli hyggelig, ja. Når det gjelder:

Hifi-vett-regel nr1: alltid ha med som kan kurere evt. nevroser
    Ville jeg nok omformulert den til:
    Hifi-vett-regel nr1: alltid ha med som kan kurere vurdere evt. nevroser
    Jeg begynner å se for meg et bugnende privatmarked, jeg. Mange pengesterke og smått desperate menn - gruppeterapi på 7-8 stk. av gangen, en tusenlapp hver må de klare å avse. 10-12 timer minimum, da har jeg tjent minimum 70 000. Hvorfor i helvete sliter jeg i det offentlige med folk som har problemer, når jeg heller kan jobbe med audiofile som bare har luksusproblemer? ;D

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Da er dags for å skrive noe om lyd og sånt. Før dere leser vil jeg referere til tråden min om "Mine anlegg og bildetråder" for å gjøre oppmerksom på at jeg har en ny venn. OK? ;D

Hos BHO
    Det er nesten forbløffende (og litt betryggende) hvordan den frekvensmålinga RoDa posta stemmer overens med mine lytteinntrykk hos BHO - som dere kan lese av den er det en heftig bassboost rundt 43Hz og en rimelig drøy suckout rundt 70Hz, før resten av frekvensgangen forsåvidt er flat, men ned godt og vel 10 dB på 20Khz. I klartekst, slik jeg hørte anlegget til BHO, så savnet jeg litt luft, oppløsning i diskanten og jeg syns det tenderte mot å høres litt lukket ut - uten at det var lukket, men tendensen var mot det, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Hva betyr det i praksis? Vel, det betyr at f.eks. klassisk, Lucinda Williams mangla litt av den klangen, den luftigheten som jeg hører hjemme hos meg selv (mitt anlegg er jo tiltet motsatt vei, dog ikke fullt så mye - jeg har en svak helning som går oppover). Det det også betyr er at det tar av noe av "skrikinga" i toppen på mye - og det er et viktig poeng her, nemlig det at når jeg spilte Deep Purple (Child in Time) rimelig høyt så blei det overhodet ikke anstrengt og det var trøkk, varme, liv og ikke minst fryktelig morro. Ditto for Zep (When the Levee Breaks).

Det jeg hørte av annen rock og blues/rock (Joe Bonamassa eller hva pokker den fyren heter) syns jeg også var dritkult. Lydbildet er stort, det er en vegg av lyd, det trøkker, det er morro for alle penga - hadde ikke tapeten vært så fin der opp i den flotte stua hans så hadde jeg garantert vurdert å satt på AC/DC brennhøyt og satt tenna i den nevnte tapeten. Sikkert like greit at jeg ikke gjorde det.

Jeg sitter, sånn sett, igjen med det samme inntrykket sånn grovt sett jeg har fått hos RolfOzzy og JanR, bl.a.: jævla morsomme musikkanlegg, som driter jamt faen i en god del hi-fi parametre, men på rock, blues slike ting er utrolig morsomme anlegg som virkelig får musikken til å sparke, leve og skrike og hyle. Det liker jeg virkelig med de anleggene. I min perfekte lyttestue, når jeg er rik og har plass til det, skal jeg ha to anlegg i hver sin ende: ett a la det BHO og gutta har for å spille høyt for trøkket, livet og morro-faktoren og hvor jeg kan gi jamt faen i et platene er dårlig innspilte, skriker i diskanten og hvem faen bryr seg om det? Og i den andre enden skal jeg ha et helt annet anlegg for å spille jazz, klassisk og de tingene. Bare å vente på penger og hus og tid, det. :)

Er forøvrig skjønt enig med de som har ment at vinyl spilte bedre enn cd - det er nøyaktig samme inntrykket jeg satt igjen med. Greit, jeg har aldri skjønt Stevie Ray Vaughan, men fanden spare det var kult å høre det hos BHO.

