Politikk, religion og samfunn Mens vi venter på Brexit

Forlater de EU

• Totalt antall stemmer
    23
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Boris Gonesoon bankes opp under prosessføringen i britenes Høyesterett.
    Hva slags morsomt kallenavn har du på marxist-leninisten på motsatt side av Boris i Underhuset?

Comrade Cobryn?

ja, den er fin :)
    Private Eye er et bra blad, de kommer opp med ulike kallenavn. Corbyn blir kalt Dear Leader, Boris fikk Gonesoon.

https://twitter.com/privateeyenews/status/1052627494757703680
    Nja.....

Lurer på hva Jim Hacker, Sir Humphrey og Bernard hadde gjort om de satt i førersete :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er riktig av EU å sette ned foten for meningsløse utsettelser. All den tid det er fremforhandlet en avtale mellom EU og UK så står det bare på britene å godkjenne den hvis de ikke vil forlate unionen uten en avtale. Eller i det minste at de har et seriøst endringsforslag som EU kan godta.

Det hele står og faller på det britiske parlamentet om de vil ha en avtale eller ikke. De sier jo at de ønsker det, men likevel stemmer de mot den uten å ha noe bedre alternativ. Om det ender med en no-deal får Boris og kamerat Corbyn dele skylden 50/50. Det er jo de to som har vært hovedaktørene i å stemme ned avtalen.

En mulighet de har er jo å gjøre avtalen tidsavgrenset. Begge parter godtar den nå men den utløper om 5 år. Da har man rikelig tid til å se hvordan den fungerer i praksis og fremdels ha muligheten til å trekke seg ut om man ikke finner en endelig løsning på grenseproblemene i Nord Irland.

Da har det kanskje gått såpass med tid også at man kan avholde en nye avstemning der man stemmer om medlemskap, avtalen de nå har, eller å reforhandle den.

På 5 år vil man også ha god til til å finne tekniske løsninger som vil lette grensepasseringer selv om den ene parten er innenfor og den andre utenfor det indre marked. Elektronisk sporing av gods og transportmidler samt automatisert og digitalisert papirarbeid som ikke behøver mye mer menneskelig saksbehandling enn stikkontroller. Det man måtte få av smugling vil neppe være et større problem enn vi har med Sverige eller danskebåten.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    ^ Den viktigste forskjellen er at svenske aktivister i Bohuslän ikke har som hobby å sprenge grensestasjoner etter mørkets frembrudd. Det hadde IRA.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Attack_on_Derryard_checkpoint
    Grensen mellom Irland og Nordirland må være som om den ikke var der. Fysiske grenseposter er å invitere IRA (I en av deres inkarnasjoner). Alle parter ser jo det og det er det som er det viktige her. IRA detonerer ikke en bombe over at man må tolldeklarere en last på Internet.

Løsningen på irlandproblemet er jo å få hverdagen til å synes som om de bodde i samme land. Ren pragmatisme, bevegelse og handel og ikke noen praktisk forskjell for folk. Da slår de seg til ro og henger seg ikke så mye opp i statsborgerskap siden de begge er en del av en større enhet.

Selvsagt er NEI til EU åndssvakt og konfliktfremmende men nå de vinner så må man bøye seg og akseptere resultatet. Det viktigste vi kan gjøre her hjemme er å isolere NEI til EØS-partiene og deres samarbeidspartnere. Slik at også vi ikke havner i det samme uføret.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.334
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva tror du skjer ved en «no deal», slik som brexit-fundamentalistene higer etter? Alt i «folkets» navn, selvsagt. Hint: WTO-regler.

Det er stort sett bare det felles EU-medlemskapet som har opprettholdt fred i Irland siden «the troubles». Uten det vil det bare være en irsk gjenforening som kan løse problemet. So long, UK.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva tror du skjer ved en «no deal», slik som brexit-fundamentalistene higer etter? Alt i «folkets» navn, selvsagt. Hint: WTO-regler.

Det er stort sett bare det felles EU-medlemskapet som har opprettholdt fred i Irland siden «the troubles». Uten det vil det bare være en irsk gjenforening som kan løse problemet. So long, UK.
    Ja det er jo det jeg og prøver å si, uten at noen lytter.

