Nå har jeg ingen absolutt facit på det der, men litt egen erfaring har jeg nå i alle fall. Det som av flere her inne foraktelig avvises som anektotisk bevis.Hvorfor tror du Norge mangler noen tusen av noe såpass enkelt som å kjøre lastebil samtidig som vi har noen hundretusen som offisielt ikke er i stand til å utføre noe arbeide og har fått innvilget f.eks. uføretrygd?
Helt på slutten av 70 tallet tok jeg det som den gangen het "Førerkort Klasse 2". Planen var å kjøre langtransport, fortrinnsvis utenlans et års tid for å legge meg opp penger nok til å kunne dra over dammen til USA og utvide flysertefikatet mitt slik at jeg kunne begynne å fly komersiellt, ( Trafikkflysertefikat ) dvs få betalt for å fly. Den gangen var dette et helt realistisk opplegg. Det var godt betalt å kjøre langtransport, og man hadde i tillegg til lønna en skattefri diettgodtgjørelse. Bransjen var slik at når du var ansatt i et av de store selskapene som f.eks Sties hadde du din egen bil. Det var DU som kjørte bilen og kun du! Når du hadde ferie så sto bilen! Bilene var ikke forsikret for annet enn ansvar. Kjørte du skadefritt fikk du en hyggelig bonus ved årets slutt.
Av ymse grunner ble planene om en karriere bak spakene skrinlagt og jeg flyttet inn i "galssbur" i stedet. Har egentlig ikke angret på det!
Min eldste, aka "Guttungen", kjører tungbil i dag. Han har kjørt i ulike firma, Posten/Bring, div private, både linjetrafikk og distribusjon. Ståa i Norge i dag er som følger. Norske firma presses ut, prises ut, på grunn av utenlandske firma som betaler sine sjåfører "knapper og glansbilder. Firma som ikke engang er registrert i Norge, men som kjøre det som kalles "kabotasje" som nå pga EØS et fullt lovlig. Dvs firma med utenlandske biler ( som koster mindre enn tilsvarende på norske skilt ) og som har ekstra store dieseltanker slik at de også kjører på billigere diesel som de har med seg inn i Norge. Sjåførene har så lav lønn at de ofte, ja ofte! tyr til ulovligheter for å klare å skrape sammen nok penger til at de overlever. Og disse må da seriøse norske bedrifter "konkurere mot! De har ikke en snøballs sjanse i hælvete! De norske avgiftene kan de ikke gjøre mye med så da blir lønn og arbeidsvilkår satt under press! Ikke noe rart at norsk ungdom gjerne står over mulighetene til å bli tungbilsjåfør. Så i likhet med i UK blir vi mer og mer avhengige av utenlandsk "transportmafia" for å få ting fraktet rundt i landet.
Så selv om det er en norskregistrert lastebil og det står COOP på siden av den er det gjerne en rumener, bulgarer eller albaner som sitter bak rattet. De har familien i hjemlandet og jobber som bare fan for å skrape sammen mest mulig de kan sende hjem til kone og barn. De reiser hjem en 2-3 ganger i året. Litt som norske sjøfolk i utenriksfart på 50 tallet. Og disse er de heldige, for de har, selv om lønna ikke er noe å skryte av, faktisk en norsk arbeidsgiver og dekket av norske lover. Det er ikke den stakkars jævelen som bor i bilen på en parkeringsplass i ødemarken mens han venter på arbeidsgiveren i Bulgaria skal finne et nytt kjøreoppdrag til ham! Han sitter der og småfryser mens han håper at ikke politiet skal oppdage at han bor i bilen, for det er ikke lovlig! Bo på hotell?? Vel når bilen står får han gjerne ikke lønn!
Men dette er selvsagt ikke "sosial dumping", men "konkuranse" på EØS vilkår!
At LO tillater AP å være for EØS avtalen er for meg en gåte!