En ting jeg syns hadde vært morsomt å prøve hadde vært å tilta mellomtone/diskant-hornet litt opp i bakkant, i.e. at det treffer mer direkte mot lytteposisjon - jeg tror det kanskje kunne ha løfta nivået i diskanten noe og dermed "åpnet opp" lydbildet noe?

Uansett: tusen takk for lytten, BHO! Det var skrekkelig morro å få hørt på det anlegget ditt og det er tydelig at det liker mye kjærlighet og omtanke og ikke minst arbeidstimer bak det du har der oppe. Og når jeg ser på cd-samlinga di og anlegget ditt, så skjønner jeg veldig godt prioriteringene dine.

Noen betraktninger rundt Klipsch, rør og sånt
    Jeg har etterhvert hørt en del på anleggene til JanR, RolfOzzy (mest på det, egentlig) og nå BHO og jeg begynner å få noen tanker og spørsmål rundt disse anleggene som jeg tenkte kunne vært morsomt å diskutert - so here goes.

De 3 anleggene syns jeg er helt ypperlige musikkanlegg hvis du primært hører på rock, blues, musikk som handler om menn/kvinner, en gitar, trommer og en bass. Kanskje litt til, men dere skjønner tegninga. Musikk hvor lydkvaliteten ofte er så som så og hvor slike hi-fi parametre som lydbilde, oppløsning og slike ting ikke nødvendigvis har så jævla mye å si. RolfOzzy sitt anlegg, f.eks., er noe av det råeste jeg har hørt på stemmekvalitet - det er en virkelig noe jeg skulle ønske anlegget mitt var i nærheten av å få til på det nivået hans gjør (og nå har jeg ikke hørt det etter Gamutten kom inn i bildet...).

Samtidig savner jeg en del ting - jeg har enda ikke hørt et av de anleggene gjøre klassisk på en spesielt vettug måte. Her savner jeg bl.a. et nogenlunde vettugt lydbilde - "avtegninga" av orkesteret blir så som så, lyden kommer litt her og derfra, det er ikke nødvendigvis lett å skille de ulike delene av orkestret fra andre deler av orkestret og jeg savner litt klang, oppløsning, luft mellom instrumentene, slike ting. Og jeg klarer ikke helt å gi slipp på en følelse av at disse Klipsch-anleggene jamt over har noe nasalt over seg.

Det jeg skriver om i det ovenstående avsnittet er jo det som ofte regnes som typiske hi-fi parametre, for meg er det også viktige parametre når det kommer til spesielt klassisk. Jeg sliter med å nyte musikken hvis jeg lytter på klassisk og det er en litt udefinert, vag wall-of-sound uten særlig dybde eller plassering i lydbildet foran meg - i hvert fall sånn jeg lytter til klassisk handler bl.a. om hvordan de ulike delene av orkestret spiller i lag, hvordan temaer overføres mellom disse delene o.s.v. Men samtidig er jo dette parametre som på f.eks. Deep Purple er jamt over fullstendig uinteressant.

Og jeg syns at mitt eget anlegg ikke klarer å rocke litt fett, vilt og rått som disse Klipsch og rør-anlegga - der er det mer liv i mellombassen, mer trøkk, mer kropp og ja.. det rocker mer enn mitt anlegg. Samtidig er mitt anlegg, i mine ører, vesentlig bedre på klassisk fordi det gjør mer av disse hi-fi parametrene som for meg er viktig når det gjelder klassisk. Og det er jo ikke på trynet når det gjør rock, heller.

Problemet mitt er at jeg vil ha både i pose og sekk. Jeg er jo også ufattelig glad i rock - jeg elsker Black Sabbath, Zep, Deep Purple, The Stooges, AC/DC alle disse banda også. Og hvordan får man i pose og sekk? Jeg vet ikke, men jeg skjønner at det er slike ting jeg leter etter - et anlegg som rocker litt tøft og rått som disse nevnte anleggene, men som SAMTIDIG gjør soundstaging, oppløsning, luft og disse parametrene. Jeg er redd for at svaret koster mye penger. :p

Uansett har det vært og er fantastisk spennende å høre på og å bli kjent med både anleggene og ikke minst gutta som eier anleggene. Som JanR er inne på, det var bare så jævla hyggelig og morsomt i går - en hel dag bare med hi-fi nerding, øldrikking, pølsespising og god musikk. Hva mer kan man ønske seg? :) Og det er også noe av det beste med denne hobbyen, syns jeg - det å møte morsomme og fine mennesker som jeg lærer mye av og får nye tips og innfall til både musikk og hi-fi.

