Mange hadde nok tatt penger av bordet på forhånd etter regelen "sell in May and go away". Sånn sett ville nok utslagene blitt større hvis dette hadde skjedd i en periode hvor nye penger investeres i markedet og folk forventer oppgang, f eks i januar. "Orderly selloff" er en god beskrivelse. Priser inn endrede rammebetingelser uten spekulantdrevet panikk.Ang det manglende ragnarokket i det (britiske) aksjemarkedet post-Brexit. En ting er usikkerheten på om det i det hele blir noe av Brexit og ikke minst hvor lang tid det evt vil ta - en annen, og etter min mening høyst relevant sak er mangelen på alternativer. Hvor skal man putte pengene sine? Avkastningen på renteplasseringer er omtrent null eller enda lavere. Vil man parkere pengene sine et sikkert sted i britisk statsgjeld mens man venter får man en avkastning på 0,9% de neste 10 årene. Jeg er ganske sikker på at dette ville sett helt annerledes ut med det som tidligere var renget som et "normalt" rentenivå, dvs 4-5% avkastning på alternative plasseringer.
Fantastisk. De er selvsagt livredde over hva de har stelt til og styrer unna ansvaret. Det sies at både Gove og Johnson hadde "takk for innsatsen, vi kom ikke i mål" taler klare. Farage er opportunist, som elsket å være kranglefant i opposisjon, men som ikke har tenkt å ta støyten som følger ved å faktisk ha ansvar for gjennomføring.En til som synes at gjennomføringen og konsekvensene, nei, det må noen andre ta ansvar for.
"I've done my bit."
Nigel Farage slutter - Aftenposten
http://www.telegraph.co.uk/news/201...d-a-plan-for-brexit---heres-mine-in-5-points/It was wrong of the Government to offer the public a binary choice on the EU without being willing – in the event that people voted Leave – to explain how this can be made to work in the interests of the UK and Europe.
Francis Underwood fremstår mer og mer som et komparativt fyrtårn av rakryggethet og moralsk integritet.Det eneste gode som kommer utav dette er at Leave-ledelsen er så ettertrykkelig avslørt. Det bør få enkelte tvilere i andre EU-land til å tenke "hei, vent nå litt..." før de går på tilsvarende propaganda og deretter ser sine egne politiske pyromaner hoppe overbord før skuta treffer isfjellet. Forhåpentligvis mange nok til at det stopper med UK.
Dagens spalte fra Boris:
Tory candidates need a plan for Brexit - here's mine in 5 pointsIt was wrong of the Government to offer the public a binary choice on the EU without being willing – in the event that people voted Leave – to explain how this can be made to work in the interests of the UK and Europe.
Boris Johnson: Post-Brexit 'hysteria' is like when Princess Diana died
"of the Government". Not me.
Med tanke på hvor mange ganger vår gode venn Drumph er tatt i løgn og bedrageri, tror du virkelig dette vil ha noe som helst å si etter si....2 uker? Kommer noen til å huske annet enn at UK er ute av EU?Det eneste gode som kommer utav dette er at Leave-ledelsen er så ettertrykkelig avslørt. Det bør få enkelte tvilere i andre EU-land til å tenke "hei, vent nå litt..." før de går på tilsvarende propaganda og deretter ser sine egne politiske pyromaner hoppe overbord før skuta treffer isfjellet. Forhåpentligvis mange nok til at det stopper med UK.
Dagens spalte fra Boris:
Tory candidates need a plan for Brexit - here's mine in 5 pointsIt was wrong of the Government to offer the public a binary choice on the EU without being willing – in the event that people voted Leave – to explain how this can be made to work in the interests of the UK and Europe.
Det er i hvert fall interessant at Brexit kampanjen åpenbart verken hadde en plan for hvordan de skulle få det til, oversikt over konsekvensene ved en Brexit, eller ledere som føler seg kapable til å gjennomføre det de har fått folket til å stemme for. Det er jo i det minste interessant å merke seg.Tydelig at det trengs politikere i Storbritannia som kan styre skuta gjennom det vanskelige farvannet de nå har foran seg.
Vel, jeg har en annen vinkling her.Da har du nok lagt noe annet i Oppfatninger enn hva jeg mener.Så hva var argumentene og eksemplene dine?Jeg holdt en presentasjon nylig der det vakte oppstyr når jeg hevdet at oppfatninger trumfer fakta i våre dager. Kunderepresentantene mislikte det sterkt, men argumentene mine (og eksemplene) var det vanskelig å komme med innsigelser på. "We live in a post-factual world" er vel på vei til å bli akseptert, dessverre. For enhver som har deltatt i en kabeldebatt er selvsagt dette gammelt nytt.
Min oppfatning går i motsatt retning. Moderne demokratiske samfunn har gjennomgått og går fortsatt gjennom en massiv implementering av rasjonalitet. Flere og flere samfunnsområder løsrives fra arkaiske, rent kulturbaserte og ikke-vitenskapelige grunnlag. Mål-middel tankegang og evidensbaserte tilnærminger siver inn over alt. Fag og disipliner splittes opp i avgrensede spesialfelt, kunnskapsøkningen er enorm. Se bare på den ekstreme rasjonaliteten som preger helsedomenet: Helsemyndigheter, aviser og tv pøser ut med vitenskapelige funn og anbefalinger om tilsetningsstoffer, alkohol, sukker, kalorier, lyst kjøtt-rødt kjøtt, antioksidanter, omega-3, trening, søvn, sex osv osv.
At folk ikke skjønner alt og får en overload, er ikke det samme som at oppfatninger trumfer fakta. Man forsøker bare så godt man kan å henge med i svingene. Men er det noen som vi tror på i dag så er det IKKE 2000 år gamle bøker, men derimot mannen i den hvite frakken. Selvsagt finnes det folk som tror på Snåsamannen, Åndenes makt, healing osv, men det var ikke akkurat mangel på overtro om vi titter tilbake i historien.
For det første, at vi lever i en post-faktuell verden er det vanskelig å bestride. Bernard Baruch poengterte problemet elegant for mange år siden (1950), før vi kom i denne tilstanden, da han skrev: Every man has a right to his own opinion, but no man has a right to be wrong in his facts.
Han skulle bare visst. På noen korte tiår etter er vi begynt å tilpasse fakta våre mål, fremfor å la våre mål styres av fakta. Har vi ikke alltid gjort det? Nei, ikke som i våre tider, ironisk nok på et tidspunkt da det er enklere enn noensinne å sjekke påstander mot fakta.
Men vi har tillatt hele industrier å vokse opp hvis ene oppgave er å trekke uønskede eller ubehagelige kjensgjerninger i tvil. Spin doctors, PR-byråer, tenketanker med en agenda, faktakontrære forskere, osv, bidrar til å skape tvil om det opplagte, spesielt når det tjener en bestemt økonomisk eller politisk ambisjon.
Dong linket til en fortrinnlig gjennomgang av hvor faktairrelevant dagens diskurs er; Jagland skrev om det samme i Aftenposten, linket til av meg.
Det avholdes store konferanser om "post-factual" era/world/society; det er skrevet mange bøker om emnet og det forskes i den dissonansen vi tillater mellom hva vi vet er tilfelle og hva vi likevel gjør i strid med dette.
Det kryr av eksempler. Men, fordi folk vil det skal være slik du påstår - at vi er evidensbaserte og at fakta vil skjære gjennom - kommer det som et sjokk på mange om man viser til at beslutninger tas på grunnlag av oppfatninger (gjerne formålsmessig spunnet), fremfor kjensgjerninger og fakta.
Som regel er det en økonomisk eller maktpolitisk ambisjon som skaper rom for virkelighetsdreiningen eller tilsidesettelsen av faktum.
Jeg hadde mange eksempler i min presentasjon. Om du åpner øynene vil du selv finne hundrevis.
Se bare på Per Sandbergs angrep på havforskningen på vegne av oppdrettsindustrien, for et hjemlig eksemplar.
Og på onsdag kommer Chilcotrapporten, om hvordan Blair løy UK inn i Irak-krigen. Men fordi en nasjon ikke kan legge hodet på skafottet, har det tatt evigheter å utarbeide rapporten og den er på 2,3 millioner ord - for komplett å sikre at det opplagt korrekte vannes ut i så mange forbehold og oppfatninger og antakelser at ingen finner vei i villniset.
Det eneste gode som kommer utav dette er at Leave-ledelsen er så ettertrykkelig avslørt. Det bør få enkelte tvilere i andre EU-land til å tenke "hei, vent nå litt..." før de går på tilsvarende propaganda og deretter ser sine egne politiske pyromaner hoppe overbord før skuta treffer isfjellet. Forhåpentligvis mange nok til at det stopper med UK.
Dagens spalte fra Boris:
Men han gjør det ikke godt på grunn av dette. Han gjør det godt fordi han er en alternativ røst sammenlignet med "the establishment". Han oppfattes å stå for noe annet, noe nytt, forandring. Han tapper inn i folks misnøye med det bestående og fronter en opposisjon.Når Trump gjentatte ganger argumenterer at "jeg har hørt" og faktisk kan risikere å vinne er nok et eksempel. Den beste er vel "jeg har hørt at arbeidsledigeheten kan være så høy som 42%"
Klart!Hadde jeg vært en Brexitvelger nå hadde jeg følt meg forrådt både av EU og av Brexitkampanjen. Det kan bli noen interessante valg i Storbritannia fremover.
Råtne lån i Italia utløser europeisk bank-uro | ABC NyheterKrisen i italiensk bankvesen kan trekke med seg banker i hele Europa, og aksjekursene for store tyske banker falt allerede samme dag, melder Deutsche Wirtschafts Nachrichten.
Det blir nok for enkelt.Det er jo bare å se en hvilkensomhelst kabeldebatt på dette forum eller lese Hifi-poesi så skjønner man hvor landet ligger. Ignoranse og mangel på kunnskap ses som en kvalitet i seg selv. Hva skal man med elektroteori når man har Knut vadseth? Faktiske forhold er helt uvesentlig for mange og de forsvarer inkompetansen sin med en fascinerende stahet.
Det holder tydeligvis å ha lest fidelity og reklamemateriell for å mene noe om fysikk.
Om du ikke skjønner poenget til fela så er det dessverre vanskelig å hjelpe deg.
Dumme folk har eksistert siden homo erectus tok sine første vaklende skritt. Ikke så revolusjonerende akkurat...Ok les kommentarfeltet til vg da
Google er for viderekomne. Om man har bestemt seg på forhånd vil man ikke finne.Davis, Lepore, Applebaum, Lynch, «On Bullshit» …
Table of Contents: Truth and Democracy
Her var det ingenting om post-factuality. Sannhet har vært problematisert lenge før Platons tid.Davis, Lepore, Applebaum, Lynch, «On Bullshit» …
A History of the Modern Fact: Problems of Knowledge in the Sciences of Wealth and Society, Poovey
Det kan du si bare fordi du ikke har lest det, og samtidig tror at et fenomen/problem bare er identifiserbart i den grad du finner ordet. Men selv det er der, om du gidder.Her var det ingenting om post-factuality. Sannhet har vært problematisert lenge før Platons tid.Davis, Lepore, Applebaum, Lynch, «On Bullshit» …
A History of the Modern Fact: Problems of Knowledge in the Sciences of Wealth and Society, Poovey
Jeg kan ikke med min beste velvilje få meg til å tro og mene at det er noe nytt at politikere og maktpersoner lyver og manipulerer. Hørt om Machiavelli?Trump juger så det renner av han. Brexit-gjenge løy. Men det teller ikke, according to goggen8, fordi ingen brukte nøkkelordet "post factuality" mens de gjorde det.
Hvor dum er det mulig å gjøre seg for å markere uenighet? Sånn sett har goggen fint demonstrert fenomenet. Det er der, lett tilgjengelig, men det ignoreres fordi det ikke stemmer overens med det man allerede har bestemt seg for.
Dette blir underlig, Goggen. Visst er løgn aktivt i bruk, men ikke så gjennomført og systematisk som idag. Kanskje er det reklamebransjen som fikk det hele på glid, med bevisste overdrivelser og omskrivninger.Jeg kan ikke med min beste velvilje få meg til å tro og mene at det er noe nytt at politikere og maktpersoner lyver og manipulerer. Hørt om Machiavelli?Trump juger så det renner av han. Brexit-gjenge løy. Men det teller ikke, according to goggen8, fordi ingen brukte nøkkelordet "post factuality" mens de gjorde det.
Hvor dum er det mulig å gjøre seg for å markere uenighet? Sånn sett har goggen fint demonstrert fenomenet. Det er der, lett tilgjengelig, men det ignoreres fordi det ikke stemmer overens med det man allerede har bestemt seg for.
The Internet Classics Archive | The Republic by PlatoWhen a democracy which is thirsting for freedom has evil cupbearers presiding over the feast, and has drunk too deeply of the strong wine of freedom, then, unless her rulers are very amenable and give a plentiful draught, she calls them to account and punishes them, and says that they are cursed oligarchs.
[...]
And these are not the only evils, I said --there are several lesser ones: In such a state of society the master fears and flatters his scholars, and the scholars despise their masters and tutors; young and old are all alike; and the young man is on a level with the old, and is ready to compete with him in word or deed; and old men condescend to the young and are full of pleasantry and gaiety; they are loth to be thought morose and authoritative, and therefore they adopt the manners of the young.
[...]
And above all, I said, and as the result of all, see how sensitive the citizens become; they chafe impatiently at the least touch of authority and at length, as you know, they cease to care even for the laws, written or unwritten; they will have no one over them.
[...]
Such, my friend, I said, is the fair and glorious beginning out of which springs tyranny.
I hvert fall et seriøst innlegg, det skal du ha. Takk for det!Dette blir underlig, Goggen. Visst er løgn aktivt i bruk, men ikke så gjennomført og systematisk som idag. Kanskje er det reklamebransjen som fikk det hele på glid, med bevisste overdrivelser og omskrivninger.Jeg kan ikke med min beste velvilje få meg til å tro og mene at det er noe nytt at politikere og maktpersoner lyver og manipulerer. Hørt om Machiavelli?Trump juger så det renner av han. Brexit-gjenge løy. Men det teller ikke, according to goggen8, fordi ingen brukte nøkkelordet "post factuality" mens de gjorde det.
Det Machiavellis tid ikke hadde, siden du nå nevner ham, var oppslagsverk, databaser, evidensbasert forskning og et stort spektrum utprøvde og anerkjente fakta. Han døde mer enn hundre år før Galileo publiserte Discorsi e Dimostrazioni Matematiche Intorno a Due Nuove Scienze. Vi har i ettertid brukt den vitenskapelige metode til litt av hvert. Og idag er det enkelt å sjekke påstander og oppfatninger (og løgner) mot fakta - det synes ikke å ha noen effekt.
Oppfatninger trumfer fakta på avgjørende områder. Vår finansminister tror ikke at global oppvarming er menneskeskapt - etter at hun innså at slikt kan hun ikke si som finansminister, har hun justert seg inn med at det er usikkert hvor mye som skyldes menneskets aktiviteter. Det er en gjengs oppfatning at forskere har en agenda og at de lyver for egen vinnings skyld, blant dem som er satt til å styre landet. Om det er havforskere som "har en agenda mot oppdrettsnæringen" eller klimaforskere som det påstås er ute etter midler til sin forskning.
Du nevner evidensbasert -- det sies at intet, i menneskehetens historie, er så grundig kartlagt og redegjort for, som sammenhengen mellom forbruk av fossile brensler og dramatiske konsekvenser for livet på planeten. Likefullt turer vi på med karbonøkonomien; alle land på planeten har økonomisk vekst som en forutsetning, en vekst som er helt avhengig av fortsatt bruk av fossile brensler i enda mange tiår.
Transportøkonomisk Institutt, Vegvesenet, Ruter o.a. faginstanser belegger i detalj at det ikke vil ha noe for seg å utbygge kapasiteten på Vestkorridoren inn til Oslo. Faktabasert og grundig redegjort for - likevel skal den bygges, utfra en oppfatning om at løsningen på køer er mer kapasitet (som erfaring viser skaper køer med flere biler i).
Bare et par tiår tilbake ville en politiker som uttalte at "vi har fått nok av eksperter" ha ødelagt sin karriere med et slikt utsagn. Hele statsforvaltningen i et land er avhengig av respekt for ekspertise, alternativt kan man bruke et dartbrett når man skal ta beslutninger. Men Michael Gove "stod han av" og lanserte seg selv som statsministerkandidat noen dager etter.
Om du ikke ser det problematiske i dette, får du bare holde på din egen oppfatning om tingenes tilstand.
Andre betaler for det, men du skal få ett av mine eksempler helt gratis. Karl Rove, sentral i administrasjonen til George W Bush, sa som følger til Ron Suskind:
The aide said that guys like me were "in what we call the reality-based community," which he defined as people who "believe that solutions emerge from your judicious study of discernible reality." I nodded and murmured something about enlightenment principles and empiricism. He cut me off. "That's not the way the world really works anymore." He continued "We're an empire now, and when we act, we create our own reality. And while you're studying that reality—judiciously, as you will—we'll act again, creating other new realities, which you can study too, and that's how things will sort out. We're history's actors … and you, all of you, will be left to just study what we do."
- Suskind, Ron (2004-10-17). Faith, Certainty and the Presidency of George W. Bush. The New York Times Magazine.
Man kan forsøke å argumentere med at "det gikk til helvete", men hva hjelper det, når beslutningene ble tatt, på grunnlag av "manufactured realities" og i strid med hva man visste, hva som faktisk var sant.