Ingen er tjent med en no-deal, eller NEI til EU, for den saks skyld og nå spilles det Chicken for alt det er verdt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Gjestemedlems idelolgi: Nei.. det burde de vist før de stemte, så nå kan de ikke stemme igjen bare fordi de finner ut de har blitt løyet til... Demokrati
    I et vestlig demokrati gir vi både lettlurte tomsinger og genier lik stemmerett. Deres stemme teller like mye.
    Sant nok. Samtidig er det nok ngen i sistnevnte kategori som har en så rudimentær kvalitativ forståelse av demokratibegrepet at de reduserer det hele til et spørsmål om aritmetikk.

Eller ikke innser den fullstendig tomsete inkonsistens i å insistere på at et ethvert 50+1 rådgivende resultat må være bindende for neste generasjon i et par tiår eller så; - fordi alt annet ellers vil bryte med de lettlurte tomsingers forståelse av demokratiet.

Det viktigste for demokratiet er jo å sørge for å unngå at de lettlurte tomsingene mister enda større tillit til de demokratiske institusjoner og prosesser de i utgangspunktet demonstrerte liten forståelse for.

Ja til gratis og ikke-forurensende bensin, fri flyt på alle veier og ledig parkering i alle bysentra. Og det fra helgen av!
    Sett at det hadde vært motsatt da. At avstemningsresultatet var knapp favør av remain, og politikerne likevel meldte UK ut av EU siden avstemningen bare var "rådgivende" og folket uansett var lettlurte idioter som stemte feil.

Ville du brukt like mye energi på å undergrave og delegitimere valgresultatet da?

Hva hvis norske stortingspolitikere hadde gitt blankt faen i valgresultatet i 94 og meldt Norge inn i EU likevel under dekke at av folkeavtemningen bare var "rådgivende". Ville det også være like greit siden valg tydeligvis kan ignoreres som fjas og tøv og slikt, som du prøver iherdig på av en eller annen grunn.
    Min stilling ville ikke ha vært annerledes om en avstemming med like store demokratiske svakheter hadde gitt knapp forbli og regjeringen hadde gått for utmeldelse allikevel. Det ville vært akkurat like legitimt å benytte alle de andre legitime demokratiske spilleregler og mekanismer som står til råd for å bekjempe et slikt resultat.

Forskjellen er at jeg ikke ser en folkeavstemming som det ultimate demokratiske institutt. Langt derifra. I de fleste tilfeller det har blitt brukt, eller snarere misbrukt, så har formålet nettopp vært å dupere folk flest til å tro at de har blitt utdelt toga og muligheten til å leke direkte demokrati a la grekernes torg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sant nok. Samtidig er det nok ngen i sistnevnte kategori som har en så rudimentær kvalitativ forståelse av demokratibegrepet at de reduserer det hele til et spørsmål om aritmetikk.

Eller ikke innser den fullstendig tomsete inkonsistens i å insistere på at et ethvert 50+1 rådgivende resultat må være bindende for neste generasjon i et par tiår eller så; - fordi alt annet ellers vil bryte med de lettlurte tomsingers forståelse av demokratiet.

Det viktigste for demokratiet er jo å sørge for å unngå at de lettlurte tomsingene mister enda større tillit til de demokratiske institusjoner og prosesser de i utgangspunktet demonstrerte liten forståelse for.

Ja til gratis og ikke-forurensende bensin, fri flyt på alle veier og ledig parkering i alle bysentra. Og det fra helgen av!
    Sett at det hadde vært motsatt da. At avstemningsresultatet var knapp favør av remain, og politikerne likevel meldte UK ut av EU siden avstemningen bare var "rådgivende" og folket uansett var lettlurte idioter som stemte feil.

Ville du brukt like mye energi på å undergrave og delegitimere valgresultatet da?