R

RoDa

Gjest
    Faen vi er samstemte Mbare!!

Nå har jeg hørt et oppsett hos BHO som har sneket seg i hifi-retning og beholdt disse rockekvalitetene.
    Derfor var det litt overraskende at anlegget nå har dreid litt og spiller mørkere enn jeg hadde trodd.

Som du sier er det helt maks på gammel stor rock !!
    Tilting av mellomtone-/ diskanthorna hadde jeg også prøvd. Diskanten skyter litt høyt nå?

Jeg personlig likte LaScala bedre. Mer tøff-i-trynet og lettbeinte. (Annen elektronikk da også, men)
    Hva man selv liker og hvordan man selv liker musikken gjengitt er jo hele poenget, intet er "feil".

R

R

RoDa

Gjest
    Må bare få med at jeg likte vinyl MYE bedre enn CD i går. Ren utklassing!!!

R

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    297
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å ha det nevnt.....jeg har ikke mange LP`r (om noen ::)) som kan hamle opp med den lyden som denna SRV skiva serverer på mitt anlegg. ;)
    Toppene er noe tiltet, men seff....det går ann å tilte mer.
    Dac skulle vært oppjustert en del, men dette har jeg latt bero da den om ikke lenge blir relativt mye ombygd i stede. 8)
    LaScala er en villere skapning.....men i mine ører fører det også med seg enkelte bakdeler i forhold til K-horn.
    Det beste hadde seff vært og hatt stort nok hus og begge deler. ;D ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hva heter svr-skiva du snakker om, bho?
    audiofil pressing, hard to get?

flott beskrivelse, mbare.

R

RoDa

Gjest
    Couldn't stand the weather, er vel kjent som den bestlydende av SRVene.

R

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    297
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Riktig RoDa.
    På vinylutgaven finner du iallefall låta "tin pan ally" ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har svr-lp som heter texas flood.
    låter allright.
    er det samme versjon av tin pan alley på disse to skivene?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Dette er skikkelig god underholdning. Fin tone, bra bilder, og spennende anlegg. Kan ikke bli så mye bedre. Skikkelig fin gjeng og fortelling. Mbare sine lytteinntrykk på slutten er også en høydare, den gutten kan virkelig formidle lytteinntrykk! Takk for tur.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Hyggelig lesning!

Eg er også, etter passiv frivillig påverknad fra HFS, blitt eit Klipsch / rørmenneske, fordi eg har felles musikksmak med de som har Klipsch og rør her på sentralen (og fordi Klipschrør-gjengen har de beste mitt anlegg-trådene?).

Betraktningane dine, mbare, stemmer nok. Vi får sjå om eg prøver noko meir hifi i framtida, men eg tviler. Vegen til den gode Klipsch-lyden er faktisk meget overkommelig priset og lett tilgjengelig. Samtidig kan den dras langt, som hjå BHO m.fl.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Flott beskrivelse av dine inntrykk Mbare :)

Deep Purple skiva, latterlig bra. Gåsehud mellom tærne 8)

/jan

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Tenkte eg det ikkje!
    Har 3-cd'ers utgaven fra '93. Skal høyrast i morgon. Er jo klart Klipsch-mat :D

BHO, om du er Deep Purple fan, har du høyrt denne?

Heilt klart ein av favorittane (til tross for litt dårlig lyd?) her i stova :D

R

RoDa

Gjest
    Gago skrev:
    jeg har svr-lp som heter texas flood.
    låter allright.
    er det samme versjon av tin pan alley på disse to skivene?
    Texas Flood har ikke Tin Pan Alley på i orginalversjonen av albumet i alle fall.

Min stopper på spor 10.
    Men jeg har også andre plater med "SRV speaks" og noen bonusspor.
    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:gpfrxql5ld6e

Her er også SRV speaks listet opp sammen med bonussporene:
    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:hpfrxql5ld6e

Derimot har jeg samlingen Blues at Sunrise hvor det er en liveversjon sammen med Johnny Copeland.
    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:dbfqxq9kldfe

R

R

RoDa

Gjest
    BHO skrev:
    Bare for å ha det nevnt.....jeg har ikke mange LP`r (om noen ::)) som kan hamle opp med den lyden som denna SRV skiva serverer på mitt anlegg. ;)
    Toppene er noe tiltet, men seff....det går ann å tilte mer.
    Dac skulle vært oppjustert en del, men dette har jeg latt bero da den om ikke lenge blir relativt mye ombygd i stede. 8)
    LaScala er en villere skapning.....men i mine ører fører det også med seg enkelte bakdeler i forhold til K-horn.
    Det beste hadde seff vært og hatt stort nok hus og begge deler. ;D ;D
    Ja, den SRV låt bra, helt klart!!

Mer tilting og sikte rett på lytteposisjon hadde jeg prøvd bare sånn bare for å ha gjort det... :)

Tipper DACen blir en ganske annen etter BHOing av den ja! ;D

Det er grunnen til at man skal ta korte lytteinntrykk for det de er, det er eieren selv som over tid også oppdager negative aspekter ved lyden.
    For meg var det lett å drite i LaScala fargingen, bassmangelen, resonansene i kassen og "vill-lyden" under besøk.
    Har full respekt for at det ikke var like moro dag ut og dag inn. ;)

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle de positive tilbakemeldingene som har kommet etter utflukten vår.
    Ingen glemt eller gjemt, eller hva det nå heter.

Og Mbares lydomtaler er alltid greit lesestoff. Det der med tiltingen er nok muligens ikke så dumt. Merka noe av det når jeg satt en stund på en pinnestol, for deretter og dumpe ned i lyttestolen.

Men det er nå så.

Vi har nok hele gjengen funnet hver vår vei til gromlyden som vi ønsker hjemme, og det er jaggu det viktigste. Er litt i tvil når det gjelder nettopp Mbare. Lurer på om ikke han har malt seg inn i et hjørne når det gjelder MG og Hegel. Men er stakkaren fornøyd så....men jeg lurer på det, så mye forskjellig som skal prøves før han går til rota av problemet. ;D

Tur ja. Håper vi kan ta fler utflukter framover.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Istedet for tilting av høytalere kanskje en sånn hadde vært noe ? Med høyderegulering og ellers en pryd for ethvert hjem.

R

RoDa

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Er litt i tvil når det gjelder nettopp Mbare. Lurer på om ikke han har malt seg inn i et hjørne når det gjelder MG og Hegel. Men er stakkaren fornøyd så....men jeg lurer på det, så mye forskjellig som skal prøves før han går til rota av problemet. ;D
    Ryktene sier at han i dag skal høre på flere horn og i morra eksotisk membranmateriale! :eek:

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    rolfozzy skrev:
    Er litt i tvil når det gjelder nettopp Mbare. Lurer på om ikke han har malt seg inn i et hjørne når det gjelder MG og Hegel. Men er stakkaren fornøyd så....men jeg lurer på det, så mye forskjellig som skal prøves før han går til rota av problemet. ;D
    Ryktene sier at han i dag skal høre på flere horn og i morra eksotisk membranmateriale! :eek:

R
    Ta godt i mot han når han kommer. Han trenger oppmuntring, og evalueringsrapporten etter han har vært på besøk og hørt eksotisk membranmateriale skal bli spennende. Ikke alle som har membraner som er lagd av taiwanske forhuder.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rolfozzy skrev:
    Ikke alle som har membraner som er lagd av taiwanske forhuder.

;D ;D ;D
    fan, der kom morrakaffen opp igjen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Denne tråden var eksemplarisk flott. Morsom tone, informerende, godt dokumentert med flotte bilder. Kort sagt: fornøyelig lesning. Ta gjerne en tur til. Når som helst..

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    rolfozzy skrev:
    Vi har nok hele gjengen funnet hver vår vei til gromlyden som vi ønsker hjemme, og det er jaggu det viktigste. Er litt i tvil når det gjelder nettopp Mbare. Lurer på om ikke han har malt seg inn i et hjørne når det gjelder MG og Hegel. Men er stakkaren fornøyd så....men jeg lurer på det, så mye forskjellig som skal prøves før han går til rota av problemet. ;D
    Skal vi ha en liten opptelling, RolfOzzy, om hvem som har bytta mest komponenter de siste åra? ;D Jeg syns trappa ned til gruva ser mer slitt ut for hver gang jeg kommer dt, etter at enda en komponent er kommet, bært ned og noe annet er bært opp igjen. Jeg? Har ikke bytta en eneste komponent på nærmere 1 år og før det satt jeg stort sett på det samme anlegget i nærmere 2 år, jeg. 8) Og du mener at jeg har malt meg inn i et hjørne? ::) ??? ;D

Skal avgårde til Gago i dag å høre på hans anlegg, i morra RoDa. Så her blir det tre rimelig vilt forskjellige anlegg på under ei uke. Jeg gleder meg, jeg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Skal avgårde til Gago i dag å høre på hans anlegg, i morra RoDa. Så her blir det tre rimelig vilt forskjellige anlegg på under ei uke. Jeg gleder meg, jeg.
    Så så jenter ;D

Du får kjørt deg den her uka ja Mbare :)
    Gago er en trivelig kar med ett meget vellydende anlegg, en jævel på pølser også den kællen ;)
    Ha en fortsatt flott helg guttær.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    rolfozzy skrev:
    Skal vi ha en liten opptelling, RolfOzzy, om hvem som har bytta mest komponenter de siste åra? ;D Jeg syns trappa ned til gruva ser mer slitt ut for hver gang jeg kommer dt, etter at enda en komponent er kommet, bært ned og noe annet er bært opp igjen. Jeg? Har ikke bytta en eneste komponent på nærmere 1 år og før det satt jeg stort sett på det samme anlegget i nærmere 2 år, jeg. 8) Og du mener at jeg har malt meg inn i et hjørne? ::) ??? ;D

Jeg forklarte det jeg mente alt for dårlig forstår jeg. Skal vi ta det en gang til ?

Ok. Følg med, nøye.

Det jeg mener med " mye forskjellig som skal prøves" er. Hallo ! Følger du med ?
    Alt dette stæsjet utenom. Romdemping og denslags finurligheter.
    Millimeterflytting av plankene. Tweaking altså. Comprende ? (spansk)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gutter.
    gjør opp som menn.
    rozzy tar en heresy i hendene, mbare tar en maggie.
    deretter denger dere høyttalerne hardt mot hverandre, gjentatte ganger.
    den høyttaleren som funker etterpå, er best.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    gutter.
    gjør opp som menn.
    rozzy tar en heresy i hendene, mbare tar en maggie.
    deretter denger dere høyttalerne hardt mot hverandre, gjentatte ganger.
    den høyttaleren som funker etterpå, er best.
    Enig, gjør opp på den gamle måten ;D

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Å nei, nei og atter nei.

De følsomme Heresy har ikke noe og stille opp med hvis Mbare begynner og veive rundt seg med jernsenga.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Å nei, nei og atter nei.

De følsomme Heresy har ikke noe og stille opp med hvis Mbare begynner og veive rundt seg med jernsenga.
    Hvis han får sig på senga er du sjanseløs, men før det klabber du han groggy med heresy

R

RoDa

Gjest
    Let's get ready to ruuuuuuuumble!!!

Sitter nå her med apekistene og mosfets og ser på.....
    Fikk noen veldig spennende kabler på besøk i dag (landpostbud er fine saker!) , får se om jeg kobler dem opp i dag og prøver dem på besøket i morra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn