Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    642
    Antall liker
    902
    Sted
    Bodø
    Det jeg mest tenker på når jeg leser slike bastante utsagn om at den ene kabelen eller hva det måtte være,
    er så mye bedre enn en annen, uten at det er noen teknisk eller logisk grunn til det,
    det bygger stort sett kun på produsentens markedsførings materiell, og egen subjektivt inntrykk (eller ønske?), er dette.

    Hvorfor skal jeg da tro på utsagn fra de som tester nye versjoner av f.eks. høyttalere, Pick-Uper, forsterkere
    eller hva det måtte være, og påstår de da hører tilsvarende forbedring i lydbilde?

    Det er jo like subjektive inntrykk det også.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.971
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp! Greia er at du er mutters alene oppi alt dette. Kan ikke stole på andre enn deg selv. Jeg gjør ikke det en gang :mad:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.825
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    ^^ Fordi vi skiller mellom et digitalt signal som enten gir signal eller ikke og et analogt signal som varierer i spenning og strøm.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Har det virkelig gått så langt at vi diskuterer om det er hørbare forskjeller på nettverkskabler..... Er folk virkelig så lettlurte og tjukke i huet at de kjøper nettverkskabler til tusenvis av kroner...

    wirejoke2.jpg


    shoot me now.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.220
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg mest tenker på når jeg leser slike bastante utsagn om at den ene kabelen eller hva det måtte være,
    er så mye bedre enn en annen, uten at det er noen teknisk eller logisk grunn til det,
    det bygger stort sett kun på produsentens markedsførings materiell, og egen subjektivt inntrykk (eller ønske?), er dette.

    Hvorfor skal jeg da tro på utsagn fra de som tester nye versjoner av f.eks. høyttalere, Pick-Uper, forsterkere
    eller hva det måtte være, og påstår de da hører tilsvarende forbedring i lydbilde?

    Det er jo like subjektive inntrykk det også.
    Fordi det også er åpenbare årsak/virkning-sammenhenger for hvorfor det er hørbare forskjeller mellom høyttalere eller pickuper, og fordi de forskjellene er eminent målbare med objektive midler. Det er bare å gjøre noe så enkelt som et frekvenssveip med amplitude og de fire-fem første harmoniske, så har du bøttevis av indikasjoner på at det vil være hørbare forskjeller. Det er ikke nødvendig å påstå noen slags "ny fysikk" eller esoteriske effekter som ikke lar seg forklare. Grunnene er innlysende. De hørbare forskjellene er også der fortsatt hvis man lukker øynene og bare stoler på hørselen (dvs i en blindtest). De subjektive inntrykkene lar seg etterprøve og forklare.

    Det er noe helt annet enn påståtte hørbare forskjeller som hverken lar seg forklare eller måle, og som absolutt ikke kan utsettes for en blindtest uten å fordufte sporløst. Da blir man stående igjen med å tro eller ikke tro på det selverklærte gulløret, og det sitter kanskje litt lenger inne.

    Generelt kan man vel trygt avskrive troverdigheten til noen som hevder å høre forskjell på Ethernet-kabler (eller LAN-switcher, eller...) Det er ikke så mye grunn til å feste lit til noe annet vedkommende mener å høre heller, ihvertfall ikke uten solid oppbacking i dokumenterbare fakta. Ting tyder på at vedkommendes påståtte lytteinntrykk påvirkes av noe helt annet enn lyden som kommer gjennom ørene.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.554
    Antall liker
    69.377
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt fasinerende å skumme gjennom tråden. Ikke at den er så annerledes enn de fleste andre kabeltråder.
    For at ingeniørene ikke skal samle seg og velte seg over meg i velbegrunnet harme; jeg tror ikke jeg vet bedre enn vitenskapen, og kjører mogami rund baut ;)

    Reflektere dere over hvordan dere oppleves fra utsiden? Tror dere gåsen ser lyset når den blir tvangsforet? Jada, jeg vet det er frivillig å lese denne/disse trådene :) Hvorfor kan ikke en skalle eller to få nyte sin opplevelse, uavhengig om den er aldri så objektiv gal. Alarm, alarm, han kom til å generalisere sin egen opplevelse. Her må vi samlet sette oss på vår hvite hest, og redde vitenskapen fra kjettere. Hallo, vi er på HFS, hvor viktig kan det være, who gives a shit. For all del realitetsorientering ift ohms lov og andre tekniske viderverdigheter er absolutt på sin på plass, men hvor mange av dere trengs det for skru inn en lyspære?

    Personlig har jeg tidligere blitt realitetsorientert av slike tråder. Nei, det er likevel ikke nødvendig å fortsette. Et lite søk gir allerede nok til å miste oversikten. Likevel, når folk jager i flokk er det nesten så jeg får lyst til å spare til en stump Odin ;) På et eller annet tidspunkt i slike tråder er det kanskje på sin plass å tenke, er det merverdi å stokke litt på ordene og skrive nesten det samme en gang til? Misjonerer dere og driver folkeopplysning, eller driver dere egentlig bare å pisser hverandre opp etter ryggen :) For all del, underholdningsverdien er tidvis høy i disse trådene, men som oftest sitter det en kar eller to in the receiving end. Hvor sterke virkemidler trenger man for å nå frem egentlig? Må man samle Åsgårdsreien bare en kar nevner noe generaliserende om kabler? Ekstra fasinerende blir det når en del stort sett bare er å se i kabeltrådene.

    Tror jeg gir meg der, men tenk etter. Det er faktisk mulig å bringe vitenskapen, verden og personer videre, samtidig som man er raus og inkluderende. De fleste setter pris på kunnskap, for noen av oss trenger vi litt tid på å få tenkt oss om, men ingeniørenes selvrettferdige harme tror jeg i stor grad virker mot sin hensikt. Må jeg skrive noenlunde det samme som kollegaen min med litt andre ord? Trenger jeg å drite ut en kar med en litt frekkere vending enn sidemannen?

    Gav meg visst ikke helt likevel ;) Selv tilnærmer jeg meg hobbyen ut fra opplevelser og kontakten med andre, men hifi handler selvfølgelig mest om elektronikk. På den annen side hvis dette ender opp som ytterpunkter blir det på mange måter en fattig hobby :)
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Så der kom den: Analogien mellom analoge transducere og ethernetkabler. Glad fredagskveld!
    Gleder meg til: "Dere som ikke hører forskjell på ethernetkabler mener jo at alt høres likt ut, så hvorfor ikke bare kjøpe hver deres klokkeradio? Dere liker sikkert ikke musikk en gang."
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    448
    Antall liker
    281
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Det er ganske enkelt å summere opp til slutt da:
    - Hvis teorien om forskjellig lyd fra nettverkskabler bare strider mot vitenskapen og alle digitale kabler høres likens ut: La vær å kjøpe de dyre og spill med de billige standard-kablene. Dere har rett og Chord Company, Nordost osv er svindlere og om noen hører forskjell er det placebo.
    - Hvis teorien faktisk har noe for seg og Chord Company registrerte klare forskjeller mellom Ethernet-kabler og Nordost lager bedre digital-kabler enn de billigste fra Monster: Mange har tatt feil og det ganske kraftig. De går glipp av bedre lyd, mens de som våger å kjøpe gode digitalkabler kan hente ut noe ekstra i sitt anlegg som resten ikke får til...!
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.825
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Gratulerer, du har fortsatt ikke forstått det! Har du i det hele tatt lest de 294 innleggene før ditt. Hvis ikke, prøv å lese igjennom en gang til. Er det noe du lurer på, så bare spør!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det er ganske enkelt å summere opp til slutt da:
    - Hvis teorien om forskjellig lyd fra nettverkskabler bare strider mot vitenskapen og alle digitale kabler høres likens ut: La vær å kjøpe de dyre og spill med de billige standard-kablene. Dere har rett og Chord Company, Nordost osv er svindlere og om noen hører forskjell er det placebo.
    - Hvis teorien faktisk har noe for seg og Chord Company registrerte klare forskjeller mellom Ethernet-kabler og Nordost lager bedre digital-kabler enn de billigste fra Monster: Mange har tatt feil og det ganske kraftig. De går glipp av bedre lyd, mens de som våger å kjøpe gode digitalkabler kan hente ut noe ekstra i sitt anlegg som resten ikke får til...!
    Vil bare kime inn her siden jeg jobber med IT og sånn sett tp kabler.

    Om den teorien skulle ha noe for seg, så ville ikke ting som internett og hifisentralen fungert.
    Du ville ikke kunne skrevet noe på forum, siden hvilke bokstaver som kom frem ville vært avhengig av støy og forvrengning på Ethernet kablene.
    Eposten på jobben din ville kunne bli sendt til helt tilfeldige mottakere i motsetning til de du faktisk sendte det til avhengig av kvaliteten på kablene.
    Hvilken side du kom til om du tastet inn google ville vært avhengig av kvaliteten på nettverkabelen. Siden alle disse tingene benytter nøyaktig samme overføringsmetode. (Og ja, jeg vet jeg forenkler, men å lange teknisk ut hjelper mindre i min erfaring)

    Kan være greit å lese det over her og reflektere over hvor utrolig urealistisk dette høres ut i forhold til alternativet. Men det er altså to alternativer.
    Enten så er det at hjernen din lurer deg. Som skjer støtt og stadig med oss alle, meg inkludert. Ellers er det alternativet over her. Det er ikke noe rom for tolkning her egentlig.

    Ingenting av dette er vondt ment, men det er bare slik det er og fungerer. Og om du hører forskjell, så flott for deg :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    AhH, forums inleggene inderher er forurenset med Jitter, det forklarer jo en hel del;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Karman har ett poeng, litt høvisket høver seg selv overfor kabeltroende som har blitt forledet av misjonærer med uriktige «alternative fakta.» Nå er alle kabeltroende skremt vekk fra denne tråden. Men det betyr ikke at de har forlatt sin tro. Om de orker en kveld med YouTube fra innlegg 183 og Asbjørns innlegg er det håp om avkristning av noen få. TCP/IP og nettverk handler mer om logikk enn fysikk, det har jeg lært av denne tråden. Nå er kun kabelrealistene igjen her så det er på tide å finne andre jaktmarker. For eksempel neste Nordost demo. Det blir veldig likt å banne i kjerka
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.498
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer, du har fortsatt ikke forstått det! Har du i det hele tatt lest de 294 innleggene før ditt. Hvis ikke, prøv å lese igjennom en gang til. Er det noe du lurer på, så bare spør!
    Selvfølgelig har han ikke lest seg igjennom.

    Mens vi er inne på det, hvorfor brukes det ikke denne teknikken som ethernetkabler bruker på andre kabeltilkoblinger innen hifi?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mens vi er inne på det, hvorfor brukes det ikke denne teknikken som ethernetkabler bruker på andre kabeltilkoblinger innen hifi?
    Fordi analog lyd ikke kan sendes som informasjonspakker, og fordi direkte digital-linker (spfif eller aes/ebu) mellom f.eks. drivverk og dac vil kreve en masse ekstra kretser.

    Det finnes en standard som heter Audio Video Bridging. Den lar deg sende ukomprimert i2s over ethernet. Den krever svitcher som støtter dette.

    MiniDSP selger kit for dette.
    Dette inneholder en 5-ports switch med 8 i2s i/o-kanaler og to endepunkter med 8 i2s på hver.
    https://www.minidsp.com/products/usb-audio-interface/avb-dgk

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.817
    Antall liker
    38.220
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det kommer an på hva man mener med «denne teknikken». På laveste nivå består en Ethernet-kabel av fire tvinnede lederpar, hvor hvert par overfører et trafobalansert differensielt signal. Det kan man også gjøre med et analogt signal. Mine effektforsterkere får differensielle signaler fra trafobalanserte utganger på DEQX, men via skjermede XLR-kabler.