Hva hvis norske stortingspolitikere hadde gitt blankt faen i valgresultatet i 94 og meldt Norge inn i EU likevel under dekke at av folkeavtemningen bare var "rådgivende". Ville det også være like greit siden valg tydeligvis kan ignoreres som fjas og tøv og slikt, som du prøver iherdig på av en eller annen grunn.
    Min stilling ville ikke ha vært annerledes om en avstemming med like store demokratiske svakheter hadde gitt knapp forbli og regjeringen hadde gått for utmeldelse allikevel. Det ville vært akkurat like legitimt å benytte alle de andre legitime demokratiske spilleregler og mekanismer som står til råd for å bekjempe et slikt resultat.

Forskjellen er at jeg ikke ser en folkeavstemming som det ultimate demokratiske institutt. Langt derifra. I de fleste tilfeller det har blitt brukt, eller snarere misbrukt, så har formålet nettopp vært å dupere folk flest til å tro at de har blitt utdelt toga og muligheten til å leke direkte demokrati a la grekernes torg.
    Jeg er heller ingen tilhenger av å bruke folkesavstemninger. Vi har et represenativt demokrati fordi folk flest er idioter. Litt av de årsakene du nevner her. Men når man først gjør det så får man ta følgende når resultatet foreligger. Jeg vil at dette skal bli til skrekk og advarsel for de menneskene her i Norge som støtter partier som arbeider for å ødelegge EØS-avtalen. Først og fremst Rødt, Sv og Sp og en og annen slenger fra ytre høyre. Jeg vil at folk skal se med egne øyne hvor skadelige slike partier er for landet.

Bordet fanger, og jeg vil at man skal lide følgende av egen stupiditet. Man skal ta ansvar for egne valg, selv om de er aldri så korkede.

NEI til EU/EØS i dagens verden er total idioti... men så lenge vi har et demokrati så må vi respektere massene om det er dette de ønsker og ser for seg som det beste.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903

Jeg er heller ingen tilhenger av å bruke folkesavstemninger. Vi har et represenativt demokrati fordi folk flest er idioter. Litt av de årsakene du nevner her. Men når man først gjør det så får man ta følgende når resultatet foreligger. Jeg vil at dette skal bli til skrekk og advarsel for de menneskene her i Norge som støtter partier som arbeider for å ødelegge EØS-avtalen. Først og fremst Rødt, Sv og Sp og en og annen slenger fra ytre høyre. Jeg vil at folk skal se med egne øyne hvor skadelige slike partier er for landet.

Bordet fanger, og jeg vil at man skal lide følgende av egen stupiditet. Man skal ta ansvar for egne valg, selv om de er aldri så korkede.

NEI til EU/EØS i dagens verden er total idioti... men så lenge vi har et demokrati så må vi respektere massene om det er dette de ønsker og ser for seg som det beste.
    Ok, så det du egentlig har sagt i alle disse innleggene er at dette for deg ikke handler om demokratiske prinsipper og standarder som sådan, men om å statuere at kollektivt idioti også kommer med en prislapp som kan ha oppdragende verdi for andre?

G

Gjestemedlem

Gjest

Ok, så det du egentlig har sagt i alle disse innleggene er at dette for deg ikke handler om demokratiske prinsipper og standarder som sådan, men om å statuere at kollektivt idioti også kommer med en prislapp som kan ha oppdragende verdi for andre?
    Feil. det mest grunnleggende demokratiske av alle prinsipper er jo at når man avholder valg så ærer og respekterer man utfallet selv om det ikke ble slik en selv ønsket. Det andre er at man skal være varsom med hva man ønsker seg i fall man får det oppfylt.

Man kan ikke bare ignorere et Nei til EU selv om det er skadelig for landet, da får de heller gjøre som Norge å finne en avtale som gjør at de kan leve utenfor men med EU og drive handel og samarbeid med dem men uten den innflytelsen et medlemskap ville gitt dem.

Hvis du scroller litt opp og leser #2022 så ser du hvordan jeg ser for meg at denne floken kan best løses, og jeg kan ikke se så mange andre måter det kan gjøres på.

6

65finger

Gjest

Feil. det mest grunnleggende demokratiske av alle prinsipper er jo at når man avholder valg så ærer og respekterer man utfallet selv om det ikke ble slik en selv ønsket. Det andre er at man skal være varsom med hva man ønsker seg i fall man får det oppfylt.

Man kan ikke bare ignorere et Nei til EU selv om det er skadelig for landet, da får de heller gjøre som Norge å finne en avtale som gjør at de kan leve utenfor men med EU og drive handel og samarbeid med dem men uten den innflytelsen et medlemskap ville gitt dem.

Hvis du scroller litt opp og leser #2022 så ser du hvordan jeg ser for meg at denne floken kan best løses, og jeg kan ikke se så mange andre måter det kan gjøres på.
    den rådgivende folkestemningen gir et råd. Vi er splittet!

G

Gjestemedlem

Gjest

Hva om politikerne skulle tenkt slik. Hva om de på Stortinget hadde avfeid resultatet i 94 med at det "bare var rådgivende" så vi kan drite i det og meldt oss inn likevel, ville det vært like uproblematisk i din bok?

6

65finger

Gjest

Hva om politikerne skulle tenkt slik. Hva om de på Stortinget hadde avfeid resultatet i 94 med at det "bare var rådgivende" så vi kan drite i det og meldt oss inn likevel, ville det vært like uproblematisk i din bok?
    til orientering det kreves minst to tredjedelers flertall for grunnlovsendringer som må vedtas før en innmelding i EU. det er forakt for velgerene å vedta innmelding på basis av et simpelt flertall i rådgivende folkeavstemning

G

Gjestemedlem

Gjest
    til orientering det kreves minst to tredjedelers flertall for grunnlovsendringer som må vedtas før en innmelding i EU. det er forakt for velgerene å vedta innmelding på basis av et simpelt flertall i rådgivende folkeavstemning
    Vås. Det kreves 2/3 for et formelt vedtak i Stortinget, men kun simpelt flertall i en folkeavstemning for å avgjøre saken.

Man kan ikke blokkere et valgutfall man ikke liker med tull som at det "var jo bare rådgivende" så vi kan drite i resultatet. Eller "de fikk jo ikke 2/3 i folkeavstemningen" så da gir vi blanke faen i hva folket mener og driter tynt i deres avgjørelse. DET er forakt for folket.

Hvis det hadde blitt la oss si 55% for EU i folkeavstemningen i 94, så hadde vi selvsagt vært medlem i dag. Dette tror jeg 99,9% av folk forstår og er inneforstått med. At du ikke klarer å se dette forundrer meg dypt.

6

65finger

Gjest
    Du trekker frem drite i folkestemmen og blabla men hva med 49.4% som også gir råd. Det er ikke et eller annet åndsvakt syngeshow man stemmer frem vinneren til. Folkevalgte får ta avgjørelsen etter gitte regler. Rådgivende folkeavstemning er Ansvarsfraskrivelse fra folkevalgte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du trekker frem drite i folkestemmen og blabla men hva med 49.4% som også gir råd. Det er ikke et eller annet åndsvakt syngeshow man stemmer frem vinneren til. Folkevalgte får ta avgjørelsen etter gitte regler. Rådgivende folkeavstemning er Ansvarsfraskrivelse fra folkevalgte.
    Du misforstår jo totalt hva rådgivende betyr i denne sammenhengen. Et valg er ikke en opinionsundersøkelse. Når Stortinget utlyser valg så er det for å overlate avgjørelsen til folket. At loven krever at det formelle vedtaket skal fattes tilbake i Stortinget er ren pro-forma.

Nå kan man gjerne være uenig i bruken av folkeavstemninger, og jeg er ikke så begeistret for dem heller men når Stortinget først utlyser dem så må de ære resultatet og ikke drite i det om de ikke likte utfallet.

6

65finger

Gjest
    Ta resultatet til etterrettning. 50,2 stemte ja. La oss drite på 49.8 av stemmene. Vi har en folkevalgt forsamling med besluttningsmyndighet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ta resultatet til etterrettning. 50,2 stemte ja. La oss drite på 49.8 av stemmene. Vi har en folkevalgt forsamling med besluttningsmyndighet.
    Ja og hvis den ikke har tenkt å bry seg av avstemningsresultatet så får den la være å avholde den. Når de først bestemmer at det skal avholdes en så er det en plikt for hver og en av representantene å respektere valgutfallet. Vi lever tross alt ikke i et afrikansk diktatur der vi setter til side et valgresultat om man ikke likte det som folket stemte på.

Nei-siden vant avstemningen i 94 med liten margin, men det vile vært uhørt om Stortinget likevel hadde meldt oss inn.

Utfallet av det knappe nei-flertallet er jo at man måtte drite i 49 prosent av befolkningen som aldri fikk bli EU medlemmer, samt hele generasjoner med mennesker som har blitt avstengt fra et liv som EU-borger med alle de fordelene det innebærer. Men det ligger jo i sakens natur at det vil være en side som får flertall i et ja/nei spørsmål.

Det er det samme som i UK også, vi sa nei til medlemskap i 94 med knapp margin og de sa nei til EU i sin folkeavstemning denne gangen. Begge deler er uheldige utfall for henholdsvis Norge og UK. Men man respekterer flertallet i valget.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fundamentalister er på vikende front.

Yet people in unexpected places are starting to consider a Corbyn government less risky than the alternatives. Earlier this month, Oliver Harvey, an analyst for Deutsche Bank in the City of London, told the Telegraph: “We see the magnitude of economic damage caused by a no-deal Brexit as much higher than [that caused by] policies proposed in the last Labour manifesto.” In the same article, Christian Schulz, an analyst for Citibank, noted approvingly that “Labour has become more decisively pro-EU”, while “a fiscally profligate no-deal Conservative government” had become less “enticing“.

Off the record, other senior people in the City tell me they find the shadow chancellor, John McDonnell, who has been circulating among them busily in recent months, a serious and intriguing figure: a supposed Marxist who looks, and sometimes talks, a bit like a bank manager.
    […]
    Why are sections of the establishment being drawn to Corbyn and McDonnell now, having ignored or dismissed them for so long? On the face of it, the shift is all about stopping or moderating Brexit, at any cost. A little less obviously, it’s about the condition of the Conservative government: its snowballing incompetence, its increasingly manic and fantastical policies, its disregard for democracy and the law, its readiness to break up the UK, and its shallow pool of talent after almost a decade in power. (Priti Patel doesn’t seem likely to become one of the great home secretaries.) As Westminster participants and observers used to say, in more consensual times, it’s time for a swing of the pendulum.
    https://www.theguardian.com/comment...-tories-no-deal-capitalism-radical-government

6

65finger

Gjest
    Ja og hvis den ikke har tenkt å bry seg av avstemningsresultatet så får den la være å avholde den. Når de først bestemmer at det skal avholdes en så er det en plikt for hver og en av representantene å respektere valgutfallet. Vi lever tross alt ikke i et afrikansk diktatur der vi setter til side et valgresultat om man ikke likte det som folket stemte på.

Nei-siden vant avstemningen i 94 med liten margin, men det vile vært uhørt om Stortinget likevel hadde meldt oss inn.

Utfallet av det knappe nei-flertallet er jo at man måtte drite i 49 prosent av befolkningen som aldri fikk bli EU medlemmer, samt hele generasjoner med mennesker som har blitt avstengt fra et liv som EU-borger med alle de fordelene det innebærer. Men det ligger jo i sakens natur at det vil være en side som får flertall i et ja/nei spørsmål.

Det er det samme som i UK også, vi sa nei til medlemskap i 94 med knapp margin og de sa nei til EU i sin folkeavstemning denne gangen. Begge deler er uheldige utfall for henholdsvis Norge og UK. Men man respekterer flertallet i valget.
    Et knapt nei flertall er ok ikke det motsatte https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kvalifisert_flertall

G

Gjestemedlem

Gjest

Et knapt nei flertall er ok ikke det motsatte https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kvalifisert_flertall
    Brexit er jo resultat av et knapt nei flertall.

6

65finger

Gjest

Brexit er jo resultat av et knapt nei flertall.
    Hehe det har du rett i. Men et ja til det bestående og et nei til endring. Endring av dette kalibret krever mere enn simpelt flertall

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903

Vi snakker fortsatt om vidt forskjellige ting her.

Du har hengt deg opp i forsvar og respekt for "folkets røst", for ellers kommer alle dem som fortsatt er for Brexit til å gå i selvsving med de ytterligere konsekvenser deres følelsesliv vil ha for de demokratiske institusjoners tillit blant folk flest. Litt sånn femisvensk dydsposering på vegne av de potensielt ufattelig mange såra og vonbrotne. På vegne av dem som potensielt kan bli sjokkert i godt voksen alder over endelig å finne ut at et moderne demokrati av gode grunner er både mer komplekst og har flere skranker mot misbruk når det kommer til spørsmål av vital nasjonal interesse for fremtidige generasjoner, enn en håndsopprekning om hvorvidt torsk eller hyse er best egnet for Fish and Chips.

Før du strider videre som selvutnevnt ridder av det demokratiske prinsipp for en rådgivende folkeavstemming, så bør du sette deg litt mer inn i hva et genuint demokratisk valg og prosess betyr og innebærer. Å redusere det hele til "respekt for resultatet" demonstrerer like stor forståelse for demokrati som i å ta for god fisk at Saddam Hussein vant valg med over 100% av avgitte stemmer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.334
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det viktige her er ikke så mye at folkeavstemningen var rådgivende eller ikke, men at de som stemte ble forespeilet at det ville være den enkleste ting i verden å få en frihandelsavtale på minst like gode betingelser som UK hadde som EU-medlem. Det var blank løgn. Det alternativet eksisterer ikke. Vi vet at det ikke var eller er noe flertall hverken i folket eller parlamentet for en «no deal exit». Vi vet også at et nokså stort flertall foretrekker fortsatt EU-medlemskap fremfor «no deal» og at det flertallet er økende for hver måned som går. En “no deal exit, do or die” 31 oktober er fundamentalt på tvers av folkeviljen. Det blir bare dumt å bruke utfallet av folkeavstemningen som påskudd for å oppløse parlamentet og tvinge gjennom noe slikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    De har fremforhandlet en god avtale, så den eneste grunnen til at det evt. blir en no-deal er at Corbyn og hans lakeier har stemt den ned, sammen en gjeng fra ytre høyre som ønsker seg en no-deal.

At en folkeavstemning er rådgivende betyr bare at den formelle avgjørelsen må fattes i parlamentet. Ren pro forma. Det betyr ikke som noen liker å ro at det det er noe man kan ignorere for eget forgodtbefinnende. Når folk i vestlige demokratier går til stemmeurnene så forventes det at valgresultatet respekteres.

Nei til EU driver alltid med propaganda, overdrivelser og skremselspropaganda. Det ligger i nasjonalistiske partiers natur. Det var mange nok som ble lurt av dem her i 94 også til at det ble neiresultat. Men man respekterte da likevel valgresultatet, stortinget gav ikke faen i folket og meldte oss inn på tross av resultatet, selv om landet ville være mye bedre tjent med medlemskap enn å stå utenfor som vi gjør i dag.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Hva konkret hadde landet tjent mye på som EU medlem? Altså hvordan ville landet vært idag om vi ble medlem for 25 år siden?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva konkret hadde landet tjent mye på som EU medlem? Altså hvordan ville landet vært idag om vi ble medlem for 25 år siden?
    Noen fordeler er at det ville forenklet handel med andre land både for bedrifter og enkeltpersoner. Det ville vært mye enklere og rimeligere å studere i EU-land. Man har bedre rettigheter om man vil bosette seg i et annet land. Vi ville hatt stemmerett til EU Parlamentet og våre politikere ville kun fremme norske interesser ved å være rundt forhandlingsbordet når viktige felles avgjørelser tas, og ikke bare som observatør som i dag. Vi ville kunne påvirke politikk som handler om klimatiltak, innvandring og sikkerhet. Mange av avgjørelsene som tas får jo følger for oss i Norge også, så det er dumt å frasi seg stemmerett og innflytelse.

Alt i alt er det svært få ulemper knyttet til et medlemskap.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Var ikke den litt beleilig/søkt?

Thomas Cook konkursen:
    What went wrong?
    Thomas Cook had secured a £900m rescue deal led by its largest shareholder Chinese firm Fosun in August, but a recent demand from its banks to raise a further £200m in contingency funding had put the deal in doubt.

Fosun said in a statement: "We extend our deepest sympathy to all those affected by this outcome."

The holiday company spent all of Sunday in talks with lenders trying to secure the additional funding and salvage the deal, but to no avail.

Thomas Cook has blamed a series of issues for its problems, including political unrest in holiday destinations such as Turkey, last summer's prolonged heatwave and customers delaying booking holidays because of Brexit.

Har jo gått med underskudd annethvert halvår, men "bittelitt" mer i 1.halvår 2019 :)

cook.JPG

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.334
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du milde:
    https://www.theguardian.com/politic...back-remain-despite-conference-vote-live-news
    https://www.supremecourt.uk/cases/docs/uksc-2019-0192-summary.pdf
    This prolonged suspension of Parliamentary democracy took place in quite exceptional circumstances: the fundamental change which was due to take place in the Constitution of the United Kingdom on 31st October. Parliament, and in particular the House of Commons as the elected representatives of the people, has a right to a voice in how that change comes about. The effect upon the fundamentals of our democracy was extreme.

No justification for taking action with such an extreme effect has been put before the court.
    The Court is bound to conclude, therefore, that the decision to advise Her Majesty to prorogue Parliament was unlawful because it had the effect of frustrating or preventing the ability of Parliament to carry out its constitutional functions without reasonable justification.
    This Court has already concluded that the Prime Minister’s advice to Her Majesty was unlawful, void and of no effect. This means that the Order in Council to which it led was also unlawful, void and of no effect and should be quashed. This means that when the Royal Commissioners walked into the House of Lords it was as if they walked in with a blank sheet of paper. The prorogation was also void and of no effect. Parliament has not been prorogued. This is the unanimous judgment of all 11 Justices.

It is for Parliament, and in particular the Speaker and the Lord Speaker to decide what to do next. Unless there is some Parliamentary rule of which we are unaware, they can take immediate steps to enable each House to meet as soon as possible. It is not clear to us that any step is needed from the Prime Minister, but if it is, the court is pleased that his counsel have told the court that he will take all necessary steps to comply with the terms of any declaration made by this court.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.334
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siste setning i utdraget er spesielt knusende: Boris er fratatt enhver rolle i prosessen videre, behøver ikke si eller skrive noe, aller minst til Dronningen. Kan bare gå og sette seg i bakerste hjørne av klasserommet og holde munn. Enstemmig.

Om han blir sittende etter dette er han enda sykere enn jeg trodde.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.695
    Torget vurderinger
    2
    Boris Gonesoon, very soon.
    Når George Osborne, finansminister under Cameron og nå redaktør av Evening Standard, godkjenner denne forsiden vet man at løpet er kjørt.

Skjermbilde 2019-09-24 kl. 13.24.58.jpg

Og øvrige tabloider er nådeløse, der de ellers finner noe å gå på når man skal unngå kritikk av Johnson.

Skjermbilde 2019-09-24 kl. 13.18.18.jpg

Skjermbilde 2019-09-24 kl. 13.18.57.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.334
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    History in the making.
    https://www.bbc.com/news/uk-politics-49810261
    Wow! This is legal, constitutional and political dynamite.

It is worth just taking a breath and considering that a prime minister of the United Kingdom has been found by the highest court in the land to have acted unlawfully in shutting down the sovereign body in our constitution, Parliament, at a time of national crisis.

The court may have fallen short of saying Boris Johnson had an improper motive of stymieing or frustrating parliamentary scrutiny, but the damage is done, he has been found to have acted unlawfully and stopped Parliament from doing its job without any legal justification.

And the court has quashed both his advice to the Queen and the Order in Council which officially suspended parliament.

That means Parliament was never prorogued and so we assume that MPs are free to re-enter the Commons.

This is the most dramatic example yet of independent judges, through the mechanism of judicial review, stopping the government in its tracks because what it has done is unlawful.

Be you ever so mighty, the law is above you - even if you are the prime minister.

Unprecedented, extraordinary, ground breaking - it is difficult to overestimate the constitutional and political significance of today's ruling.
    Konstitusjonsjussen i det var opplagt i utgangspunktet - Parlamentet er suverent og Kronen er en underlagt utøvende myndighet - men at Høyesterett hadde baller nok til å sette ned foten mot maktmisbruk og løgner kommer til å gå ned i britisk historie ved siden av The Glorious Revolution og Magna Carta. Det er en grunn til at Dronningen må banke på tre ganger før hun slipper inn i Parlamentet for å holde trontalen, og til at Parlamentet demonstrerer sin uavhengighet etter talen ved å diskutere et absurd lovforslag før det nedverdiger seg til å diskutere innholdet i Dronningens tale. Det Høyesterett har gjort her er intet mindre enn å skrive ned den uskrevne britiske grunnloven og forklare i klartekst eksakt hva de ritualene betyr.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og hva blir det til med Toryene som valgte ham? Begynner de å skjønne alvoret i hva de har rotet seg opp i?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.931
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig kjekt å se et Høyesterett som ikke er politisk utnevnt. Noe å tenke på for andre?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.334
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vender stadig oftere tilbake til gamle Edmund Burke:
    https://historieogfilosofi1.cappele...oppgave/vis.html?tid=489032&strukt_tid=346107
    Feil og mangler ved gamle institusjoner er iøynefallende og påtagelige. Det kreves ikke store evner til å peke på dem; og der hvor det finnes absolutt makt, skal det bare ett ord til for fullstendig å avskaffe både manglene og institusjonen. Den samme late, men rastløse tilbøyelighet, som elsker dovenskap og hater ro, er det som leder politikerne når de setter i gang med å fylle tomrommet etter det de har revet ned. Å gjøre alt til det motsatte av hva de har sett, er like lett som å rive ned. Ingen vanskeligheter knytter seg til det som aldri har vært forsøkt. Den kritiske sans er nesten rådløs når det gjelder å oppdage mangler ved noe som aldri har eksistert; og den pågående entusiasme og det bedrageriske håp har foran seg hele fantasiens veldige område, hvor de kan boltre seg uten noen særlig motstand.
    Han var heller ikke spesielt imponert da de franske revolusjonære oppløste parlamentet for å få fritt leide for sine fantasier:
    Since the House had been prorogued in the summer much work was done in France. The French had shewn themselves the ablest architects of ruin that had hitherto existed in the world. In that very short space of time they had completely pulled down to the ground, their monarchy; their church; their nobility; their law; their revenue; their army; their navy; their commerce; their arts; and their manufactures. [...] [There was a danger of] an imitation of the excesses of an irrational, unprincipled, proscribing, confiscating, plundering, ferocious, bloody and tyrannical democracy.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.695
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du bør kanskje ta med at det siste sitatet er fra februar 1790? Bastille-dagen var 14. juli 1789. Det var gode årsaker til kaos i Frankrike dengang ... Burke er nok ikke helt objektiv, i den grad en slik sinnstilstand var mulig gitt hendelsene.

image.jpg

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.334
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du bør kanskje ta med at det siste sitatet er fra februar 1790? Bastille-dagen var 14. juli 1789. Det var gode årsaker til kaos i Frankrike dengang ... Burke er nok ikke helt objektiv, i den grad en slik sinnstilstand var mulig gitt hendelsene.
    Ja, nettopp derfor. Opplegger fra Cummings & Co var ikke like voldelig, men omtrent like dramatisk: Sett parlamentet ut av spill, still umulige krav i skinnforhandlinger med EU, krasj ut med «no deal», gi EU skylden, utlys nyvalg med «I delivered Brexit!» og sikre Tory-majoritet i fem år - som man så skulle bruke til å demontere det som er igjen av brysom beskatning, sosialt sikkerhetsnett, importrestriksjoner på matvarer og hva som nå enn behøvde å avskaffes for å skape den libertarianske fantasistaten Rees-Mogg drømmer om (når han ikke inngår veddemål mot pundkursen). What could possibly go wrong?

Hele greia er et skoleeksempel på demokratiets sårbarhet i møte med skruppelløse demagoger. Det var en kjerne i Burkes skrifter, i stor grad basert på observasjonene han gjorde i Paris i 1789. Han oppfant konservatismen, men ville ikke likt hverken Trump eller Johnson.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn