Mens uhyggen over valget senker seg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Valget i år fremstår som en reprise på noe jeg synes å huske fra 1980-tallet. Jeg skal ikke si noe om hvorfor jeg mener det, men stikkord her er "oljepenger", "skatter og avgifter", "forbruk" og "privatisering av det offentlige" -helt legitime saker som ligger i bunnen for valget, selv om enkeltsaker synes å oppta en del plass. Utenrikspolitikk, forsvar, verdiforankring av det offentlige eller "kostnads synliggjøring", petroleum og miljø synes å forsvinne litt (et par av sakene er så og si fraværende). Vi har vel ikke fått tilstrekkelig av den internasjonale finanskrisen innover oss til å forandre særlig meget av våre perspektiver her på berget..!

Uansett, så har jeg lagt merke til at det under skolevalgene som har vært avholdt, dukket opp et interessant fenomen på Ål videregående skole i Hallingdal. Der fikk Vigrid 10 prosent av stemmene under skolevalget, noe som faktisk er et høyt tall. Nå går det omtrent 210 elever ved skolen, så 22 stemmer er ikke enormt mange. En av elevene sier til Dagbladet:

- Vigrid sier det de fleste tenker. De har noen rasistiske meninger, men de har mange saklige synspunkter for vårt samfunn, mener hun.

http://www.dagbladet.no/2009/09/09/nyheter/vigrid/skolevalg/8020587/

I en smekk tas "alle" til inntekt for Vigrid i et forenklet resonnement, samtidig som Vigrid har "noen" rasistiske meninger. De har "saklige meninger" om samfunnet vi lever i. Interessant, tenker jeg. Omtrent som å si at nazistene i Tyskland under Hitlers ledelse hadde "noen antisemittiske meninger" men "saklige meninger" om samfunnet de levde i. Jeg setter ikke ting "litt" på spissen her: Vigrid er kort og godt en norsk organisasjon som baserer sin ideologi på norrøn mytologi og raselære, med et utgangspunkt i deologien til Adolf Hitlers nasjonalsosialisme. De er kort og godt ny-nazister.

Men, siden dette er et lokalt fenomen så bør skolevalg resultatet tas meget alvorlig både av skolens ledelse, og ikke minst lokalt av det offentliges sosialinstitusjoner. Skolevalgresultatet på Ål videregående skole er et varsku om at noe er i drift lokalt, og at ungdommer har kontakt med miljøer innenfor Vigrid, som ønsker å rekruttere fra ungdomsmiljøet. Ungdommer er ofte sårbare for ytterliggående miljøer, og kan av den grunn lett la seg rekrutteres på en eller annen måte. Det er farlig, både for privatpersoner, og samfunnet på sikt. Når slike organisasjoner blir mektige, tillater de seg gjerne handlinger som kan være ulovlige, diskriminerende og direkte kriminelt.

Så kan man tenke: "ja, men, vi har jo problemer i landet med flyktninger og innvandrere...". Ja vi har noen problemstillinger knyttet til det. Men ikke all kriminalitet er knyttet til flyktninger og innvandrere -selv om noen grupper er overrepresentert i kriminalstatistikken. Det er noe som vi må løse på andre måter enn å la tenåringene våre rekrutteres inn i ekstremistiske og anti-demokratiske organisasjoner som i prinsippet samtykker til noen av de mest groteske handlinger i menneskehetens historie. Nettopp dette kan man ikke bortforklare, unnskylde eller usynliggjøre.

Mvh. Bjørn

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.139
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Godt innlegg. Ja, her bør noen i lokalsamfunnet sette seg ned og tenke godt og grundig over hva som foregår i bygda deres. Og det bør man kunne si uten at det tas til inntekt for en oppfatning om at Norge ikke har store utfordringer knyttet til innvandring av ulikt slag, for det har vi. Men Vigrid har ikke løsningen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
...og fornektelse av Holocaust. :p

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.974
Vigrid om hvordan jødene ble transportert til arbeids- og interneringsleirene:

"- Flere steder ordnet jødene selv med vakthold og ordnet hele reisen mens tyskerne stilte jernbanevogner til rådighet. Rett og slett velordnet transportering på typisk disiplinert tysk måte."

Genau.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.371
Torget vurderinger
34
noruego skrev:
Vigrid om hvordan jødene ble transportert til arbeids- og interneringsleirene:

"- Flere steder ordnet jødene selv med vakthold og ordnet hele reisen mens tyskerne stilte jernbanevogner til rådighet. Rett og slett velordnet transportering på typisk disiplinert tysk måte."

Genau.
Jeg kjenner jeg blir kvalm bare av å lese det. Disiplinert tysk måte har jeg sett resultatet av da jeg var i Auschwitz og Birkenau for et par år siden.

Roy

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er skammelig!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sjekk ut hjemmesidene til søsterpartiene på høyre side.

Lunatic fringe organisasjoner fra hele verden.

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Har vært innom flere av dem. Mange skremmende holdninger å finne..!

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Voltaire gjorde det klart at ytringsfriheten er verdt å dø for: "Jeg er dypt uenig i dine meninger, men vil inntil døden forsvare din rett til å ytre dem".

Når det er sagt,så er Vigrid en skamplett,helt klart.-Men de er nå der,og intet annet enn riktig informasjon,formidlet på riktig måte,kan gjøres for å demme opp for den ubegripelige tiltrekningen de har på noen få.Heldigvis bare noen få!
Mvh Rune

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.155
Torget vurderinger
0
Når det som jævligst ut må nok trøsten være at "folk flest" ikke er fullt så dumme som "folk flest" later til å tro. ;)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Tja, meninger er nå en ting, men fornektelse av fakta og slikt...

Jeg synes nesten det verste er dog at det var 28 % som ikke orket å belemre seg med demokratiet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Slikt kan gi mer ekstreme / ytterliggående grupperinger bedre muligheter å posisjonere seg, dersom den allmenne oppslutningen blir lav...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hmmm... er det ikke noe som sier at et parti må ha et visst antall underskrifter for å i det hele tatt få lov til å stille liste?
Om jeg ikke tar feil i ovenstående premiss: Hvor ble det av dem som ga denne lista livets rett til representasjon i stemmelokalene?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vi har da mange artiparier, som de ferreste vet hva er, med noen få velgere.
Vigrid slo i det minste ABORT med to stemmer...

SFP 139
TPF 64
ABORT 177
ES 100
NPAT 184
NRA 54
SALL 236
SAMT 264
VIGRID 179

Mens mer kjente NKP har hederlige 692 stemmer, mot over 11 % av stemmene i 1946.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Hmmm... er det ikke noe som sier at et parti må ha et visst antall underskrifter for å i det hele tatt få lov til å stille liste?
Om jeg ikke tar feil i ovenstående premiss: Hvor ble det av dem som ga denne lista livets rett til representasjon i stemmelokalene?
Helt enkelt så må et parti oppfylle følgende kriterier for å kunne stille til Stortingsvalg:

1. - det må fremlegges minimum 5000 underskrifter der disse ønsker partiet registrert.
2. - alle som signerer, må ha stemmerett.
3. - samtlige av underskriftene må være innsamlet i løpet av ett år.
4. - partiets navn må ikke være i konflikt med andre partinavn som allerede er i bruk.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.098
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
BT skrev:
...........
Mens mer kjente NKP har hederlige 692 stemmer, mot over 11 % av stemmene i 1946.
Ikke rart det, når hovedparolen deres i valgkampen var 'Boikott Valget!'
Ikke har vi hatt fem år med krig og undertrykking heller, noe de fleste av oss er rimelig glad for.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Bra at jeg slapp unna den krigen. Kunne jo risikert å ha omkommet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jøgga skrev:
BT skrev:
...........
Ikke rart det, når hovedparolen deres i valgkampen var 'Boikott Valget!'
Ikke har vi hatt fem år med krig og undertrykking heller, noe de fleste av oss er rimelig glad for.
Hvorfor legger de da ut valgliste?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Aj, aj. 5000 stemmeberettigede som skrev under på at Vigrid skulle få stille liste. DET er skremmende.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Folk er litt lite kritiske når de signerer på alt mulig..!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.974
roffe skrev:
Aj, aj. 5000 stemmeberettigede som skrev under på at Vigrid skulle få stille liste. DET er skremmende.
Finner det langt mer skremmende når hundretusener av ellers tilsynelatende noenlunde oppegående nordmenn stemmer FrP basert på slike hårreisende virkelighetsforståelser som at det allerede voldtas flere svensker enn kongolesere, og at det bare er spørsmål om tid før vi må gjøre oss klare til den største nasjonale bend-over siden kristningen av Norge...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Nå er det ikke akkurat slik at Frp nekter for Holocaust, ønsker nedleggelse av demokratiet (som en følge av de nasjonalsosialistiske idéer Vigrid legger til grunn) og setter "nasjon", "rase" og "idé" over individet.

Frp er et demokratisk og liberalistisk parti, ikke nazister, slik som Vigrid er.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.155
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Frp er et demokratisk og liberalistisk parti, ikke nazister, slik som Vigrid er.

Dessverre er det alt for mange som ikke makter å ta inn over seg akkurat det poenget der !

G

Gjestemedlem

Gjest
Tilhengerne til Vigrid, Demokratene og Norgespatriotene stemmer vel taktisk de som mange andre, og velger det stortingspartiet som ligger nærmest opp til sitt eget i saker som er vesentlig for dem.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Nå er det ikke akkurat slik at Frp nekter for Holocaust, ønsker nedleggelse av demokratiet (som en følge av de nasjonalsosialistiske idéer Vigrid legger til grunn) og setter "nasjon", "rase" og "idé" over individet.

At FrP er et liberalistisk parti? :eek:

Joda, vi har alle vår oppfatning av virkeligheten.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
bjornh skrev:

Dessverre er det alt for mange som ikke makter å ta inn over seg akkurat det poenget der !
Nei, vi har ikke alle like lett for det.
*fnis*

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.974
bjornh skrev:

Hvis dette innlegget skulle være en kommentar til mitt forrige, så bommer du kraftig, i tillegg til nonsensen om at FrP liksom skulle være et liberalistisk parti. FrP har da ikke vært noe liberalistisk parti helt siden Hagen på midten av 80-tallet oppdaget hvilket politiske potensiale det lå i utvikle en forestillt kollektiv ethos basert på nordmenns generelle hang til surmuling og frykt for det ukjente, og hvilke nyttige idioter norske "sosialistiske" journalister ville være i å spre budskapet mer effektivt enn noe reklamebyrå ville ha klart å fått til.

Poenget var at jeg er ikke så bekymret over gjengen med galemattiaser i Vigrid, da jeg har tiltro til at mine kompiser i de relevante og kompetente organer holder et godt øye med hva denne gjengen sysler med til enhver tid...

Vigrid bekymrer meg derfor ikke nevneverdig mer enn AKPml og andre forvirrede sekter, politiske såvel som religiøse; det er lite som tyder på at disse i overskuelig fremtid vil være i stand til å få noen som helst generell innflytelse over Norges utvikling.

Jeg finner det derimot direkte skremmende når tilsynelatende oppegående, og privat helt sikkert gode som gull, personer som vår herværende OT-venninne kan få seg til, i fullt alvor, å skrive at en av de viktigste grunner for henne, og hennes omgangskrets, til å stemme FrP er for å beskytte våre døtre mot i en faretruende nær fremtid å bli voldtatt av muslimske og/eller mørkhudede overgripere, og at denne frykt igjen er basert på en slik himmelropende ignorant villfarelse som at flere blir voldtatt i Sverige enn i Kongo! Tanken på hvor nære vi var ved å få en Regjering styrt av et parti der store deler av velgergrunnlaget var og er tuftet på like ignorante og absurde forestillinger er derfor så mye, mye mer skremmende enn tanken på at Tvedt og hans gjeng på fritiden vaser rundt i skogen med vikingparafernalia... Seriøst.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
I prinsipprogrammet til Fremskrittspartiet slås det ettertrykkelig fast at FrP er et liberalistisk parti:

Fremskrittspartiets ideologiske grunnlag, liberalismen, tar utgangspunkt i at folk selv er bedre i stand enn politikerne til å bestemme hva som er best for seg og sine. Vi tror ikke at formynderi og sentraldirigering er egnet til å skape velstand eller lykke for enkeltmennesket. Ettersom ethvert menneske er unikt, kan man ikke finne én fellesskapsløsning som passer alle. Vi ønsker derfor mer individuell frihet og ansvar for enkeltmennesket.

http://www.frp.no/no/Vi_mener/Prinsipprogram_2009-2013/

Liberalismen har sin opprinnelse i opplysningstiden, og den legger vekt på å begrense den politiske makten og fremheve individets rettigheter i samfunnet. Et liberalistisk samfunn innebærer at staten reduseres til å ha færre oppgaver, med lavere skatter og avgifter, færre reguleringer av den personlige frihet, og en styrking av den private eiendomsretten. Statens oppgaver skal særlig være å sikre dens innbyggere mot indre og ytre fiender (Forsvar og Politi, domstoler, fengselsvesen), og å legge til rette for næringsvirksomhet.

Så kan man jo diskutere om Frp er i tråd med eller avviker fra den liberalistiske tradisjon, men dette er altså partiets grunnpilarer. Av dem kan man jo utlede den retning partiet vil føre sin politikk dersom partiet skulle komme i regjeringsposisjon.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Tilhengerne til Vigrid, Demokratene og Norgespatriotene stemmer vel taktisk de som mange andre, og velger det stortingspartiet som ligger nærmest opp til sitt eget i saker som er vesentlig for dem.
Jeg bli kvalm.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Liberalister vil nok hevde at FrP er et sosialdemokratisk parti, og ikke et liberalistisk parti, selv om FrP selv hevder noe annet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
...og det kan nok godt hende. Frp har jo skjønt at det noen penger der i oljefondet som tilhører individet, slik at man kan få både velferd og skatte- og avgiftslette.

Frp har aldri sagt at velferdsstaten slik den er i dag er et mål, men at staten skal bygges ned, redusere lover og reguleringer og at staten heller skal kjøpe velferdstjenester hos det private.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vigrid er jo ikke høyre-ekstrem. De hører hjemme på den andre siden.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Vigrid er jo Fascister med det tilhørende nazistiske tilsnittet. Problemet er at de mangler de militære...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Skink_123 skrev:
Vigrid er jo ikke høyre-ekstrem. De hører hjemme på den andre siden.
Vigrid hører ikke hjemme noe sted.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
noruego skrev:
Tanken på hvor nære vi var ved å få en Regjering styrt av et parti der store deler av velgergrunnlaget var og er tuftet på like ignorante og absurde forestillinger er derfor så mye, mye mer skremmende enn tanken på at Tvedt og hans gjeng på fritiden vaser rundt i skogen med vikingparafernalia... Seriøst.
Har ikke fått med meg den omtalte debatten, men uttaler du deg ikke nå om rundt regnet 600 000 mennesker basert på de anonyme skribleriene til 1 forumdeltaker på HFS...?

Jeg synes vel også at vrangforestillignene er relativt jevnt spredd utover den politiske arenaen. Og jeg vil vel oppfordre deg og ditt tandemsykkelparti til å argumentere mot FrP sin politikk på et saklig nivå. Det er det knapt noen som greier - og der tror jeg nok forklaring til mye ligger rett foran skotippen..., men den ser man jo ikke når man har nesen rett til vers!

Men for all del - dere velger selv - ovenifra og ned holdningen, feilaktig skremselspropaganda om FrP landet og oppblåsing av eget ego har jo i grunn utslettet partiet - som nå har et par prosent mer oppslutning enn de som ønsker kommunistisk revolusjon i verden beste land å leve i. Sponheim tar ingen selvkritikk eller viser noen forståelse for hvordan valget gikk som det gikk - det gjør øyensynlig ikke de få velgerne heller. Jeg vil nok anbefale en liten realitetsorientering - når man i en slik situasjon ikke har andre forklaringsmodeller enn at 1/4 av Norges befolkning er idioter.

Mvh
OMF

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Jeg vil nok anbefale en liten realitetsorientering - når man i en slik situasjon ikke har andre forklaringsmodeller enn at 1/4 av Norges befolkning er idioter.

Mvh
OMF
Jeg vil vel også anbefale en liten realitetsorientering for dem som mener at fremskrittspartister er like smarte som andre: Den eneste testen som er gjort av dette viser at de er den eneste velgergruppen som er klart dummere enn hjemmesitterne. http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
OMF skrev:
Jeg vil nok anbefale en liten realitetsorientering - når man i en slik situasjon ikke har andre forklaringsmodeller enn at 1/4 av Norges befolkning er idioter.

Mvh
OMF
Jeg vil vel også anbefale en liten realitetsorientering for dem som mener at fremskrittspartister er like smarte som andre: Den eneste testen som er gjort av dette viser at de er den eneste velgergruppen som er klart dummere enn hjemmesitterne. http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html
Kjemperelevant!
Grundig gjennomført dybdeanalyse foretatt på en nettside hvor du bl. a. kan teste kjærligheten, treningsvaner, og avislesing...
Omtrent like aktuelt som å teste oppgulpene her på OT, m.a.o.

Grattis.

Et øyeblikk trodde jag at du snakket alvor.

mvh

Topp Bunn