Ja. Om de gjør det bevisst eller ikke, varierer sikkert.Er det virkelig sånn at en såpass respektert produsent av hifi farer med ren løgn, og at man med dette bare sørger for kynisk mersalg till lojale kunder.
Nei, faktisk ikke.Er det virkelig ingen mulighet for at de oppgitte forskjellene på disse kablene overhodet har noe for seg, rent lydmessig?
De oppgir "Solid Gold connector" og "Ultra solid Gold plated connector"... mulig det finnes annet, men jeg har hittil ikke sett en RJ45 uten gullpletterte kontaktfjærer.Ta en titt på disse tre forskjellige Ethernet-kablene fra Audionet. Produsent oppgir forskjeller både på leder og skjerm.
Er det virkelig sånn at en såpass respektert produsent av hifi farer med ren løgn, og at man med dette bare sørger for kynisk mersalg till lojale kunder. Er det virkelig ingen mulighet for at de oppgitte forskjellene på disse kablene overhodet har noe for seg, rent lydmessig?
Network Cables – AUDIONET - Scientific magic.
Dette er strengt tatt det mest interessante med disse eksotikaene. Det man kjøper på rull eller får med utstyr er garantert laget av noen som faktisk vet hva de driver med, den antagelsen bør man ikke nødvendigvis gjøre når det kommer fra en HiFi-produsent. Det sagt produserer de neppe disse selv uansett, så det er jo en bra sjanse for at de er innenfor spec.så får vi likevel håpe at kablene holder Cat spec, noe slett ikke alle "vidunderkabler" gjør......
Aner ikke. Kanskje du kan forklare oss hvorfor? Normalt sett ville det potensielt skape mer problemer enn det løste, med mindre vi snakker internt nettverk i en fabrikk eller et annet maskinrom med mye elektromagnetisk støy. Det er langt fra alle nettverksdingser til husbruk som har skjermede/jordede RJ45-kontakter, samtidig som en skjerm som faktisk er jordet i begge ender skaper et unødvendig potensiale for jordsløyfer og jordstøy. Lederparene er trafokoblede og balanserte, men skjermen er det i så fall ikke. Innholdet i pakkene kommer frem uansett, så noen forskjell av typen "strammere bass" vil det ikke bli.Dersom disse kablene har null betydning,hvorfor ble jeg av Nkom bedt om å bytte ut cat 5 med skjermet cat 6 eller 7?
https://www.nkom.no/
Det er i så fall en veldig dårlig idé for kontaktfjærer. Massivt gull er mykt og bøyelig og ville ikke overleve at kabelen ble plugget inn mer enn én gang. Gullbelagt messing eller berylliumkobber låter mer fornuftig, som i Biltemas billigste:Network Cables – AUDIONET - Scientific magic.
De oppgir "Solid Gold connector" og "Ultra solid Gold plated connector"...
Riktig, og jeg forsøkte å finne en Cat 5 kabel her på jobb for å teste men fant bare Cat 5e og en haug Cat 6.Cat 5-kabler har vel knappest vært i salg over disk på flere år, Cat 5e som er det vanlige støtter gigabit opptil 100 meter eller hva det nå er. Jeg har all kabling hjemme med Cat 5e i veggene og får konsekvent ~940 Megabit/s de gangene jeg har testet med iperf.Cat 5 støtter 100 Mbit, mens Cat 6 støtter Gigabit, og Cat 6A eller Cat 7 støtter 10 Gigabit. Bruker du Cat 5 på utstyr som støtter Gigabit, samt at du har en nettlinje på eksempelvis 200 Mbit, så er det dumt å benytte en Cat 5. Utstyret kan skjønne at den er koblet til en Cat 5-kabel og setter porten til 100 Mbit, og du får ikke den hastigheten du betaler for. eventuelt har inne i nettverket ditt.
Mener å huske du sa at den ikke var EMC-kompatibel. Trygt å se den vanlige utskjellingen fra deg om andres inkompetanse. Litt saklighet?God dag mann økseskaft.Null betydning FOR LYDKVALITETEN.Dersom disse kablene har null betydning,hvorfor ble jeg av Nkom bedt om å bytte ut cat 5 med skjermet cat 6 eller 7?
Når svaret på spørsmålet blir slik tyder det på null peiling omkring emnet.
Er bare en hobby jeg har,blir vel slik når en hverken har utdanning eller danning.Mener å huske du sa at den ikke var EMC-kompatibel. Trygt å se den vanlige utskjellingen fra deg om andres inkompetanse. Litt saklighet?God dag mann økseskaft.Null betydning FOR LYDKVALITETEN.Dersom disse kablene har null betydning,hvorfor ble jeg av Nkom bedt om å bytte ut cat 5 med skjermet cat 6 eller 7?
Da forstår jeg. Det går an å erstatte utdannelse med udannelse?Er bare en hobby jeg har,blir vel slik når en hverken har utdanning eller danning.Mener å huske du sa at den ikke var EMC-kompatibel. Trygt å se den vanlige utskjellingen fra deg om andres inkompetanse. Litt saklighet?God dag mann økseskaft.
Godagmannhostesaft. Mulig Nkom ønsker å gi deg mulighet for høy hastighet, men for lyden strømmer over TPC/IP betyr det ingenting om kabelen har 100MB/s eller 1000MB/s Dvs CAT5 ..6...7. Foreslår at du leser deg opp på TCP/IP YouTube kurset jeg linket til i tidligere innlegg her. Så kanskje og får litt mere peiling selv, før du stempler alle som ikke deler din overtro som idioter. Har forresten tilfeldigvis skjermede 5a nettkabler selv, bare bortkastede penger så lenge mottagende enhet ikke har jordet nettverksport . Last ned Ping og hastighets app på mobilen så kan nettverkskapasitet kvalitet og packet loss sjekkes. Det gir en fullverdig sjekk av kabelen og ikke minst sender mottagerGod dag mann økseskaft.Null betydning FOR LYDKVALITETEN.Dersom disse kablene har null betydning,hvorfor ble jeg av Nkom bedt om å bytte ut cat 5 med skjermet cat 6 eller 7?
Mye rart i sykehusverdenKan det være en idé å ha med seg en slik hifiethernetledning neste gang man skal på MR? Litt kjipt om f.eks kreft ikke blir oppdaget fordi bildene ikke ble klare nok
Hyssing fritt hengende fra taket.....Hvilke kabelbukker låter best på hi-end nettverkskabler?
Jeg er definitvt en "kabelrealist", antagelig en hardcore sådann.Kun lytting til musikk:
For i overkant av 3 år siden kjøpte jeg Audioquest Vodka cat7 ethernet-kabel og den er brukt hele tiden. Siste året er kabelen koblet til router derfra inn i en simaudio moon ace integrert forsterker med mind streamer.
Metode: Lytte, bytte lytte, bytte tilbake og slik går no dagan. De siste dagene har den vanlige ethernet-kabelen stått koblet til anlegget mens jeg kjører igjennom låter jeg kjenner til.
Lytteinntrykk:
Nå vil vel kabelrealistene få anfall hvis jeg sier det er forskjeller. Men jeg fant jeg fant en forskjell hos meg.
Med vanlig gratis cat 5e blir bassen noe mer utflytende og romlete enn Audioquest Vodka som er strammere i bassen. Dette hører man lett med Jule Bergans: "Guilt Trip." Jeg kan jo bable videre om at stemmer blir ørlite mer inneklemt med vanlig ethernet-kabel, men det tror ikke kabelrealistene på allikevel.
Du har nok rett i hva kortvarig siktet til i sitt innlegg. Men vi er fortsatt ute på dypt vann. Hvis nettverkskabelen skulle være synderen her. Som endret karaktistikk i det utstyret den ble tilkoblet. Ville hele prosjektet blitt skrotet i 1981.Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
datainnholdet men det at kabelen påvirker strømforsyninger kilde/last som er årsak til lyd-forandringene noen opplever.
Altså ikke kabelen i seg selv,dersom jeg forstod "kortvarig" rett.Interessant.
Og dersom kablingen skulle påvirke strømforsyning kilde/last vil det ha ingen praktisk påvirkning noen andre steder enn der det er snakk om lyd.Du har nok rett i hva kortvarig siktet til i sitt innlegg. Men vi er fortsatt ute på dypt vann. Hvis nettverkskabelen skulle være synderen her. Som endret karaktistikk i det utstyret den ble tilkoblet. Ville hele prosjektet blitt skrotet i 1981.Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
datainnholdet men det at kabelen påvirker strømforsyninger kilde/last som er årsak til lyd-forandringene noen opplever.
Går ud fra du så også mener der ikke kan høres forskel på 75 ohm kabler.At nettverkskabelen til streameren skulle ha egenskaper som påvirker strømforsyningen på bedre eller dårligere måter med det resultat at streameren spiller med mer eller mindre forvrengning eller andre måter forandre lydkvaliteten, er så far out at jeg er fristet til å fleipe med at man vel må ha pustet inn for mye linoljedamp for å komme på det. ...men det lar jeg selvsagt være. Det kunne jo oppfattes som et personangrep av sarte sjeler.
Men, igjen: Den kabelen består av fire trafobalanserte lederpar, typisk uten skjerm. Det betyr at det ikke er jordforbindelse mellom sender og mottaker. Når det sitter en trafo i hver ende av hvert lederpar går det heller ikke DC gjennom signalparene i kabelen. Muligheten for å få gjennom common mode støy har vi allerede diskutert. Hvordan i hele hule skulle den kabelen kunne påvirke strømforsyningene i den ene eller andre enden, annet enn gjennom ting som vil være felles for enhver kabel med tilstrekkelig båndbredde til å ta unna den dataraten som skal overføres?Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
Hele poenget mitt er at kabelen er konstruert slik at den ikke skal gi noen påvirkning. Og dette er faktisk helt uavhengig om vi snakker lyd eller om det er en epost som sendes. Hvis kabelen på noen måte kunne innvirke på utstyret ville den blitt skrotet tvert.Og dersom kablingen skulle påvirke strømforsyning kilde/last vil det ha ingen praktisk påvirkning noen andre steder enn der det er snakk om lyd.Du har nok rett i hva kortvarig siktet til i sitt innlegg. Men vi er fortsatt ute på dypt vann. Hvis nettverkskabelen skulle være synderen her. Som endret karaktistikk i det utstyret den ble tilkoblet. Ville hele prosjektet blitt skrotet i 1981.Dersom innlegget det henvises til er sånn noenlunde liknende tidligere innlegg så er det vel ikke kabelen i seg selv og
S/PDIF-kabler? Jo, med enkelte (gammeldagse eller «filterløse») DAC-er som er følsomme for jitter etc, så er det nok mulig å fremprovosere/høre i spesielle tilfeller, men S/PDIF er en fullstendig annen (og vesentlig mindre robust) protokoll enn TCP/IP. Nå snakker vi om nettverkskabler.Går ud fra du så også mener der ikke kan høres forskel på 75 ohm kabler.At nettverkskabelen til streameren skulle ha egenskaper som påvirker strømforsyningen på bedre eller dårligere måter med det resultat at streameren spiller med mer eller mindre forvrengning eller andre måter forandre lydkvaliteten, er så far out at jeg er fristet til å fleipe med at man vel må ha pustet inn for mye linoljedamp for å komme på det. ...men det lar jeg selvsagt være. Det kunne jo oppfattes som et personangrep av sarte sjeler.