    I prinsippet er det ingen ting i veien for å overføre fire analoge audiokanaler på en ethernet-kabel med RJ45-kontakter, men da ville jeg nok brukt dobbelt skjermet kabel for å minimere støy og crosstalk mellom lederparene. Det er andre ting som er viktige for analog audio enn for en pakkeswitchet ethernet-link.

    Derimot har jeg sett CD-transporter som bruker RJ45-kontakter og Cat5-kabler for å overføre I2S fra transport til DAC. Det gir plass til det separate klokkesignalet på ett av lederparene, men det har ikke noe annet med Ethernet å gjøre enn at de fysiske kablene brukes til noe helt annet. Nokså forvirrende å se en "nettverkskontakt" som ikke er en nettverkskontakt på et bakpanel.

    Nok en analogi: Det er ikke sikkert at de samme konstruksjonsteknikkene gir samme resultat på bremseslanger, bensin- og vakuumslanger til forgasser, og vannslanger til kaffemaskin. Gummislanger alt sammen, men det er noe med hva som skal gå i dem og hva som er viktig i mottakerenden. Når kabelsjarlataner kommer med maleriske beskrivelser av hvordan lydbildet blir større hvis ethernetkablene er kuttet på en bestemt måte får man trang til å rive av seg håret.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.737
    Antall liker
    13.563
    Sted
    Sørlandet
    Kabeldiskusjoner....det er utrolig hvordan dem tar av her inne når fakta og fysikk totalt oversees.

    Jeg ble nokså nylig spurt om jeg benyttet den originale veggvorten til min Asus trådløse router og om jeg ikke var klar over hvor dårlig denne var. Satte nesten kaffen i halsen men klarte å unngå å forsurere resten av kvelden.

    At ikke den kulørte hifipressen tar dette opp i en SERIØS føljetong er for meg helt uforståelig når man ser hvilken interesse dette emnet har. Politikk?

    -BB-
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.113
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid oppfattet tyske Audionet som en av de mest respekterte produsentene av high-end. Er de løgnere og svindlere de også?

    Network Cables – AUDIONET - Scientific magic.

    De koster fra 759€-1749€ pr meter, audiofil ethernet-kabel, prisliste iflg Endpoint som er norsk forhandler;

    http://endpointaudio.org/wp-content/uploads/2018/01/2018-Audionet.pdf

    Det er jo ikke noe rart at folk stoler på det seriøse aktører hevder. Verden vil bedras, det gjelder i alle bransjer fordi folk er folk.
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Det ganske enkelt slik at om man hører to identiske musikkutt etterhverandre så vil vår aukustiske hukommelse som regel gjenkjenne kutt to med glede og derfor høres best ut. Det slår sjelden feil for meg. Akkurat defor er Nordost og Isotek demoer lagt opp slik de er. Det er uhyre sjelden man nedgraderer eller går frem og tilbake. Om man går frem og tilbake forsvinner son regel forskjellene.
    Helt riktig og i tråd med egen erfaring. Det er et iboende problem som må håndteres skikkelig. Ved bytte av kabel eller annet tweak så må man gå tilbake gjerne noen dager senere for å etterprøve observasjonene.
    Opplever jeg påny forbedring så konkluderer jeg med at det ikke er forskjell.
    Det er fullt mulig å tweake seg langt inn i granskauen :rolleyes:

    Om det er forskjell på nettkabler kan jeg ikke si noe om da det er uprøvd.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har alltid oppfattet tyske Audionet som en av de mest respekterte produsentene av high-end. Er de løgnere og svindlere de også?

    Network Cables – AUDIONET - Scientific magic.

    De koster fra 759€-1749€ pr meter, audiofil ethernet-kabel, prisliste iflg Endpoint som er norsk forhandler;

    http://endpointaudio.org/wp-content/uploads/2018/01/2018-Audionet.pdf

    Det er jo ikke noe rart at folk stoler på det seriøse aktører hevder. Verden vil bedras, det gjelder i alle bransjer fordi folk er folk.
    Fordi det er steike mye fortjeneste i dette...

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.653
    Antall liker
    12.272
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Spørsmålet blir dog, som noen hevder, om man skal la de troende i fred i trua si? Bare la toskeskapen og humbugen fortsette upåtalt?
    Det er klart det ligger mye penger i "alternative løsninger", - det er bare å se på oppmøtet på alternativmesser, reklameomfanget for allle mulige "fixer-livet-for-deg"- piller. HiFi markedet fylles stadig opp med nye humbugprodukter.....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Mange tror fortsatt at "strøm" beveger seg gjennom en høyttalerkabel slik vann beveger seg gjennom en hageslange.

    Og mange tror tydeligvis at "lydsignalet" i en Ethernetkabel gjør det samme. (Spesielt underholdende med Ethernetkabelen tidligere i tråden der overføringsretningen er markert).

    Det er så mye feil i dette at man knapt vet hvor man skal begynne. Og siden jeg ble medlem på HFS for 10 år siden, og disse debattene var på nøyaktig samme sted dengang, virker det ikke som om fakta og virkelighet er i stand til å sive inn. I stedet angripes de som prøver å beskrive hva som foregår som hobbyødeleggere.

    Dersom det nå var slik at en ethernetkabel kan forbedre lyd ville jeg vært livredd for å ha pengene mine i en nettbank. For å fly. For å stole på et trafikksignal. For presisjonen i diagnosen etter legeundersøkelsen. Eller resultatet av en CT-scan som jeg gjennomgikk. Det ville vært umulig å tro på det meste som foregår av informasjonsutveksling i samfunnet.

    Det er en rar hobby.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.737
    Antall liker
    13.563
    Sted
    Sørlandet
    Fysiske lover gjelder ikke for hifi. Og dersom de skulle gjelde så skal de ignoreres eller prøves omgått.
    Takk Sluket! Det forklarer jo hvorfor små kompakthøyttalere er fullgode erstattere for bælsvære horn med sin grenseløse dynamikk og bunnløse bass.

    :)

    -BB-
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.094
    Antall liker
    6.770
    Sted
    Holmestrand
    Karman har ett poeng, litt høvisket høver seg selv overfor kabeltroende som har blitt forledet av misjonærer med uriktige «alternative fakta.» Nå er alle kabeltroende skremt vekk fra denne tråden. Men det betyr ikke at de har forlatt sin tro. Om de orker en kveld med YouTube fra innlegg 183 og Asbjørns innlegg er det håp om avkristning av noen få. TCP/IP og nettverk handler mer om logikk enn fysikk, det har jeg lært av denne tråden. Nå er kun kabelrealistene igjen her så det er på tide å finne andre jaktmarker. For eksempel neste Nordost demo. Det blir veldig likt å banne i kjerka
    Nettopp derfor sier jeg at hvis du vil være blakk, men lykkelig med dyre (ethernet-)kabler så er det selvsagt alle andres soleklare rett.
    Det handler ikke om mot, bare om du er villig til å spandere pengene dine på dette.
    Jeg er elektronikkingeniør og mine kunnskaper OG erfaring forteller meg at det ikke er noe å hente på "high-end" ethernetledninger.
    Hvis du er snekker eller har annen høyst respektabel bakgrunn og dine kunnskaper og erfaringer sier noe annet så kjøper du hysterisk dyre ledninger og får bedre lyd enn meg.
    :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Alle som vil mer enn å overleve innen hifi snuser på kabler. Kabler gir vanvittig fortjeneste, og ettersom de (nær) aldri går i stykker, har man ikke reklamasjon på de heller. Kan jo gå istykker dersom man setter møbler oppå de, eller man har husdyr osv. men det dekkes jo ikke av reklamasjon...

    Eneste grunnen til (for meg) å kjøpe dyrere kabler enn jeg finner på Biltema er:

    - Gode kontakter/plugger
    - Ser penere ut

    Øvrig er det mange som anbefales å dra hit: Alternativmesser i Norge for å finne sin bedre halvdel.

    Kanskje noen av de oljene man kan kjøpe der, også kan smøres på kabler? Hvorfor ikke? Jeg bare spør! ;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.683
    Antall liker
    41.586
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Alle som vil mer enn å overleve innen hifi snuser på kabler. Kabler gir vanvittig fortjeneste, og ettersom de (nær) aldri går i stykker, har man ikke reklamasjon på de heller. Kan jo gå istykker dersom man setter møbler oppå de, eller man har husdyr osv. men det dekkes jo ikke av reklamasjon...

    Eneste grunnen til (for meg) å kjøpe dyrere kabler enn jeg finner på Biltema er:

    - Gode kontakter/plugger
    - Ser penere ut

    Øvrig er det mange som anbefales å dra hit: Alternativmesser i Norge for å finne sin bedre halvdel.

    Kanskje noen av de oljene man kan kjøpe der, også kan smøres på kabler? Hvorfor ikke? Jeg bare spør! ;)
    Ikke minst eier glede :)

    mvh
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.094
    Antall liker
    6.770
    Sted
    Holmestrand
    Alle som vil mer enn å overleve innen hifi snuser på kabler. Kabler gir vanvittig fortjeneste, og ettersom de (nær) aldri går i stykker, har man ikke reklamasjon på de heller. Kan jo gå istykker dersom man setter møbler oppå de, eller man har husdyr osv. men det dekkes jo ikke av reklamasjon...

    Eneste grunnen til (for meg) å kjøpe dyrere kabler enn jeg finner på Biltema er:

    - Gode kontakter/plugger
    - Ser penere ut

    Øvrig er det mange som anbefales å dra hit: Alternativmesser i Norge for å finne sin bedre halvdel.

    Kanskje noen av de oljene man kan kjøpe der, også kan smøres på kabler? Hvorfor ikke? Jeg bare spør! ;)
    Ikke minst eier glede :)

    mvh
    Stiller etter min mening litt i samme klasse som lekre felger på bilen: Gjør samme jobben til høyere pris, men kan se fordømt bra ut.
    Og det er selvsagt helt i orden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.253
    Torget vurderinger
    12
    Dyre felger kan gi mindre ufjæret vekt som kan gi bedre egenskaper på bilen. Felger er analoge. Tepper vs gummimatter inne i bilen derimot pleier sjelden å påvirke kjøreegenskapene.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.825
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Dyre felger kan gi mindre ufjæret vekt som kan gi bedre egenskaper på bilen. Felger er analoge. Tepper vs gummimatter inne i bilen derimot pleier sjelden å påvirke kjøreegenskapene.
    De vil påvirke lyden i bilen i forskjellig grad, dessuten oppleves tepper som mer eksklusivt enn gummimatter. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.165
    Antall liker
    8.253
    Torget vurderinger
    12
    Eierglede, men ikke forbedrede egenskaper. Selv valgte jeg gummimatter da det fungerer best med folk i bilen og personlig får jeg ikke godfølelse av tepper under vinterskoa.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.877
    Antall liker
    94.825
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Eierglede, men ikke forbedrede egenskaper. Selv valgte jeg gummimatter da det fungerer best med folk i bilen og personlig får jeg ikke godfølelse av tepper under vinterskoa.
    har gummi om vinteren og teppematter sommer. Veldig greit.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg spesialbehandler Ethernet kablene mine og jeg skal si det blir forskjell.

    Jeg kjøper de billigste jeg kan finne og lar de ligge et par dager i Shitty Shell 95 bensin som inneholder 10% vann. Da oppstår et magisk belegg på alle kapper om ledere et grått jævelskap du ikke ville hatt inn i mororen din... men dette belegget danner grunnlaget for neste steg.
    Etter å ha latt den tørke i en uke legger man den i et bad med Shell V-Power 98, den trekker ut all fukt og lar de andre godskene bli igjen - og tilfører ytterligere litt lurium så det blir en Gol-d-gold forbindelse. Ja slik lager jeg mine Ferrari kabler og da låter det slik:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn