Mens uhyggen over valget senker seg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
totte skrev:
OMF skrev:
Jeg vil nok anbefale en liten realitetsorientering - når man i en slik situasjon ikke har andre forklaringsmodeller enn at 1/4 av Norges befolkning er idioter.

Mvh
OMF
Jeg vil vel også anbefale en liten realitetsorientering for dem som mener at fremskrittspartister er like smarte som andre: Den eneste testen som er gjort av dette viser at de er den eneste velgergruppen som er klart dummere enn hjemmesitterne. http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html
Har vi så få intelligente mennesker her i landet at de havner under sperregrensen? ;D

Noe sier meg at statistikkgrunnlaget her er en smule tvilsomt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Minner meg om den gamle Trondheims-ordføreren Marvin Wiseth, som påsto at når han dro til Bergen steg gjennomsnittlig IQ i begge byene. ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
totte skrev:
OMF skrev:
Jeg vil nok anbefale en liten realitetsorientering - når man i en slik situasjon ikke har andre forklaringsmodeller enn at 1/4 av Norges befolkning er idioter.

Mvh
OMF
Jeg vil vel også anbefale en liten realitetsorientering for dem som mener at fremskrittspartister er like smarte som andre: Den eneste testen som er gjort av dette viser at de er den eneste velgergruppen som er klart dummere enn hjemmesitterne. http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html
Ser ikke helt poenget med å gjøre dette til en IQ debatt. Hva har IQ med saken å gjøre...?

Ellers så synes jeg vel ikke akkurat et snitt på 103,7 er noe å skryte av!

Mvh
OMF

V

vredensgnag

Gjest
bjornh skrev:
I prinsipprogrammet til Fremskrittspartiet slås det ettertrykkelig fast at FrP er et liberalistisk parti:

Fremskrittspartiets ideologiske grunnlag, liberalismen, tar utgangspunkt i at folk selv er bedre i stand enn politikerne til å bestemme hva som er best for seg og sine. Vi tror ikke at formynderi og sentraldirigering er egnet til å skape velstand eller lykke for enkeltmennesket. Ettersom ethvert menneske er unikt, kan man ikke finne én fellesskapsløsning som passer alle. Vi ønsker derfor mer individuell frihet og ansvar for enkeltmennesket.

http://www.frp.no/no/Vi_mener/Prinsipprogram_2009-2013/

Liberalismen har sin opprinnelse i opplysningstiden, og den legger vekt på å begrense den politiske makten og fremheve individets rettigheter i samfunnet. Et liberalistisk samfunn innebærer at staten reduseres til å ha færre oppgaver, med lavere skatter og avgifter, færre reguleringer av den personlige frihet, og en styrking av den private eiendomsretten. Statens oppgaver skal særlig være å sikre dens innbyggere mot indre og ytre fiender (Forsvar og Politi, domstoler, fengselsvesen), og å legge til rette for næringsvirksomhet.

Så kan man jo diskutere om Frp er i tråd med eller avviker fra den liberalistiske tradisjon, men dette er altså partiets grunnpilarer. Av dem kan man jo utlede den retning partiet vil føre sin politikk dersom partiet skulle komme i regjeringsposisjon.
Er man liberalistisk, så er man inkluderende og ikke ekskluderende. Så påstanden om liberalistisk holdning fra FrP faller straks på sin urimelighet. Slik partiet er i dag, er det ekstremt opptatt av å skape "vi og de andre" skillelinjer.

Det er vanskelig å kategorisere FrP.
Selv har jeg aldri oppfattet partiet som brunt eller fascistisk - det er lettvinte stempler som er gitt dem av politiske motstandere.
Det er et USA-orientert misnøyeparti, og i et sosialdemokratisk velferdsland som Norge, vil det bli samlet opp en god del misnøye mot konsekvensene av den styreformen.
I tillegg har de dominerende norske partiene vært ekstremt dårlige til å gjøre innvandringspolitikken fair og forståelig, slik at den oppfattes rettferdig av de nordmennene som alt er i landet - det har også utløst voldsomme mengder misnøye.
Fordi FrP er et misnøyeparti, har det også tidlig fanget strømninger i folket som de andre partiene har måttet ta på alvor noen år etter, men som de valgte å overse eller latterliggjøre når FrP påpekte en ny misnøye.

Siden våre politikere avtaler hva de skal diskutere på forhånd - og blir enige om hva de skal ignorere - har FrP kunnet vinne mange stemmer ved å minne folk om hva de "aksepterte" partiene lar være å snakke om. Etterhvert som tiden går vil de verste rabulistene falle fra i FrP, og partiet vil få inn mennesker som kan politikk, administrasjon og byråkrati. Til neste valg vil det være umulig å drive den harselas mot FrP som enkelte av de andre partiene har gått omkring og skåret poenger på. Selv om venstresiden i politikken gjør det den kan for å holde oljepengene unna fastlandsøkonomien, i håp om å unngå en vridning av det politiske spektret mot høyre, i takt med økt rikdom, så er hele landet på vei mot høyre. AP sitter pent med minst én fot i sentrum, og er blitt et næringsorientert administrasjonsparti; SP er egentlig krystallklart et høyrevridd parti; SV blir desimert av å sitte i regjering, pga utstrakt kamelsluking.

Norsk politikk ble greit oppsummert av Spetalen i DN i dag. Han hadde håpet på borgerlig valgseier, men var egentlig likeglad - forskjellen gikk ut på om det ble bomstasjon på Sollihøgda eller ikke, mente han. Og det har han nok rett i.
Et styrtrikt land som Norge trenger gode administratorer - kranglingen på høyresiden skremte vekk folket i tilstrekkelig grad til at sittende gjeng papirpushere fikk nyvalg. Den som ønsker å lede Norge må vise at de har orden i papirene og styr på temperamentet. Derfor ble Sponheim sauebonde på mandag.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
vredensgnag skrev:
Er man liberalistisk, så er man inkluderende og ikke ekskluderende. Så påstanden om liberalistisk holdning fra FrP faller straks på sin urimelighet. Slik partiet er i dag, er det ekstremt opptatt av å skape "vi og de andre" skillelinjer.
FrP er jo veldig opptatt av integrering. For meg er det inkluderende.

så er hele landet på vei mot høyre. AP sitter pent med minst én fot i sentrum, og er blitt et næringsorientert administrasjonsparti; SP er egentlig krystallklart et høyrevridd parti; SV blir desimert av å sitte i regjering, pga utstrakt kamelsluking.
DET er jeg delvis enig i. Arbeiderpartiet har bevegd seg langt til høyre de siste tiårene, og det er naturligvis brysomt for høyre. Kristin Halvorsen er landets deep throat-dronning etter all kamelslukinga. Men SP er ikke noe høyrevridd parti. Det er et interesseparti for bygde-Norge. Det eneste de har felles med høyresiden er ønsket om satsning på samferdsel.

Norsk politikk ble greit oppsummert av Spetalen i DN i dag. Han hadde håpet på borgerlig valgseier, men var egentlig likeglad - forskjellen gikk ut på om det ble bomstasjon på Sollihøgda eller ikke, mente han. Og det har han nok rett i.
Et styrtrikt land som Norge trenger gode administratorer - kranglingen på høyresiden skremte vekk folket i tilstrekkelig grad til at sittende gjeng papirpushere fikk nyvalg. Den som ønsker å lede Norge må vise at de har orden i papirene og styr på temperamentet. Derfor ble Sponheim sauebonde på mandag.
Spetalen har helt rett - vi kan leve godt både med sosialistisk og borgerlig styre. Det blir verre å leve uten humoren til Sponheim. Nå blir politikk enda mer humørløst.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.155
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Minner meg om den gamle Trondheims-ordføreren Marvin Wiseth, som påsto at når han dro til Bergen steg gjennomsnittlig IQ i begge byene. ;D

Nå har det seg slik at Marvin og jeg er gamle venner fra tiden i Trondheim Unge Høyre. Dessuten har jeg bodd i Bergen så jeg tror jeg med sikkerhet jeg kan fastslå at Marvin ved dette høvet kun hadde 50% rett i sin påstand!

Facit er at IQ i Bergen steg, mens den i Trondheim sank. ;)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
BT skrev:
;D ;D ;D

Humor er viktigst!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.974
BT skrev:
Vi skrattet både godt og lenge også i Bergen over slik en artig absurditet; - bartehumor av beste sort dette, eller som da Wiseth ved samme besøk også vitset om Trondheim og trønderes urbane kvaliteter med tilgjort alvorlig mine :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
totte skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Kjemperelevant!
Grundig gjennomført dybdeanalyse foretatt på en nettside hvor du bl. a. kan teste kjærligheten, treningsvaner, og avislesing...
Omtrent like aktuelt som å teste oppgulpene her på OT, m.a.o.

Grattis.

Et øyeblikk trodde jag at du snakket alvor.

mvh
Takk for gratulasjonen, men jeg har nok ikke gjort noen selvstendig dybdeanalyse (?), men kun referert resultatene fra en IQ-test basert på ca 100,000 personer, og som derfor nok holder vann.

Hvis du mener at fremskrittspartister i snitt har ca samme intelligens som andre velgere, hva baserer du det på?

OMF skrev:
Ser ikke helt poenget med å gjøre dette til en IQ debatt. Hva har IQ med saken å gjøre...?

Ellers så synes jeg vel ikke akkurat et snitt på 103,7 er noe å skryte av!

Mvh
OMF
Det var bare en liten kommentar til den påståtte forklaringsmodellen om at 25% av befolkningen er idioter. 103,7 er vel ikke all verden, men best er best. 10 poeng under er hvertfall enda dummere.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei, jeg gidder vel ikke å dra den så mye lengre. Jeg vil anta at du også greier å se konteksten dette var i - og at IQ ikke var det sentrale her. Som Sponheim disippel er det vel heller ikke helt stuerent å mene at noens meninger er mindre verdt pga IQ - er det vel...?

Testen holder nok heller ikke vann, uten at jeg har satt meg inn i hvordan denne er gjennomført. Jeg tror ikke resultatet er feil, jeg er vel snarere overrasket over at det ikke var større forskjeller.

Men jeg kan like gjerne utbasonere at "den generelle FRPer ikke har så stort ego som en Venstrevelger, og følgelig ikke erså opptatt av hvor godt han scorer. Han tar følgelig testen mens han spiser og titter litt i avisen. Venstrevelgeren er derimot veldig opptatt av å vise hvor mentalt overlegen han er all andre, og triller sin syke bestemor inn på soverommet og låser dører, napper ut telefonen, skrur opp lyden på TVen og er klar for å bevise sin mentale overlegenhet! Den økte ressursbruken gjør at han riktignok scorer noe høyere. Resultatene gir snarere en indikasjon på på hvor stort ego man har, enn IQ".

Tja..kanskje det er forklaringen....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg får gratulerer med godt valg Deph!

Hovmod står for fall...eller hva er det de sier......

Anser du det som et lite paradoks at de som i år stemte Venstre har fått minst innflytelse/pr stemme av alle partiene på Stortinget...? Man kunne jo få inntrykk av noe annet hvis man leste hva du skrev for noen dager siden.... ;D ;D

Mvh
OMF

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Hmm. AP-velgere må jo være treskaller i særklasse, med tanke på at jeg trekker snittet opp betraktelig. Forstemmende.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Jeg får gratulerer med godt valg Deph!

Hovmod står for fall...eller hva er det de sier......

Anser du det som et lite paradoks at de som i år stemte Venstre har fått minst innflytelse/pr stemme av alle partiene på Stortinget...? Man kunne jo få inntrykk av noe annet hvis man leste hva du skrev for noen dager siden.... ;D ;D

Mvh
OMF
Min aller viktigste grunn til å støtte Venstre var å holde Frp unna regjeringskontorene. Det målet er oppnådd, og jeg er egentlig godt fornøyd med det. Jeg er heller ikke medlem i Venstre. Sponheim var dessverre litt for lite tydelig i sin holdning overfor Frp, og burde kjørt mye hardere på denne linjen.

Men med et Venstre over sperregrensen hadde vi i dag hatt en borgerlig regjering. Det er noe å tenke på for alle som ønsket Venstre nedenom og hjem. Det er deres feighet som gjør at vi i dag har Stoltenberg 2.

Jeg håper forøvrig at slasketryner som Hagen og svikere som Sveaas får pisk på pungen så det svir langt inn i deres sveitsiske bankkoti. For de er sterkt medvirkende til at vi ikke fikk en borgerlig regjering. :)

Men jeg er fornøyd med rødgrønn repriseregjering. Det er kanskje ikke mitt førstevalg, men det er frp-fritt. Og det er en lettelse. Det hadde vært bedre med en AP,SP,V-regjering. Kanskje neste gang, siden sentrumsalternativet er nede for telling.

Det viktigste skillet i Norsk politikk går ikke mellom sosialister og ikke-sosialister lenger. Men mellom frpkollaboratører og alle andre.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Takk for gratulasjonen, men jeg har nok ikke gjort noen selvstendig dybdeanalyse (?), men kun referert resultatene fra en IQ-test basert på ca 100,000 personer, og som derfor nok holder vann.

Hvis du mener at fremskrittspartister i snitt har ca samme intelligens som andre velgere, hva baserer du det på?
Jeg vet ikke helt om vi snakker om samme test...Den jeg har lest viser at de smarteste i hele Norge er over 70 år, drikker alkohol regelmessig og bor på Jan Mayen.

Hvis du tror på den statistikken, må du bo enda lengre ute på landet enn Jan Mayen.

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
Jeg vet ikke helt om vi snakker om samme test...Den jeg har lest viser at de smarteste i hele Norge er over 70 år, drikker alkohol regelmessig og bor på Jan Mayen.

Hvis du tror på den statistikken, må du bo enda lengre ute på landet enn Jan Mayen.

mvh
Samme test. På Jan Mayen var det vel bare 1 som hadde svart, at totalavholdsfolket scoret lavest er vel ingen stor overraskelse, og normeringen i forhold til alder slet de med. Men igjen, dette er det beste vi har. Jeg har sett påstander om at fremskrittspartister ikke er dummere enn andre i det siste (også her på HFS) og ville bare hjelpe til med det lille som finnes av data om dette. Kan jeg forstå deg dithen at du tror denne testen kun viser artifakter når det gjelder sammenhengen mellom partitilhørighet og intelligens?

OMF skrev:
Nei, jeg gidder vel ikke å dra den så mye lengre. Jeg vil anta at du også greier å se konteksten dette var i - og at IQ ikke var det sentrale her. Som Sponheim disippel er det vel heller ikke helt stuerent å mene at noens meninger er mindre verdt pga IQ - er det vel...?
Neida, en dårlig mening er dårlig selv om den som har den er så begavet som bare det, men når intelligens, dumhet etc dras frem som tema og variabel så må det være flott at jeg bidrar med data?

OMF skrev:
Men jeg kan like gjerne utbasonere at "den generelle FRPer ikke har så stort ego som en Venstrevelger, og følgelig ikke erså opptatt av hvor godt han scorer. Han tar følgelig testen mens han spiser og titter litt i avisen. Venstrevelgeren er derimot veldig opptatt av å vise hvor mentalt overlegen han er all andre, og triller sin syke bestemor inn på soverommet og låser dører, napper ut telefonen, skrur opp lyden på TVen og er klar for å bevise sin mentale overlegenhet! Den økte ressursbruken gjør at han riktignok scorer noe høyere. Resultatene gir snarere en indikasjon på på hvor stort ego man har, enn IQ".
Javisst. Og når man er en så ufyselig og arrogant type som jeg er og heller ikke prøver å legge skjul på det så må jeg også finne meg i at folk oppfatter meg og fremstiller meg som det (kun en generell betraktning - ingen beskyldning av OMF). Fremskrittspartister er jo heller ikke fremmede for å danne seg oppfattninger om folk, gjøre rede for dem og komme med krav til hvordan de skal håndteres, eksempelvis ble det jo tatt til orde for innvandreropplæring etter modell av hundedressur her i Bergen. Jeg respekterer ikke hårsårheten til fremskrittspartistene, men det er ikke fordi de er dumme.

Jeg skjønner at du går lei denne kverningen så du trenger ikke svare.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.091
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Samme test. På Jan Mayen var det vel bare 1 som hadde svart, at totalavholdsfolket scoret lavest er vel ingen stor overraskelse, og normeringen i forhold til alder slet de med. Men igjen, dette er det beste vi har. Jeg har sett påstander om at fremskrittspartister ikke er dummere enn andre i det siste (også her på HFS) og ville bare hjelpe til med det lille som finnes av data om dette. Kan jeg forstå deg dithen at du tror denne testen kun viser artifakter når det gjelder sammenhengen mellom partitilhørighet og intelligens?
Vel...
Det er vel ting som tyder på at denne "testen" ikke helt holder vann:

Det har jeg vel allerede pekt på. Men det er ikke alt.

Denne synes jeg tar kaka:

Da jeg så denne, tenkte jeg at det var da rart...intelligensen fordeles i Norge åpenbart etter fødselsår!
Hvis den er representativ, trenger jeg i min alder bare å lene meg tilbake og vente på å bli enda mer intelligent. Eller muligens er det slik at om 50 år er norges befolkning utelukkende idioter.
Take your pick.

Hvis du fortsatt satser på at denne "testen" er representativ og seriøs snarere enn rent pølsevev, kan du jo vurdere følgende skritt:

1) Begynn å drikke.
2) Flytt til Jan Mayen
3) Vent i 10 år
4) Se på testen en gang til.

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
og konklusjonen er at ungdommen stemmer FrP, mens venstre-velgerne er senile?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
totte skrev:
Vel...
Det er vel ting som tyder på at denne "testen" ikke helt holder vann:

Det har jeg vel allerede pekt på. Men det er ikke alt.

Denne synes jeg tar kaka:

Da jeg så denne, tenkte jeg at det var da rart...intelligensen fordeles i Norge åpenbart etter fødselsår!
Hvis den er representativ, trenger jeg i min alder bare å lene meg tilbake og vente på å bli enda mer intelligent. Eller muligens er det slik at om 50 år er norges befolkning utelukkende idioter.
Take your pick.

Hvis du fortsatt satser på at denne "testen" er representativ og seriøs snarere enn rent pølsevev, kan du jo vurdere følgende skritt:

1) Begynn å drikke.
2) Flytt til Jan Mayen
3) Vent i 10 år
4) Se på testen en gang til.

mvh
Mye av dette står i innlegget du siterte, men siden det ikke sank inn så prøver jeg igjen.

1. At totalavholdsfolket i snitt scorer dårligere enn andre overrasker ikke meg, men jeg tror ikke det hjelper å drikke tettere.
2. På Jan Mayen var det bare en mann som svarte. Dessverre er fremskrittspartistpopulasjonen større enn Jan Mayenpopulasjonen, og derfor er rimeligvis fremskrittspartistverdiene mer riktige.
3-4. Normeringen i forhold til alder var dårlig i testen. En morsom sak i den forbindelse er at partier med geriatriske velgere skal komme godt ut. FrP er partiet med klart høyest snittalder og størst andel velgere over 60 år (kilde: Valgundersøkelsen 2005, SSB). OMF var overrasket over at forskjellene i IQ mellom partiene ikke var større, og en grunn til dette er nok at alderseffekten kamuflerer en del. Ergerlig, enig i det. Jeg er redd de vil ha ordnet opp i normeringen om 10 år. Senilixene hadde sin sjanse nå, vi får ikke vår - litt som med folketrygden.

Hvor seriøs og representativ testen er kan klart diskuteres, men konklusjoner basert på den er utvilsomt mer verdt enn gjennomført grunnløse påstander om at fremskrittspartister er like smarte som andre. Hvor kommer den uhyrlige påstanden fra?

Edit: Rødt har de suverent yngste velgerne og "straffes" for det. Muligens har Rødt egentlig de smarteste velgerene.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Men Totte...du har fremdeles ikke skjønt poenget.

Dette har ikke noe med IQ å gjøre. Utgangspunktet mitt var at Sponheim og Co tapte valget pga sin garanti mot FRP. Nå i etterkant så har de prøvd å bortforklare dette med mindre hell - tallenes tale er ganske så klar. Og i stedet for å diskutere politikk og forsøke og samarbeide med FRP - så sier Venstre at det ikke er mulig og så slenger man på en mangde karakteristikker på velgerne. Og det var disse karakteristikkene av ca 25% av befolknignen jeg referte til som "idioter" - altså ikke noe med IQ som sådan å gjøre. Det at Venstre hever seg over standpuntkene til 25% av befolknignen og så til de grader gir uttrykk for sin "overlegenhet" i forhold til disse standpunktene er grunnen til at Venstre sin stortingsgruppe for plass på en tandemsykkel.

Sponheimdilterne greier åpenbart ikke å se forhold som som kan ha betydning. Her prøver man å score billig poeng med at FRP velgerne er dummere enn andre. OK - la oss nå si at det er slik. Så er det vel også naturlig å anta at de som er dumme, også gjør det dårligere på skolen, i arbeidslivet og ellers. De er altså de svakeste i samfunnet. Hvordan finner du det kritikkverdig at et parti har stor oppslutning blant de svakeste i samfunnet....? Og tilsvarende - er det et sunnhetstegn for et parti - som først og fremst kjennetegnes ved partilederens ego - at de omtrent utelukkende har velgere fra de høyere samfunslag..? Det siste ville nok fått mange til å gå i tenkeboksen....men det ser man ikke skjer i Venstre...der er det konsekvent alle andre som har feil!

Mvh
OMF

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OMF skrev:

Dette har ikke noe med IQ å gjøre. Utgangspunktet mitt var at Sponheim og Co tapte valget pga sin garanti mot FRP. Nå i etterkant så har de prøvd å bortforklare dette med mindre hell - tallenes tale er ganske så klar. Og i stedet for å diskutere politikk og forsøke og samarbeide med FRP - så sier Venstre at det ikke er mulig og så slenger man på en mangde karakteristikker på velgerne. Og det var disse karakteristikkene av ca 25% av befolknignen jeg referte til som "idioter" - altså ikke noe med IQ som sådan å gjøre. Det at Venstre hever seg over standpuntkene til 25% av befolknignen og så til de grader gir uttrykk for sin "overlegenhet" i forhold til disse standpunktene er grunnen til at Venstre sin stortingsgruppe for plass på en tandemsykkel.

Sponheimdilterne greier åpenbart ikke å se forhold som som kan ha betydning. Her prøver man å score billig poeng med at FRP velgerne er dummere enn andre. OK - la oss nå si at det er slik. Så er det vel også naturlig å anta at de som er dumme, også gjør det dårligere på skolen, i arbeidslivet og ellers. De er altså de svakeste i samfunnet. Hvordan finner du det kritikkverdig at et parti har stor oppslutning blant de svakeste i samfunnet....? Og tilsvarende - er det et sunnhetstegn for et parti - som først og fremst kjennetegnes ved partilederens ego - at de omtrent utelukkende har velgere fra de høyere samfunslag..? Det siste ville nok fått mange til å gå i tenkeboksen....men det ser man ikke skjer i Venstre...der er det konsekvent alle andre som har feil!

Mvh
OMF
Det er mulig at Venstre tapte på grunn av og ikke på tross av garantiene mot FrP i regjering, men det er helt greit. Verden ville kommet til å gå sin skjeve gang uansett hvem som hadde vunnet, så valget handlet på mange måter om hvilken tilnærming til samfunnet, mennesker og verden man ønsker at skal målbæres av valgte representanter. Det er ofte pinlig å oppleve norske politikere i fri dressur, men en selvrettferdig Siv som hadde levert usympatiske symbolsaker hadde vært en skam. Jeg synes det er viktig å holde den delen av befolkningen fullstendig uten politisk innflytelse, og over halve befolkningen mener fortsatt at FrP er det partiet som har potensiale til å gjøre verden signifikant verre. Den dagen FrP tar helt over får man heller flytte på seg.

Edit: Jeg finner det ikke kritikkverdig av FrP at de har den oppslutningen de har. Jeg legger hele ansvaret på fremskrittspartistene. Det er de som har havnet på riktig tid og sted i verden for å ha en så bekymringsløs tilværelse som mulig, men som går irriterte og misfornøyde rundt og vil fjerne kuntnerlønn, asylinstituttet, overgangsstønad for alenemødre (eller hva det nå var det handlet om) ogsåbortetter. FrP er bare deres etterlengtede enhet som de kan gi sin oppslutning og har derfor en berettiget plass i et demokrati.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du må selvsagt få ha dine meninger...du deler de med 3,9% av befolkningen. De du skjeller ut, har støtte fra nærmere 25% av befolknignen.

Å diskutere sak gidder jeg ikke lengre.

I deres søken etter å holde FRP ute, har Venstre nå selv gjort at de har desidert minst innflytelse - både totalt og pr stemme - av alle folkevalgte på tinget....det synes jo jeg er gøy etter ukesvis med selvforherligelse og om hvor mye mer verdt en stemme på Venstre var enn alle andre..

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:

Dette har ikke noe med IQ å gjøre. Utgangspunktet mitt var at Sponheim og Co tapte valget pga sin garanti mot FRP. ....men det ser man ikke skjer i Venstre...der er det konsekvent alle andre som har feil!
Sponheim og Co tapte valget fordi de ikke var tydlig nok i sin garanti mot Frp, og at folk heller stemte AP for å være helt på den sikre siden, selv om de sympatiserte mest med Venstre.

Det er ytterst viktig for Venstre å fortsatt vise at det er viktig med et liberalt parti på høyresiden som ikke lar seg skremme av bajasene i Frp og deres brautende populisme og uansvalighet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:

Dette har ikke noe med IQ å gjøre. Utgangspunktet mitt var at Sponheim og Co tapte valget pga sin garanti mot FRP. ....men det ser man ikke skjer i Venstre...der er det konsekvent alle andre som har feil!
Sponheim og Co tapte valget fordi de ikke var tydlig nok i sin garanti mot Frp, og at folk heller stemte AP for å være helt på den sikre siden, selv om de sympatiserte mest med Venstre.

Det er ytterst viktig for Venstre å fortsatt vise at det er viktig med et liberalt parti på høyresiden som ikke lar seg skremme av bajasene i Frp og deres brautende populisme og uansvalighet.
Ja - stemmer helt sikkert. Og Høyre og FRP stjal selvsagt velgerne sine fra SV. Der høres jo sannsyn,ig ut....det kommer jo fra landets mest intelligente parti - så da er det sikkert riktig!

Men det sitter vel litt langt inne og innrømme at garantien mot FRP både kostet 8 plasser på tinget og borgelig flertall.

Mvh
OMF

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Høyre, krf og venstre er jo i en skikkelig vanskelig situasjon. Svært mange frykter en regjering med FrP, så mange velgere vil flykte til den rødgrønne siden hvis de ser at deres parti ymter frampå om samarbeid.

Jeg vurderer min stemme ved hvert valg, og i år var i alle fall høyre helt uaktuelt i den fasen de vurderte samarbeid med FrP. FrP i regjering er rett og slett skremmende.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Rhesus skrev:
Høyre, krf og venstre er jo i en skikkelig vanskelig situasjon. Svært mange frykter en regjering med FrP, så mange velgere vil flykte til den rødgrønne siden hvis de ser at deres parti ymter frampå om samarbeid.

Jeg vurderer min stemme ved hvert valg, og i år var i alle fall høyre helt uaktuelt i den fasen de vurderte samarbeid med FrP. FrP i regjering er rett og slett skremmende.
LO har sendt ut mange av sine medlemmer for å stemme FrP for å forhindre ikke-sosialistisk flertall. ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
BT skrev:
Rhesus skrev:

LO har sendt ut mange av sine medlemmer for å stemme FrP for å forhindre ikke-sosialistisk flertall. ;D
Taktiske, de der LO folka. ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Rhesus skrev:

Dette er jo ikke akkurat en god forklaring på hvorfor Høyre (Som åpnet for FRP samarbeid) gjorde et meget godt valg..., men Krf og Venstre som begge ganraterte mot FRP gjorde dårlige valg.
Det er vel mer snakk om ønsketenking .....

At Venstre etter å ha utradert seg selv er i en skikkelig vanskelig posisjon er jo åpenbart - jeg synes det er trist, men fortsetter de slik så blir de neppe større i årene som kommer!

Mvh
OMF

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
Og selv med mine lave IQ er jeg 100% overbevist om at du tar like feil i dette som Sponheim selv.
Sponheim er en likandes kar, og det er sånn sett synd har blir borte fra politikken, men med den uttalselsen og tankegangen tror jeg det var til det beste for Venstre!
I mine ører var det en like dum uttalelse som den godeste Halvorsen kom med etter valgvaken. Der hun både visste og ikke minst følte at hun hadde tillitt og velgerne med seg, de hadde egentlig stemt på henne og vist det ved å stemme på AP! ::) Og var helt sikker på at SV med dette ville ha minst like stor påvirkning i regjeringssamarbeidet som før. Stakkars Stoltenberg som må prøve å nå frem til et så blondt hode uten å lage bråk og trøbbel inad i egen regjering, spør du meg.

Venstre og SV var valgets tapere, Ap og Høyre valgets vinnere. Frp befestet sin posisjon fra forrige valg, og viser at det ikke var et blaff, ei heller at velgerne forsvant sammen med Hagen. Enkelt og greit.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Ja - stemmer helt sikkert. Og Høyre og FRP stjal selvsagt velgerne sine fra SV. Der høres jo sannsyn,ig ut....det kommer jo fra landets mest intelligente parti - så da er det sikkert riktig!

Men det sitter vel litt langt inne og innrømme at garantien mot FRP både kostet 8 plasser på tinget og borgelig flertall.

Mvh
OMF
Kun vel 39% (17+22) av befolkningen stemte på partier som ønsket å ha Frp i regjering.

Resten av befolkningen ønsker ikke å la seg styre av denne usympatiske bølingen og stemte på partier som ikke vil synke så lavt som å ville sitte i samme regjering som dem.

Det fremstod ikke noe troverdig borgerlig alternativ, og da ble det rødgrønt

Mer komplisert er det ikke.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
OMF skrev:
Rhesus skrev:

Dette er jo ikke akkurat en god forklaring på hvorfor Høyre (Som åpnet for FRP samarbeid) gjorde et meget godt valg..., men Krf og Venstre som begge ganraterte mot FRP gjorde dårlige valg.
Det er vel mer snakk om ønsketenking .....

At Venstre etter å ha utradert seg selv er i en skikkelig vanskelig posisjon er jo åpenbart - jeg synes det er trist, men fortsetter de slik så blir de neppe større i årene som kommer!

Mvh
OMF
Høyre gjorde ikke et meget godt valg. De gjorde det riktignok bedre enn ved forrige stortingsvalg, men det var tidenes dårligste for Høyre. De gikk ned i forhold til kommunevalget for to år siden.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
I deres søken etter å holde FRP ute, har Venstre nå selv gjort at de har desidert minst innflytelse - både totalt og pr stemme - av alle folkevalgte på tinget....det synes jo jeg er gøy etter ukesvis med selvforherligelse og om hvor mye mer verdt en stemme på Venstre var enn alle andre..
Jeg har ingen problemer med å se komikken i det.

norcad skrev:
Venstre og SV var valgets tapere, Ap og Høyre valgets vinnere. Frp befestet sin posisjon fra forrige valg, og viser at det ikke var et blaff, ei heller at velgerne forsvant sammen med Hagen. Enkelt og greit.
Vanskelig å være uenig i noe av dette.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Kun vel 39% (17+22) av befolkningen stemte på partier som ønsket å ha Frp i regjering.
Artig formulering fra noen som støtter et parti med 3,9% oppslutning. Det er vel ingen partier på borgelig side som har så mye som 50% på den skalaen din vel....?

Mvh
OMF

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
Det eneste som kan redde FrP er at de gjør som Venstre gjorde i sin tid: aranger et landsmøte på Røros og spinn av en fløy. Det må bli den bruneste fløyen, den med flest Stutumer. Kanskje bare en eller toppen to tiendeparter, altså rundt 2 til 4 % (hater prosentpoeng, vi klarer da å holde rede på hva vi regner prosentene av til enhver tid).

Da vil partiet bli spiselig for samarbeidspartnere, og trolig vokse på litt sikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
Artig formulering fra noen som støtter et parti med 3,9% oppslutning. Det er vel ingen partier på borgelig side som har så mye som 50% på den skalaen din vel....?

Mvh
OMF
Den borgerlige siden kom ikke over 50%, så denne gangen var det nok ikke det. Men hadde noen flere stemt Venstre i stedet for andre feigere alternativer og de hadde fått ugjevningsmandatene, så hadde mer enn 50% støttet Høyre i regjering. I dag støtter mer enn 50% av partiene AP i regjering.

Poenget er at så lenge 60% av befolkningen ikke vil ha en regjering med frpister i, så skal vi heller ikke ha noen. Det er ingen andre stortingspartier enn Rødt som har mindre troverdighet og støtte enn Frp som regjeringspartner i Norge i dag.

Folket vil rett og slett ikke la seg styre av frpister.

G

Gjestemedlem

Gjest
Barbaresco skrev:
Det eneste som kan redde FrP er at de gjør som Venstre gjorde i sin tid: aranger et landsmøte på Røros og spinn av en fløy. Det må bli den bruneste fløyen, den med flest Stutumer. Kanskje bare en eller toppen to tiendeparter, altså rundt 2 til 4 % (hater prosentpoeng, vi klarer da å holde rede på hva vi regner prosentene av til enhver tid).

Da vil partiet bli spiselig for samarbeidspartnere, og trolig vokse på litt sikt.
Ja en deling av partiet til et liberalistisk parti og et stutumparti ville vært en svært god løsning. Da hadde den oppegående delen kunne deltatt i borgerlige regjeringer som en velkommen samarbeidspartner blant andre anstendige partier, og bajasene og de xenofobe, tungt religiøse og virklighetsfjerne miljøbandittene kunne funnet seg et kommunestyre i en mindre viktig kommune å lekt seg der i stedet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Tja...du vimser rundt med tallene slik du selv vil. I dag er vel mer enn 5 ganger flere som vil styres av FRPister enn av venstreonanister - så da er det vel ikke så nøye hva slags konstruerte sannheter du og Sponheim lirer av dere....

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
Tja...du vimser rundt med tallene slik du selv vil. I dag er vel mer enn 5 ganger flere som vil styres av FRPister enn av venstreonanister - så da er det vel ikke så nøye hva slags konstruerte sannheter du og Sponheim lirer av dere....

Mvh
OMF
Hvis valget kun sto mellom en ren venstreregjering og en ren frp-regjering er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at minst 2/3 av befolkningen ville valgt det første alternativet.

Det store flertallet av folket er rett og slett ikke villig til å la seg styre av frpister. De egner seg ikke til slikt.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.974
Gjestemedlem skrev:
Barbaresco skrev:

Ja en deling av partiet til et liberalistisk parti og et stutumparti ville vært en svært god løsning. Da hadde den oppegående delen kunne deltatt i borgerlige regjeringer som en velkommen samarbeidspartner blant andre anstendige partier, og bajasene og de xenofobe, tungt religiøse og virklighetsfjerne miljøbandittene kunne funnet seg et kommunestyre i en mindre viktig kommune å lekt seg der i stedet.
Ja, det krever bare at Venstre etter snart ett århundre endelig innser at de motkulturelle skillelinjer mellum sentrum og periferi er der for å bli, og at man vil aldri, alderig, klare å forene urbane sosialliberalere med ymse bygdeintellektuelle småsentra som Voss og Ulvik...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Barbaresco skrev:

Hmmm... Jeg trodde Vidar Kleppe allerede hadde spunnet av sitt DLF-parti. ;)

Topp Bunn