Mens uhyggen over valget senker seg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.360
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Den borgerlige siden kom ikke over 50%, så denne gangen var det nok ikke det. Men hadde noen flere stemt Venstre i stedet for andre feigere alternativer og de hadde fått ugjevningsmandatene, så hadde mer enn 50% støttet Høyre i regjering. I dag støtter mer enn 50% av partiene AP i regjering.
Problemet med denne tankegangen er at Fremskrittspartiet neppe vil godta å være fødselshjelpere til en H+V+KrF-regjering, uten å få være med som regjeringspartner.

En ender da opp med en borgerlig mindretallsregjering (evnt en sosialistisk mindretallsregjering) som da er vesentlig mindre styringsdyktig enn dagens alternativ.

Ut fra Sponheims flaggheising før valget, så er de fleste velgerne klar over dette, og dermed så spilte Sponheim falitt ved valget.

Noe av Venstres (og KrFs) velgere stemte AP, noen H, men jeg tror også mange av disse velgerne ble hjemme i protest - derav lav valgdeltakelse.

Det blir litt feil å spille seg så til grader ut på sidelinjen, da en får absolutt ingen innflytelse. Den korrekte måten for et lite parti å skaffe seg mest mulig innflytelse er å havne i vippeposisjon, som f.eks. Rødt kunne ha gjort i år. Hvis FrP i regjering er grøss og gru, så må jo Rødt i vippeposisjon være dobbelt-grøss!

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Fenalaar skrev:
Gjestemedlem skrev:
Det blir litt feil å spille seg så til grader ut på sidelinjen, da en får absolutt ingen innflytelse. Den korrekte måten for et lite parti å skaffe seg mest mulig innflytelse er å havne i vippeposisjon, som f.eks. Rødt kunne ha gjort i år. Hvis FrP i regjering er grøss og gru, så må jo Rødt i vippeposisjon være dobbelt-grøss!

Johan-Kr
Et rødt i vippeposisjon vil fortsatt bare ha marginal innflytelse så det er jo ikke noe å grøsse over.
FrP i regjering er noe jeg er glad for at vi slipper i denne omgangen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fenalaar skrev:
Problemet med denne tankegangen er at Fremskrittspartiet neppe vil godta å være fødselshjelpere til en H+V+KrF-regjering, uten å få være med som regjeringspartner.
Det er ikke nødvendig heller med Frp som del av det parlamentariske grunnlag for en slik regjering. Den kan hente støtte i sak til sak enten til høyre eller venstre alt etter som hvem som er den beste samarbeidspartneren. Da kunne frp vært med på å vedta kutt i skatter og avgifter mens i saker som handler mer om mennesker enn bare om penger kan man snakke med anstendige partier.

En ender da opp med en borgerlig mindretallsregjering (evnt en sosialistisk mindretallsregjering) som da er vesentlig mindre styringsdyktig enn dagens alternativ.
Mindretallsregjeringer har vært den mest vanlige måte å styre Norge på etter krigen. Det er myte at dette er en mindre styringsdyktig form.

Ut fra Sponheims flaggheising før valget, så er de fleste velgerne klar over dette, og dermed så spilte Sponheim falitt ved valget.
Problemet er ikke at de ikke fikk med seg at Venstre er for langt unna Frp til å ha noe formelt med dem å gjøre, men at folk ikke var overbevist nok om at Venstre hadde makt nok til å forhindre et Frp å danne en meningsløs tøyseregjering helt alene, bare på faen.

Det var nok planen og håpet, og med drøye 3000 stemmer til hadde dette blitt resultatet også. Regjeringspartiene hadde mistet flertallet og ville blitt nødt til å forhandle med Venstre i stortinget hvis de ville blitt sittende, og SV hadde blitt tvunget ut av regjeringen. Alternativt en H/sentrumsregjering som kunne se seg begge veier.

De som ønsket en borgerlig regjering kastet derfor bort sine stemmer til liten nytte ved å støtte Frp i stedet for Venstre og Høyre.

Det ble opplyst ganske tydelig før valget at det ikke kunne bli en borgerlig regjering uten Venstre, men det var vist ikke alle som fikk det med seg og i stedet stemte Frp i ren affekt. De har seg selv å takke for en fortsatt rødgrønn regjering, for deres kampanje mot Venstre har ført det at de selv sitter tilbake uten noen makt. En stemme til Frp var denne gangen i praksis en stemme til SV. Ironien er nesten litt fornøyelig.

Slik sett ble alle de ikke-sosialistiske partiene tapere i 2009. Men det er jo helt i god frp-ånd dette: Det er ikke så viktig å gjøre det bra, det er viktigere at naboen gjør det verre. Det er jo bare å høre på sjefsbajasen Hagens uttalelser etter valget hvis det er noe tvil om dette.

Like greit med Stoltenberg II de neste 4 år. De er slett ikke så ille når alt kommer til alt. Det er i det minste reale folk om ikke annet, selv om noe av det de gjør kunne vært gjort bedre og anderledes av de liberale.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Må jo lure på hva slags hallusinogener du går på, Gjestemedlem...

1) Som alle partier var Venstre opptatt av å få flest mulig stemmer for sitt parti.
2) Det ble lagt opp en taktikk for å oppnå dette.
3) Taktikken slo feil, for å si det litt forsiktig.

Neste årsmøte i Venstre få antakelig plass i Mix- kiosken opp bakken for Brakanes Hotell, for de som har vært i Ulvik.
Sponheims politiske harakiri har også desimert hele det norske politiske sentrum. KrF dør ut etter hvert som indremisjonsgjengen gjør det samme, og SP blir redusert til en "blokkfløyte" i koalisjon med et overmektig AP.

mvh

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Er veldig enig, og V burde ha samarbeidet med den rød/grønne koallisasjonen når de var så uenige med FrP, som de var denne gangen.

G

Gjestemedlem

Gjest
tkr skrev:
1) Som alle partier var Venstre opptatt av å få flest mulig stemmer for sitt parti.
2) Det ble lagt opp en taktikk for å oppnå dette.
3) Taktikken slo feil, for å si det litt forsiktig.
Ikke uenig i det. Men det er bedre med en Venstre under sperregrensen enn et Venstre som vil sitte i regjering med Frp. Men det er uansett ikke et flertall av folk som vil ha Frp i regjering. Så selv om Venstre hadde forrådt landet og gått i ledetog med frpistene, så hadde nok de som i dag stemte venstre (som i alle fall ikke vil ha frpister som ministre) stemt noe annet, og det ville ikke blitt flertall likevel. Jeg hadde aldri stemt Venstre om de hadde sunket så lavt.

En borgerlig ren regjering er bra, en koalisjon mellom Frp og de borgerlige er helt uspiselig.

Neste årsmøte i Venstre få antakelig plass i Mix- kiosken opp bakken for Brakanes Hotell, for de som har vært i Ulvik.
Du skal ikke si det, det strømmer til nye medlemmer til partiet. Og de borgerlige velgerne har jo sett nå at man ikke kan få en borgerlig regjering uten Venstre. Det er nok mange som angrer seg for at de sviktet Venstre denne gangen, og de kommer nok til å gjøre bot neste gang.

Sponheims politiske harakiri har også desimert hele det norske politiske sentrum. KrF dør ut etter hvert som indremisjonsgjengen gjør det samme, og SP blir redusert til en "blokkfløyte" i koalisjon med et overmektig AP.
Sponheim ofret sitt politiske liv slik at folket skulle få leve i fred og fordragelighet. Ikke helt ulikt jesusmyten dette. :)

Venstre har i alle fall vist at det finnes partier som er villig til å stå på sin ideologi og ikke selge seg for makt for enhver pris. Det er mange som har stor respekt for dette, lang utover egne politiske rekker. Det er slikt som er med på å gjenreise tilliten til politikere som annet enn selvtjenende halvkorrupte lakeier.

Det offer Venstre gjorde her kan få stor betydning på sikt, og det viser at det nytter. At man har en viss stolthet og integritet og ikke selger seg til hvem som helst.

Makt er også å kunne velge den bort hvis man ser at den ville korrumpere og ødelegge.

"What good will it be for a man if he gains the whole world, yet forfeits his soul?"

G

Gjestemedlem

Gjest
f skrev:
Er veldig enig, og V burde ha samarbeidet med den rød/grønne koallisasjonen når de var så uenige med FrP, som de var denne gangen.
– Det er klart vi snakket mye politikk på fisketuren på Finse. I en gitt situasjon var jeg forberedt på at Venstre kunne danne regjering med Ap.

http://www.bt.no/nyheter/valg/Her-snakket-de-om-aa-regjere-sammen-932722.html

Det er en mulighet som kan bli aktuell fremover. Det kan bli mye mer aktuelt å sitte i regjering sammen med AP og SP enn med Frp. Det er i alle fall noe som partiet må ta stilling til. De har jo blitt sviktet av Høyre, som gamblet på et sterkt Frp og tapte regjeringen på dette. Når man prøver å sitte på to stoler kan man fort ende opp med å dette mellom den når de står for langt fra hverandre. Da er det bedre å velge en av den og sitte trygt, enn å prøve å holde de to sammen med rusten streng og tyggegummi.

Ap, SP og V er ingen dum kombinasjon det. Det vil innebære en høyredreining i forhold til dagens rødgrønne regjering, med mer fokus på de liberale sakene.

Venstres offer denne gangen, kan gjøre en slik koalisjon mulig ved senere valg. De har nå vist at de er til å stole på og har den nødvendige ryggrad.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sponheim ofret sitt politiske liv slik at folket skulle få leve i fred og fordragelighet. Ikke helt ulikt jesusmyten dette.
My ass. Sponheim dreit ettertrykkelig på draget.

På toppen av alt vil han nå , likt engelen, dale ned i skjul i fylkesmannsstolen i Hordaland. Kandidaturet sitt har han allerede kunngjort. Både på tv og i avisene.

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Sponheim ofret sitt politiske liv slik at folket skulle få leve i fred og fordragelighet. Ikke helt ulikt jesusmyten dette. :)
Hvis man "ofrer seg" - så burde det vel være et snev av bevisst handling. Idolet ditt har vel flere ganger sagt at tanken på å havne under sperregresne ikke en gang hadde falt ham inn....skylapper...?

Det må jo være en tung jobb å bruke så mye tid på å bortforklare at det er ingen som gidder å stemme Venstre - mest trolig på grunn av de oppblåste egoene som styrer partiet...? Tallenes tale kan faktisk ikke bli klarere....

"Ikke noen borgelig regjering uten Venstre"....hva er det som gjør disse 2 mandatene så viktig da...?

Min spådom er nok at Jens kommer til å få store problemer med å innfri noe særlig i den neste perioden....Så får vi håpe at FrP modnes, og så får vi en Høyre/Frp regjering med rent flertall neste valg....og fremdeles med Venstre og alle dets velgere fullstendig uten poltisk innflytelse - slik det er i dag!

mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
"Ikke noen borgelig regjering uten Venstre"....hva er det som gjør disse 2 mandatene så viktig da...?
2 mandater er å regne som "uten Venstre". Med en stortingsgruppe på 8-10 mandater som i dag hadde vi fått en borgerlig regjering.

Det sto bare vel 3000 stemmer på dette. Så de som stemte frp i håpet om en borgerlig regjering i stedet for venstre, falt for eget grep og sikret en fortsatt regjering med SV, selv om dette selvsagt ikke var med vilje. (viten utelukkes per definisjon når det gjelder frpister)

Så stemte de Frp så gikk deres stemme i praksis til en SV-regjering. Og da hjelper det lite å syte og beklage seg i ettertid når denne ubehagelige sannheten begynner å demre.

Min spådom er nok at Jens kommer til å få store problemer med å innfri noe særlig i den neste perioden....Så får vi håpe at FrP modnes, og så får vi en Høyre/Frp regjering med rent flertall neste valg....og fremdeles med Venstre og alle dets velgere fullstendig uten poltisk innflytelse - slik det er i dag!

Kanskje. En slik polarisering er ikke bare negativt. Da står valget mellom enn frp-regjering og en regjering ledet av andre, som det gjorde denne gangen også.

Da er det kanskje bedre å satse på Sp og Ap som samarbeidspartnere for Venstre og kanskje Krf. Ap er jo i de fleste saker nærmere sentrum enn Frp er. Så en Ap regjering moderert av sentrumspartiene er ikke noen dårlig løsning det.

Folk vil ikke ha en frp-regjering, hverken nå eller om 4 år. Så da ser man på det mest troverdige alternativet. Det var jo akkurat det som skjedde nå også. Den borgerlige siden ødela sjansene for en borgerlig regjering ved å lefle med Frp.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Det må jo være en tung jobb å bruke så mye tid på å bortforklare at det er ingen som gidder å stemme Venstre - mest trolig på grunn av de oppblåste egoene som styrer partiet...?
Tror du folk velger politikk basert på noe så uvesentlig som egoene (eller hvordan de opplever disse) til partiledelsene? I så tilfelle har jeg for høye tanker om folk, men det tror jeg ikke jeg har. Å påstå at en stor del av de 96.1% av befolkningen som ikke stemmer V enstre er smålige surrebukker som egentlig er enige med partiet, men ikke unner oppblåste Sponheim suksessen er vel rimelig arrogant? Folk er ikke idioter.

mvh,
totte, filantrop

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Folk vil ikke ha en frp-regjering, hverken nå eller om 4 år. Så da ser man på det mest troverdige alternativet. Det var jo akkurat det som skjedde nå også. Den borgerlige siden ødela sjansene for en borgerlig regjering ved å lefle med Frp.
I steden for tullpratet ditt så kan vi jo gjøre et lite veddemål av dette.

Jeg vedder en kasse rødvin på at vi ved neste valg får en regjering hvor Frp deltar.
Så kan du få lov til å vedde en kasse rødvin på at Venstre er med.
Og hvis det blir rødgrønn regjering eller mot formodning at både FRP og Venstre sitter i Regjering så kanslerer vi veddemålet.

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Nå må vi heller ikke glemme at Stoltenberg diskuterte muligheten for regjeringssamarbeid med Sponheim før valget "i all hemmelighet". Om venstre hadde fått 8 mandater kan det godt hende det ble en rødgrønn regjering likevel, hvor venstre gikk inn, mens SV ble holdt utenfor. Sponheim var langt i fra fremmed for en slik løsning.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
totte skrev:
OMF skrev:
Det må jo være en tung jobb å bruke så mye tid på å bortforklare at det er ingen som gidder å stemme Venstre - mest trolig på grunn av de oppblåste egoene som styrer partiet...?
Tror du folk velger politikk basert på noe så uvesentlig som egoene (eller hvordan de opplever disse) til partiledelsene? I så tilfelle har jeg for høye tanker om folk, men det tror jeg ikke jeg har. Å påstå at en stor del av de 96.1% av befolkningen som ikke stemmer V enstre er smålige surrebukker som egentlig er enige med partiet, men ikke unner oppblåste Sponheim suksessen er vel rimelig arrogant? Folk er ikke idioter.

mvh,
totte, filantrop
Ja jeg tror at folk i liten grad kjenner de faktisk partiprogrammene. Jeg tror folk flest stemmer på det bilde partiet skaper av seg selv i media - og for Venstre sin del så dette i bunn og grunn bare en oppblåst Sponheim.
SV er partiet for de svake - selv om de faktisk ikke greide å gjøre noen ting på de fire beste årene til Norge.
Rødt er partiet som er i mot kapitalismen og slikt - tviler på at folk flest faktisk vet hvor ille mye av dette er - har ikke lest programmen men har de ikke med noe om at barna skal oppdras av samfunnet og slikt!
osv osv...

Venstre har vel i mine øyne det programmet som skulle være lettest å selge...at de da ikke greier å engasjere velgerne skyldes nok noe annet....jeg peker på Sponheim så får andre synse som de vil!

mvh
OMF

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
totte skrev:
OMF skrev:

mvh,
totte, filantrop
Ja jeg tror at folk i liten grad kjenner de faktisk partiprogrammene. Jeg tror folk flest stemmer på det bilde partiet skaper av seg selv i media - og for Venstre sin del så dette i bunn og grunn bare en oppblåst Sponheim.
SV er partiet for de svake - selv om de faktisk ikke greide å gjøre noen ting på de fire beste årene til Norge.
Rødt er partiet som er i mot kapitalismen og slikt - tviler på at folk flest faktisk vet hvor ille mye av dette er - har ikke lest programmen men har de ikke med noe om at barna skal oppdras av samfunnet og slikt!
osv osv...

Venstre har vel i mine øyne det programmet som skulle være lettest å selge...at de da ikke greier å engasjere velgerne skyldes nok noe annet....jeg peker på Sponheim så får andre synse som de vil!

mvh
OMF
Ja, når du legger det frem på den måten så høres det fornuftig ut. Du har nok rett, brorparten av de stemmeberettigede vet ingenting om poilitikk og er idioter i ordets opprinnelige betydning (en som ikke kan noe om politikk).

Dersom folk flest stemmer på det bilde partiet skaper av seg selv i media så sier det vel FrPs oppslutning noe om hvilke bilder 25% av folket foretrekker?

mvh,
totte, misantrop

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
totte skrev:
Ja, når du legger det frem på den måten så høres det fornuftig ut. Du har nok rett, brorparten av de stemmeberettigede vet ingenting om poilitikk og er idioter i ordets opprinnelige betydning (en som ikke kan noe om politikk).
Tja man kan raljere og slikt. Men av landets velgere så tror jeg ikke det er så mange som faktisk leser partiprogrammet.
TV debatter, avisinnlegg og den politiske debatten generellt i det offentlige rom består av innøvde one-liners og repetering av 3-4-5 saker.

Det finnes selvsagt mange som orienterer seg litt dypere, men den kanskje største forksjellen mellom blokkene går på den generelle finansieringen av velferdsgodene - og min påstand er vel at man bør ha ganske omfattende økonomisk kunnskap for å kunne gjøre seg opp en egen mening om effekten av ulike tiltak som angår pensjoner, privatisering, budskjettbalanse osv. Dette tror jeg vel også er mangelvare.

Man kan også trekke frem en anne sak - EU. Jeg vil anta at et eventull avtale for norsk EU medlemskap vil være så omfattende at kun noen ytterst få vil ha full oversikt over hvilke konsekvenser en slik avtale har på enkeltområder - folk inntar rett og slett et mer prinsippielt standpunkt - som baserer seg på noen få enkeltsaker.

Partitester på nettet viser jo også at når man skal ta standpunkt til enkeltsaker så blir valgresulatet et annet - og det til og med når disse testene i stor grad baserer seg på de tidlgiere nevnte "one-linerne"! Det skulle vært artig å se resultatet av en langt mer omfattende og faglig nøytral test hvor spørsmålene ikke er av kategorien "Synes du det er riktig å gi skattelette til Kjell Inge røkke fremfor å gi eldrehjemsplass til din egen bestemor?".

Så - du må gjerne tro at partiprogrammet ligger til grunn for hva folk putter i urnene - jeg tror det er profileringen partiet skaper av seg selv som er avgjørende....!

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Så - du må gjerne tro at partiprogrammet ligger til grunn for hva folk putter i urnene - jeg tror det er profileringen partiet skaper av seg selv som er avgjørende....!
Ja det er helt vesentlig. Jeg vil tro at de fleste ikke tar seg bryet med å studere de forskjellige partiprogrammene. Det er nok mye mer avhengig av personligheter, profilerte politikere, reklamebudskap og syn man har på seg selv og tilhørighet.

Det er ikke uten grunn at Frp er den sterkeste pådriveren for at de rike partisponsorene skal kunne kjøpe reklametid på TV i stedet for å måtte forholde seg til saklig debatt og noenlunde partinøytrale valgsendinger.

Jo mindre folk vet om programmet deres jo lettere er det å få folk til å stemme på dem på bakgrunn av 2-3 utvalgte profilsaker. Det er ingen tilfeldighet at det er nok av utspill fra den kanten som ikke har noen som helst betydning for praktisk politikk annet enn merkevarebygging.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
I steden for tullpratet ditt så kan vi jo gjøre et lite veddemål av dette.

Jeg vedder en kasse rødvin på at vi ved neste valg får en regjering hvor Frp deltar.
Så kan du få lov til å vedde en kasse rødvin på at Venstre er med.
Og hvis det blir rødgrønn regjering eller mot formodning at både FRP og Venstre sitter i Regjering så kanslerer vi veddemålet.

Mvh
OMF
For dårlige odds til at det er interessant. Sannsynligheten for at Venstre kommer i regjering er jo ikke overhengende. Hovedpoenget er uansett ikke om Venstre er med eller ikke, men om vi får en frp-fri regjering eller ikke. Jeg ser det som ønskelig at Venstre er med, for de har mange gode saker... men som sagt, ikke for enhver pris.

Topp Bunn